B
Bill
Sv: Hur hantera en stegrande häst
Använd en lång lina o dra omkull honom åt sidan
Från marken?? Finns ju trådar med tips på vad man kan göra för att få ner en stegrande häst när man rider. Men hur gör man när man är på marken??
Tränar ledarskapsövningar med min pålla för att få henne mer trygg. Hon har lite väl mycket nerver på utsidan av kroppen för att det ska vara nyttigt . Funkar för det mesta bra. Hon stannar när jag stannar. Går bakåt när jag går bakåt. Går jag med myrsteg framåt så går hon jättesakta och är noga att hålla sig där hon blivit placerad, osv.
Är mycket ute och går med pållan för tillfället eftersom jag är sadellös. Under promenad så ändrar jag tempo i princip hela tiden för att ha hennes uppmärksamhet på mig. Bara gå och strosa funkar inte får då hittar hon bara saker att bli rädd för. Tyvärr så flippar hon ur ändå trots våra ledarskapsövningar och då går det snabbt och hon är inte det minsta kontaktbar.
Vid vår promenad idag så flippade hon ur för att en ryttare kom ikapp oss bakifrån, men som vek av en annan väg efter en stund. Min pålla blir vansinnigt stressad när hon ser en annan häst när vi är ute, vare sig jag rider eller ute och går med henne. Denna gången så fick hon för sig att hon skulle följa efter hästen som försvann en annan väg. När hon inte fick det så började hon studsa runt och stegra sig och försöka springa över mig.
Jag var noga med att se till att jag hela tiden befann mig vid sidan om henne för att inte bli träffad av frambenen eller översprungen, dessutom försökte jag få henne att vända FRÅN mig så att vi kunde fortsätta hemmåt. Det var en sträcka på 200 meter som vi bråkade oss fram. Jag upplevde det som att hon blev asförbannad för att hon inte fick följa efter den andra hästen.
Vid en annan promenad så hann jag inte med, utan då stod hon helt plötsligt bara rätt upp och sparkade med benen och trasslade in sig i grimskaftet. Det resulterade i att jag tappade häst, som tur var så sprang hon hem och hon klarade sig utan skador. Så det enda jag tänkte på idag var att jag inte fick tappa henne eftersom vi var längre hemifrån och hon skulle säkert springa efter den andra hästen. Så här sitter jag nu med en "söndersliten" axel och funderar på om det går att lämna gården med den lilla apan.
Hur ska jag träna bort detta ofog?? Om jag inte kan hantera henne från marken när vi möter andra hästar, så kommer det absolut inte funka i ridningen .
Tips mottages tacksamt!
/Lizzie
Använd en lång lina o dra omkull honom åt sidan