Hur hitta bäst information om ras?

Monkie

Trådstartare
Som rubriken lyder. Hur går man egentligen till väga för att hitta den bästa informationen kring en speciell ras? Fråga en seriös uppfödare tänker jag själv men nästa fråga blir då, hur vet jag att uppfödare är seriös?

Min förra rashund kollade jag upp sjukdomar och hälsa på, inte den mest friska rasen tyvärr. Uppfödaren hade röntgat föräldradjuren, ögonlyst mm så allt lät seriöst. Dock hittade jag info i efterhand som om jag vetat gjort att jag inte velat köpa rasen överhuvudtaget. Visste inte ens att sjukdomen fanns, så hur frågar man då?

Tips?

Rasklubben borde ha ett RAS-dokument där sjukdomar etc förhoppningsvis är dokumenterat. Fråga runt, läs på nätet, prata med folk på utställning eller prov.

Rasklubben borde ha ett RAS-dokument där sjukdomar etc förhoppningsvis är dokumenterat. Fråga runt, läs på nätet, prata med folk på utställning eller prov.
Tack, se där, rasklubb ska kollas! Prov, vad skulle det kunna vara för några? Är alls inte inne i hundvärlden liksom = dålig koll.

Rasen anses tydligen relativt frisk, "sjukdomar som framförallt drabbar dem rör immunförsvaret såsom allergier och demodikos". Usch jag som haft hund med hudproblem och allergier blev inte så peppad :(

Tack, se där, rasklubb ska kollas! Prov, vad skulle det kunna vara för några? Är alls inte inne i hundvärlden liksom = dålig koll.
Beror helt på vad det är för ras, men är det en jakthund finns det jaktprov tex, för brukshundar finns det bruksprov, vallhundar har vallhundprov etc.

Mentaliteten är viktig, många raser har genomförda mentaltest (MH/BPH) som krav för att föräldradjuren ska få gå i avel.

Vilken ras gäller det?

Jag tänker såhär:
1: välj bort de mest osunda raserna, försök hitta en generellt sett frisk ras som passar.
2: läs RAS-dokumentet, det finns länk till det från varje rasbeskrivning på SKKs hemsida.
3: Fråga flera med erfarenhet av rasen, inte bara en person. Skriv i forum, rasgrupper på facebook eller liknande. Ser du någon någonstans som verkar pålitlig och kunnig, försök ta kontakt med den lite mer specifikt också (många gånger undviker även de riktigt duktiga att skriva för mycket så att alla kan läsa eftersom de lätt blir anklagade för smutskastning då).
4: Hitta en uppfödare som verkar vara så seriös som möjligt, delvis med hjälp av dina skapade kontakter inom rasen. Kolla sedan det som går att kolla på hunddata så att det ser ok ut.

Staffordshire bullterrier ☺
@Aningsfull borde kunna berätta mer.

'Min erfarenhet är att det är en mkt ojämn ras, både mentalt och hälsomässigt. Läser man på Facebookgrupper om foder så är det MÅNGA staffar som har problem med allergier och mage. Mentalt så kan de vara lite hariga ibland men jag tror att rasklubben lobbar för att många ska mentaltesta sina hundar så då blir det lättare för valpköpare att sålla bort det värsta skräpet.

Jag tänker såhär:
1: välj bort de mest osunda raserna, försök hitta en generellt sett frisk ras som passar.
2: läs RAS-dokumentet, det finns länk till det från varje rasbeskrivning på SKKs hemsida.
3: Fråga flera med erfarenhet av rasen, inte bara en person. Skriv i forum, rasgrupper på facebook eller liknande. Ser du någon någonstans som verkar pålitlig och kunnig, försök ta kontakt med den lite mer specifikt också (många gånger undviker även de riktigt duktiga att skriva för mycket så att alla kan läsa eftersom de lätt blir anklagade för smutskastning då).
4: Hitta en uppfödare som verkar vara så seriös som möjligt, delvis med hjälp av dina skapade kontakter inom rasen. Kolla sedan det som går att kolla på hunddata så att det ser ok ut.
Bra tips! Vad/hur kollar man hunddata? Står det tex regestrerat sjukdomar eller röntgenresultat där?

I min ras så finns det några uppfödare som är mkt erfarna och som gärna delar med sig av sina kunskaper. Kan du hitta någon sådan i din ras så är det guld värt!

@Aningsfull borde kunna berätta mer.

'Min erfarenhet är att det är en mkt ojämn ras, både mentalt och hälsomässigt. Läser man på Facebookgrupper om foder så är det MÅNGA staffar som har problem med allergier och mage. Mentalt så kan de vara lite hariga ibland men jag tror att rasklubben lobbar för att många ska mentaltesta sina hundar så då blir det lättare för valpköpare att sålla bort det värsta skräpet.
Nu har jag inte Facebook men får försöka hitta infon ändå. MMentaltest ska jag alltså kolla efter också. Är sådana resultat offentliga?

Bra tips! Vad/hur kollar man hunddata? Står det tex regestrerat sjukdomar eller röntgenresultat där?
Om du går in på SKK.se så hittar du hunddata under "e-tjänster". Skriv in namnet på en intressant hund och sedan kan du kolla på Veterinärdata för att få reda på om hunden är röntgad eller har gjort andra särskilda hälsotester. Under fliken Tävling syns mentaltest om hunden har gjort något sådant.

Om du går in på SKK.se så hittar du hunddata under "e-tjänster". Skriv in namnet på en intressant hund och sedan kan du kolla på Veterinärdata för att få reda på om hunden är röntgad eller har gjort andra särskilda hälsotester. Under fliken Tävling syns mentaltest om hunden har gjort något sådant.
Faan vad bra!!! Tack! ☺

Det är alltså MH (SBK's mentalveskrivning) eller BPH (SKK's variant) som är mentaltesten. Det går inte att bli underkänd men om hunden mår dåligt att fortsätta så kan testet avbrytas.

http://hundar.skk.se/hunddata är adressen.
Där kan du se höftröntgen, armbågsröntgen, ögonlysning, mentalitetsbeskrivningar, tävlingsresultat, hitta släktingar till hundarna osv.

Du kan också gå in på http://hundar.skk.se/avelsdata om du vill få fram statistik över hela raser och annat intressant. Det går att kolla även enskilda hundar där också.

För att hitta någon intressant hund, gå in på rasklubbens hemsida, kolla planerade valpkullar eller liknande och ta namnet på första vuxna hund som nämns där. Då får du ett hum om hur det kan se ut :)

http://hundar.skk.se/hunddata är adressen.
Där kan du se höftröntgen, armbågsröntgen, ögonlysning, mentalitetsbeskrivningar, tävlingsresultat, hitta släktingar till hundarna osv.

Du kan också gå in på http://hundar.skk.se/avelsdata om du vill få fram statistik över hela raser och annat intressant. Det går att kolla även enskilda hundar där också.

För att hitta någon intressant hund, gå in på rasklubbens hemsida, kolla planerade valpkullar eller liknande och ta namnet på första vuxna hund som nämns där. Då får du ett hum om hur det kan se ut :)
Ni är ju bäst! ! Som exempel hittade jag en valpkull nu där mamman hade HD: c/c . Det låter väl inte så bra? Bör man avla på det?

Edit : pappa hade HD: a/a

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 355
Senast: Gunnar
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 925
Senast: valpköpare
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
4 048
Senast: skiesabove
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 368
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Burkmat