kan du förtydliga lite vad du menar med "medryttarhjälp"?
Ekonomisk lättnad är väl en medryttarhjälp?
Eller tänker du mer att "medryttarhjälp" handlar om att man ska längta efter/önska att en medryttare rider hästen?
Att man liksom behöver ridhjälp?
Många vanliga hobby-hästar, som går många timmar i hage, klarar sig ju utmärkt med ridning 2-3-4 dagar per vecka. Eller klarar en periods hel vila, ett par månader brukar det ju gå bra att vila dem antingen under sommarbetesperioden eller på vintern utan att hästen far illa av det.
Så verkligt behov av ridhjälp ser jag som troligen mer ovanligt egentligen (undantaget, förstås, om medryttaren är mer utbildad än häst och ryttare och därmed tillför utbildning till hästen).
Visst, det verkar relativt vanligt att ha dåligt samvete över att inte hinna eller orka rida sin häst 6-7 gånger per vecka, och att man dämpar det onda samvetet genom att låta någon annan rida hästen.
Jag menar att man vill att hästen motioneras x antal gånger i veckan eller själv inte vill åka ut till stallet alla veckans dagar. Tids- och orkesmässig avlastning helt enkelt.
Ambitionsnivå lägger jag inte in i resonemanget överhuvudtaget. Det löser ju sig själv om man som ägare är nöjd med att hästen inte motioneras mer än just så mycket som man själv hinner och vill.