Hur hanterar ni lösspringande hundar?

Det beror på hur många man möter. Jag kopplar sällan upp om det dyker upp en annan människa utan tar in hundarna i lydnad, men så möter jag kanske 3-4 personer i veckan.

Om det är så få så är det ju en smal sak att koppla upp dem den korta stunden mötet sker :)

Nu kommer jag gå emot strömmen. Men jag har ofta Viggo lös vid möten. Han blir rädd när han sitter fast men skvallrar/går bredvid eller tar ut avståndet själv om han är lös. Gripa kan också vara lös ibland. Antingen platsad eller i fot. Om hundmöte tex dyker upp plötsligt. Vid människor kopplar jag extremt sällan faktiskt. Ingen har någonsin bett mig heller så länge jag kan minnas...

Nu har jag aldrig fått klagomål eller skäll utan tvärtom är det många som berömmer och är glada för lydiga hundar.

Vid rädda människor har jag alltid både kopplat och gått ut i kanten. MEN det förutsätter faktiskt att personen är schysst. För jag har egentligen ingen skyldighet att göra så. Jag har dock en skyldighet att ha koll på mina hundar.

För att svara på din fråga TS. Så vattensprutande, typ bliwtvål fylld med vatten, hade kanske kunnat funka? Du slipper bli arg och ge fel signaler till din hund och hundarna lär sig att du inte är rolig att springa fram till.

Ja, det blir ju konstigt med en lag från Finland 🤦

Här står väl lite mer förklarat såsom du skriver, att de varierar från kommun till kommun.

https://www.skk.se/hundagande/lagar-och-regler/tillsynslagen/
Den sista paragrafen irriterar mig lite, hade blivit mäkta uppgiven om min hund blivit attackerad av en lös hund i min avhängnade trädgård och att det sedan är mitt fel.

Bor i Norge, här varierar det också från kommun till kommun. Här är det feks koppeltvång hela året på många platser jag trodde det inte var så. Tex i skogar på fjäll, det för att många vistas här och går tur men är väldigt folktomt mitt på dagen en vardag. Som hundägare menar jag man borde vara påläst de kommunala reglerna.

Tycker också man har ett ansvar som hundägare att göra möten som något trevligt för alla. Om man ser en hund på avstånd såsom ts beskriver, att man då släpper lös sin egen är väldigt otrevligt och taktlöst. Än så länge har det inte hänt mig då alla hundar här är kopplade på offentliga platser. Har också svårt att tro att en väluppfostrad hund tycker det är jobbigt att bli kopplad vid möte av hundar 2grr på en halvtimmes tur lr mer. Låter mer som att det är bekvämlighet och enklare för hundägare att slippa koppla. Jag litar automatiskt inte på andras hundar och håller med @Liran i inlägget

Det fetade: jag hade blivit väldigt arg! Det enda ts kan göra är väl att prata med de andra hundägarna och meddela dem gång på gång på gång att de inte får släppa fram sina hundar till hennes hund. Eller träna med hunden på en annan plats där folk inte gör så. Beroende hur farliga situationerna blir. Orsakar de bara irritation hade jag pratat med folket och försökt få till en ändring. Om situationerna är farliga hade jag åkt någon annanstans med min hund. Trist. Ska inte behövas men jag hade ändå gjort det.

Men skillnaden är den att just hundägaransvaret är strikt. Och att man knappast riskerar bli anfallen och biten av ex en cyklist.

Och den hunden orsakade aldrig något. Han var i slagsmål en gång och då var det en annan lös hund (han var kopplad just då) som attackerade honom. Han bet aldrig någon, han orsakade ingen olycka eller något annat. Så jag uppfyllde definitivt min del av det strikta hundägaransvaret. Eftersom jag höll hunden under sådan kontroll att han inte tilläts bete sig illa.

Jag gör tydligen såhär! :D

Det brukar springa fram massvis med lösa hundar till oss. Som tur är (peppar peppar) har ingen varit aggressiv..

Man kopplar vid möte. Punkt.
Jag gör liknande och försöker hålla mina bakom mig för att dom ska få känslan av att jag tar hand om detta. Hur hårt jag sen går på den framfusande hunden beror helt och hållet på hur den är och hur negativt mina hundar reagerar på den.

För att svara på din fråga TS. Så vattensprutande, typ bliwtvål fylld med vatten, hade kanske kunnat funka? Du slipper bli arg och ge fel signaler till din hund och hundarna lär sig att du inte är rolig att springa fram till.

Vilket löjligt och oansvarigt svar, som om den som får lösa hundar på sig ska stå och spruta vatten när det är hundägarens ansvar helt och hållet om inte annat att kalla in snabbt.

Jag skulle polisanmält, eller rättare sagt tagit kontakt med den polis som i området är ansvarig för detta med hund och så deras knepiga ägare. Det blir inte lätt men är du ihärdig och ligger på så blir du hjälpt till slut.
Jag fick med den metoden bort 4 st större lösspringande hundar på våra marker, konstapeln försökte först med att " det va nog inte så farligt" men jag hade redan innan kontakter med hundförarenheten , rikspolisen, och det gjorde susen när jag förklarade det och vem jag pratat med.

Och då var det helt plötsligt inte så roligt att ha hund längre.

Vilket löjligt och oansvarigt svar, som om den som får lösa hundar på sig ska stå och spruta vatten när det är hundägarens ansvar helt och hållet om inte annat att kalla in snabbt.

Jag skulle polisanmält, eller rättare sagt tagit kontakt med den polis som i området är ansvarig för detta med hund och så deras knepiga ägare. Det blir inte lätt men är du ihärdig och ligger på så blir du hjälpt till slut.
Jag fick med den metoden bort 4 st större lösspringande hundar på våra marker, konstapeln försökte först med att " det va nog inte så farligt" men jag hade redan innan kontakter med hundförarenheten , rikspolisen, och det gjorde susen när jag förklarade det och vem jag pratat med.

Löjligt svar att tipsa om hur man hindrar andra hundar att komma fram?

Hur man gör efter är ju upp till var och en. Men det hjälper ju inte att stå och ringa polisen när hunden är påväg fram till din :meh:

Jag har funderat på en sån där dresyrspray (pet corrector), men det faller på att jag inte vill skrämma min egen hund.

Min metod att vråla och bli hotfull kanske är den mest effektiva ändå, pga att hundarna faktiskt vänder 5–10m innan oss. I de lägena brukar jag hålla min hund bakom mig så att jag blir som en mur. Jag vill att min hund ska veta att jag inte tillåter att någon kommer fram till henne. (min hund är för övrigt en omplacering som hade en rejäl utfallsproblematik när jag tog över henne och jag har jobbat häcken av mig för att få ordning på detta. Jag är därför extra noga med att ingen hund ska fram)

Andra i området som jag har pratat med tycker också att det är jobbigt med dessa lösspringande hundar, men de är mer passiva och låter hunden springa fram till deras alt. släpper sin egen.

Jag har plockat upp min hund i famnen. Men nu har jag två så det går inte. Nu plockar jag upp den som blir asförbannad - om jag kan. Har haft folk som släpper in sina hundar i mitt trespann och då är det bara att platsa hundarna och vråla som en galning tills hundägarna fattar att det fan är allvar.

Lösa hundar som sköter sig bryr jag mig inte det minsta om.

Jag har funderat på en sån där dresyrspray (pet corrector), men det faller på att jag inte vill skrämma min egen hund.
Jag har en flaska Dog Defensiv i min jackficka - en spray som luktar grymt starkt av menthol. Har dock ännu bara hotat spraya en hundägare än så länge., så vet inte hur bra den är på stöddiga hundar......:cautious:
Pet Corrector ger bara ifrån sig ett pysljud och nog inget som en ilsken hund skulle bry sig om. Hade en hemma som jag försökte använda till min ena bjäbbapa som gärna rusar ut i trädgården och bjäbbar innan det ens finns något att bjäbba på, men hon reagerar inte alls på ljudet :p

Alltså jag förstår verkligen inte vad som var löjligt och oansvarigt med @linnsan svar??? Att använda vattenspruta är väl ett utmärkt alternativ i situationen där en hund kommer framspringande och betydligt vänligare mot hunden är tex att sparka mot den (vilket jag har gjort en gång när en hund försökte attackera min hund).

Hur menar du att polisen ska hjälpa till mitt i situationen där hunden kommer framspringande? Polisen kommer ju inte vara där innan hunden kommer fram... Som hundägare måste man ju agera där och då och i och med att man helst vill undvika att påverka sin egen hund negativt så är ju en vattenspruta ofta bättre än att stå och skrik på hunden som kommer.

Som sagt, förstår verkligen inte ditt svar...

Men det hjälper ju inte att stå och ringa polisen när hunden är påväg fram till din :meh:

Det är ju upprepade tillfällen i samma område , självklart är det då samma hundägare, att ta kontakt med polisen betyder inte att de kommer direkt- det trodde jag framgick- utan man får som hundägare jobba med tålamod och långsiktig kontakt och få hjälp, så försvinner problemet.

Alltså jag förstår verkligen inte vad som var löjligt och oansvarigt med @linnsan svar???

Att skjuta över problemet på den som blir utsatt för problem. Självklart kan man i nöd vara tvungen att sparka en annan hund för att freda sin egen, men här är det ju ALLA de som släpper sina hundar lösa som gör fel.

Det är ju upprepade tillfällen i samma område , självklart är det då samma hundägare, att ta kontakt med polisen betyder inte att de kommer direkt- det trodde jag framgick- utan man får som hundägare jobba med tålamod och långsiktig kontakt och få hjälp, så försvinner problemet.

Fast du såg att mitt svar var till hur man kan hantera just hundarna va?

Hej,
jag bor i ett område där jag måste hantera 3–5 lösspringande hundar per vecka. Vissa hundar springer vind för våg utan någon ägare i sikte, mesans vissa hundar har ägare som vägrar kalla in sina hundar. Jag har slutat träna lydnad på ett av de stora fälten pga att när ägare ser mig träna lydnad med min hund, släpper de sina hundar för att de ska få "busa" med min hund :rage:

Värt att nämna är att min hund avskyr när hundar springer fram till oss.

Min strategi är att vråla mot den andra hunden och bli hotfull så att den inte kommer fram till oss. Det är en strategi som funkar, men den signalerar inte direkt till min hund att jag har kontroll över situationen.

Har ni några andra tips på hur man hanterar lösspringande hundar?

MVH,

irriterad

Har inga revolutionerande tips, de gånger det hänt brukar jag låta sträng och säga typ, "Gå till matte/husse, stick iväg!" eller liknande. De flesta (hundar) fattar vinken. Nu har jag en hund som kan bli aggressiv om han blir rädd, så jag vill absolut inte ha oinbjudna hundar i närheten. Av någon anledning tror folk att alla jaktlabbar älskar allt o alla. Att den reser ragg som en dingo med rabies och är försedd med "håll avstånd"- väst är inget man behöver bry sig om, tydligen.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 031
Senast: Liran
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 414
Senast: Sel
·
Övr. Hund Idag hände det som "inte får hända" (okej nu lät det gravallvarligt och det gick ju bra så "ingen" skada skedd, ingen har dött eller...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 930
Hundhälsa Ingen rolig tråd att behöva göra men känner att jag behöver lufta mina tankar med lite erfarna hundmänniskor härinne och får ursäkta den...
Svar
11
· Visningar
2 288
Senast: Virrvarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix