Hur hantera en stegrande häst

Sv: Hur hantera en stegrande häst

Jag tycker repgrimma är det effektivaste när de trilskas, knycker man tag i den brukar det bli tvärstopp med en någorlunda känslig häst. Och ha ett långt grimskaft, åtminstone 3,5 m så du kan stå rätt långt ifrån om det skulle gå illa. Fungerar det med att få hennes uppmärksamhet om du driver henne runt dig så hon får avreagera sig lite? Några andra mer konkretat ips har jag nog inte..

Det man brukar säga är ju att du måste få hästet att korsa bakbenen genom att snurra henne, då kan de inte göra nånting annat än att forsätta runt.

Har ett långt grimskaft, men det som är otäckt är att om hon lyckas resa sig så vevar hon så med frambenen att hon trasslar in sig i grimskaftet och då får hon panik och slänger sig bakåt. Finns inte en chans att man kan hålla 600 kg häst då...

Förstår det där med att att få henne att korsa bakbenen genom att snurra henne. Har testat det vid något tillfälle när hon flippade, men det enda som hände var att hon då istället slängde sig in mot mig. Men kanske kan funka nästa gång, kan ju vara värt att prova i alla fall.

/Lizzie

Stå inte i mitten när du gör det, utan driv hästens bog snett mot mitten bakåt medan du går på utsiden, tight cirkel, nästan som bakdelsvändning. :idea:

Flytta bakdelen är bra.

Backa hästen är också väldigt effektivt. Då utgår jag från att hästen är såpass känslig att den backar om du går emot den med bestämda steg. Vifta med repet framför förstärker om det behövs. Hästen får inte sluta backa förrän du säger det. Stegrar den igen så ber du den blixtsnabbt backa igen.
Dom flesta hästar tycker det är jobbigt att backa (iallafall om dom måste backa sålänge DU säger:devil:) och då blir det också jobbigt att stegra.

Flytta bakdelen är bra.

Backa hästen är också väldigt effektivt. Då utgår jag från att hästen är såpass känslig att den backar om du går emot den med bestämda steg. Vifta med repet framför förstärker om det behövs. Hästen får inte sluta backa förrän du säger det. Stegrar den igen så ber du den blixtsnabbt backa igen.
Dom flesta hästar tycker det är jobbigt att backa (iallafall om dom måste backa sålänge DU säger:devil:) och då blir det också jobbigt att stegra.

Så länge hon är kontaktbar är det inga problem att backa. Problemen kommer ju när hon flippar ur och är okontaktbar, men det är väl bara att fortsätta träna med ledarskapsövningar. Mitt mål är ju att hon ska sluta flippa ur.

/Lizzie

Jag har samma problem som du! Jag har ett 8 årigt sto som beter sig likadant. Jag använder repgrimma och rep med flärp. Ber jag henne gå runt så går hon med bogen mot mig och flyttar på mig (ska testa att vända åt andra hållet som någon föreslog!), dvs dominerar mig. Försöker jag backa i det läget så höjer hon huvudet och står fastfrusen i marken om jag går på och försöker få henne att backa så gör hon ansats att resa sig, jag rycker och säger bestämt nej, hon står kvar men backar inte.
Igår försökte jag med att flytta huvudet åt sidorna, från mig när hon blir stirrig, det fungerade bättre och då fick jag tuggreflexen. Så fort jag slutar så blir hon hispig igen.
Jag jobbar extremt korta pass och slutar när hon gör rätt.
Hon är osäker när hon är själv och viftar med benen, hotar och piskar med svansen när hon är ensam inne i stallet. Det är inga problem att fånga henne, ta ur hagen och sköta men hon slappnar inte av.

Jag har aldrig förstått de här med skarpa bett, kjedjer o sånt som man ska ha i käften på en häst som stegrar, de finns mer humana sätt att lösa de på.. att ha ett skrapt bett i munnen o rycka o slita i, kan utan större problem skada hästen och är hästen ung kan den dessutom få men för livet av de.. och hata att bli tränsad osv.. Och kedja kan oxå ge rätt fina sår i munnen på hästarna..
Och klara man inte av att leda sin häst utan skrapa bett inspänningar kedja osv.. kanske man ska fundera på o byta inriktigt till nått annat djur? hamster eller nått tillexempel? dom är lätta, springer dom iväg e de ju bara plocka upp dom:)

Nej men visst de är stora djur, och de är farligt när dom börjar resa sig o springa över en, men ja tycker inte de är nog anledning för att skada hästen.. Eller är det de?

de här inlägget bev rätt OT:angel:

Jag tycker att du har en bra poäng.
Hästen är ett flyktdjur. Den gör inte saker för att vara elak eller för att medvetet jävlas. Tålamod och ett konsekvent hanterande löser problemen bra mycket bättre än kedjor och bett. Min uppfattning är att alla normalt funtade hästar ska gå att hantera i enbart grimma och lina. Dit tycker jag att man ska sträva. Om man inte klarar av att hantera sin häst utan en massa attiraljer kanske man ska vänta med promenader tills det fungerar på hemmaplan.

Att hästen i det här fallet får frispel då den inte får följa efter en främmande häst på promenaden får mig att tro att hästen är otrygg. Den vill följa efter sin artfrände = trygghet, så det är fortfarande ledarskapet och samspelet mellan häst och människa som måste förbättras.

Jag tycker att du har en bra poäng.
Hästen är ett flyktdjur. Den gör inte saker för att vara elak eller för att medvetet jävlas. Tålamod och ett konsekvent hanterande löser problemen bra mycket bättre än kedjor och bett. Min uppfattning är att alla normalt funtade hästar ska gå att hantera i enbart grimma och lina. Dit tycker jag att man ska sträva. Om man inte klarar av att hantera sin häst utan en massa attiraljer kanske man ska vänta med promenader tills det fungerar på hemmaplan.

Att hästen i det här fallet får frispel då den inte får följa efter en främmande häst på promenaden får mig att tro att hästen är otrygg. Den vill följa efter sin artfrände = trygghet, så det är fortfarande ledarskapet och samspelet mellan häst och människa som måste förbättras.

Det är absolut inga problem att hantera damen på hemmaplan. Hon är lugn och trygg i stall, inga problem att hämta i hagen. Kan jobba med ledarskapsövningar, longer, tömköring och hon funkar klockrent.

Hon blir väldigt lätt spänd, är en mycket vaken och alert dam, eller har mycket nerv. Det beror på hur man ser på saken.

Har aldrig testat att använda kedja på henne för jag tror inte att det skulle funka, utan hon skulle bara bli förbannad. Behövs inte heller några hårda tag för att få henne att lyssna och lyda mig i normalfallet.

Det är inte heller några problem att träna i grimma och lina, MEN jag anser att ett vanligt träns med ett normalt tränsbett tillhör NORMAL utrustning när man går ut och går på allmän väg med rätt mycket trafik. Likaväl som JAG har på mig hjälm och handskar. Även den säkraste hästen kan bli rädd för något och man har faktiskt lite mer att säga till om med träns på.

Däremot så håller jag absolut med om att det har något med hennes grundtrygghet att göra när hon får frispel när hon ser en annan häst. Detta är jag medveten om och jobbar på. Numera kan vi vara i ridhus och det kommer in andra hästar utan att hon flippar ur helt och hållet så det går åt rätt håll.

/Lizzie

Jag använder i princip aldrig träns på min häst då jag hanterar honom. Enbart vid tömkörning. Varför hör det till normal hantering att ha bett i munnen då man ska ut och gå? Ska man behöva rycka hästen i munnen för att få den att lyssna? Annars är väl bettet i så fall poänglöst.

Jag använder i princip aldrig träns på min häst då jag hanterar honom. Enbart vid tömkörning. Varför hör det till normal hantering att ha bett i munnen då man ska ut och gå? Ska man behöva rycka hästen i munnen för att få den att lyssna? Annars är väl bettet i så fall poänglöst.

Nej, jag rycker inte hästen i munnen. Bara för att man har träns och bett på så är det inte alls lika med att man rycker så fort man behöver vill få hästen att lyssna. Jag använder hackamore en hel del också, rycker inte med det heller.

För min del är det också ett sätt att markera för pållan att det är jobb på gång. Precis som när man tränar hundar, ett annat halsband eller sele på är lika med att det är jobb/träning på gång.

Pållan är mycket väl medveten om att när jag kommer med tränset så är det aktivitet på gång. Ha lyckats få henne från svårtränsad häst till en dam som "hoppar i" tränset :)

/Lizzie

Jag brukar slänga/dänga repet på bakbenen. då går de snabbt ner :D:D
Alternativt backa dem så att de ramlar.
De slutar väldigt snabbt med sånt beteende när de märker att de inte kan skrämmas utan bara tappar balansen :D
viktigt är att i samma sekund hästen är nere på marken så vänder man sidan/ryggen mot den och forstätter promenaden med långa, lugna trygga steg. Inget högt hållet huvud på människan. Inga klappar, inget beröm bara total likgiltighet.
Att stegra/skygga etc beror oftast på att hästen är understimulerad.

Senast ändrad:

Låter dels som om hästen har mkt överskottenergi- motionera den.

Hur gammal är den?
Den lär sig med tiden om du är lite cool.
Hade du bara grimma på den?

Sätt på träns- redskap för att kunna hålla den o träna sen en avrastad häst.

Nej, jag rycker inte hästen i munnen. Bara för att man har träns och bett på så är det inte alls lika med att man rycker så fort man behöver vill få hästen att lyssna. Jag använder hackamore en hel del också, rycker inte med det heller.

För min del är det också ett sätt att markera för pållan att det är jobb på gång. Precis som när man tränar hundar, ett annat halsband eller sele på är lika med att det är jobb/träning på gång.

Pållan är mycket väl medveten om att när jag kommer med tränset så är det aktivitet på gång. Ha lyckats få henne från svårtränsad häst till en dam som "hoppar i" tränset :)

/Lizzie

Då förstår jag hur du menar. För mig är dock grimman ett arbetsredskap likaväl som tränset.
:)

OBS! Gissningar o hörsägen från min sida!!

Har det inte något med försäkring om man leder häst på allmän väg att man ska ha träns?? Om man skulle tappa hästen o den vålllar skada menar jag. Har jag hört....

Det kanske det gör, har faktiskt ingen koll på det tyvärr. Men i så fall borde det väl även infatta om man rider barbacka och ramlar av och hästen sticker?

OBS! Gissningar o hörsägen från min sida!!

Har det inte något med försäkring om man leder häst på allmän väg att man ska ha träns?? Om man skulle tappa hästen o den vålllar skada menar jag. Har jag hört....

Jag tror, OBS tror, att det som kan hända är att man anses som vårdslös och därmed anses som vållande till skada. Om man alltså har hästen i grimma.

Ett scenario som också kan inträffa om man ger sig ut och rider barbacka på allmän väg och ramlar av.

/Lizzie

Låter dels som om hästen har mkt överskottenergi- motionera den.

Hur gammal är den?
Den lär sig med tiden om du är lite cool.
Hade du bara grimma på den?

Sätt på träns- redskap för att kunna hålla den o träna sen en avrastad häst.

Hon är 10 år.

Har alltid träns på henne vid promenader.

Hennes reaktioner kan mycket väl vara överskottsenergi, hon är under igångsättning efter vintervila.

/Lizzie

Det är absolut inga problem att hantera damen på hemmaplan. Hon är lugn och trygg i stall, inga problem att hämta i hagen. Kan jobba med ledarskapsövningar, longer, tömköring och hon funkar klockrent.

Min valack har haft mycket nerv och vad som var nyttigt för honom var att flytta aktiviteterna som skedde hemma till skog och äng. I början tyckte han det var hemskt jobbigt att göra saker ute som han klarade galant i paddock, men allteftersom fick han bättre självförtroende och blev tryggare. Orkade att lyssna helt enkelt:love:

Varför skulle man måsta rida i grimma för det? Avsaknad av sadel vid ridning borde väl jämnställas med avsaknad av träns vid hantering?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 913
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 777
Senast: co-SMAD4
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 413
Senast: Roheryn
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 281
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundarna parade sig-vad gör vi?
  • Kattbilder #10
  • Avlivning älskade katt