Jag ska förklara vad jag menade
Jag menar inte att vi har ögonkontakt som i att han går fot när jag säger att vi "går tillsammans". Jag menar att vi har en kommunikation oss emellan, han hittar en pinne jag säger "åh vilken fin pinne du hittade!", han tittar åt en hund, jag säger "hitåt går vi", jag säger "ska vi leka? 1,2 oooo 3" Jag springer iväg och vi springer tillsammans. Dvs vi gör något ihop, vi får en kommunikation. Det jag då menade är att här och där på promenaden släpper vi denna kommunikation litegrann och han nosar för sig själv och jag är väl med för mig själv på ett annat sätt även om jag håller koll samtidigt. Kommunikationen är inte densamma. Han har släppt sin förväntan på att det snart kommer ske något för en liten stund. Han fokuserar på sin fläck istället för att alltid ha ett öra/öga riktat mot mig. Det är i dessa lägen då vi måste skapa en ny kommunikation som det ofta är svårare. Kanske är det bara så att jag inte är lika uppmärksam på hans signaler då och inte märker lika fort när han ser någon hund som intresserar honom och därför inte hinner tjoa till att "hitåt ska vi" i tid. Typ. Svårt att förklara, det är känslan oss emellan som skiljer sig, men kan också vara min uppmärksamhet som skiljer sig åt.
Situationen är inte densamma på brukshundklubben, där tränar vi, där har han en förväntan på mig och att nåt kul ska ske. Det är lättare att träna i närheten av andra än att "bara vara" alternativt att bara gå. Iof kan man ju även träna typ passivitet och liknande på brukshundsklubben. Den här säsongen är det dock inte så mycket folk där än så då får vi nog avvakta träningen ett tag. (De öppna träningarna har inte börjat för våren ännu).
Det handlar kanske om att skapa samma förväntan hos honom överallt? (Gud vad jag kommer få jobba
Jag måste gå upp 200% i energi för att lyckas behålla det fokuset hos honom på brukshundsklubben. (Jag blir typ en hypervariant av mig själv för en liten stund
) Får bli rätt korta träningar om det ska funka att behålla det fokuset hos honom överallt utan att jag ska totaldäcka efteråt
).