Vet ingen som tackat ja till medryttare bara för att första bästa kommer och frågar. Snarare är det ju audition, dvs man efterlyser medryttare, telefon/mail utbyter info och det som kan tänkas kännas passande blir det ett möte med provridning, och ofta flera sådana, alternativt även "prövotid" av. Utifrån det brukar det blir rätt så stabila arrangemang i jämförelse.
Jag vet inte, jag?
I mitt fall är det personer som önskat bli medryttare. Vi har fått kontakt på olika sätt. En som själv kom och frågade (som alltså ridit hos en gemensam granne tidigare).
En som annonserade efter medryttarhäst (den oerfarne som fick prova en stabil häst först).
En som frågade via en gemensam bekant om jag kände till någon som hade häst som gick att vara medryttare till.
Det är väl inte ovanligt att hästägare kan tänkas svara på kontakter från personer som vill bli medryttare?
Det är väl inte alltid hästägaren som står för annonserandet?
I mitt fall har jag, som du vet, rätt många hästar. De tränas relativt sporadiskt och jag är nöjd med den utveckling vi gör.
Men jag kan absolut tänka mig - uppenbarligen, för annars hade jag ju tackat nej - medryttare på några av hästarna. Därför har jag valt att acceptera och ge folk chansen.
Självklart har det varit provridning och resonemang och vi har diskuterat "villkoren". Sedan har det ju inte blivit så hemskt stabila medryttare.
Och de här tre försöken har varit utspridda under loppet av åtta år, det kan man ju också ha med i åtanke.
Idag har en kompis varit hemma och ridit en av mina hästar. Hon är lite rid-abstinent för tillfället.
Henne känner jag sedan rätt lång tid tillbaka och litar på. Henne ser jag inte som "medryttare" utan en kompis som får låna häst. Vi har en överenskommelse att hon får låna den hästen 2-3 gånger i veckan ett tag.
Men som sagt: hon är inte medryttare.