Har inga revolutionerande tips, de gånger det hänt brukar jag låta sträng och säga typ, "Gå till matte/husse, stick iväg!" eller liknande. De flesta (hundar) fattar vinken. Nu har jag en hund som kan bli aggressiv om han blir rädd, så jag vill absolut inte ha oinbjudna hundar i närheten. Av någon anledning tror folk att alla jaktlabbar älskar allt o alla. Att den reser ragg som en dingo med rabies och är försedd med "håll avstånd"- väst är inget man behöver bry sig om, tydligen.
Förvånansvärt många tycker att deras hund i så fall får skylla sig själv... iaf säger de det. Jag var ute och red och en hund (snäll men nyfiken) gick in bakom hästen och sniffade på bakbenen. Jag säger att jag inte kan garantera att hästen inte sparkar. Då svarar hundägaren att då får han skylla sig själv. Har också fått berättat för mig av vänner som sparkat undan närgångna hundar att ägarna efter sparken tackat för att hen sparkat deras hund för då kanske den lär sig att låta bli att gå fram. Vissa har en annan syn på saker och ting...