hur hittar man en vettig medryttare? Går det?

Jag menar inte heller så , utan att indirekt gör medryttaren en tjänst som rider för sitt nöjes skull samtidigt som ägaren då blir avlastad :D win win brukar det annars kallad när mam gör sånna "tjänster"

Jo jag vet hur du menar men tycker det blir lite bakvänt att se det så. Men som sagt jag brukade också tänka så. Sen har jag haft en del medryttarskap och ändrat uppfattning :)
 
Men man GÖR ju varandra en tjänst, medryttaren vill rida ,hästägaren vill vara ledig/få hästen motionerad. Finns något annat exempel som kallas medryttare?
Ja det finns flera olika scenarier som inte stämmer in på ditt påstående.

Ägaren behöver pengar och vill egentligen inte låna ut hästen alls.
Ägaren låter medryttare rida på hästens lediga dag utan något behov finns.
Medryttaren tjatar sig till att få rida.
Ägaren tjatar på tilltänkt medryttare tills den ger med sig.
 
Jag menar inte heller så , utan att indirekt gör medryttaren en tjänst som rider för sitt nöjes skull samtidigt som ägaren då blir avlastad :D win win brukar det annars kallad när mam gör sånna "tjänster"
Och du vet att det alltid är så? För att någon ska uppleva det som avlastning så krävs att det elementet finns.
 
Tips till TS. Gå till närmsta ridskola och kolla in vuxengrupperna. Ser du någon som verkar rida ok och ser ut att vara trevlig. Fråga om hen skulle ha intresse av att rida/insupa häst någon mer gång i veckan. För många vuxna ridskoleryttare verkar knappt veta att medryttarekonceptet existerar. Och tror sig inte om att fixa det. Privathästar är något magiskt väsen som en vanlig människa inte klarar av att rida.
 
Det finns många duktiga ungdomar som jag tycker man ska ge chansen att få bli medryttare. Svårt dock om det krävs bil för att ta sig till stallet.
 
@Boj men suck. Varför ska du tala om för medryttare vad som ska gälla och att "man bör" betala för sig för hästar kostar pengar osv? Den där diskussionen är ju en never ending uttatad story dessutom.
Jag personligen har aldrig kommit på tanken att ta betalt av mina medryttare. Anledningarna är inte att min häst inte är välutbildad.
Låt folk göra som de tycker är bäst utan att skriva dem på näsan om att "din åsikt" är det som ska gälla för att vara sunt.
Precis så, vill man inte ta betalt så gör man inte det, vill medryttaren inte betala sök en gratis häst. Precis på samma sätt omvänt, inget dera är fel och behöver egentligen inte diskuteras.
 
Jag hade velat ha en myndig medryttare, om det behovet fanns. Jag vill att denne skall ha körkort och tillgång till bil (oavsett kommunala förbindelser). Och jag vill kunna ha en direktkontakt med medryttaren istället för att behöva gå genom föräldrarna vid t.ex. avtalsskrivning.

Hade det ovanstående gått att genomföra även för en 15 åring så hade jag med glädje "anställt" en vettig tonåring. :) Där hade personkemi och hästhanteringen gått före ålder.
 
Jag hade velat ha en myndig medryttare, om det behovet fanns. Jag vill att denne skall ha körkort och tillgång till bil (oavsett kommunala förbindelser). Och jag vill kunna ha en direktkontakt med medryttaren istället för att behöva gå genom föräldrarna vid t.ex. avtalsskrivning.

Hade det ovanstående gått att genomföra även för en 15 åring så hade jag med glädje "anställt" en vettig tonåring. :) Där hade personkemi och hästhanteringen gått före ålder.
Ser absolut skillnad på foder/delfoder och medryttare. När den ekonomiska biten faller in och det läggs mer tyngd i ansvaret på den som hjälper till med hästen. Men en medryttare för mig är någon som kommer dit och är behjälplig när det behövs, inte något tyngre ansvar, kanske redan finns i samma stall osv.
 
Då tycker jag du ska köpa häst(ar) och ge dem chansen, så kan vi andra söka efter de som passar oss bäst. För många är det folk över18 som är att föredra.
Jag har 3 stycken, men inget behov av medryttare just nu. Men jag har tidigare haft både myndiga och omyndiga medryttare och båda har funkat bra. Det viktigaste är personen
 
Är vi inne i en brytningstid eller är jag lost? Nej jag tror det är en brytningstid och gamla lösningar fungerar inte riktigt. Jag ser inte riktigt det nya mönstret som skulle innebära de fördelar/nackdelar som medryttartraditionen hade/har.
 
Är vi inne i en brytningstid eller är jag lost? Nej jag tror det är en brytningstid och gamla lösningar fungerar inte riktigt. Jag ser inte riktigt det nya mönstret som skulle innebära de fördelar/nackdelar som medryttartraditionen hade/har.
Kan du förtydliga? Jag förstår inte vad du syftar på, diskussionen är knappast ny.
 
Jag läste lite annonser igår. Kommer över en där ägaren skriver ungefär "vill gärna ha en peng i betalning då detta är den enda anledningen till att jag behöver medryttare".
Vilket sug jag fick efter att höra av mig!
 
Jag läste lite annonser igår. Kommer över en där ägaren skriver ungefär "vill gärna ha en peng i betalning då detta är den enda anledningen till att jag behöver medryttare".
Vilket sug jag fick efter att höra av mig!

Vad var det för fel med att skriva ut att betalning önskas?
Eller tänker du att en medryttare behöver känna sig önskad?

typ, åh, jag längtar efter en medryttare så jag annonserar...

Jo, jag är sarkastisk.

Jag har haft "medryttare". Inte för att det behövs, utan mest för att folk har bett om att få rida och jag har tänkt att "ja, det är ju OK. Hästen kan få gå ett par dagar extra i veckan."

Det har slutat med att ena medryttaren, en ung tjej, förväntade sig att jag skulle hjälpa till att bära hinder när hon skulle rida, eller helst skjutsa till tränare och till tävlingar.
Och hon krånglade och skulle byta dagar. Eller lämnade återbud sent (vilket i och för sig inte gjorde så mycket, mer än att jag därmed fick planera om min rid-vecka lite).

Andra medryttaren kom ytterst sporadiskt, vilket möjligen kan hänga ihop med lite luddig överenskommelse gällande hur mycket och hur ofta så det får jag skylla mig själv för. Och upphörde att komma när det blev vinter.

Tredje medryttaren, som var ganska oerfaren, ville rida självständigt när jag inte var hemma. Erfarenheten var så liten att man inte såg att pannbandet var ett pannband, utan lade det som en halv nosgrimma...
men rida ensam ville man.
Det ville inte jag, eftersom jag inte litade på att den personen hade tillräcklig koll. Droppen kom när man hade med sig en bekant som sade att "idag hade jag tänkt rida XXX" utan att det fanns något avtal om att bekantingen skulle rida. Det fanns en häst, alltså utgick man från att det bara var att låna.

Jag bor lite avigt till men har välutbildade hästar som "borde" kunna locka till sig skapliga medryttare, men icke.
 
@kryddelydd låter som du varit en oerhört otydlig luddig hästägare som dessutom gjort sämre val ang. vilka du till att börja med ö.h.t gjort överrenskommelse med ang. ridning av dina hästar och varför.
 
@kryddelydd låter som du varit en oerhört otydlig luddig hästägare som dessutom gjort sämre val ang. vilka du till att börja med ö.h.t gjort överrenskommelse med ang. ridning av dina hästar och varför.

Tja.
Gällande första: ung tjej som verkade väldigt ambitiös. Hon hade varit och ridit hos en granne, vars häst nu skulle vila pga fölning och då frågade honom om hon kunde få vara medryttare hos mig.
Tydligt avtal om vilka dagar, antal dagar. Vilken häst, vad fick göras.
Men ändå en hel del önskemål om att få hjälp med det ena och det andra. Hon ville bli skjutsad hem också (bodde tre-fyra kilometer från mig). Det hon ville var ju att rida, men också att få full support. Inte att vara självständig och sköta sitt. Och inte att ta det lilla jobb som faktiskt följde med (att se till att hästen fick kraftfoder samt att då och då olja in sadel och träns).

Andra: jo, där var det lite otydligt av olika skäl, å andra sidan rycker jag lite på axlarna över att hon slutat komma också. Dock en person som gärna får komma och rida hemma. Klarar sig självständigt, sköter det hon ska, rider bra. Så om hon vaknar ur sitt ide när det blir vår och sommar, får hon gärna komma igen. Under samma förutsättningar.

Tredje: jättetydligt avtal. Personen fick prova en lugn, snäll häst först för att kolla av. Sedan rida den häst som var tänkt (personen hade specifika önskemål om hästras).
Därefter ville vederbörande som sagt inte hålla sig till det som var avtalat, och fick därför sluta efter att vi diskuterat några gånger.

Ja, jag var hygglig och lät folk komma och prova som ville vara medryttare.
Det visade sig ju att de inte var riktigt så motiverade som de lät påskina i början.
 
Senast ändrad:
Jag läste lite annonser igår. Kommer över en där ägaren skriver ungefär "vill gärna ha en peng i betalning då detta är den enda anledningen till att jag behöver medryttare".
Vilket sug jag fick efter att höra av mig!
Åh hur kunde du hålla fingrarna i styr och inte bara ringa omedelbart?! :love:

Nä, så behöver man ju inte uttrycka sig. Helt ok att behöva medryttaren ekonomiskt men ja man kan ju skriva det på ett sätt så man inte känner sig som en säck pengar:p
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
754
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Jag har letat efter en lämplig medryttare en tid nu. Verkar helt omöjligt. Då har jag ändå två välridna, normalvakna och helt...
Svar
16
· Visningar
2 016
Senast: Unafraid
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 774
Senast: alazzi
·
Hästvård Hejsan, Kommer med stor sannolikhet att kunna köpa min första häst ganska snart, och allteftersom det stundande köpet blir alltmer...
Svar
7
· Visningar
1 641
Senast: Reville
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp