Hur hantera en stegrande häst

Sv: Hur hantera en stegrande häst

Från marken?? Finns ju trådar med tips på vad man kan göra för att få ner en stegrande häst när man rider. Men hur gör man när man är på marken??

Tränar ledarskapsövningar med min pålla för att få henne mer trygg. Hon har lite väl mycket nerver på utsidan av kroppen för att det ska vara nyttigt :angel:. Funkar för det mesta bra. Hon stannar när jag stannar. Går bakåt när jag går bakåt. Går jag med myrsteg framåt så går hon jättesakta och är noga att hålla sig där hon blivit placerad, osv.

Är mycket ute och går med pållan för tillfället eftersom jag är sadellös. Under promenad så ändrar jag tempo i princip hela tiden för att ha hennes uppmärksamhet på mig. Bara gå och strosa funkar inte får då hittar hon bara saker att bli rädd för. Tyvärr så flippar hon ur ändå trots våra ledarskapsövningar och då går det snabbt och hon är inte det minsta kontaktbar.

Vid vår promenad idag så flippade hon ur för att en ryttare kom ikapp oss bakifrån, men som vek av en annan väg efter en stund. Min pålla blir vansinnigt stressad när hon ser en annan häst när vi är ute, vare sig jag rider eller ute och går med henne. Denna gången så fick hon för sig att hon skulle följa efter hästen som försvann en annan väg. När hon inte fick det så började hon studsa runt och stegra sig och försöka springa över mig.

Jag var noga med att se till att jag hela tiden befann mig vid sidan om henne för att inte bli träffad av frambenen eller översprungen, dessutom försökte jag få henne att vända FRÅN mig så att vi kunde fortsätta hemmåt. Det var en sträcka på 200 meter som vi bråkade oss fram. Jag upplevde det som att hon blev asförbannad för att hon inte fick följa efter den andra hästen.

Vid en annan promenad så hann jag inte med, utan då stod hon helt plötsligt bara rätt upp och sparkade med benen och trasslade in sig i grimskaftet. Det resulterade i att jag tappade häst:devil:, som tur var så sprang hon hem och hon klarade sig utan skador. Så det enda jag tänkte på idag var att jag inte fick tappa henne eftersom vi var längre hemifrån och hon skulle säkert springa efter den andra hästen. Så här sitter jag nu med en "söndersliten" axel och funderar på om det går att lämna gården med den lilla apan.

Hur ska jag träna bort detta ofog?? Om jag inte kan hantera henne från marken när vi möter andra hästar, så kommer det absolut inte funka i ridningen :crazy:.

Tips mottages tacksamt!

/Lizzie

Använd en lång lina o dra omkull honom åt sidan

Ok, vi kan ju definiera huvudskygg lite :-) att inte kunna tränsa den för att den är huvudskygg är kanske inte riktigt så jag menar :D
Då är man inne på misshandel liksom :D
Menar att en häst ska reagera om man vifftar åt ens huvud med att flytta på sig, eller rumpan för den delen..Kallas det rumpskygg då?:D
Vari ligger det hemska i att bli vifftad i ansiktet med en mjuk handuk? Om den tas bort så fort hästen backar?

:D Nej, det är ytterst få människor i Sverige som anser att hästar går över dem. Vet vad det beror på? att ni flyttar er INNAN hästen går över er, dvs ni är väldigt lydiga.
Studera fenomenet i vilket stall som helst, lydiga männiiskor som snällt går undan för sin häst hela tiden :D
Det ser väldigt kul ut faktiskt

Vilka ni?
Det finns andra sätt att flytta en häst än att veva okontrollerat med en handduk. :smirk:

Nej, det är ytterst få människor i Sverige som anser att hästar går över dem. Vet vad det beror på? att ni flyttar er INNAN hästen går över er, dvs ni är väldigt lydiga.

...och en vana som inte är helt enkel att bryta;) Hjälper ibland kompisar med lite ledövningar och framförallt i början när de övar blir det en hel del, "nu flyttade du dig igen".

Så är de flesta hästar. De är lydiga så länge de inte har nått bättre för sig. Så fort det händer något lyfter de på huvudet, placerar sin ägare under sin hals och trycker ut bogen mot den för att ha full koll.
Det är där som man kan bedömma ledarskapet, när det händer något.
Och vet vad det värsta är? att de flesta ägare duckar och låter sig ledas av sin häst.
I ett äkta ledarskap går hästen inte innaför sin ägares personliga cirkel ens med ett noshår i en pressad situation.
I ett icke ledarskap så kan hästen möjligtvis hålla sig utanför den personliga zonen så länge läget är lugnt men händer det nått så försvinner den personliga zoonen.
Det viktigaste och svåraste har jag märkt är att lära människor att den personliga zonen är HELIG. Folk glömmer oftast att hästen har en hals, de lär hästen att hålla sin kropp utanför den personliga zonen men halsen räknas liksom inte, den får vara överallt.För att inte tala om huvudet :crazy:

Jag brukar säga att i Sverige som tyvärr har ett otroligt lågt horsemanshippkunnande så är människan huvudskygg (dvs duckar för hästen).
I tex Spanien som har ett högt horsemanshipkunnande så är hästen huvudskygg (dvs duckar för människan)
Bra horsemanship för mig= lydig, lugn, trygg häst.
Dåligt horsemanship=otrygg, tittig bråkig häst

I ett färdigt förhållande häst människa så behöver ingen ducka för någon för man har full respekt för respektives personliga zoner och övergränsar dem inte.
I ett ofärdigt förhållande är det viktigt att bestämma sig för att man INTE tänker ducka och aldrig någonsin släppa in hästen i sin personliga zon. Viktigt att tänka på detta HELA tiden för man kan inte strunta i det ibland, tex vid mattid och låta hästen äta i ens personliga zon, tex genom att den vrider bort huvudet men ha kroppen kvar så att OM hästen inte vridit på huvudet så hade den inkräktat i zonen. Den ska alltid flytta sina fötter så att inga zoner inkräktas. När en häst lär sig flytta fötterna istället för att höjja huvudet har man kommit en bra bit på väg.
Man måste lära sig tänka på hästen som en stor varelse där även halsen är en del av varelsen, inte bara kroppen. Tänker man hästen 4 meter lång och rak så vinner man massor.
För varje övertramp man tillåter från hästens sida så är man tillbaka på ruta noll.

Är väl medveten om att hålla kolla på huvud och hals. När vi är ute och går så placerar jag hennes mule i höjd med min axel på en armlängs avdstånd i bredd. Först i början när hon var ny hos mig så höll jag på bli galen över hennes vevande med huvud och hals. Hon tog ingen notis alls om mitt utrymme, men det har vi pli på nu.

Hon springer inte heller över en när man öppnar boxdörren, utan väntar snällt tills hon får gå ut.

På stallgången så står hon stilla där jag placerar henne, skulle hon flytta sig så blir hon åter placerad där jag vill ha henne. Detta accepterar hon fullt ut.

/Lizzie

Det där med falskt ledarskap är tyvärr rätt vanligt tror jag, speciellt när det gäller ston. Eller falskt och falskt, när hästen har ro att tänka på ett vettigt sätt fungerar allt väldigt bra, men blir den skrämd eller stressad är det bäst att själv hålla koll på läget och fatta besluten tycker de. En del ston blir också väldigt sura nör de tycker att man mopsar sig för mycket. Naturligtvis ska de få behålla sin integritet som ston och man ska inte medvetet "trampa" på dem, men de flesta problemen löser sig när hästen med 100% säkerhet vet vad du vill att den ska göra. Så var vårt ena sto förut, men nu brukar vi traska rätt i centrum på promenad, och göra alla möjliga tokigheter och det har blivit extremt mycket bättre. (i lördags kunde vi leda henne utan träns alls ute, tom springa fort och tvärstanna och hon sprang brevid som en liten hund, för två år sen var hon svår att hålla ordning på med träns)

Ovanstående stämmer in till pricken på mitt sto. Just detta när hon blir stressad - då litar hon inte alls på att jag har kolla på läget.

Jag är inte sådan person som härjar med pållan, finns ingen anledning för då blir det bara värre. Tar inte ut någonting i förskott utan försöker alltid ha en positiv bild över vad som ska hända. Tror man kommer längre då än att ta ut problem i förskott.

/Lizzie

Jo, det förstås, men han slutar nog att stegra sen :angel:

Och vad "dra omkull".... hästen väger 500 kg, 1,64 i mankhöjd, ett halvblodssto. När hon stegrar sig och slänger sig åt sidan, som hon gjort ett par gånger vid longering, då flyger jag som en vante.... även om jag är tung så har jag ingenting att säga till om!

Hon har gått omkull några gånger när hon brallat i hagen, inte slutar hon bralla för det...

/Lizzie

Vad jag misstänker att Bill pratar om här har även jag varit med om (Sorry Bill, rätta mig om jag är ute och cyklar)

Precis som när du rider finns det ett tillfälle på vägen upp/ner där hästen har minskad balans, dra då huvudet åt sidan med ett snabbt och och KaBlam. Detta ska GIVETVIS INTE göras på asfalt, grusväg, div skräpunderlag som kan åsamka skada på hästen utan bör göras på en "safety zone" där det finns ett mjukare underlag. Rätt gjort dimper hästen ner på sidan.

Där efter finns det två tillvägagångssätt. Det ena är att släppa upp hästen, Förhoppningsvis har den lrät sig att stegring = dålig balans = matte kan nå mig och Bryta mitt beteende. Har du otur ruskar den på sig och reser sig på bakdelen igen.

Det andra är att sätta sig på hästen. Och sitta. Över nacke/hals så att hästen inte kommer åt att lyfta på huvudet och därvid inte kan resa sig. Och Nej - det är absolut inget snällt sätt att få bukt med stegring. Och det är inte heller något kreti och pleti ska göra.. Att hålla en häst nere på detta sätt - om jag förstått det hela rätt - är en poängtering i att; Jag KAN ta dig, när som helst. Jag ÄR starkare. Jag ÄR smartare, och Framför allt. Du lever för att jag vill det.

Stegring är en av de aggressivaste sakerna en häst kan göra gentemot en människa och det ÄR en LIVSFARA för dig. Kommer du i sitsen att det är din skalle eller hästens balans det gäller.. Dra om kull henne, du kan - det handlar bara om timing.. den kroppsdel som är i luften är den kroppsdel du kan flytta.

Observera nu att jag INTE menar att du SKA göra det.. utan att OM en krissituation skulle uppstå ha det som sista utväg.. >.< så ingen halshuggning tack..

Hur kan det vara rimligt att dra omkull en häst? :confused: får den bättre förtroende då?
Och vad jag fattar skapades denna tråd för att få tips hur man hanterar en stegrande häst på promenader, skulle det hjälpa att sitta på halsen då? De går ju inte.

Jag väger 52 kilo och har dragit omkull en hingst på 500. Den delen som är i luften är den delen du kan flytta.

Nacken sätter du dig på när hästen är på backen.

Nej, I vissa fall får du bygga Respekten innan tilliten och i vissa fall får du bygga tilliten innan respekten... och ärligt talat.. en häst som reser sig mto mig har varken eller. Överskottsenergi eller ej.

Jag försökte bara förklara hur jag Misstänker att Bill menade. Läs igen tack.

En häst som den TS beskriver skulle jag inte gå promenader med i första taget. En hästhov kan lätt spräcka en hjälm och jag är inte självmordsbenägen.

(Ursäkta TS!!)

Jag förstår precis vad ni menar med att dra omkull en häst, känns kanske elakt att göra det, men ibland är det så att det gäller dej eller hästen, och i så fall skulle jag dra omkull min häst, livsfarligt om man kommer ivägen när hästar stegrar sej :cry:

I vissa situationer handlar det inte om "olydnad" eller "överskottsenergi" utan om Ren och Skär livsfara.. och det är skönt att se någon annan som sätter sitt liv framför hästens..

Missförstå mig rätt, jag Älskar och dyrkar mina hästar och dom är bortklemade, bortskämda fån... Men Den dag en hov lyfts mot mig eller ett betthot levereras är den dagen då det smäller..

En häst ska a) inte springa från sin ledare b) inte stegra mot sin ledare c) inte sparka mot sin ledare d) inte springa över/på sin ledare och e) inte hugga sin ledare.

Fem Väldigt enkla regler.. mina hästar Får bli rädda och steppa omkring, dom Får bli stissiga och nervösa och steppa rundor.. men ALDRIG på mig, mot mig.. och framför allt så är det Nolltolerans på sådant som kan kosta Mig mitt liv.

Så TACK för att du förstod!! :bow::bow:

I vissa situationer handlar det inte om "olydnad" eller "överskottsenergi" utan om Ren och Skär livsfara.. och det är skönt att se någon annan som sätter sitt liv framför hästens..

Missförstå mig rätt, jag Älskar och dyrkar mina hästar och dom är bortklemade, bortskämda fån... Men Den dag en hov lyfts mot mig eller ett betthot levereras är den dagen då det smäller..

En häst ska a) inte springa från sin ledare b) inte stegra mot sin ledare c) inte sparka mot sin ledare d) inte springa över/på sin ledare och e) inte hugga sin ledare.

Fem Väldigt enkla regler.. mina hästar Får bli rädda och steppa omkring, dom Får bli stissiga och nervösa och steppa rundor.. men ALDRIG på mig, mot mig.. och framför allt så är det Nolltolerans på sådant som kan kosta Mig mitt liv.

Så TACK för att du förstod!! :bow::bow:

Haha anytime ;) Vi verkar ha ganska lika värderingar, för samma sak gäller för min bortskämda plutt :smirk:

Okej, då förstår jag bättre. Jag förstår också att man måste sätta sitt egna liv före hästens men dra omkull vet jag inte... som TS skrev (tror jag, orkar inte leta) så kan en häst bralla, stegra och gå omkull i hagen men den slutar ju inte bralla för de. Men det kanske fungerar, jag har själv ingen erfarenhet av de.

En häst är inte dummare än att den förstår skillnaden mellan när Du välter den och när den trillar av sig själv :) Underskatta dom Aldrig.. för det gör ont.

:bump:

Bästa sättet är ändock.. Ta hjälp av någon med mycket hästkunnande, mycket erfarenhet.. som kan hjälpa till Där och Då.. Vi här på forumet kan bara ge ord, men den som står bredvid dig kan ge såväl tips, tricks, råd och trygghet.. och backa upp dig om situationen går överstyr..

Sant :D

Saken är den att just den här hästen jag hanterar är omringad av hästkunniga vuxna som jag litar på, han stegrar med dom också just p.g.a överskottsenergi, men precis som du skrev ska de ju kvitta hur mycket energi en häst har. Råden jag fått är ju mest ur ett skyddande syfte för min del men jag skulle vilja hitta en lösning och med bukes ord har jag iaf lärt mig massa som jag kan försöka använda, i denna tråd har jag sugit åt mig som en svamp av de tips TS fått.

Det gäller ju att försöka bryta mönstret eftersom hans stegring är ett beteendemönster han utvecklat.. Samt söka anledningen till att han har börjat.. som t.ex. får han högenergifoder? Vad får han, hur mycket och hur ofta? Fundera på att föreslå en ändrad foderstat kanske..

Så Fort du märker att han är på väg upp åt något håll, backa honom, vänd honom, Förflytta hans fokus från stegrandet till Dig. Sväng skarpt och se till att han flyttar sig, longera honom på en volt, hoppa och skutta, Vad som än krävs för att återfå hans uppmärksamhet.

Backning KAN funka, men det gäller att du ser till att du dels backar honom Snabbt, betsämt och Bort från dig, din bubbla, ditt Säkerhetsområde dit hans hovar inte når måste fortsätta ha samma storlek.. och ge inte honom chansen.

Stissar han över något - bryt hans fokus med vad medel du har tillgängligt. Prova dig fram men var för tusan inte ensam med honom! En framhov på fel ställe kan ställa till dig för resten av livet. Och en kronisk skada med tillhörande värk och komplikationer vill du inte ha.. jag lovar. >.<

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 913
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 777
Senast: co-SMAD4
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 413
Senast: Roheryn
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 281
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Rider ni med snokrem?