hur hittar man en vettig medryttare? Går det?

Hur fasiken hittar man en vettig medryttare ? Jag har annonserat i flera olika former, får en hel del svar men inget napp än. Eller det är en sanning med modifikation, två personer har visat sig intresserade och vi har stämt träff i stallet.
Den första dök inte upp, gick inte att få tag på heller.
Den andra kom till stallet, träffade hästarna. Sen jagade jag hovslagare och jul och nyår kom, när jag väl hittade hovslagare och fick hästen skodd, hörde jag av mig till medryttaraspiranten för att höra om intresset fanns kvar. Absolut fanns det intresse för mina hästar och vi bestämde en tid. Dock fick personen förhinder men skulle höra av sig under eftermiddagen med ny tid. Det är en vecka sedan nu.

Är det så svårt att hitta en medryttare nu? Måste jag omvärdera och kunna acceptera en medryttare under 18år?
Eller är ridhus på gården ett måste för att det ska vara möjligt att hitta medryttare?
Min annons beskriver både hästarna och vad jag söker för person (myndig, någorlunda hästvan person. Medryttaren får välja dagar själv, även antalet dagar. Mängden ridning och pyssel väljer medryttaren också själv, jag vill bara ha avlastning..
Kan du inte slänga ut frågan på ditt eget Facebook? Du kanske faktiskt känner någon som känner någon. Så har jag fixat mina medisar.
 
Båda mina medryttare har jag plockat i stallet. Den första var medryttare på en annan häst som togs bort pga ålder. Den nuvarande är syster till en stallkamrats medryttare. Jag sade på skämt att jag skulle vilja ha en kopia av stallkamratens medryttare, men lite lugnare temperament... "Hon har en syster", fick jag till svar och så var det ordnat. :)
 
Båda mina medryttare har jag plockat i stallet. Den första var medryttare på en annan häst som togs bort pga ålder. Den nuvarande är syster till en stallkamrats medryttare. Jag sade på skämt att jag skulle vilja ha en kopia av stallkamratens medryttare, men lite lugnare temperament... "Hon har en syster", fick jag till svar och så var det ordnat. :)

Jamen precis. Våra ”nedärvda” medryttare som jag redogjort för tidigare i tråden har det ju i princip varit kö på från oss hästägares sida, och i flera fall har dessa precis som du är inne på även haft kopplingar som de förmedlat in på ett väldigt lyckat sätt .
 
Jag är relativt ny I stan, dom hästfolk jag känner har egen häst eller har medryttarhästar.. Har hört mig för i bekantskapskretsen, men ingen lycka..
Börjar lura åt att sälja nån häst, jag orkar inte..
 
Jag är relativt ny I stan, dom hästfolk jag känner har egen häst eller har medryttarhästar.. Har hört mig för i bekantskapskretsen, men ingen lycka..
Börjar lura åt att sälja nån häst, jag orkar inte..

Tråkigt och svårt läge . Har du flera hästar så förstår jag att det är än mer problematiskt . Tycker tanken att då fundera på att sälja någon låter realistiskt . Även om det känns jobbigt .
 
Hjälper min bästa väninna att hitta medryttare till hennes arab.

  • 3 dagar i veckan, (2 fasta dagar och en rörlig två av dagarna skall han motioneras och en av dagarna kan vara en skötardag om man inte hinner eller kan rida)
  • Motionsridning. Främst uteritter men lättare lösgörande pass eller markarbete på bana går bra 1-2ggr/veckan. Då får man med fördel rida för instruktör.
  • Snäll häst. På riktigt.
  • Inga kommunala förbindelser. Körkort är ett krav, ev. engagerade föräldrar + moppe/eu-bil.
Har fått många svar men mest 13-16 åringar utan möjlighet att ta sig till stallet på egen hand. Det krävs rätt engagerade föräldrar för att skjutsa 3 ggr/veckan, och att dessutom vara seriösa nog att göra det när man eller ungen är sjuk (nuvarande medryttare prioriterar en annan sport, kan bara vara ute 2 dagar i veckan och vill inte vara i stallet om hon är febrig.. Noggran och snäll tjej, men oengagerad)

En del svar från vuxna medryttare som inte kan mer än 2 dagar i veckan.
En del svar från folk som vill tävla och träna.

En ung tjej med epa-traktor hörde av sig via mail. Verkade super! Skrev sakligt och moget. Lämnade referenser från hästrelaterad praktikplats (ej kontaktat dem).
Såg att vi hade en gemensam vän på FB och fick via denne reda på att tjejen varit väldigt stökig i skolan och slarvig med tidigare medryttar-hästar. Dock var det några år sedan, och vi vill ju tro det bästa om folk så min väninna ringde upp henne. Hon svarar "aaaaahh??" när hon lyfter luren. :crazy:
Hon ställde inga frågor, alls. Och berättade att hon bor i fosterfamilj.
Vi känner oss kluvna, denna tjej behöver ju förmodligen vara i stallet så mycket som möjligt, men man vill inte riskera att göra en felrekrytering som påverkar hästen eller de andra i stallet negativt.. :(

Drömscenario: Någon med körkort och bil som vill ha egen hobbyhäst men inte har tid och råd.
Social, noggrann och engagerad. Kunnig på det sätt att man hör en lös sko, och kan basic sår-vård.
Vi väntar med spänning.
 
Hjälper min bästa väninna att hitta medryttare till hennes arab.

  • 3 dagar i veckan, (2 fasta dagar och en rörlig två av dagarna skall han motioneras och en av dagarna kan vara en skötardag om man inte hinner eller kan rida)
  • Motionsridning. Främst uteritter men lättare lösgörande pass eller markarbete på bana går bra 1-2ggr/veckan. Då får man med fördel rida för instruktör.
  • Snäll häst. På riktigt.
  • Inga kommunala förbindelser. Körkort är ett krav, ev. engagerade föräldrar + moppe/eu-bil.
Har fått många svar men mest 13-16 åringar utan möjlighet att ta sig till stallet på egen hand. Det krävs rätt engagerade föräldrar för att skjutsa 3 ggr/veckan, och att dessutom vara seriösa nog att göra det när man eller ungen är sjuk (nuvarande medryttare prioriterar en annan sport, kan bara vara ute 2 dagar i veckan och vill inte vara i stallet om hon är febrig.. Noggran och snäll tjej, men oengagerad)

En del svar från vuxna medryttare som inte kan mer än 2 dagar i veckan.
En del svar från folk som vill tävla och träna.

En ung tjej med epa-traktor hörde av sig via mail. Verkade super! Skrev sakligt och moget. Lämnade referenser från hästrelaterad praktikplats (ej kontaktat dem).
Såg att vi hade en gemensam vän på FB och fick via denne reda på att tjejen varit väldigt stökig i skolan och slarvig med tidigare medryttar-hästar. Dock var det några år sedan, och vi vill ju tro det bästa om folk så min väninna ringde upp henne. Hon svarar "aaaaahh??" när hon lyfter luren. :crazy:
Hon ställde inga frågor, alls. Och berättade att hon bor i fosterfamilj.
Vi känner oss kluvna, denna tjej behöver ju förmodligen vara i stallet så mycket som möjligt, men man vill inte riskera att göra en felrekrytering som påverkar hästen eller de andra i stallet negativt.. :(

Drömscenario: Någon med körkort och bil som vill ha egen hobbyhäst men inte har tid och råd.
Social, noggrann och engagerad. Kunnig på det sätt att man hör en lös sko, och kan basic sår-vård.
Vi väntar med spänning.
Va fasen låt tjejen pröva. Varför dömer du på förhand? Är du och sina stallkollegor elaka då tycker jag du skall låta tjejen slippa.
 
Va fasen låt tjejen pröva. Varför dömer du på förhand? Är du och sina stallkollegor elaka då tycker jag du skall låta tjejen slippa.

Jag förstår å andra sidan tvekan.
Tjejen kan vara bra, fosterfamiljen kan vara bra.
Men det kan tänkas att den biologiska familjen också aktiverar sig vilket antagligen inte är så roligt.
 
Jag förstår å andra sidan tvekan.
Tjejen kan vara bra, fosterfamiljen kan vara bra.
Men det kan tänkas att den biologiska familjen också aktiverar sig vilket antagligen inte är så roligt.
Alltid är det så krångligt, elände förstår egentligen inte riktigt varför det är så krångligt nuförtiden. Jovisst förstår jag att iochmed mobiler och internet har livet förändrats till vi lär oss ordentlig källkritik.

Svara inte på detta. Det blev nog inte så bra,
 
Va fasen låt tjejen pröva. Varför dömer du på förhand? Är du och sina stallkollegor elaka då tycker jag du skall låta tjejen slippa.

Jag vet inte om du läst hela min text? Isåfall förstår jag inte din kritik.

Som jag skrev så tog vi kontakt med flickan trots att starkt ha blivit avrådda av gemensam bekant för att vi INTE vill döma ut henne utan bilda oss en egen uppfattning. Jag skrev även att flickan förmodligen skulle må bra av (och behöva) vara i stallet eftersom hon verkar ha haft det tufft. Men i och med den dåliga referensen blir man lite återhållsam.

Inte större skillnad mot att anställa någon till en tjänst. Inte sjutton skulle jag anställa någon som jag hört så illa om, och särskilt inte någon som inte har hyfs nog att svara artigt i telefon när ett okänt nummer ringer. Hade på min höjd tagit personen till en intervju men att anställa någon man är osäker på är att ta en risk. I medryttar-fall är det hästen som får betala om man gör en felbedömning vilket gör det hela ännu känsligare.

Tråkigt att du menar på att vi skulle vara eleka på något sätt.
 
Jag förstår å andra sidan tvekan.
Tjejen kan vara bra, fosterfamiljen kan vara bra.
Men det kan tänkas att den biologiska familjen också aktiverar sig vilket antagligen inte är så roligt.

Tack.

Enligt vår gemensamma bekanta har hon haft det tufft med den biologiska mamman, och det är mamman som varit aktiv i stallet där hon också tyvärr gjort ett dåligt intryck på de andra stallgästerna.
Att hon hamnat i fosterfamilj verkar därför bara positivt, men är ju en indikation på att hon haft det tufft, och att hon som 16-åring naturligtvis kan vara präglad av det.

I mitt tycke kan man ändå vara artig. Oavsett.

Vi är ju måna om vår dynamik (Vi är 5 jämnåriga tjejer som är super-sociala och rider, tävlar och tränar ihop) och därför vill man hitta en likasinnad att bjuda in. :) För allas skull.
 
@spinxx jag hade inte dömt någon pga hur de svarar i telefonen faktiskt. Men det har du väl heller inte gjort tänker jag utan snarare att den aspekten vägde in i helheten ?
Sen är ju långt ifrån alla till sin rätt på telefonen....

Jag förstår dock verkligen vikten av att det ska stämma när någon ska ha hästen så mycket - 3 dagar/vecka är ju i princip nästan halva tiden . Viktigt att det funkar då både för hästens del men även för övriga i stallet . Jag kan väl dock känna att det där att klicka hundra med övriga i stallet socialt ändå måste vara sekundärt ? Prio ett måste ju vara hur denne sköter hästen ?
Eller har ni kollektiva pass så att vederbörande även behöver hantera era hästar/involvera sig med er pga det ?
 
Va fasen låt tjejen pröva. Varför dömer du på förhand? Är du och sina stallkollegor elaka då tycker jag du skall låta tjejen slippa.

Jag har full förståelse att man vid tveksamhet väljer bort ”att pröva”.
Det är tids och energikrävande att introducera ny medryttare, både för en själv och hästen. Inget man har lust med för att sen behöva börja om för att det inte funkade när man redan från början kände stor tvekan utifrån olika omständigheter i utgångsläget .
 
Har fått många svar men mest 13-16 åringar utan möjlighet att ta sig till stallet på egen hand. Det krävs rätt engagerade föräldrar för att skjutsa 3 ggr/veckan, och att dessutom vara seriösa nog att göra det när man eller ungen är sjuk (nuvarande medryttare prioriterar en annan sport, kan bara vara ute 2 dagar i veckan och vill inte vara i stallet om hon är febrig.. Noggran och snäll tjej, men oengagerad)
Jag tror jag backat direkt om jag fått det här presenterat, jag anser att hästen är hästägarens ansvar och att medryttaren inte ska förväntas åka ut om denne är sjuk. Nu utgår jag från att personen inte är sjuk jämnt och ständigt och även är snäll och tar stallet om den har chans och det blir tight även då denne är småkrasslig men inte som villkor.
 
Jag tror jag backat direkt om jag fått det här presenterat, jag anser att hästen är hästägarens ansvar och att medryttaren inte ska förväntas åka ut om denne är sjuk.

Jag får nog hålla med. Att det är ett villkor att en som medryttare tar hästen även vid sjukdom (hit räknar jag inte småkrasslig, lite lätt snuvig etc) känns lite "hårt". Är en sjuk (kräks, feber, migrän osv. Här definierar jag sjuk som "sjuk = bör/kan inte jobba/vara i skolan utan bör vila) hade jag som medryttare förutsatt att det går att slippa en dag genom att höra av sig till hästens ägare (och då, naturligtvis, inte kl 20,30 samma dag...). Är en sjuk kanske det inte ens är så lämpligt att ta sig ut till stallet (i mitt fall går inga bussar utan det är bil som gäller).

Däremot blir det förstås ett problem om medryttare är sjuk "jämt och ständigt", och skulle min medryttare "sjukanmäla" sig konstant skulle jag personligen nog se mig om efter en ny. Samma sak om medryttaren åkte ut men inte gjorde något med hästen på hela vintern för att hen har lite "vanligt" ont i halsen tex. (Mitt primära syfte med att ha medryttare skulle troligast vara att hästen skulle få motion även de dagarna.)
 
Vilka underliga och osammanhängande svar du gett senaste dagarna?
Kanske jag blivit övermodig och slarvig, jag har haft ont i huvudet ganska länge. Jag lyssnar men jag kan inte lova vad jag skriver.
Jag vet inte om du läst hela min text? Isåfall förstår jag inte din kritik.

Som jag skrev så tog vi kontakt med flickan trots att starkt ha blivit avrådda av gemensam bekant för att vi INTE vill döma ut henne utan bilda oss en egen uppfattning. Jag skrev även att flickan förmodligen skulle må bra av (och behöva) vara i stallet eftersom hon verkar ha haft det tufft. Men i och med den dåliga referensen blir man lite återhållsam.

Inte större skillnad mot att anställa någon till en tjänst. Inte sjutton skulle jag anställa någon som jag hört så illa om, och särskilt inte någon som inte har hyfs nog att svara artigt i telefon när ett okänt nummer ringer. Hade på min höjd tagit personen till en intervju men att anställa någon man är osäker på är att ta en risk. I medryttar-fall är det hästen som får betala om man gör en felbedömning vilket gör det hela ännu känsligare.

Tråkigt att du menar på att vi skulle vara eleka på något sätt.
Ok, jag glömde ett frågetecken eller kanske utropstecken eller något. Ta inte åt dig. Det var bara OM det är problem i stallet. Vet du om att flickan är duktig och känslig bör du ha en verkligt god social arbetsmiljö, det är väl grundläggande grund för att "anställa" någon skör person.

Detta med att du jämför en medryttare med en "anställd" sätter nog fingret på stor del av problematiken idag att få tag på medryttare. Kraven från båda håll verkar vara stora.
 
Kanske jag blivit övermodig och slarvig, jag har haft ont i huvudet ganska länge. Jag lyssnar men jag kan inte lova vad jag skriver.

Ok, jag glömde ett frågetecken eller kanske utropstecken eller något. Ta inte åt dig. Det var bara OM det är problem i stallet. Vet du om att flickan är duktig och känslig bör du ha en verkligt god social miljö, det är väl grundläggande grund för att "anställa" någon skör person.

Detta med att du jämför en medryttare med en "anställd" sätter nog fingret på stor del av problematiken idag att få tag på medryttare. Kraven från båda håll verkar vara stora.

Jag menade alltså inte att vara otrevlig, jag tänkte att det kanske var något fel, typ som det du beskrev. :) Hoppas huvudvärken ger med sig osv.
 
Jag menade alltså inte att vara otrevlig, jag tänkte att det kanske var något fel, typ som det du beskrev. :) Hoppas huvudvärken ger med sig osv.
Kanske jag slarvat med formuleringarna på sista tiden. Kortare , otydligare. Det är stress tror jag. Ska åka och simma, bubbla och basta i badhuset tror jag. Datorarbete och tidning främjar inte någondera mjukhet i hals-nackmusklerna och överkropp.
 
Hjälper min bästa väninna att hitta medryttare till hennes arab.

  • 3 dagar i veckan, (2 fasta dagar och en rörlig två av dagarna skall han motioneras och en av dagarna kan vara en skötardag om man inte hinner eller kan rida)
  • Motionsridning. Främst uteritter men lättare lösgörande pass eller markarbete på bana går bra 1-2ggr/veckan. Då får man med fördel rida för instruktör.
  • Snäll häst. På riktigt.
  • Inga kommunala förbindelser. Körkort är ett krav, ev. engagerade föräldrar + moppe/eu-bil.
Har fått många svar men mest 13-16 åringar utan möjlighet att ta sig till stallet på egen hand. Det krävs rätt engagerade föräldrar för att skjutsa 3 ggr/veckan, och att dessutom vara seriösa nog att göra det när man eller ungen är sjuk (nuvarande medryttare prioriterar en annan sport, kan bara vara ute 2 dagar i veckan och vill inte vara i stallet om hon är febrig.. Noggran och snäll tjej, men oengagerad)

En del svar från vuxna medryttare som inte kan mer än 2 dagar i veckan.
En del svar från folk som vill tävla och träna.

En ung tjej med epa-traktor hörde av sig via mail. Verkade super! Skrev sakligt och moget. Lämnade referenser från hästrelaterad praktikplats (ej kontaktat dem).
Såg att vi hade en gemensam vän på FB och fick via denne reda på att tjejen varit väldigt stökig i skolan och slarvig med tidigare medryttar-hästar. Dock var det några år sedan, och vi vill ju tro det bästa om folk så min väninna ringde upp henne. Hon svarar "aaaaahh??" när hon lyfter luren. :crazy:
Hon ställde inga frågor, alls. Och berättade att hon bor i fosterfamilj.
Vi känner oss kluvna, denna tjej behöver ju förmodligen vara i stallet så mycket som möjligt, men man vill inte riskera att göra en felrekrytering som påverkar hästen eller de andra i stallet negativt.. :(

Drömscenario: Någon med körkort och bil som vill ha egen hobbyhäst men inte har tid och råd.
Social, noggrann och engagerad. Kunnig på det sätt att man hör en lös sko, och kan basic sår-vård.
Vi väntar med spänning.
Jag kanske missförstår, men tycker du att medryttaren är oengagerad för att den inte är i stallet med feber?

Det är ju en av sakerna som skiljer ägare från medryttaren. Ägaren är alltid ansvarig, medryttaren har ju inte lika stort ansvar.
Om jag är sängliggande med feber så hör jag av mig till min medryttarhästs ägare. Brukar dock fråga om hon har möjlighet att ta min dag eller om jag ska be ngn annan i stallet mocka.

Engagemang och valfrihet hänger ju dessutom ihop. Jag är absolut engagerad i min medryttarhäst, men aldrig på samma nivå som med egen häst. Som medryttare begränsas jag ju av ägarens ramar sas, och det tar iaf udden av mitt engagemang.
Man kan nog inte förvänta sig superengagerade medryttare om man inte ger dem väldigt mycket frihet.
Iaf om man söker vuxen och lite duktigare medryttare.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
754
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Jag har letat efter en lämplig medryttare en tid nu. Verkar helt omöjligt. Då har jag ändå två välridna, normalvakna och helt...
Svar
16
· Visningar
2 016
Senast: Unafraid
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 774
Senast: alazzi
·
Hästvård Hejsan, Kommer med stor sannolikhet att kunna köpa min första häst ganska snart, och allteftersom det stundande köpet blir alltmer...
Svar
7
· Visningar
1 641
Senast: Reville
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp