Hur hantera en stegrande häst

Sv: Hur hantera en stegrande häst

Han får runt 13 kg hösilage, 3 kg havre (lite mer kanske) 1 kg betfor och lite krossat korn för sin B-vitamin. Jag kan ju inte påstå att jag kan mycket om foder, men havre kan ju göra hästar lite knäppa och där jag jobbar får bara dom sega ridskoleponnysarna ½ kg havre /dag. Men foderstarten är antagligen uträknad för att passa hans träning och jag litar ju på ägaren men jag har absolut tänkt på det där med havren.
Kan ju skriva om första gången han stegrade, då kom det en häst me ryttare galopperande förbi när vi betade, han blev orolig och vi började gå mot stallet, han kastar fram ena frambenet och helt plötsligt var han i luften, aahapp tänkte jag ganska förvånad, stannade honom och sa backa samtidigt som jag tryckte på bogen då hoppa han uppåt påväg att resa sig igen men gick ner när hovarna va ca 30 cm ovanför marken. Om det var för att jag va nära och han inte ville stegra på mig eller om det bara va någon fjantig protest visste jag inte men de var efter de han börja med stegrandet, främst då när andra hästar kutar förbi. Men han har alltid "busat" och brallat och bockat även innan så stegringarna va väl egentligen en tidsfråga. Men det är långt ifrån alla promenader han stegrar sig, är han trött är han en ängel.
Va långt det blev :crazy:
Men jag är väldigt tacksam över dina råd!:D

Vad jag misstänker att Bill pratar om här har även jag varit med om (Sorry Bill, rätta mig om jag är ute och cyklar)

Precis som när du rider finns det ett tillfälle på vägen upp/ner där hästen har minskad balans, dra då huvudet åt sidan med ett snabbt och och KaBlam. Detta ska GIVETVIS INTE göras på asfalt, grusväg, div skräpunderlag som kan åsamka skada på hästen utan bör göras på en "safety zone" där det finns ett mjukare underlag. Rätt gjort dimper hästen ner på sidan.

Där efter finns det två tillvägagångssätt. Det ena är att släppa upp hästen, Förhoppningsvis har den lrät sig att stegring = dålig balans = matte kan nå mig och Bryta mitt beteende. Har du otur ruskar den på sig och reser sig på bakdelen igen.

Det andra är att sätta sig på hästen. Och sitta. Över nacke/hals så att hästen inte kommer åt att lyfta på huvudet och därvid inte kan resa sig. Och Nej - det är absolut inget snällt sätt att få bukt med stegring. Och det är inte heller något kreti och pleti ska göra.. Att hålla en häst nere på detta sätt - om jag förstått det hela rätt - är en poängtering i att; Jag KAN ta dig, när som helst. Jag ÄR starkare. Jag ÄR smartare, och Framför allt. Du lever för att jag vill det.

Stegring är en av de aggressivaste sakerna en häst kan göra gentemot en människa och det ÄR en LIVSFARA för dig. Kommer du i sitsen att det är din skalle eller hästens balans det gäller.. Dra om kull henne, du kan - det handlar bara om timing.. den kroppsdel som är i luften är den kroppsdel du kan flytta.

Observera nu att jag INTE menar att du SKA göra det.. utan att OM en krissituation skulle uppstå ha det som sista utväg.. >.< så ingen halshuggning tack..

Tänker inte halshugga dig :D Alltså skulle en total krissituation uppstå och det handlar om en sista utväg - då skulle jag säkert försöka dra omkull henne.

Det jag är ute efter är att få tips på verktyg för att förhindra minsta TENDENS till att resa sig. Alltså vad jag ska göra, t ex böja in skallen, in på liten volt osv när man märker att det är på gång.

Att få rådet att använda en lång lina och låta henne stegra sig osv, kommer liksom inte att funka för mig.

Detta med att hon börjat stegra sig med promenader är nytt beteende, och jag har varit ute och gått med henne sedan jag köpte damen för snart 1,5 år sedan. I början var hon vrålstressad för allt och allting, men sedan 1 år tillbaka så har promenaderna varit tämligen lugna. Det är nu efter vintervilan som damen har problem med promenaderna.

Hon har en tendens att resa sig vid ridning också, framför allt om man kräver ordentligt jobb av henne. Min tränare och jag har ett träningsupplägg i form av att utbildning ska ske långsamt och att jag har pållan "med mig" hela vägen. Hon är intelligent och lär sig snabbt, dock känslig så det gäller att göra rätt. Gör jag rätt är hon nöjd och glad och jobbar glatt på. Det funkar inte att kavla upp ärmarna och rida henne med inställningen att "nu djävlar ska hästen lyda", eller att saker ska "tas igenom" bara för att. För då hamnar jag i en sådan konflikt med pållan som jag inte kommer att kunna reda ut. Jag är inte så duktig ryttare helt enkelt :angel: . Då får saker och ting hellre ta lite längre tid, mindre bråk och jag har i alla fall inte bråttom eller något behov av att bevisa något.

Men märker jag att de tips och råd som jag får ur denna tråd inte kan hjälpa mig. Utan att damen fortsätter med dessa fasoner, så tänker jag inte håller på och experimentera själv. Utan då är det mycket smartare att ta hjälp av en tränare.

Vet inte om gårdagens aktivitet gjorde någon verkan, tömkörde damen idag och hon var hur samarbetsvillig som helst, trots att hon fick jobba lite hårdare än tidigare.

Det var någon som undrade om hennes foderstat. Hon äter 10 kg hö (analyserat), 100 gram torr betfor och 0,5 kg Krafft Grov 125 per dag. Denna foderstat är samma som hon stått på hela vintern.

Här är en länk till en videosnutt där jag tömmkör henne. Vid detta tillfälle så hade hon promenerats ett par dagar efter att ha vilat 2 veckor pga att jag haft influensan.

http://www.youtube.com/watch?v=jesmLKcL2LY

/Lizzie

Han får runt 13 kg hösilage, 3 kg havre (lite mer kanske) 1 kg betfor och lite krossat korn för sin B-vitamin.

Han promeneras 1-2 gånger per dag och rids en timme, går i hage (läs liten lerig sjukhage) en timme 5 dagar i veckan, ensam eftersom anläggningen ligger i centrala sthlm.

Där kan vi nog ha svaret. Han är en valack, halvblod, rids 1 timme, promeneras, har en liten hage som han bara är i fem timmar i veckan.. och äter 3 KG HAVRE?! 1 KG BETFOR?! o0 Det där är högenergifoder beräknat på en högpresterande häst.. att ridas i en timme/dag och knappt vara ute räkans inte som högpresterande.. Byt foder.. >.< Eller.. försök få ägaren att byta foder! Hehe, inte konstigt att han lever rövare.. Sådär mycket käkade inte ens de em-hästar jag arbetat med, och Där kunde man snacka om högpresterande hingstar.. (bajsmockare och fodrare typ.. så det är inget skryt.. bara en reflektion)

Hade jag stoppat i det där i min dam som går ute mellan 7-8 på morgonen och 7-9 på kvällen hade hon rivit stallet! En äldre halvblodsmärr, 17 bast stenålders ;)

Det är inte så mycket att "nu j*vlar ska hästen lyda" du ska tänka, eller undvika :)

Vissa hästar kan ta ett "Nu får det faen i mig vara Nog!" och andra flippar ut.. men får försöka hitta den väg som fungerar på den häst man har..

Tycker foderstaten verkar utmärkt..

Kan det vara så att din dam egentligen inte är nervig utan faktiskt en liten (Förlåt..) bitch? En understimulerad häst börjar hitta på saker, letar saker att bli rädd för. Tänk dig att det finns en linje, din hästs toleransnivå. Ju mer den ser och ju mer den utsätts för desto högre blir oftast just den där "spöknivån", en häst Är i grund och botten ett energisparande djur och får den tillräckligt mycket intryck så börjar den sålla för att det helt enkelt tar för mycket på flyktkrafterna att stissa runt hela tiden. (Mitt sto är ett skolexempel. Bisonoxesäker, skottsäker, eldvan, heck, hon har till och med stått mule mot ånga med ett ånglok! Men.. understimulerad en period så kryper precis varenda liten nerv fram och hon kan skutta till för ett löv) Händer det Inget runt hästen som den kan sålla börjar den oftast leta efter saker att "fjanta" sig över - blir rädd för brevlådan som den sett arton gånger t.ex. för att hålla flyktinstinkten vid liv så inget rovdjur käkar upp den.

Har hon då i ett sånt "fjant"ryck i sin sänkta spöknivås situation "vunnit" över dig (Stuckit, fått dig att backa osvosv allt som kan uppfattas som "ranglågt beteende") så har du som ledare brustit i din flockskyddar roll. Vilket i sin tur innebär att det är Hennes plikt och vilja att träda in som "ledaren" iumed att du visat dig svagare än henne och att flockens överlevnad (även om det bara är hon) är viktigare än vart matte tar vägen.

Skulle kunna vara därför hon stissar när hon ser främmande hästar.. en främmande häst är ju ant. en blivande flockmedlem eller en blivande flockledare. Det kan helt enkelt vara så pass "löjligt" att hon helt enkelt vill samla upp den försvinnande hästen och föra den samma med resterande flock..

Hängde du med? o0 Brainstormar lite här..

Ska kika på filmen så snart théet är färdigt.. min hjärna behöver en energiboost.

Skönt att höra en åsikt om fodret, jag har ju tycket det varit konstigt (därför har jag hans foderstat i huvudet) men har även blivit "hemmablind" eller vad man ska säga, hästarna på ridskolan får ju ungefär dessa mängder ( dock inte havre) men dom går ju 3 timmar per dag (mer eller mindre avancerade pass) + 6 tim i hage med kompisar och så har jag kollat runt på dom andra privathästarna på anläggningen och dom får också liknande mängder, men så är ju många av dom lite....:angel:
Nä, ska nog iaf fråga varför all denna mat, hästen skulle nog inte må dåligt av lite mindre havre, skulle man fråga honom skulle han påstå att han skulle svälta ihjäl ;)
Tack!

Det är inte så mycket att "nu j*vlar ska hästen lyda" du ska tänka, eller undvika :)

Vissa hästar kan ta ett "Nu får det faen i mig vara Nog!" och andra flippar ut.. men får försöka hitta den väg som fungerar på den häst man har..

Tycker foderstaten verkar utmärkt..

Kan det vara så att din dam egentligen inte är nervig utan faktiskt en liten (Förlåt..) bitch? En understimulerad häst börjar hitta på saker, letar saker att bli rädd för. Tänk dig att det finns en linje, din hästs toleransnivå. Ju mer den ser och ju mer den utsätts för desto högre blir oftast just den där "spöknivån", en häst Är i grund och botten ett energisparande djur och får den tillräckligt mycket intryck så börjar den sålla för att det helt enkelt tar för mycket på flyktkrafterna att stissa runt hela tiden. (Mitt sto är ett skolexempel. Bisonoxesäker, skottsäker, eldvan, heck, hon har till och med stått mule mot ånga med ett ånglok! Men.. understimulerad en period så kryper precis varenda liten nerv fram och hon kan skutta till för ett löv) Händer det Inget runt hästen som den kan sålla börjar den oftast leta efter saker att "fjanta" sig över - blir rädd för brevlådan som den sett arton gånger t.ex. för att hålla flyktinstinkten vid liv så inget rovdjur käkar upp den.

Har hon då i ett sånt "fjant"ryck i sin sänkta spöknivås situation "vunnit" över dig (Stuckit, fått dig att backa osvosv allt som kan uppfattas som "ranglågt beteende") så har du som ledare brustit i din flockskyddar roll. Vilket i sin tur innebär att det är Hennes plikt och vilja att träda in som "ledaren" iumed att du visat dig svagare än henne och att flockens överlevnad (även om det bara är hon) är viktigare än vart matte tar vägen.

Skulle kunna vara därför hon stissar när hon ser främmande hästar.. en främmande häst är ju ant. en blivande flockmedlem eller en blivande flockledare. Det kan helt enkelt vara så pass "löjligt" att hon helt enkelt vill samla upp den försvinnande hästen och föra den samma med resterande flock..

Hängde du med? o0 Brainstormar lite här..

Ska kika på filmen så snart théet är färdigt.. min hjärna behöver en energiboost.

Jo, det är nog så att Damen är en bitch... ;) om inte annat så är hon en riktig DIVA :angel:

Naturligtvis är hon understimulerad efter att ha gått i hagen hela vintern... hon är totalt uttråkad :angel: Det märks när jag kommer med tränset - hon vet inte HUR fort hon ska komma i det för hon vet om att det händer något annat än att bara vara i hagen. Om jag sedan longerar eller tömkör, och alltså jobbar henne i hagen - DET bekommer henne inte det minsta. Det händer ju något i alla fall.

Vet också om det där med att hästar sänker sin tröskel för vad de reagerar för. Ju mindre som händer runtomkring så efter ett tag så sänker de tröskeln bara för att få "träna" på sina instinkter. Så pållan behöver ju stimulans och som du skrev någonstans - det är OK att hon blir rädd, stressad så får hon steppar runt och ha sig. Men INTE att springa på mig, eller på annat sätt hota mig. Men visst har det hänt att hon sprungit på mig när hon flippat ur eftersom hon vid vissa fall inte varit kontaktbar. Att jag sedan inte tycker det är OK - det har hon då högaktningsfullt struntat i.

Hänger absolut med i ditt tänkt över hur hon reagera vid andra hästar - det är så jag själv har funderat... ;)

/Lizzie

Skönt att höra en åsikt om fodret, jag har ju tycket det varit konstigt (därför har jag hans foderstat i huvudet) men har även blivit "hemmablind" eller vad man ska säga, hästarna på ridskolan får ju ungefär dessa mängder ( dock inte havre) men dom går ju 3 timmar per dag (mer eller mindre avancerade pass) + 6 tim i hage med kompisar och så har jag kollat runt på dom andra privathästarna på anläggningen och dom får också liknande mängder, men så är ju många av dom lite....:angel:
Nä, ska nog iaf fråga varför all denna mat, hästen skulle nog inte må dåligt av lite mindre havre, skulle man fråga honom skulle han påstå att han skulle svälta ihjäl ;)
Tack!

Min dam fick havre första 6 månaderna jag hade henne, dock endast 1 kg. Men jag kan säga så här - jag fick en ny häst när jag slutade med havren ;) Även om hon flippar ut emellanåt så var hon totalt speedad när hon stod på havre.

/Lizzie

..det här låter Hemskt. Förlåt.

Jag Tror att hon tappat respekten för dig någonstans på vägen och att plocka ner ett bitchigt sto "på backen" igen är inte alltid det lättaste.

Men.. börja med små saker. Med hur små tecken kan du flytta henne? Hur långt? Vad händer om du så bara ber henne gå ett steg längre än gången innan? Ser du tecknena innan hon låser sig vid en sak/rörelse/grunka?

OM du kan se de där småsmå tecknen innan hon agerar, en Millisekund innan bara, så kan du ändra hennes uppmärksamhets riktning. Men det gäller att återta hennes uppmärksamhet Innan hon helt låser sig på vad det än vara månde.

och, förlåt för att jag säger det här.. men... träna på "din" bubbla även hemmavid, i synnerhet hemmavid nu såhär.. Din bubbla är ditt säkerhetsfält, in i den kommer hästen Enbart om den blivit insläppt. När du leder henne; bestäm en position som hon ska hålla, varje gång hon förflyttar sig ur den positionen flyttar du tillbaka henne.. och Var beredd på att du mkt väl kan behöva lappa till henne med grimskaftet. OM det är som jag upplever att hon tagit över ledarrollen kommer hon inte uppskatta att bli "tillbaka flyttad" och "omkring flyttad" utan kommer Troligen knö sig mot dig, krypa närmare, grina illa osv i en hal oändlighet. I den här situationen säger jag oftast; Hejdå mänsklig moral.

En snabb, Tydlig korrigering med ett grimskaft på t.ex. bogen är att jämföra med en lättare "touch" från en ranghögre häst som säger "Nuhu, Lilla stumpan, Dit men inte längre".

Många gånger försöker vi vara vänliga och pedagogiska på ett mänskligt sätt gentemot våra hästar, men dom tänker inte riktigt som vi gör och läser inte heller in "vänlighet" på det sätt vi gör i saker och ting. Visst Känner vi oss lite bättre om vi anser oss agera vänligt, men oftast gör det att vi är ambivalenta i vår hantering av våra djur. Ett rapp med ett grimskaft skadar inte din häst, MEN kan vara just det wakeupcall som hon behöver Precis innan hon skuttar iväg och skiter i dig. (eller för den delen skuttar över dig, reser sig mot dig och drar)

En häst som tagit över kan man sällan eller aldrig Be om att backa ner i rang igen, utan man får mentalt plocka ner den på jorden igen.

Det är inte tillit du behöver bygga med henne som det låter.. jag kan ju givetvis ha fel.. men jag Tror att det är respekten i första hand, att "återta din roll som Gud".

eh.. >.< hänger du med? o0

Tack!

Många hästar får för mycket högenergifoder i förhållande till deras arbete :) Det är inte direkt ovanligt.. och många gånger kan det, precis som Lizzie säger göra hen helt ny häst bara man byter foder.. :) Vi har en rolig fodertradition i sverige som oftast resulterar i att vi överfodrar på ett sätt. Ska ärligt säga.. att havre det är det ingen av våra som får.. Har väl hänt nån vända att gammelgubben fick i sig det och då galopperade han bokstavligt talat på stället i boxen.. :rofl:

..det här låter Hemskt. Förlåt.

Jag Tror att hon tappat respekten för dig någonstans på vägen och att plocka ner ett bitchigt sto "på backen" igen är inte alltid det lättaste.

Men.. börja med små saker. Med hur små tecken kan du flytta henne? Hur långt? Vad händer om du så bara ber henne gå ett steg längre än gången innan? Ser du tecknena innan hon låser sig vid en sak/rörelse/grunka?

OM du kan se de där småsmå tecknen innan hon agerar, en Millisekund innan bara, så kan du ändra hennes uppmärksamhets riktning. Men det gäller att återta hennes uppmärksamhet Innan hon helt låser sig på vad det än vara månde.

och, förlåt för att jag säger det här.. men... träna på "din" bubbla även hemmavid, i synnerhet hemmavid nu såhär.. Din bubbla är ditt säkerhetsfält, in i den kommer hästen Enbart om den blivit insläppt. När du leder henne; bestäm en position som hon ska hålla, varje gång hon förflyttar sig ur den positionen flyttar du tillbaka henne.. och Var beredd på att du mkt väl kan behöva lappa till henne med grimskaftet. OM det är som jag upplever att hon tagit över ledarrollen kommer hon inte uppskatta att bli "tillbaka flyttad" och "omkring flyttad" utan kommer Troligen knö sig mot dig, krypa närmare, grina illa osv i en hal oändlighet. I den här situationen säger jag oftast; Hejdå mänsklig moral.

En snabb, Tydlig korrigering med ett grimskaft på t.ex. bogen är att jämföra med en lättare "touch" från en ranghögre häst som säger "Nuhu, Lilla stumpan, Dit men inte längre".

Många gånger försöker vi vara vänliga och pedagogiska på ett mänskligt sätt gentemot våra hästar, men dom tänker inte riktigt som vi gör och läser inte heller in "vänlighet" på det sätt vi gör i saker och ting. Visst Känner vi oss lite bättre om vi anser oss agera vänligt, men oftast gör det att vi är ambivalenta i vår hantering av våra djur. Ett rapp med ett grimskaft skadar inte din häst, MEN kan vara just det wakeupcall som hon behöver Precis innan hon skuttar iväg och skiter i dig. (eller för den delen skuttar över dig, reser sig mot dig och drar)

En häst som tagit över kan man sällan eller aldrig Be om att backa ner i rang igen, utan man får mentalt plocka ner den på jorden igen.

Det är inte tillit du behöver bygga med henne som det låter.. jag kan ju givetvis ha fel.. men jag Tror att det är respekten i första hand, att "återta din roll som Gud".

eh.. >.< hänger du med? o0

Det räcker med att jag tittar på henne och "bröstar upp mig" så backar hon undan från mig. Annar så backar hon så länge som jag backar, men oftast är det kanske 6-10 steg. Är det så att hon springer på mig vid promenad så klatschar jag till en rätt rejält med grimskaftet får göra henne påmind om min plats, räcker med att jag gör det en gång. OM hon inte är vrålstissig som typ härom dagen.

Är alltid konsekvent hemma. Hon ska stå där jag ställer henne i stallgången. Flyttar hon på sig så flyttar jag tillbaka henne, om det så bara är en hov. När jag ska flytta undan henne så räcker det med ett pet i sidan, om reaktion uteblir så får hon ett REJÄLT pet och då flyttar hon sig snabbt. När jag hämtar henne i hagen så går hon där jag placerar henne. Inga problem i boxen eller vid matning, alltså hon försöker inte gå på en eller hota en när hon har mat. Lämnar inte boxen även om dörren är öppen. Går in i boxen när jag ger tillåtelse.

Så min "bubbla" tränar jag på hela tiden hemmavid och där tycker jag det funkar. Men då är hon ju också trygg, i sin hemmamiljö.

Nu orkar jag inte tänka mer - dags för sängen! :D

/Lizzie

Låter suveränt det ju!

hehe jao, jag behöver också fundera lite.. (kanske framför allt sova.. det har det inte blivit så mycket av) Men du, jag ska se vad jag kan skaka fram från mina små grå här borta så hojtar jag till ^^

Det är ju attans om vi inte ska kunna sätta Huvet på spiken, eller nageln i göat eller vadsjutton det nu heter på problemet. Oftast så är det ju så simpla saker som kan göra en förändring..

Och jag gillade henne... Jag kikade på alla videorna :) En riktig sötsnut!

Men Go'natt och grubbla inte för mycket :)

Hörru!
hon travar så sakta att hon håller på att stå på öronen över bommarna:rofl:
hoa ska JOBBA- om det ska göra ngn nytta.

Hörru!
hon travar så sakta att hon håller på att stå på öronen över bommarna:rofl:
hoa ska JOBBA- om det ska göra ngn nytta.

Hi hi - jo jag vet. Men det var stenhårt och knöggligt i backen så jag lätt henne mer bara jogga runt lite.

Tömkörde igår och då fick hon jobba på mer och ha högre tempo, då fick också lite bättre ordning på benen över bommarna.

/Lizzie

Låter suveränt det ju!

hehe jao, jag behöver också fundera lite.. (kanske framför allt sova.. det har det inte blivit så mycket av) Men du, jag ska se vad jag kan skaka fram från mina små grå här borta så hojtar jag till ^^

Det är ju attans om vi inte ska kunna sätta Huvet på spiken, eller nageln i göat eller vadsjutton det nu heter på problemet. Oftast så är det ju så simpla saker som kan göra en förändring..

Och jag gillade henne... Jag kikade på alla videorna :) En riktig sötsnut!

Men Go'natt och grubbla inte för mycket :)

Jag funderar på om det är min brist på tid från mitten av december fram till mitten av februari som helt enkelt satt sina spår :crazy:. Att jag är tillbaka till ruta 1, nästan i alla fall, och får börja om från början lite med miljöträning och ledarskapsträning osv.

Pållan är en sötnos och en riktig gosegris, som tur är :D. Skulle jag ha haft en sur bitch att pyssla med i stallet, då hade jag nog gett upp för länge sedan :angel:.

/Lizzie

min häst brukar stegra och jag arbetar henne bara
från marken då hon inte är inriden ännu... när hon stegrar sig
dock gör hon inte det mot mig så, om ja har henne i lina brukar jag driva henne frammåt altså att jag driver henne bort ifrån mig, stegrar hon får hon inte vara hos mig vilket hon vill.

jag hanterar henne enl. NH medtoden

Det skulle det ju mycket väl kunna vara :)

tålamod är en dygd? :crazy:

jag har funderat lite här borta med men det är lite knepigt om man inte kan komma på en källa till problemet så jag Tror nog du är inne på rätt spår där.

Det är inget roligt alls att behöva "börja om" men så är det ju med hästar, man får backa några steg rätt som det är och fräscha upp minnet på dom. Testa att göra alla dom där övningarna du gjort innan, och håll oss uppdaterade? Jag är fortfarande rätt idélös, ska ut i stallet och bolla lite så kommer vi på något hojtar jag till här sen.

Var rädd om dig

Fan, jag är impad Bew ! Det är ju "tag" i dej!!! :bow: Har läst dina inlägg!! :bow: You´re my gal!;)

Det skulle det ju mycket väl kunna vara :)

tålamod är en dygd? :crazy:

jag har funderat lite här borta med men det är lite knepigt om man inte kan komma på en källa till problemet så jag Tror nog du är inne på rätt spår där.

Det är inget roligt alls att behöva "börja om" men så är det ju med hästar, man får backa några steg rätt som det är och fräscha upp minnet på dom. Testa att göra alla dom där övningarna du gjort innan, och håll oss uppdaterade? Jag är fortfarande rätt idélös, ska ut i stallet och bolla lite så kommer vi på något hojtar jag till här sen.

Var rädd om dig

Tålamod har jag, och envis som en röd gris :D Verkar behövas på denna dam.

Har pysslat med lite ledarskapsövningar idag på hemmaplan. INTE självklart att jag är ledaren.... ibland är hon billig :devil:

Så länge jag inte ställer några större krav, typ att gå fram, svänga, stanna, backa 4-6 steg så är läget OK och hon håller sig där jag placerar henne. Men så testade jag för att se hur långt bakåt jag kan backa henne innan hon flippar ur. Först kanske 10 meter sedan vräker hon sig framåt och rusar runt mig helt hysteriskt typ 20 varv, tämligen okontaktbar. När hon sedan stannar kan man lugnt säga att "blickar kan döda" :angel:

Efter 30 min med att stanna, gå framåt, för att gå snabbt bakåt där hon hela tiden hölls sig på sin plats OCH var focuserad på mig och INTE tittade på allt runtomkring. Så kunde jag till sist backa henne 50 m genom hagen utan problem. Hon började också tugga och slicka sig kring munnen. Men som sagt - det satt långt inne...

Så jag antar att det bara är att fortsätta träna. Men som sagt - det är lite trist att behöva börja om från början, tror dock att det är enda sättet.

/Lizzie

en ren generalisering:devil: Ston brukar inte resa sig, utan det hör till hingstarnas sätt att visa- här är JAG!!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 913
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 777
Senast: co-SMAD4
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 413
Senast: Roheryn
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 281
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama