hur hittar man en vettig medryttare? Går det?

@Lobelia som jag förstår det. De har en medryttare men ska kicka henne för att hon inte kommer till stallet när hon har feber. Tjejen som de ringde och frågade tycker inte om att prata i telefon så hon duger inte heller.

@spinxx hade du tänkt att medrtyttaren som rider gratis?

Jag förstår inte heller, en medryttare ska ta tre dagar och hästen kan eventuellt stå en av de dagarna. Då är det fyra dagar kvar. Är det så det är menat? Eller ska ni behålla medryttaren som rider nu och ta in en medryttare till som då ska rida tre dagar i veckan?

Om du läser inlägget du citerat så ser du att det är fler problem som gör att det nuvarande samarbetet med medryttaren inte fungerar.

Precis så är det tänkt. Resterande 4 dagar delas på av min väninna och hennes mamma.

Ingen tänkt betalning eftersom det är hjälp av "rätt" person som är primärt.
 
Senast ändrad:
För några år sedan försökte jag hitta medryttarhäst och det var inte det enklaste. Jag gav till och med upp efter ett tag och hamnade istället med en "halvmedryttarhäst" på en speciell häst som var lite knepig. Fick åka ut och rida när jag ville bara jag hörde av mig dagen innan, inga krav, ägaren litade på mig 100%. jättelyxigt. Enda minuset var 1h 35 min enkelresa plus 2,5km gångväg mellan bussar och tunnelbanor.

Det som fick mig att backa gång på gång under letandet var:
- "Dolda kostnader" tex en dressyrhäst man vill ha 500kr/mån för plus mocka och fixa höpåsar 3ggr i veckan. Men sen vid kontakt så skall man helt plötsligt rida för tränare som ägaren bestämmer en av de tre dagarna i veckan och kostar 500kr/gång.
- Ägare som direkt attackerade med massor med detaljstyrning vid första kontakten, tex mejlade jag en och frågade lite om hästen som jag inte tyckte framgick av annonsen, fick en 4 sidor lång harang om bland annat nyponpulvertillskott och annat. Det kändes så märkligt.
- Ägaren är inte där när man kommer och skall provrida. Hände 3! gånger.
- Ägare som verkar vilja styra med järnhand, tex visade en ägare stolt upp en kamera hon hade i stallet och över paddocken för hon ville se till att jag inte red dåligt eller piskade hästen i stallgången...
- Ägare som tycker att man skall ta sig ut till hästen trots att man ligger halvdöende, speciellt när det är det första man får höra.

Vet inte om jag haft otur, jag hittade ju tillslut en perfekt deal som tyvärr var alldeles för långt borta, men resten av kontakten jag hade med ägare gjorde att jag tappade all lust.

Så jag tror att det är svårt åt båda håll, speciellt när man har för mycket krav åt båda hållen. Tycker ts upplägg låter trevligt och hade förmodligen svarat på en sådan annons om jag sökte medis.
 
För några år sedan försökte jag hitta medryttarhäst och det var inte det enklaste. Jag gav till och med upp efter ett tag och hamnade istället med en "halvmedryttarhäst" på en speciell häst som var lite knepig. Fick åka ut och rida när jag ville bara jag hörde av mig dagen innan, inga krav, ägaren litade på mig 100%. jättelyxigt. Enda minuset var 1h 35 min enkelresa plus 2,5km gångväg mellan bussar och tunnelbanor.

Det som fick mig att backa gång på gång under letandet var:
- "Dolda kostnader" tex en dressyrhäst man vill ha 500kr/mån för plus mocka och fixa höpåsar 3ggr i veckan. Men sen vid kontakt så skall man helt plötsligt rida för tränare som ägaren bestämmer en av de tre dagarna i veckan och kostar 500kr/gång.
- Ägare som direkt attackerade med massor med detaljstyrning vid första kontakten, tex mejlade jag en och frågade lite om hästen som jag inte tyckte framgick av annonsen, fick en 4 sidor lång harang om bland annat nyponpulvertillskott och annat. Det kändes så märkligt.
- Ägaren är inte där när man kommer och skall provrida. Hände 3! gånger.
- Ägare som verkar vilja styra med järnhand, tex visade en ägare stolt upp en kamera hon hade i stallet och över paddocken för hon ville se till att jag inte red dåligt eller piskade hästen i stallgången...
- Ägare som tycker att man skall ta sig ut till hästen trots att man ligger halvdöende, speciellt när det är det första man får höra.

Vet inte om jag haft otur, jag hittade ju tillslut en perfekt deal som tyvärr var alldeles för långt borta, men resten av kontakten jag hade med ägare gjorde att jag tappade all lust.

Så jag tror att det är svårt åt båda håll, speciellt när man har för mycket krav åt båda hållen. Tycker ts upplägg låter trevligt och hade förmodligen svarat på en sådan annons om jag sökte medis.
Det är det sjukaste jag hört :rofl::crazy:
 
@Lipperta Jodå :D Hon hade även med sig sin bror "ifall jag skulle vara en skummis". Tror inte hon mådde så bra stackarn. Brodern såg lite medlidande ut. Hästkraken var en väldigt smäcker ponny som även den var sönderstressad, varenda litet prasselljud eller beröring fick den att gå i taket. Antar att ägaren gick som på äggskal runt den hela tiden.
 
Eftersom jag inte tänker skapa en ny tråd, så svarar jag följande. Om jag söker medryttare, så bör de tillföra hästen något om betalning ska utebli. Om det handlar om medryttare som inte tillför, fast ändå inte skadar får de betala. Här tyder det mer på att hästen utbildar ryttaren, och i mina ögon är inte det gratis. Detta är något jag har betalat tidigare för, och arbetat med.
 
Eftersom jag inte tänker skapa en ny tråd, så svarar jag följande. Om jag söker medryttare, så bör de tillföra hästen något om betalning ska utebli. Om det handlar om medryttare som inte tillför, fast ändå inte skadar får de betala. Här tyder det mer på att hästen utbildar ryttaren, och i mina ögon är inte det gratis. Detta är något jag har betalat tidigare för, och arbetat med.
De exmpel som tagits upp här har det dock låtit som att hästägaren inte hinner med sin häst, alltså gör medryttaren ett jobb/tjänst. Inget som ska betalas för kan jag tycka :)
Dock håller jag med om att om det är en häst man har stor möjlighet att utvecklas med, träna el tom tävla etc, så är det vettigt att lägga en slant. Men inte där hästägaren behöver avlastning och vill att någon annan ska motionsrida/rida ut de dagar den själv inte kan..
 
De exmpel som tagits upp här har det dock låtit som att hästägaren inte hinner med sin häst, alltså gör medryttaren ett jobb/tjänst. Inget som ska betalas för kan jag tycka :)
Dock håller jag med om att om det är en häst man har stor möjlighet att utvecklas med, träna el tom tävla etc, så är det vettigt att lägga en slant. Men inte där hästägaren behöver avlastning och vill att någon annan ska motionsrida/rida ut de dagar den själv inte kan..
Jag tycker nog att hästägaren gör medryttaren en tjänst också, man får rida en häst som kostar pengar i inköp. Kanske har den en viss utbildning, som hästägaren bekostat med kurser och lektioner. Den har färdig inköpt utrustning, den bor någonstans och äter som kostar pengar. Den får hovvård som kostar pengar, ja listan kan göras lång. Så utan att höja ett pekande finger, bör man som medryttare söka efter en gratis häst eller betala en slant. Inget av dessa är fel, det kostar att äga häst.
 
@Boj men suck. Varför ska du tala om för medryttare vad som ska gälla och att "man bör" betala för sig för hästar kostar pengar osv? Den där diskussionen är ju en never ending uttatad story dessutom.
Jag personligen har aldrig kommit på tanken att ta betalt av mina medryttare. Anledningarna är inte att min häst inte är välutbildad.
Låt folk göra som de tycker är bäst utan att skriva dem på näsan om att "din åsikt" är det som ska gälla för att vara sunt.
 
Eftersom jag inte tänker skapa en ny tråd, så svarar jag följande. Om jag söker medryttare, så bör de tillföra hästen något om betalning ska utebli. Om det handlar om medryttare som inte tillför, fast ändå inte skadar får de betala. Här tyder det mer på att hästen utbildar ryttaren, och i mina ögon är inte det gratis. Detta är något jag har betalat tidigare för, och arbetat med.
Stämmer överhuvudtaget inte irl dock :)
 
Jag tycker nog att hästägaren gör medryttaren en tjänst också, man får rida en häst som kostar pengar i inköp. Kanske har den en viss utbildning, som hästägaren bekostat med kurser och lektioner. Den har färdig inköpt utrustning, den bor någonstans och äter som kostar pengar. Den får hovvård som kostar pengar, ja listan kan göras lång. Så utan att höja ett pekande finger, bör man som medryttare söka efter en gratis häst eller betala en slant. Inget av dessa är fel, det kostar att äga häst.
Grejen med medryttare är att man gör varandra varsin tjänst.
 
Eftersom jag inte tänker skapa en ny tråd, så svarar jag följande. Om jag söker medryttare, så bör de tillföra hästen något om betalning ska utebli. Om det handlar om medryttare som inte tillför, fast ändå inte skadar får de betala. Här tyder det mer på att hästen utbildar ryttaren, och i mina ögon är inte det gratis. Detta är något jag har betalat tidigare för, och arbetat med.
Håller helt med. Allt slitage kostar, speciellt det som sker på hästen.

Skulle lätt skaffa en GP medryttare som slipper betala, den ryttaren kommer ju lägga sin kunskap i hästen.
Och själv skulle jag gärna bli medryttare på en GP häst och betala, då får jag kunskap av hästen.

Dock tycker jag det blir svårare när man kommer ner på hobby och skogsmulle. Det är liksom mer luddigt om vem som ska tillföra vad till vem.

''Tjänster'' skulle jag inte kalla det. Medryttaren rider ju inte för att underlätta för ägaren, medryttaren rider för att den vill. Och ägaren skaffar ju inte medryttare bara för att någon annan ska få nöje av ägarens häst.
 
Du skriver att grejen med medryttare är att man varandra en tjänst, jag skriver att man själv får välja hur man vill se på det och att man inte ska lägga sig hur andra ser på det.
Fast det är ju rätt intressant att se hur andra ser på det. Sen skulle det inte vara mycket av ett disskussionsforum om man inte fick lägga sig i något;)
 
Du skriver att grejen med medryttare är att man varandra en tjänst, jag skriver att man själv får välja hur man vill se på det och att man inte ska lägga sig hur andra ser på det.
Men man GÖR ju varandra en tjänst, medryttaren vill rida ,hästägaren vill vara ledig/få hästen motionerad. Finns något annat exempel som kallas medryttare?
 
Men man GÖR ju varandra en tjänst, medryttaren vill rida ,hästägaren vill vara ledig/få hästen motionerad. Finns något annat exempel som kallas medryttare?
Jag ser det verkligen inte som tjänster, jag har gjort det men inte längre.

Som jag skrev förut tycker jag inte medryttaren gör hästägaren en tjänst genom att rida eftersom medryttaren rider för sitt egna höga nöjes skull. Dock anser jag det en tjänst om en stallkompis kan rida min häst en dag för att jag är krasslig, då gör ju hen det endast för att underlätta för mig istället för att hen vill.

Hästägaren skaffar ju inte medryttare för att någon annan ska få rida och ge den människan en rolig aktivitet. Man skaffar ju medryttare för att man inte orkar/vill rida så mycket inte för att göra någon annan hästgalning en chans.

Lite lkumpigt förklarat kanske, känner mig inte hundra idag ;)
 
Jag ser det verkligen inte som tjänster, jag har gjort det men inte längre.

Som jag skrev förut tycker jag inte medryttaren gör hästägaren en tjänst genom att rida eftersom medryttaren rider för sitt egna höga nöjes skull. Dock anser jag det en tjänst om en stallkompis kan rida min häst en dag för att jag är krasslig, då gör ju hen det endast för att underlätta för mig istället för att hen vill.

Hästägaren skaffar ju inte medryttare för att någon annan ska få rida och ge den människan en rolig aktivitet. Man skaffar ju medryttare för att man inte orkar/vill rida så mycket inte för att göra någon annan hästgalning en chans.

Lite lkumpigt förklarat kanske, känner mig inte hundra idag ;)
Jag menar inte heller så , utan att indirekt gör medryttaren en tjänst som rider för sitt nöjes skull samtidigt som ägaren då blir avlastad :D win win brukar det annars kallad när mam gör sånna "tjänster"
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
754
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Jag har letat efter en lämplig medryttare en tid nu. Verkar helt omöjligt. Då har jag ändå två välridna, normalvakna och helt...
Svar
16
· Visningar
2 016
Senast: Unafraid
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 774
Senast: alazzi
·
Hästvård Hejsan, Kommer med stor sannolikhet att kunna köpa min första häst ganska snart, och allteftersom det stundande köpet blir alltmer...
Svar
7
· Visningar
1 641
Senast: Reville
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp