Det är ett väldigt enkelt test och det är fullt klarlagt hur det nedärvs. Är båda föräldrarna fria så blir alla avkommor fria. Då blir valpen så kallat genetiskt clear.
Ibland händer det ju att folk slarvar med sina papper så då kan man, som jag precis gjort, beställa hem ett kit och gå till veterinären för att testa sin hund. Min ska vara genetiskt clear men eftersom att uppfödaren inte kunde visa papper på alla hundar i hans stam så gör jag det enkelt för mig och testar så att jag får papper på att han är clear.
En del uppfödare använder Carrier i avel men då testas alla valpar innan leverans. En Carrier kan aldrig insjukna själv, men kan föra genen vidare. Parar man däremot två Carrier (vilket är förbjudet) kan dom få sjuka avkommor.
Det är en väldigt pigg och aktiv ras. Dom gillar fart och fläkt ute, men inne ligger dom gärna i famnen och myser. Det är väldigt närhetstörstande hundar, riktiga knähundar.
Många staffar gillar inte regn, men jag upplever också att många ägare kanske nöjer sig med att hunden inte gillar regn och använder det som en ursäkt att inte behöva gå ut.
ingen av mina som jag haft har varit speciellt påverkade av väder. Vi tävlar ju även om det regnar på tvären.
Dom är öppna och sociala och gillar människor, däremot bör man vara medveten om att ens vuxna staffe kanske inte kommer att älska alla hundar. Det är faktiskt sällan en staffe startar bråk, men dom tackar inte nej att hoppa in i dansen om den erbjuds så att säga. Så jag släpper inte mina staffar med hundar jag inte känner. Min tik har helt ärligt nästan inga vänner.
Dom är riktigt roliga att träna med men kan ha en del egna idéer. Dom är ju terrier. Och dom älskar att bjuda på show. Mina hundar vet ofta mycket väl vad som gäller på träning men kan inte alltid hålla sig för att bjuda på lite extra på tävling. Någon ska ju underhålla publiken också.