Hur har er julafton varit?

Jag har firat jul för första gången på minst(!) 15 år. Började dagen med långpromenad med hundarna, sedan kom killen jag träffade och vi åkte för att köpa hundmat, han köpte då en julklapp till hundarna som nog blir väldigt uppskattad (en mysig fäll till bädden de har). Tog också en minipromenad med min mor som har svårt att komma ut själv, hon blev jätteglad, och så fick hon tre små ätbara julklappar och någon typ av rim till vilket gjorde henne ännu gladare.

Efter att jag sovit en stund vid lunchtid så åkte vi hem till killens mor och lillasyster. De bor bara några minuters bilfärd bort. Där fikade vi på saffransbullar och mjuk pepparkaka, pratade och åt lite risgrynsgröt. Så skulle det visst öppnas julklappar också. Killen blev övertalad att vara jultomte och var det på ett så roligt sätt att vi andra låg dubbelvikta i sofforna av skratt :D Jag fick också en julklapp, vilket jag verkligen inte räknat med. En jättemysig fleecetröja som absolut kommer användas. Sedan spelade vi lite spel, åkte hem och sov.

Känns som om jag absolut kan fira jul fler gånger, om det blir lika kravlöst och bra som igår. Slutade fira jul för att det var allt annat än kravlöst och trevligt, det var tvärt om rent ångestframkallande och otrevligt. Med rätt sällskap behöver det visst inte alls vara så.
 
Själv vaknade jag ganska sent, skönt att sova ut efter en väldigt intensiv period på jobbet. Tog en långpromenad i till stan och tittade på NKs fina julskyltning idag när det inte var så mycket folk. Gick hem åt en lätt lunch och sen åt vi lite julmat nu ikväll

Fick en läsplatta i julklapp så jag är mer än nöjd..


Lugn och skön julafton med mamma, hennes man och labradorerna. Jag åkte iväg över dagen och lämnade kissekatterna att vakta hemmet.

Vi började med ett glas prosecco och det kalla på julbordet och sedan flöt det på i behaglig takt. Vovvarna fick sina julklappar direkt för att hålla sig lugna. Dagen fylldes med samtal, mat och godis lagom utportionerat i etapper, julklappsutdelning, och hundpromenad. Det blev jättetrevligt! Rätt skönt att inte vara så många, och faktiskt även skönt att inte behöva åka runt på juldagen och annandagen för att bocka av besök.

Jag ser fram emot femtimmars versionen av Fanny & Alexander i eftermiddag - jag, kissarna, svtplay, och den snabbt minskande marsipangrisen! :love:
 
Har haft bättre jular. Höll skenet uppe när jag firade med pappa. Vi åkte till kyrkogården där mamma hade fått sin gravsten, tände ljus och fixade till. Blev väldigt konkret att hon är borta just där och då.

Väl hemma bröt jag ihop och kom igen, la mig tidigt. Idag är jag mest lättad över att den värsta dagen är över. Tänker gå långpromenad, läsa, käka choklad. Känns som lagom ambitionsnivå.

Beklagar sorgen @athena_arabians :heart
 
Julmaten smakade ovanligt gott, troligen delvis beroende på uteblivna julbord och liknande tillställningar tidigare i december. Personligt toppbetyg till en grön-/rödkålssallad med bland annat äpple, röda vinbär, honungs-/kardemummarostade nötter och apelsindressing. SUPERfräsch och godare än godis, den ska definitivt göras om!

Sedvanligt besök på kyrkogården med blommor till mor som fyllde år på julafton. Annars klämdes det igår också in en hyfsad löprunda på eftermiddagen, det var skönt. Idag är tanken en långpromenad nere vid stranden och ett ridpass innan nästa julmiddag i kväll. Det syntes igår någon form av exotiskt halvt okänt sken från himlen som ev återkommer idag - så kallad "sol"??? Bäst att försöka ta vara på detta så gott det går.

Sedan ska i alla fall lite av mellandagarna liksom för andra odlingsnördar ägnas åt planer för 2021 och gissningsvis några fröbeställningar. Samt att prata med och krama på djuren lite extra, och påminna mig om vilken ynnest det är varje dag som de finns med och mår bra. Ebba katt var med och tittade med stort intresse på ett naturprogram från SVT play om djurens vinter, hon rekommenderar det till andra katter som jul-tv.
 
Jag har haft en riktigt bra julafton. Träffade min gamla pappa ett par timmar med glögg, julmat och paketutdelning. Min mamma gick bort i somras efter lång tids sjukdom, och det kändes jätteviktigt att pappa inte skulle sitta ensam sin första jul utan henne.

Att sitta i självvald karantän innan jul var en väldigt liten uppoffring för att kunna göra pappa glad.
 
Hade en riktigt bra julafton. Började med att åka till brukshundsklubben och träna i solsken 😃 Efter träningen satt vi ute och fikade. På eftermiddagen kom två av mina syskon och 2 kompisar till mig och sambon, efter Kalle blev det julmat, bara de goda sakerna på julbordet. Hela dagen rullade på i lugn och ro med trevlig stämmning och härligt umgänge.
 
Jag hade en fin julafton, inte annorlunda än vanliga år då vi inte firar med någon utanför den närmaste familjen. Uteritt i solsken på förmiddagen 🌞 Sen mat, godis, spel, Kalle, julklappar (där rimmen och gissningar är bland det bästa!) i blandad ordning.
Idag blir det en lugn dag med promenader, pyssla med hästarna, prova julklappar, läsa böcker, pyssla och pussla. Och äta julmat 😊
 
På eftermiddagen var jag på hundpromenad med mamma som bor i närheten. På kvällen var jag hemma hos mig, mamma hos sig och vi hade videomöte med min syster som bor utomlands. Har inte varit i samma lägenhet som mamma utan vidöppen balkongdörr och regelbunden handtvätt sedan i mars och det kändes som ett kallt och jobbigt alternativ. :D Hade ett minijulbord med endast utvalda favoriter som kom ut ur kylen till frukost, lunch, eftermiddagsfika och middag. Åt betydligt mindre än en vanlig jul men tillräckligt för att sova dåligt.

Ikväll ska jag som vanligt fira med pappas sida. Det blir också via videomöte. Så skönt att slippa att åka fram och tillbaka, även om det bara är mellan förorter!
 
Lugnt och mysigt :)
Gick upp strax efter kl 8 och gick ut för att mata kaniner och gömma varsin julklapp till ungarna. Tomten hade släppt ner ett brev och två skattkartor i skorstenen som låg i öppna spisen så dom sprang ut och letade så fort dom kunde.
Sen grötfrukost och efter det tog vi en promenad i skogen och lekte lite. Hem och laga mat och byta om. Sen kom mina föräldrar och deras hundar på jullunch. Tomten kom också men vågade inte gå in utan vinkade och lämnade säcken på altanen.
Julklappsöppning och sen Kalle Anka. Slappade ett tag innan vi åkte till makens föräldrar för mera mat och mera julklappar. Tomten kom även dit och lämnade en säck med klappar på trappan.
vid 20.30 åkte vi hem och nattade barn och djur. Tog en varsin öl och kollade på Iron man 2 innan vi somnade gött.

Mycket mindre firande än vi brukar men ändå bra och skönt! Jag fick ett nytt kikarsikte till min bössa av familjen så jag är jättenöjd :love:
 
Jobbade natten så efter lite fika/frukost med maken så la jag mig och sov fram till lunch. Vaknade till och såg solen så klev upp och åkte med maken och hundarna till ett naturreservat och promenerade. Väldigt glada hundar som även fick springa lösa lite där vi hade bra uppsikt, mycket folk också misstänker att en del mött upp sina anhöriga för promenad 😁.
Hem och slängde in morotslåda, kålrotslåda, västerbotten ostpaj och jansson på låg värme för värmning i ugnen. Såg Die Hard med maken och sen åt vi lite julmat när dottern kom hem från jobbet. Väldigt sparsmakat julbord då det bara var vi i år men skönt att slippa julstressen. Hund promenad efter maten igen och så Die Hard 2 på kvällen 😁. Maken tog sista hundpromenaden så jag kunde krypa i säng. Skickade god jul sms till mamma och tackade för att hon gett oss morots och kålrotslåda till julen 🤶.

Avkopplande julafton utan stress och stök ❤️
 
På många sätt och vis verkar det som om man på flertalet håll har fått ett lugnare och mindre stressigt julfirande i år.... :) Nu önskar jag självklart inte att corona ska fortsätta sätta käppar i hjulet för att vi ska få träffa våra nära och kära, men jag hoppas ändå att vi kan ta lite lärdom av årets firande. Vad var viktigt? Vad kan vi kanske dra ner på/skippa för att slippa stress?
 
På många sätt och vis verkar det som om man på flertalet håll har fått ett lugnare och mindre stressigt julfirande i år.... :) Nu önskar jag självklart inte att corona ska fortsätta sätta käppar i hjulet för att vi ska få träffa våra nära och kära, men jag hoppas ändå att vi kan ta lite lärdom av årets firande. Vad var viktigt? Vad kan vi kanske dra ner på/skippa för att slippa stress?

Vi hade lika lugnt förra året utan corona, bara vi hemma och ingen julmat alls utan åt en köttbit och potatisgratäng 😁. Var less på julhetsen så vi skippade julfirande helt. I år åt vi iallafall lite julmat på julafton, det har säkerligen att göra med att vi inte varit på nåt julbord och hunnit lessna på julmat.
 
Jag hade lite sista minuten-kris med en julklapp under natten men sen var det lugnt.
Svängde förbi till mormor på morgonen och droppade av lite paket och fika, därefter glögg utomhus med farmor och lite släkt. Jag, systrar och min inneboende firade jul hos pappa med julmat, Kalle och fika och framåt kvällen blev det paketöppning utomhus med mamma som är i riskgrupp. Överlag blev det lugnt och trivsamt.
Idag känner ena systern av halsen däremot, så nu håller vi tummarna för att hon inte åkt på corona och om så, för att hon inte smittade ner resten av oss igår.
 
Vaknade, tog en hundpromenad, åt frukost, for till stallet och red ett pass. Kom hem och for ut och sprang en runda och körde sedan ett styrkepass. Facetimade med mina föräldrar och farmor. Klädde sen upp mig till tänderna för att försöka maskera den konstiga jävla misären som världen befinner sig i. Åkte sen till de jag skulle fira jul med och åt middag, drack vin och spelade spel. En riktigt trevlig julafton trots en otrevlig situation.
 
Jag skickade en julklapp med "billighets posten" (ett paket med samma pris oavsett tyngden) fran Oregon till Florida. 480 Svenska mil. Nar jag var inne pa posten dagen fore julafton var det sa upptaget i Florida att datorn inte hittade addressen utan jag var tvungen att verifiera att jag skrivit ratt address.
Paketet anlande hos sonen dagen efter. Det fick inte plats i brevladan sa brevbararen ringde pa dorren och overlamnade julklappen. ❤️ Mycket trevlig julafton tyckte sonen med familj.:)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
15 601
Senast: MiaMia
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 048
Kropp & Själ Jag har ungefär sedan nyår flera dagar i veckan känt att "något är på gång", som att jag håller på att bli sjuk men det inte bryter ut...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 575
Senast: manda
·
Skola & Jobb Någon som kan bolla, ge råd eller vad som helst? Vill säga upp mig från mitt jobb eftersom jag vantrivs något fruktansvärt. Kort sagt...
Svar
15
· Visningar
1 645

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp