Vet inte vad du tycker är lurigt, för det där är ju sant. Det ÄR 78% fullkornshavremjöl i produkten och 14% protein.
Nej, det är inte lika mycket socker i havrefras som i START. 100 g havrefras innehåller 62 g kolhydrater varav 8,6 g sockerarter, medan start på samma mängd kolhydrater, 62 g, innehåller 20 g sockerarter.
Havrefras har grönt nyckelhål, vilket innebär att det finns vissa krav på fiber- och sockerinnehåll, medan START inte har det. Så jag skulle säga att havrefras är ett betydligt bättre val än START.
Du har helt rätt ang. sockret. Jag läste på fel rad. (Dock är det ju totala mängden kolhydrater som är det väsentliga för en diabetiker när det gäller blodsocker/insulin.
Ja och nej med nyckelhålet. Det är ju absolut så att nyckelhålsmärkta flingor är nyttigare än andra flingor. Men det säger ju inte jättemycket när alla flingor är jättesöta. Gränsen för nyckelhålet är ju liksom 13 % socker.
Och det var det jag menade med lurigt. Det kan vara jättemycket fullkorn i en produkt och ändå jättesött. Och 8,6 % socker i flingor är ordentligt sött det med.