Ja, det blir ju konstigt med en lag från Finland
Här står väl lite mer förklarat såsom du skriver, att de varierar från kommun till kommun.
https://www.skk.se/hundagande/lagar-och-regler/tillsynslagen/
Den sista paragrafen irriterar mig lite, hade blivit mäkta uppgiven om min hund blivit attackerad av en lös hund i min avhängnade trädgård och att det sedan är mitt fel.
Bor i Norge, här varierar det också från kommun till kommun. Här är det feks koppeltvång hela året på många platser jag trodde det inte var så. Tex i skogar på fjäll, det för att många vistas här och går tur men är väldigt folktomt mitt på dagen en vardag. Som hundägare menar jag man borde vara påläst de kommunala reglerna.
Tycker också man har ett ansvar som hundägare att göra möten som något trevligt för alla.
Om man ser en hund på avstånd såsom ts beskriver, att man då släpper lös sin egen är väldigt otrevligt och taktlöst. Än så länge har det inte hänt mig då alla hundar här är kopplade på offentliga platser. Har också svårt att tro att en väluppfostrad hund tycker det är jobbigt att bli kopplad vid möte av hundar 2grr på en halvtimmes tur lr mer. Låter mer som att det är bekvämlighet och enklare för hundägare att slippa koppla. Jag litar automatiskt inte på andras hundar och håller med
@Liran i inlägget