Ja jag tycker att det är att visa respekt mot sina medmänniskor att ha sin hund kopplad när man är ute och går med den på gångvägar och promenadstråk centralt i stan, i områden där det vistas många hundar och människor på prime time. Det handlar inte om att inskränka någons utrymme att ha sin hund lös, men jag tycker att man kan ha det där det finns gott om plats och inte där man ska mötas på några meters avstånd. Med den lydnaden man har på en väldresserad hund är det ju inte direkt en kamp att ha den kopplad.
Det finns hundrädda personer också och de skiter fullständigt i om jag säger att min hund är snäll. Och det finns hundar med problem som blir stressade av lösspringande hundar. Den respekten kan man visa andra hundägare som kanske inte är lika lyckliga att ha en så problemfri hund som bla de jag refererade till.
Jag är övertygad om att en hund som blir stressad av andra hundars beteende blir betydligt mer stressad över en ilsken hund som slänger sig i kopplet än av en lös hund som lydigt går fot bredvid sin ägare med sin uppmärksamhet riktad mot ägaren.