Hur hitta en seriös fodervärd

M

modwil

Behöver hitta en seriös fodervärd åt min älskade vän, men är orolig att inte lyckas. Ngn som har några tips på var man ska söka?

Viktigt att det är ngn som är hundvan & som vill träna & aktivera en hund, samt har den tid som krävs. Har lagt ut en annons i nuläget & är inte alltför uppmuntrad av resultatet...inte ett enda seriöst svar hittills.
 
Sv: Hur hitta en seriös fodervärd

Är i samma situation som du. Och även om jag fått en hel del seriösa svar så betyder inte det att personerna passar min hund..

Otroligt svårt, så snart finns där bara en utväg.

Ville bara skriva och säga att du inte är ensam...

/C
 
Sv: Hur hitta en seriös fodervärd

Du är medveten om att om du lämnar ut hunden till en fodervärd, så kan du sedan inte hämta hem hunden?

Att ha en fodervärd på hund innebär att fodervärden äger hunden och uppf./ägaren har avelsrätt på 2 kullar (för tik) som senast måste vara tagna innan hunden fyllt 5 år, då hunden automatiskt helt övergår i fodervärdens ägo.
 
Sv: Hur hitta en seriös fodervärd

Har du inte hittat någon vettig än till din stora kille? Mkt tråkigt :(
 
Sv: Hur hitta en seriös fodervärd

Det är ju en massa vettiga människor som hör av sig, tråkigt nog räcker det inte med det.

Det måste vara DEN perfekta för att ALLT ska fungera och för att jag ska våga släppa i väg honom..

Vågar inte chansa....
 
Sv: Hur hitta en seriös fodervärd

Du är medveten om att om du lämnar ut hunden till en fodervärd, så kan du sedan inte hämta hem hunden?

Att ha en fodervärd på hund innebär att fodervärden äger hunden och uppf./ägaren har avelsrätt på 2 kullar (för tik) som senast måste vara tagna innan hunden fyllt 5 år, då hunden automatiskt helt övergår i fodervärdens ägo.

Vad jag vet kan man skriva fodervärdskontrakt på bestämd tid. Har inga planer på att sälja. Hade ev gått att lösa om man funnit en dagmatte i närheten. Problemet är tid & pengar, tyvärr.
 
Sv: Hur hitta en seriös fodervärd

Hej Calazirya

Har eg inte fått ngt enda seriöst svar. Men du har rätt i att det måste vara rätt oxå. Var annonserar & söker du?
 
Sv: Hur hitta en seriös fodervärd

Vad jag vet kan man skriva fodervärdskontrakt på bestämd tid. Har inga planer på att sälja. Hade ev gått att lösa om man funnit en dagmatte i närheten. Problemet är tid & pengar, tyvärr.

Hundar kan du inte skriva juridiskt bindande fodervärdskontrakt á la häst på. Vilket jag iof tycker är bra - för hundens skull. Har man inte tid och/eller pengar för att ta hand om sin hund är det bättre för hunden att få flytta permanent till någon som har det.

Att redan på förhand bestämma att hunden ska hatta fram och tillbaka är enbart själviskt. Det är något man gör för sin egen skull - inte hundens. Hunden mår bäst av att ha så få hem och uppbrott genom livet som möjligt, även om de flesta anpassar sig bra vid omplacering.

Så till din urspungliga fråga:

Att hitta en seriös fodervärd är svårt. Vill man att hunden ska få jobba måste man titta på vad fodervärden gör idag. Är hon/han hundlös efter en tidigare tävlingskarriär och vill börja på nytt? Redan aktiv, men vill ha fler/bättre att träna/tävla med? Rekommendationer av opartisk person är viktiga!

Lyckas man få tag på någon av ovanstående är det kalas, men de skulle knappast vara intresserade av att lägga ner en massa jobb för att sedan lämna ifrån sig hunden igen. Det är ytterligare ett argument för att sälja/ge bort hunden istället för att låna ut den.
 
Sv: Hur hitta en seriös fodervärd

Vad jag vet kan man skriva fodervärdskontrakt på bestämd tid.

Nej, man kan inte skriva ett bindande tidsbestämt fodervärdskontrakt på en hund. Därav att jag skrev mitt första inlägg, för att upplysa dig om det...
 
Sv: Hur hitta en seriös fodervärd

Jag tror inte många är medvetna om detta =)
 
Sv: Hur hitta en seriös fodervärd

Vad jag vet kan man skriva fodervärdskontrakt på bestämd tid. Har inga planer på att sälja. Hade ev gått att lösa om man funnit en dagmatte i närheten. Problemet är tid & pengar, tyvärr.

Har du tänkt att lämna ut hunden på foder ett tag och sen ta den tillbaka?
 
Sv: Hur hitta en seriös fodervärd

Jag tror inte många är medvetna om detta =)

Jag vet det och antog (helt korrekt som det visat sig) att ts inte visste det, därav mitt första inlägg
Du är medveten om att om du lämnar ut hunden till en fodervärd, så kan du sedan inte hämta hem hunden?

Att ha en fodervärd på hund innebär att fodervärden äger hunden och uppf./ägaren har avelsrätt på 2 kullar (för tik) som senast måste vara tagna innan hunden fyllt 5 år, då hunden automatiskt helt övergår i fodervärdens ägo.
 
Sv: Hur hitta en seriös fodervärd

Har du tänkt att lämna ut hunden på foder ett tag och sen ta den tillbaka?

Ja, det stämmer!! Det ideala hade varit att hitta ngn som "vill prova på" att ha hund igen & som bor i närheten. Men det är svårt:confused:

Hoppas att det ska lösa sig.

Tack, Gnist!! Jättefin hemsida ni har!
 
Sv: Hur hitta en seriös fodervärd

Att redan på förhand bestämma att hunden ska hatta fram och tillbaka är enbart själviskt. Det är något man gör för sin egen skull - inte hundens. Hunden mår bäst av att ha så få hem och uppbrott genom livet som möjligt, även om de flesta anpassar sig bra vid omplacering.

:bow:

Hade jag varit riktigt egoistisk så hade jag lämnat ut Atlaz till någon under den tid som det tar mig att bli rehabiliterad från olyckan...

MEN

Atlaz skulle må verkligen SKIT DÅLIGT av att flytta fram och åter och hans sätt att lita på människor skulle knappast stärkas...

Och jag tror verkligen att om Atlaz kommer till rätt hem så kommer problemen att försvinna och han kommer att "älska" sin nya familj..

Smärtar att skriva så, men det är dagens sanning..
 
Sv: Hur hitta en seriös fodervärd

Om det handlade om en kortare tid skulle jag nog i första hand fråga min hunds uppfödare om hon/han kunde hjälpa till. Upp till ett par veckor.
Men om problemet är tid/pengar och du egentligen inte vet om/när det skulle bli bättre skulle jag nog också överväga permanent omplacering. Synd om hunden om den på några månader ska bo in sig hos en ny familj och sedan behöva flytta igen.

Jag tror det blir otroligt svårt att hitta ett aktivt hem som vill ha en hund att träna med, men bara för en kortare period.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 278
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 525
Senast: hundtant
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
13 887
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Tänkte försöka slå slag i saken att börja tänka mer seriöst på att skaffa hund antingen i slutet av detta år eller 2024. Uppvuxen med en...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
9 551

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp