Jag läste lite annonser igår. Kommer över en där ägaren skriver ungefär "vill gärna ha en peng i betalning då detta är den enda anledningen till att jag behöver medryttare".
Vilket sug jag fick efter att höra av mig!
Vad var det för fel med att skriva ut att betalning önskas?
Eller tänker du att en medryttare behöver känna sig önskad?
typ, åh, jag längtar efter en medryttare så jag annonserar...
Jo, jag är sarkastisk.
Jag har haft "medryttare". Inte för att det behövs, utan mest för att folk har bett om att få rida och jag har tänkt att "ja, det är ju OK. Hästen kan få gå ett par dagar extra i veckan."
Det har slutat med att ena medryttaren, en ung tjej, förväntade sig att jag skulle hjälpa till att bära hinder när hon skulle rida, eller helst skjutsa till tränare och till tävlingar.
Och hon krånglade och skulle byta dagar. Eller lämnade återbud sent (vilket i och för sig inte gjorde så mycket, mer än att jag därmed fick planera om min rid-vecka lite).
Andra medryttaren kom ytterst sporadiskt, vilket möjligen kan hänga ihop med lite luddig överenskommelse gällande hur mycket och hur ofta så det får jag skylla mig själv för. Och upphörde att komma när det blev vinter.
Tredje medryttaren, som var ganska oerfaren, ville rida självständigt när jag inte var hemma. Erfarenheten var så liten att man inte såg att pannbandet var ett pannband, utan lade det som en halv nosgrimma...
men rida ensam ville man.
Det ville inte jag, eftersom jag inte litade på att den personen hade tillräcklig koll. Droppen kom när man hade med sig en bekant som sade att "idag hade jag tänkt rida XXX" utan att det fanns något avtal om att bekantingen skulle rida. Det fanns en häst, alltså utgick man från att det bara var att låna.
Jag bor lite avigt till men har välutbildade hästar som "borde" kunna locka till sig skapliga medryttare, men icke.