hur hittar man en vettig medryttare? Går det?

Jag bryr mig inte om anledningen till att någon annonserar efter medryttare. Men om det är tydligt att hästägaren egentligen inte vill ha en medryttare så kommer jag inte svara på den annonsen.

Jag kommer heller inte svara på annonser där hästägare låter besvärlig. T.ex. de annonser som börjar med Pga oseriös sökande (alternativt oseriös medryttare) söker jag igen efter en medryttare. Det kan stämma men det faktum att hästägare tog upp det i annonsen kan tyda på att hon/han är besvärlig. Det är ju faktiskt helt irrelevant att hästägare haft en oseriös sökande tidigare. Men en bra beskrivning av vad hästägare söker och vad man förväntas göra är bra.
 
Jag bryr mig inte om anledningen till att någon annonserar efter medryttare. Men om det är tydligt att hästägaren egentligen inte vill ha en medryttare så kommer jag inte svara på den annonsen.

Jag kommer heller inte svara på annonser där hästägare låter besvärlig. T.ex. de annonser som börjar med Pga oseriös sökande (alternativt oseriös medryttare) söker jag igen efter en medryttare. Det kan stämma men det faktum att hästägare tog upp det i annonsen kan tyda på att hon/han är besvärlig. Det är ju faktiskt helt irrelevant att hästägare haft en oseriös sökande tidigare. Men en bra beskrivning av vad hästägare söker och vad man förväntas göra är bra.
Det låter mest som du söker en hästägare som är bra på att uttrycka sig i text och som dessutom väljer att göra detsamma. Du ställer ganska höga krav på annonsen. Man kan säkert sortera bort rötäggen men tillsammans med många vettiga som inte är så verbala.
 
Det låter mest som du söker en hästägare som är bra på att uttrycka sig i text och som dessutom väljer att göra detsamma. Du ställer ganska höga krav på annonsen. Man kan säkert sortera bort rötäggen men tillsammans med många vettiga som inte är så verbala.

Nä, det handlar inte om hur verbal någon är. Men om en hästägare i en annons väljer att fokusera på tidigare negativa upplevelser med medryttare (oseriösa sökande och liknande) istället för att fokusera på vad hon/han söker
och hur hästen är det en varningslampa för mig.
 
Jag bryr mig inte om anledningen till att någon annonserar efter medryttare. Men om det är tydligt att hästägaren egentligen inte vill ha en medryttare så kommer jag inte svara på den annonsen.

Jag kommer heller inte svara på annonser där hästägare låter besvärlig. T.ex. de annonser som börjar med Pga oseriös sökande (alternativt oseriös medryttare) söker jag igen efter en medryttare. Det kan stämma men det faktum att hästägare tog upp det i annonsen kan tyda på att hon/han är besvärlig. Det är ju faktiskt helt irrelevant att hästägare haft en oseriös sökande tidigare. Men en bra beskrivning av vad hästägare söker och vad man förväntas göra är bra.

Jag såg en annons härom dagen som jag reagerade på just för att jag tyckte att hästägaren lät jobbig. Det stod att enda chansen till provridning var en viss dag och att seriösa intresserade ringer. För mig gav det intrycket att man är fyrkantig och kanske inte riktigt har koll eller har en inställning som känns för rigid för mig.
 
Jag såg en annons härom dagen som jag reagerade på just för att jag tyckte att hästägaren lät jobbig. Det stod att enda chansen till provridning var en viss dag och att seriösa intresserade ringer. För mig gav det intrycket att man är fyrkantig och kanske inte riktigt har koll eller har en inställning som känns för rigid för mig.

Det är precis sånt jag menar får mig att inte ringa på annonsen. Det skickar signaler som jag uppfattar som negativa.
 
Det är precis sånt jag menar får mig att inte ringa på annonsen. Det skickar signaler som jag uppfattar som negativa.
Ja, och det kan knappast vara en nyhet att man har lättare att nå målet om man kan formulera sig vettigt. Det gäller ju på alla plan, oavsett om vi pratar om medryttarannonser eller typ när man söker jobb.

Jag håller med. Annonser som är konstigt formulerade går bort, likaså märkliga krav eller om konstiga saker lyfts fram i annonsen.

Man kanske sorterar bort vettigt folk också, men då får det vara så.
 
Det låter mest som du söker en hästägare som är bra på att uttrycka sig i text och som dessutom väljer att göra detsamma. Du ställer ganska höga krav på annonsen. Man kan säkert sortera bort rötäggen men tillsammans med många vettiga som inte är så verbala.

Självklart har man "krav" på annonsen eller vill att denna ska vara formulerad ungefär så som man själv tänker. Den speglar ju troligtvis verkligheten i någon mån och bäddar för att man kan komma överens.

Så som t ex du formulerar dig i denna tråd, rätt passivt-aggressivt, skulle få mig att klicka bort annonsen direkt.
 
Moderatorn påminner om att ni ska vara trevliga mot varandra när ni diskuterar!
Fråga dig själv om ditt svar verkligen är nödvändigt och tillför något i diskussionen innan du börjar kasta ur dig otrevligheter eller onödiga ifrågasättanden!
Och acceptera att det finns andra åsikter än din egen!!
 
Hur fasiken hittar man en vettig medryttare ? Jag har annonserat i flera olika former, får en hel del svar men inget napp än. Eller det är en sanning med modifikation, två personer har visat sig intresserade och vi har stämt träff i stallet.
Den första dök inte upp, gick inte att få tag på heller.
Den andra kom till stallet, träffade hästarna. Sen jagade jag hovslagare och jul och nyår kom, när jag väl hittade hovslagare och fick hästen skodd, hörde jag av mig till medryttaraspiranten för att höra om intresset fanns kvar. Absolut fanns det intresse för mina hästar och vi bestämde en tid. Dock fick personen förhinder men skulle höra av sig under eftermiddagen med ny tid. Det är en vecka sedan nu.

Är det så svårt att hitta en medryttare nu? Måste jag omvärdera och kunna acceptera en medryttare under 18år?
Eller är ridhus på gården ett måste för att det ska vara möjligt att hitta medryttare?
Min annons beskriver både hästarna och vad jag söker för person (myndig, någorlunda hästvan person. Medryttaren får välja dagar själv, även antalet dagar. Mängden ridning och pyssel väljer medryttaren också själv, jag vill bara ha avlastning..

Jag ser mig själv som en väldigt seriös medryttare. Jag har tex varit medryttare på "min" häst i 4 år nu, sköter och bryr mig om honom som om han vore min egen.

Jag hade absolut svarat på din annons! Det viktigaste för mig är en avslappnad känsla, i ditt fall så verkar du ge medryttaren ganska fria tyglar, du vill ha avlastning = du uppskattar förmodligen all hjälp du får. Ridhus är jag inte intresserad av, ridbana är ett plus men viktigast är ridvägarna.
Jag svarar inte på annonser där ägaren behöver få in pengar eller den är väldigt kontrollerande. Jag ser dock inget fel i att vara det, jag hade förmodligen varit det själv.. :laugh:

Jag har även stått på andra sidan, när vi har sökt fler medryttare. Erfarenhet gör att jag vill att personen ska vara över 18 och ha egen eller tillgång till bil, detta för att man ska känna sig mer säker på att personen kan ta sig till stallet och inte hindras av att bussar inte går eller föräldrar inte kan skjutsa.

Sen känns det som att under vintern är det svårare att hitta hästar och medryttare. Det är lite jobbigare att vara medryttare under vintern men när man hittar rätt häst så spelar inte väder nån roll :)

Känns som att jag bara svamlar nu..? Men ja, det är svårt att hitta rätt medryttare. Jag tycker man ska hålla annonsen enkel och avslappnad (men samtidigt ärlig) och sen prata mer innan man bestämmer träff.
Plötsligt händer det! ;)
 
Självklart har man "krav" på annonsen eller vill att denna ska vara formulerad ungefär så som man själv tänker. Den speglar ju troligtvis verkligheten i någon mån och bäddar för att man kan komma överens.

Så som t ex du formulerar dig i denna tråd, rätt passivt-aggressivt, skulle få mig att klicka bort annonsen direkt.
Självklart formulerar man sig annorlunda i en diskussion med en massa påhopp än om man skriver en annons. Jag tror inte något inlägg i den här diskussionen lockar medryttare, främst då det inte varit motivet, att börja kommentera de tilltänkta medryttaren eller hästägarens debattstil som du gör lär inte slå så väl ut och det hade du knappast gjort heller.
 
Om någon är intresserad av att hjälpa till med utbildning av en sent tagen 8-årig travarkorsning mitt ute i ingenstans som med framgång löshoppats 70 cm för 1500 kr i månaden så kan jag länka en annons! :up: Det krävs givetvis att du "vet vad du sysslar med" då han är oberäknelig.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
751
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Jag har letat efter en lämplig medryttare en tid nu. Verkar helt omöjligt. Då har jag ändå två välridna, normalvakna och helt...
Svar
16
· Visningar
2 016
Senast: Unafraid
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 774
Senast: alazzi
·
Hästvård Hejsan, Kommer med stor sannolikhet att kunna köpa min första häst ganska snart, och allteftersom det stundande köpet blir alltmer...
Svar
7
· Visningar
1 641
Senast: Reville
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp