lizzie
Trådstartare
Sv: Hur hantera en stegrande häst
Har ett långt grimskaft, men det som är otäckt är att om hon lyckas resa sig så vevar hon så med frambenen att hon trasslar in sig i grimskaftet och då får hon panik och slänger sig bakåt. Finns inte en chans att man kan hålla 600 kg häst då...
Förstår det där med att att få henne att korsa bakbenen genom att snurra henne. Har testat det vid något tillfälle när hon flippade, men det enda som hände var att hon då istället slängde sig in mot mig. Men kanske kan funka nästa gång, kan ju vara värt att prova i alla fall.
/Lizzie
Jag tycker repgrimma är det effektivaste när de trilskas, knycker man tag i den brukar det bli tvärstopp med en någorlunda känslig häst. Och ha ett långt grimskaft, åtminstone 3,5 m så du kan stå rätt långt ifrån om det skulle gå illa. Fungerar det med att få hennes uppmärksamhet om du driver henne runt dig så hon får avreagera sig lite? Några andra mer konkretat ips har jag nog inte..
Det man brukar säga är ju att du måste få hästet att korsa bakbenen genom att snurra henne, då kan de inte göra nånting annat än att forsätta runt.
Har ett långt grimskaft, men det som är otäckt är att om hon lyckas resa sig så vevar hon så med frambenen att hon trasslar in sig i grimskaftet och då får hon panik och slänger sig bakåt. Finns inte en chans att man kan hålla 600 kg häst då...
Förstår det där med att att få henne att korsa bakbenen genom att snurra henne. Har testat det vid något tillfälle när hon flippade, men det enda som hände var att hon då istället slängde sig in mot mig. Men kanske kan funka nästa gång, kan ju vara värt att prova i alla fall.
/Lizzie