hur hittar man en vettig medryttare? Går det?

En allmän fundering, är det vanligt att man som hästägare vill ha en medryttare enbart för att få in pengar? Jag är en betalande medryttare och har inget emot att betala (jag är inte jätte duktig ryttare och lär mig mycket av både hästen och ägaren) men trodde att man som hästägare vill ha medryttare för att man själv inte hinner med att rida så mycket som hästen vill/behöver?

Om jag hade häst och ekonomin inte gick ihop riktigt borde jag ju fundera på att sälja hästen eller lämna den på foder ett tag. Men så kanske alla inte tänker?
 
@kryddelydd ja oavsett så till syvende och sist är det ju dig det beror på hur dina medryttare beter sig/inte beter sig för det är ju du som sätter ribban/addresserar dem.

Jag har faktiskt aldrig haft några som helst problem med mina medryttare, inte heller problem med någon hästägare de fåtal gånger jag varit medryttare/fodervärd etc för många år sedan. Mina vänner i stallen som har/haft medryttare har heller aldrig tillnärmelsevis råkat ut för det du redogör för, och nej, jag tycker inte det låter särskilt representativt.
Vad nu detta egentligen har med tråden att göra :cool:
 
Jag tror att man som hästägare bör fundera igenom varför man vill ha en medryttare och vara ärlig med det när man sedan pratar med potentiella sådana.

Jag vill ha medryttare för att...
1. Jag vill ha avlastning 1-2 dagar/v för att kunna göra andra ärenden.
2. Jag vill att min häst ska ridas av någon annan än mig, så att han får avlastning ;) .

Jag tar inte betalt, men min häst tar betalt i äpplen, morötter, päron och bananer.
 
En allmän fundering, är det vanligt att man som hästägare vill ha en medryttare enbart för att få in pengar? Jag är en betalande medryttare och har inget emot att betala (jag är inte jätte duktig ryttare och lär mig mycket av både hästen och ägaren) men trodde att man som hästägare vill ha medryttare för att man själv inte hinner med att rida så mycket som hästen vill/behöver?

Om jag hade häst och ekonomin inte gick ihop riktigt borde jag ju fundera på att sälja hästen eller lämna den på foder ett tag. Men så kanske alla inte tänker?
Jag tror inte det är så ofta egenligen. Jag har ''bara'' avlastat ägare lite som medryttare, jag har dock inte betalat för det då jag hjälpte till att utbilda, det lilla som jag kunde ;)
Men hade ägaren då pratat om betalning hade det inte varit ett problem. :)

Men jag bor ju också ute på vischan = det finns inte 20 pers inom området som rider svår klass :p
I storstäder skulle jag undra vad det är för skithäst om de inte vill ha betalt:D

Jag skulle hellre skaffa betalande medryttare än lämna ut häst på foder.
 
@kryddelydd ja oavsett så till syvende och sist är det ju dig det beror på hur dina medryttare beter sig/inte beter sig för det är ju du som sätter ribban/addresserar dem.

Jag har faktiskt aldrig haft några som helst problem med mina medryttare, inte heller problem med någon hästägare de fåtal gånger jag varit medryttare/fodervärd etc för många år sedan. Mina vänner i stallen som har/haft medryttare har heller aldrig tillnärmelsevis råkat ut för det du redogör för, och nej, jag tycker inte det låter särskilt representativt.
Vad nu detta egentligen har med tråden att göra :cool:

Nej, det är inte mig det beror på hur andra människor beter sig.

Mitt ansvar är förstås att hålla mig till min del av ett avtal.
I båda parters intresse är att vara överens om vad avtalet innehåller.

Om det har med tråden att göra eller inte?
Tråden ser ju ut, åtminstone i första anblick, att handla om hur enkelt eller svårt det kan vara att hitta fungerande avtal mellan hästägare och medryttare.

I mitt fall tror jag att de lite dystra erfarenheterna handlar om att jag har accepterat sådana som önskat att få rida.
Kanske jag varit för kravlös - inte begärt betalt, inte begärt större arbetsinsats än att läder ska putsas. Ingen mockning, ingen fodring, ingen vattning.
Tillgång till helt OK ridbana med lite hopphinder och annat. Dock inte upplyst ridbana.
Tillgång till skapligt utbildade hobby-hästar av olika raser.

Jättebra att du inte har likadana erfarenheter som jag har!

edit: förväntat mig att personerna ska komma de dagar som överenskommits. Och i övrigt hålla sin del av det avtalade gällande vad som får göras och kommunicera om man vill ändra något i stället för att ta (fel) egna initiativ som att byta betsling till stång.
 
Senast ändrad:
Jag tar betalt för min ena. Lite för att hästen faktiskt är hyfsat utbildad, medryttaren får träna och tävla och låna min transport. Det slits på grejerna och jag är student, så pengen är viktig och gör skillnad.

Ponnyn har medryttare som inte betalar. Mer begränsningar, tex får hon bara rida på ridbanan då hästen blir knäpp om hon lämnar gården. Men om det passar får hon såklart rida ut med mig och även följa med när jag ska till ridhuset. Ponnyn är noll utbildad. Ponnyn rider jag aldrig utan medryttaren får göra precis vad hon vill, "det är inte så noga".

Ser ni skillnaden? Så väljer jag att göra i alla fall.
 
@Lipperta är det vanligt anser du att svårklass ryttare annonserar efter medryttare, eller att svårklassryttare letar efter medryttarhästar?
Det var mer menat som ett skämt. I storstaden finns det väldigt många duktiga ryttare som ändå inte har råd med egen häst som söker medryttarhäst, jämfört med ute på landet där det kanske finns 2 personer inom rimligt avstånd. Plus de ryttare som rider svårklass som finns lantligt borde, självklart inte alla, ha råd med egen häst då det självklart är mycket billigare:)

Sorry för att jag var otydlig
 
Jättebra att du inte har likadana erfarenheter som jag har!
.

Nä alltså det har jag verkligen inte som sagt, men sen skiljer sig typ exakt allt också ang. omständigheterna runt medryttare jmf med vad du beskriver.
Vet ingen som tackat ja till medryttare bara för att första bästa kommer och frågar. Snarare är det ju audition, dvs man efterlyser medryttare, telefon/mail utbyter info och det som kan tänkas kännas passande blir det ett möte med provridning, och ofta flera sådana, alternativt även "prövotid" av. Utifrån det brukar det blir rätt så stabila arrangemang i jämförelse.
 
Vad var det för fel med att skriva ut att betalning önskas?
Eller tänker du att en medryttare behöver känna sig önskad?

typ, åh, jag längtar efter en medryttare så jag annonserar...

Jo, jag är sarkastisk.

Jag menar att det är så socialt osmidigt att uttrycka sig på det viset så att jag hellre hade varit medryttare hos Greve Dracula.

Ja, jag är också sarkastisk.

(Givetvis är det inget fel med att skriva ut att betalning önskas, jag räknade nog med att det framgick.)
 
En allmän fundering, är det vanligt att man som hästägare vill ha en medryttare enbart för att få in pengar? Jag är en betalande medryttare och har inget emot att betala (jag är inte jätte duktig ryttare och lär mig mycket av både hästen och ägaren) men trodde att man som hästägare vill ha medryttare för att man själv inte hinner med att rida så mycket som hästen vill/behöver?

Om jag hade häst och ekonomin inte gick ihop riktigt borde jag ju fundera på att sälja hästen eller lämna den på foder ett tag. Men så kanske alla inte tänker?

Jag tänker precis likadant och drar öronen åt mig om den enda anledningen till att ägaren söker medryttare är pengar.
 
Jag tänker precis likadant och drar öronen åt mig om den enda anledningen till att ägaren söker medryttare är pengar.
Jag förstår inte riktigt problemet, de flesta gånger folk söker medryttare i annonser är för att de behöver något. De som bara låter någon rida hästen utan att ha ett behov alls lär plocka folk i sin bekantskapskrets och inte annonsera.

Det är väl bättre med en hästägare som är ärlig om skälet och inte ljuger och vad är egentligen skillnaden mellan "jag behöver avlastning ekonomiskt" och "jag behöver avlastning tidsmässigt"? Eller någon blandning där emellan.
 
Jag förstår inte riktigt problemet, de flesta gånger folk söker medryttare i annonser är för att de behöver något. De som bara låter någon rida hästen utan att ha ett behov alls lär plocka folk i sin bekantskapskrets och inte annonsera.

Det är väl bättre med en hästägare som är ärlig om skälet och inte ljuger och vad är egentligen skillnaden mellan "jag behöver avlastning ekonomiskt" och "jag behöver avlastning tidsmässigt"? Eller någon blandning där emellan.
Självklart är det bra med ärliga människor. Men jag tänker att en medryttaravgift på 500 kr i månaden (som de flesta tar runt mig) inte gör så stor skillnad ekonomiskt i hästägarsammanhang. Men jag vet inte, jag har aldrig haft egen häst och många bäckar små säger man ju. Men som sagt jag tycker inte att det är fel att ta en avgift, men reagerade på att någon skrev om en annons där man ville ha en medryttare enbart för att få lite hjälp med ekonomin.
 
Självklart är det bra med ärliga människor. Men jag tänker att en medryttaravgift på 500 kr i månaden (som de flesta tar runt mig) inte gör så stor skillnad ekonomiskt i hästägarsammanhang. Men jag vet inte, jag har aldrig haft egen häst och många bäckar små säger man ju. Men som sagt jag tycker inte att det är fel att ta en avgift, men reagerade på att någon skrev om en annons där man ville ha en medryttare enbart för att få lite hjälp med ekonomin.
Nä det är riktigt, men blir det tal om medryttare för mig så handlar det om 500-600 kr. Mer ett bidrag till hovvården.
 
Jag förstår inte riktigt problemet, de flesta gånger folk söker medryttare i annonser är för att de behöver något. De som bara låter någon rida hästen utan att ha ett behov alls lär plocka folk i sin bekantskapskrets och inte annonsera.

Det är väl bättre med en hästägare som är ärlig om skälet och inte ljuger och vad är egentligen skillnaden mellan "jag behöver avlastning ekonomiskt" och "jag behöver avlastning tidsmässigt"? Eller någon blandning där emellan.

Folk får väl annonsera av vilka skäl de vill. För min egen del ser jag inte att enbart ett ekonomiskt behov skulle vara en optimal grund för ett samarbete. Då vill ju ägaren egentligen inte ha medryttarhjälp per se utan bara ekonomisk lättnad.

Att ägaren vill eller behöver göra andra saker med sin tid och tar en symbolisk summa (vilket ju 500-1000 kr är i hästägarsammanhang) för att låna ut sin häst med utrustning ser jag som mycket vettigare.
 
Folk får väl annonsera av vilka skäl de vill. För min egen del ser jag inte att enbart ett ekonomiskt behov skulle vara en optimal grund för ett samarbete. Då vill ju ägaren egentligen inte ha medryttarhjälp per se utan bara ekonomisk lättnad.

kan du förtydliga lite vad du menar med "medryttarhjälp"?
Ekonomisk lättnad är väl en medryttarhjälp?

Eller tänker du mer att "medryttarhjälp" handlar om att man ska längta efter/önska att en medryttare rider hästen?
Att man liksom behöver ridhjälp?

Många vanliga hobby-hästar, som går många timmar i hage, klarar sig ju utmärkt med ridning 2-3-4 dagar per vecka. Eller klarar en periods hel vila, ett par månader brukar det ju gå bra att vila dem antingen under sommarbetesperioden eller på vintern utan att hästen far illa av det.

Så verkligt behov av ridhjälp ser jag som troligen mer ovanligt egentligen (undantaget, förstås, om medryttaren är mer utbildad än häst och ryttare och därmed tillför utbildning till hästen).

Visst, det verkar relativt vanligt att ha dåligt samvete över att inte hinna eller orka rida sin häst 6-7 gånger per vecka, och att man dämpar det onda samvetet genom att låta någon annan rida hästen.
 
Vet ingen som tackat ja till medryttare bara för att första bästa kommer och frågar. Snarare är det ju audition, dvs man efterlyser medryttare, telefon/mail utbyter info och det som kan tänkas kännas passande blir det ett möte med provridning, och ofta flera sådana, alternativt även "prövotid" av. Utifrån det brukar det blir rätt så stabila arrangemang i jämförelse.

Jag vet inte, jag?
I mitt fall är det personer som önskat bli medryttare. Vi har fått kontakt på olika sätt. En som själv kom och frågade (som alltså ridit hos en gemensam granne tidigare).
En som annonserade efter medryttarhäst (den oerfarne som fick prova en stabil häst först).
En som frågade via en gemensam bekant om jag kände till någon som hade häst som gick att vara medryttare till.

Det är väl inte ovanligt att hästägare kan tänkas svara på kontakter från personer som vill bli medryttare?
Det är väl inte alltid hästägaren som står för annonserandet?

I mitt fall har jag, som du vet, rätt många hästar. De tränas relativt sporadiskt och jag är nöjd med den utveckling vi gör.
Men jag kan absolut tänka mig - uppenbarligen, för annars hade jag ju tackat nej - medryttare på några av hästarna. Därför har jag valt att acceptera och ge folk chansen.
Självklart har det varit provridning och resonemang och vi har diskuterat "villkoren". Sedan har det ju inte blivit så hemskt stabila medryttare.

Och de här tre försöken har varit utspridda under loppet av åtta år, det kan man ju också ha med i åtanke.

Idag har en kompis varit hemma och ridit en av mina hästar. Hon är lite rid-abstinent för tillfället.
Henne känner jag sedan rätt lång tid tillbaka och litar på. Henne ser jag inte som "medryttare" utan en kompis som får låna häst. Vi har en överenskommelse att hon får låna den hästen 2-3 gånger i veckan ett tag.
Men som sagt: hon är inte medryttare.
 
@kryddelydd Synd att du verkar ha lite halvdana erfarenheter.

Jag har haft 2 medryttare om man räknar bort min syster.
Bägge har fungerat super i häst, rid och stallsammanhang. Den ena var duktig dressyrryttare och trimmade min unghäst - hon betalade ingenting för det.

Den andra var en tjej på 16 år som ville mysrida, hon betalade 600kr/mån för 1-2ggr/veckan.
Hon upptäckte dock att jag var vän med hennes pojkvän på FB och anklagade mig för att vänsterprassla med honom. Det var, minst sagt, intressant. :rofl: Därav rev vi kontraktet illa kvickt - på bägges begäran.
Synd på en annars väldigt vettig tjej!
 
Folk får väl annonsera av vilka skäl de vill. För min egen del ser jag inte att enbart ett ekonomiskt behov skulle vara en optimal grund för ett samarbete. Då vill ju ägaren egentligen inte ha medryttarhjälp per se utan bara ekonomisk lättnad.

Att ägaren vill eller behöver göra andra saker med sin tid och tar en symbolisk summa (vilket ju 500-1000 kr är i hästägarsammanhang) för att låna ut sin häst med utrustning ser jag som mycket vettigare.
Jag kan inte se någon principiell skillnad utifrån vilken resurs hästägaren vill åt så länge det rör sig om en resurs. Om hästägaren endast har medryttare då tiden inte räcker till då vill inte hästägaren ha medryttare egentligen utan det handlar om resursen tid istället för pengar.

Jag förstår inte varför det ska vara så fel att vilja ha betalt med pengar men helt okej att ta betalt i arbete. Den som snålar in på uppstallningskostnader har dessutom mer behov av hjälp. Rent krasst kan man köpa allt man behöver bara man betalar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
754
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Jag har letat efter en lämplig medryttare en tid nu. Verkar helt omöjligt. Då har jag ändå två välridna, normalvakna och helt...
Svar
16
· Visningar
2 016
Senast: Unafraid
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 774
Senast: alazzi
·
Hästvård Hejsan, Kommer med stor sannolikhet att kunna köpa min första häst ganska snart, och allteftersom det stundande köpet blir alltmer...
Svar
7
· Visningar
1 641
Senast: Reville
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp