Hur hantera en stegrande häst

Sv: Hur hantera en stegrande häst

Ah! Men där har du ju hittat "roten till det onda" :) Bravo, nu har du, vi, ni, något att arbeta med, sueprduper!

Back to basics with a smile ;) jag fick köra basic ridning på min tanta idag, backa fyra steg, ta ett djuuupt andetag och köra igång. Men sen gick det bättre.. Dom där attans stona asså.. :rofl: Men å andra sidan.. det finns ju en anledning till att jag iaf alltid kommer hålla ston högre än både hingstar och valacker... never a dull moment! :love:

en ren generalisering:devil: Ston brukar inte resa sig, utan det hör till hingstarnas sätt att visa- här är JAG!!

Så kanske det är. När ston reser sig kanske det är av en annan anledning. Min dam är lite lätt i framdelen vid ridning, men det gäller främst om man sätter press på henne - ökar man kraven sakta men säkert så har det funkat.

/Lizzie

Ah! Men där har du ju hittat "roten till det onda" :) Bravo, nu har du, vi, ni, något att arbeta med, sueprduper!

Back to basics with a smile ;) jag fick köra basic ridning på min tanta idag, backa fyra steg, ta ett djuuupt andetag och köra igång. Men sen gick det bättre.. Dom där attans stona asså.. :rofl: Men å andra sidan.. det finns ju en anledning till att jag iaf alltid kommer hålla ston högre än både hingstar och valacker... never a dull moment! :love:

Jag hoppas jag är på rätt väg bara. Jag kör ju efter mitt eget huvud och sådant som jag lärde mig i hästhantering som barn (typ 100 år sedan). Lärde mig vikten av konsekvens oerhört tidigt iofs, och det är väl det som är det viktigaste.

Så har du tips på ledarskapsövningar mottages det tacksamt :)

Eller räcker det med att göra som jag gör. Gå framåt i olika tempon, svänga, stanna och gå bakåt. Och att hästen hela tiden ska hålla sin placering med focus på den som håller i snöret?

/Lizzie

Nejmen Tackar Billsan.. :) jag är faktiskt inte Helt tappad bakom flötet.. Vad sägs om en öl nån dag? ;)
tackar aldrig nej till en öl när jag blir bjuden !:angel: Fast min salig far sa alltid att jag skulle akta sej för rödhåriga kvinns och fuxar, för dom har speciellt temperament som kan vara lite svåra att hantera, å kommer alkohol in i bilden då kan det bli farligt för en stackars oerfaren karl :angel:

Senast ändrad av en moderator:

Så kanske det är. När ston reser sig kanske det är av en annan anledning. Min dam är lite lätt i framdelen vid ridning, men det gäller främst om man sätter press på henne - ökar man kraven sakta men säkert så har det funkat.

/Lizzie

Så är det med de flesta stona som kräver en rekommendation- postad i flera ex.. Tror faktiskt att det är på väg bort.
Inte i kapplöpningssporterna där man skiter i mentaliteten, bara den har vinnarskalle.
Det krävs mer feeling om man ska bli vän med ett sto- som då gör allt för sin matte.

*S* jag är som min häst, billibill, en ljushylt vän liten sak.. jag Lovar :angel: tyst och blid och timid..
Men nån som cyklat så mycket som du genom åren kan väl Knappast kallas för oerfaren? ;)

Jag hoppas jag är på rätt väg bara. Jag kör ju efter mitt eget huvud och sådant som jag lärde mig i hästhantering som barn (typ 100 år sedan). Lärde mig vikten av konsekvens oerhört tidigt iofs, och det är väl det som är det viktigaste.

Så har du tips på ledarskapsövningar mottages det tacksamt :)

Eller räcker det med att göra som jag gör. Gå framåt i olika tempon, svänga, stanna och gå bakåt. Och att hästen hela tiden ska hålla sin placering med focus på den som håller i snöret?

/Lizzie

Testa att du "frontar henne" så att säga, står ansikte mot ansikte, men två steg åt sidan och att med kroppsspråk förflytta hennes bakdel Från dig.. Uhm.. jag ska göra en fuling tror jag.. för just sådana övningar har jag så svårt med att förklara.. ska be en polare filma och slänga upp det på youtube i helgen så pm;ar jag adressen till dig sen?

Testa att du "frontar henne" så att säga, står ansikte mot ansikte, men två steg åt sidan och att med kroppsspråk förflytta hennes bakdel Från dig.. Uhm.. jag ska göra en fuling tror jag.. för just sådana övningar har jag så svårt med att förklara.. ska be en polare filma och slänga upp det på youtube i helgen så pm;ar jag adressen till dig sen?

Kanon om du kan visa på film :bow: Skicka PM när den är klar!

/Lizzie

*S* jag är som min häst, billibill, en ljushylt vän liten sak.. jag Lovar :angel: tyst och blid och timid..
Men nån som cyklat så mycket som du genom åren kan väl Knappast kallas för oerfaren? ;)
Man lär ju sej av misstagen , men helst av andras! :D Har ridit både det ena o det andra, men aldrig blivit avkastad! Å en välmusklad bakdel blir man ju intresserad av, sån hästkännare man är! ;)
PS Färgad blondin= artificiell intelligens! :D

tackar aldrig nej till en öl när jag blir bjuden !:angel: Fast min salig far sa alltid att jag skulle akta sej för rödhåriga kvinns och fuxar, för dom har speciellt temperament som kan vara lite svåra att hantera, å kommer alkohol in i bilden då kan det bli farligt för en stackars oerfaren karl :angel:

Och du vet du va jag tror de stämmer mkt bra.Vi är många rödtottar i min släkt så jag vet. själv är jag mörkhårig.:)

Man lär ju sej av misstagen , men helst av andras! :D Har ridit både det ena o det andra, men aldrig blivit avkastad! Å en välmusklad bakdel blir man ju intresserad av, sån hästkännare man är! ;)
PS Färgad blondin= artificiell intelligens! :D

Tjaru, jag har inte heller som hobby att åka av :P det är så mycket trevligare att sitta kvar uppe på lixom..

A.I. må hända.. men jag är åtminstone både söt, charmig och rappkäftad ;) När man e blond får man lära sig att använda det lilla man har, på rätt sätt... :angel: Blondes Do have more fun..

Lizzie - nu har jag funderat. Det jag fastnade för i ett av dina inlägg är att du skriver att ni inte har problem med ledarskapet och att hon är undergiven etc när ni tränar hemma. Men när hon ser vissa saker när ni är ute så går hon från 0 till 190 på mindre än en sekund. Då tänkte jag sedan på Cesar Millan, hundtränaren på tv. Ibland ska han bota hundar som reagerar på mindre än en sekund på vissa stimuli, t ex att gå till attack eller i vissa fall att bli rädda. En av hans metoder är att då utsätta hunden för en mindre dos av stimulit under kontrollerade former, och låta hunden hålla på tills den inser att den kan vara lugn samtidigt som den tittar på stimulit. Sedan ökar han dosen gradvis.

Exempel: en hund som alltid attackerar en av husets andra hundar lät han titta på den andre hunden genom en glasvägg tills han inte längre brydde sej. Självklart var han med och korrigerade och hjälpte in hunden på rätt spår. Efter hand kunde de lukta på varandra genom ett galler utan att gå igång etc. En annan hund som alltid attackerade skateboards på promenad tog han ut på promenad i miljö utan skateboards först för att etablera ledarskapet. Sedan fick en medarbetare åka skateboard förbi en bit bort medan han snabbt korrigerade hunden om den gick igång. Efter hand kunde skateboarden öka både i hastighet, närhet och antal. En fas var också att hunden fick acceptera att skateboarden låg framför nosen utan att hunden fick bita i den. Till sist kunde han själv åka skateboard medan hunden drog honom.:)

Vi har mycket att lära av hundträning. Vi ska inte kopiera, men inspereras, för mycket är mer likt än vi tror. Kanske kan detta inspirera dej på något sätt. Kolla på Cecar Millan på tv eller läs hans böcker och fantisera. Det handlar om att du programmerar om din häst. Hon kanske tror att hon måste gå igång och har inte insett att det kan gå lika bra att vara lugn. Ofta är det så att när våra hästar beter sej på ett visst sätt så är det för att de inte räknat ut att det kan gå att göra på något annat sätt. De är inte riktigt lika smarta som vi.:angel:

Fast sedan läste jag tråden där du skrev att din häst gärna ryggade en liten bit, men inte 50 m! Himlar! Jag tror att de flesta av oss egentligen har hästar som lyder till en viss grad, hit men inte längre, utan att vi vet om det! Skolexemplet är den snälla barnponnyn som alla litar på för den gör aldrig någonting. Ingen inser att det är han som lägger upp hela ridpasset och traskar hem när han själv vill...!:p Kanske de flesta av oss borde testa våra hästar lite, hur långt vi kan gå... fast samtidigt kan man ju inte göra det för mycket för då vänder vi dem mot oss av det skälet, tror jag, särskilt unga hästar är det ju viktigt att man ger eftergift mot i tid, innan de gör motstånd för att de inte förstår.

Fast sedan läste jag tråden där du skrev att din häst gärna ryggade en liten bit, men inte 50 m! Himlar! Jag tror att de flesta av oss egentligen har hästar som lyder till en viss grad, hit men inte längre, utan att vi vet om det! Skolexemplet är den snälla barnponnyn som alla litar på för den gör aldrig någonting. Ingen inser att det är han som lägger upp hela ridpasset och traskar hem när han själv vill...!:p Kanske de flesta av oss borde testa våra hästar lite, hur långt vi kan gå... fast samtidigt kan man ju inte göra det för mycket för då vänder vi dem mot oss av det skälet, tror jag, särskilt unga hästar är det ju viktigt att man ger eftergift mot i tid, innan de gör motstånd för att de inte förstår.

Jag vet att 50 m är att ta i, men jag ville se hur långt jag kunde backa henne eftersom hon tidigare inte accepterade att jag backade mer än par meter. Har tränat ledarskapsövningar hela veckan och nu verkar poletten trillat ner. Hon är också allmänt lugnare och verkar mer tillfreds när vi kör våra övningar. Nu när jag backar så är det bara några meter men det ska inte vara den minsta tvekan från hennes sida.

Håller med om vad du skriver om hundträningen, och nu när övningarna funkar på hemmaplan så är nästa steg att öka svårighetsgraden. Ska utföra övningarna på vår lilla gata en bit ifrån vårt hus, MEN precis brevid grannens hage med 3 hästar. När övningarna funkar där så är det lugn att ge sig ut på allmänna vägen. Vet också att hon kommer bli lugnare när jag aktiverar henne, eftersom hon uppenbarligen inte mår bra av vila.

/Lizzie

Hej!
Skönt att läsa att jag faktiskt inte är den enda med en nästan hysterisk häst ute. Min lilla tjej har blivit mkt bättre, men jag vet hur jobbigt det är när hästen blir helt blockerad av något.

Detta funkar såklart inte för alla(min häst kör gärna över en om hon får tillåtelse) men mina råd är bla: att göra klart allt, mocka och ha färdigt allt innan du går ut.
om hon börjar stegra eller över huvudtaget gör något, för att få övertaget, så bara gå hem, ställ in henne o boxen och möt inte hennes blick. bara gå, och kom tillbaka i morgon, då får hon sig en funderare, för alla hästar vill egentligen göra rätt. Min häst blir helt chockad när jag bara går, för hon får så mkt beröm annars.

Annars är det KANON med repgrimma, en lite hårdare, och leadrope. Använd det hemma, inte ute. Få henne att gå runt dig, bara med hjälp av din röst, och leadropet. Med enkla små tecken(ledande rörelser) ska hon byta varv när du ber henne.
Sen kan du ta fransarna på ditt leadrope och vifta framför henne, absolut inte röra henne med det. Gå mot henne samtidigt. Trappa sedan ner på "viftandet". Tillslut ska hon backa bara du vickar lite på fingret framför. Jag gör detta så fort jag märker att min häst inte är samarbetsvillig, så lyssnar hon sen!

Det är som med småbarn, det hjälper inte att slå, gapa, eller skälla. Bara upprepa tills det fungerar. Beröm.. Repgrimman har gett mig en mysig häst :p

Ett fult knep som jag vet att folk har gjort när de rider och hästen stegrar är att ha varmvatten i en plastpåse och smälla i huvudet på hästen när den ställer sig, då tror den att den blöder.. hsr tydligen funkat??

Läste precis om en som hade avvant en svår häst från att stegra sej vid ridning genom att koppla martingalen i en grimma, så hästen inte kunde. Kanske går det att överföra principen till ledning? T ex att man använder tömkörningsgjord och hjälptyglar och fäster dem i grimman eller en kapson under grimman e.d. Om det går att hitta en längd där hästen är obesvärad vid ledning men hindras vid stegring. Kanske är det en fördel att leda din häst i kapson eftersom du då lättare kommer åt att vrida hennes huvud vilket i sin tur gör att du får bättre kontroll. Fäst då ledrepet i mittringen fram.

Sedan undrar jag vad det är för fel med hingstkedja? Rätt använd kan jag inte se att det är plågeri på något sätt. Däremot så om hästen skulle sticka så är det extra skaderisk med hingstkedjan påkopplad. Jag tycker att alla hästar bör ha tränats på hingstkedja så det vet hur den fungerar, förr eller senare är det någon som leder hästen med hingstkedja iallafall, och då är det bra att hästen är förberedd.

Det där med 50 m, jag menade inte att det var fel utan just att det är då det visar sej om hästen bara är lydig till en viss gräns. Många hästar är bara lydiga till en viss gräns. Och det behöver ju heller inte vara fel utan kan gå mycket bra ändå, för husbehov!

Läste precis om en som hade avvant en svår häst från att stegra sej vid ridning genom att koppla martingalen i en grimma, så hästen inte kunde. Kanske går det att överföra principen till ledning? T ex att man använder tömkörningsgjord och hjälptyglar och fäster dem i grimman eller en kapson under grimman e.d. Om det går att hitta en längd där hästen är obesvärad vid ledning men hindras vid stegring. Kanske är det en fördel att leda din häst i kapson eftersom du då lättare kommer åt att vrida hennes huvud vilket i sin tur gör att du får bättre kontroll. Fäst då ledrepet i mittringen fram.

Sedan undrar jag vad det är för fel med hingstkedja? Rätt använd kan jag inte se att det är plågeri på något sätt. Däremot så om hästen skulle sticka så är det extra skaderisk med hingstkedjan påkopplad. Jag tycker att alla hästar bör ha tränats på hingstkedja så det vet hur den fungerar, förr eller senare är det någon som leder hästen med hingstkedja iallafall, och då är det bra att hästen är förberedd.

Det där med 50 m, jag menade inte att det var fel utan just att det är då det visar sej om hästen bara är lydig till en viss gräns. Många hästar är bara lydiga till en viss gräns. Och det behöver ju heller inte vara fel utan kan gå mycket bra ändå, för husbehov!

Blir det fortsatta problem så är det där med kapson och hjälptyglar ett hyfsat milt sätt att ta till som hjälp.

Jag har ingenting emot kedja, det finns situationer som det är bra att ta till den. Men som du skrev, tappar man hästen är skaderisken stor och det är därför jag inte använt den ute på allmän väg.

I måndags så körde jag lite ledarskapsövningar utanför grannens hästhage för att utmana ödet lite grann :angel: Hade med mig maken ifall pållan skulle bli galen och slita sig. Bättre att vara två och jaga häst... Men.... det var en halvdöd kossa jag släpade runt på.

Hon lydde minsta lilla vink, vart jag än placerade damen - 2 meter efter mig, eller precis vid min axel så höll hon sig där hon skulle. Reagerade blixtsnabbt om jag tvärstannade eller började gå/springa baklänges.

Brydde sig inte det minsta om grannens 3 kusar som stod i hagen och glodde på oss.

Antingen har pållan blivit totalt hjärntvättad av mitt tränande :angel: eller också så har poletten trillat ner ordentligt. Jag hoppas på det senare :bump:

I söndags var det första gången jag satt på henne på 4 månader. Min hoppsadel har äntligen kommit tillbaka från Passier. Det var aningens nervöst att sitta upp, men hon var tvärlugn. Även om det blev ett kortare pass i skritt så ställde jag krav på arbete i skritt. Inte den minsta lilla protest alls.

Nästan så man skulle kunna tro att någon varit här och lobotomerat min kuse :p

Håller tummarna att lugnet håller i sig.

/Lizzie

Tjo! :)

har inte hunnit med filmen än.. långsamtlångsamt här hemma hos oss. Men va trevligt det var att läsa din uppdatering! :D :banana:

..funderade på det där med "inspänning".. dom Kan resa sig ändå, men det finns en överhängande risk att de får sämre balans och skulle de bärja fajtas med inspänningen/drar dit så är skaderisken Väldigt stor. När jag var ung (läs 15) så arbetade jag en period i ett ganska stort stall där vi hade en häst som reste sig kämprätt uppåt och riskerade slå omkull.. hon bands in på detta sätt men vi yngre flickor blev beordrade ut ur stallet Utifall att det fick snett för att vi "inte skulle riskera se en häst med knäckt nacke". Så man ska vara Väldans försiktigt med inspänning.. går det fel så kan det gå så väldans fel..

Vad skönt, men kör på nu o vänta inte att sätta fart på den.
Lite skritt trav o galopp räknas inte ens som motionsridning- bara avrastning.
bli vänner nu:banana:

Helst vill jag ju slippa ta till "hjälpmedel" av olika slag, utan mitt mål är ju att få en lydig häst genom kommunikationen mellan oss.

Hon har ju en tendens att bli istadig *harkel* och det finns inga "tvångsmetoder" som hjälper då, för då tjurar hon ihop totalt istället.

Hon måste vara med på noterna och har man henne bara "med sig" och jag gör rätt (gäller framför allt ridningen). Så är hon nöjd och glad och jobbar villigt på. Men ibland är det operation "lirkning" ;).

/Lizzie

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 913
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 777
Senast: co-SMAD4
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 413
Senast: Roheryn
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 281
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama