Sv: Hur hantera en stegrande häst
Så är de flesta hästar. De är lydiga så länge de inte har nått bättre för sig. Så fort det händer något lyfter de på huvudet, placerar sin ägare under sin hals och trycker ut bogen mot den för att ha full koll.
Det är där som man kan bedömma ledarskapet, när det händer något.
Och vet vad det värsta är? att de flesta ägare duckar och låter sig ledas av sin häst.
I ett äkta ledarskap går hästen inte innaför sin ägares personliga cirkel ens med ett noshår i en pressad situation.
I ett icke ledarskap så kan hästen möjligtvis hålla sig utanför den personliga zonen så länge läget är lugnt men händer det nått så försvinner den personliga zoonen.
Det viktigaste och svåraste har jag märkt är att lära människor att den personliga zonen är HELIG. Folk glömmer oftast att hästen har en hals, de lär hästen att hålla sin kropp utanför den personliga zonen men halsen räknas liksom inte, den får vara överallt.För att inte tala om huvudet
Jag brukar säga att i Sverige som tyvärr har ett otroligt lågt horsemanshippkunnande så är människan huvudskygg (dvs duckar för hästen).
I tex Spanien som har ett högt horsemanshipkunnande så är hästen huvudskygg (dvs duckar för människan)
Bra horsemanship för mig= lydig, lugn, trygg häst.
Dåligt horsemanship=otrygg, tittig bråkig häst
I ett färdigt förhållande häst människa så behöver ingen ducka för någon för man har full respekt för respektives personliga zoner och övergränsar dem inte.
I ett ofärdigt förhållande är det viktigt att bestämma sig för att man INTE tänker ducka och aldrig någonsin släppa in hästen i sin personliga zon. Viktigt att tänka på detta HELA tiden för man kan inte strunta i det ibland, tex vid mattid och låta hästen äta i ens personliga zon, tex genom att den vrider bort huvudet men ha kroppen kvar så att OM hästen inte vridit på huvudet så hade den inkräktat i zonen. Den ska alltid flytta sina fötter så att inga zoner inkräktas. När en häst lär sig flytta fötterna istället för att höjja huvudet har man kommit en bra bit på väg.
Man måste lära sig tänka på hästen som en stor varelse där även halsen är en del av varelsen, inte bara kroppen. Tänker man hästen 4 meter lång och rak så vinner man massor.
För varje övertramp man tillåter från hästens sida så är man tillbaka på ruta noll.