Hur hantera en stegrande häst

Sv: Hur hantera en stegrande häst

Att man är vårdslös är en sak, men om det händer en olycka är en annan- avfallning.

Hon är 10 år.

Har alltid träns på henne vid promenader.

Hennes reaktioner kan mycket väl vara överskottsenergi, hon är under igångsättning efter vintervila.

/Lizzie

Hmm. Den skulle nog inte vila.

Är det en tävlingshäst som har gått hårt eller varför stog den?

En del hästar "klarar" inte av en ren vila- skritt är bra

Läste just din insändare Western_boy, och håller fullständigt med dig. Varför har alla en sådan förkärlek till att ta till skarpa metoder så fort de blir rädda och känner att de inte klarar av en viss situation?! Vad får man lära sig egentligen på alla ridskolor och av sin tränare/ridskolelärare!! Jo, bråkar hästen så spänn in den med en graman eller sätt på ett starkare bett! Vad f-n lär sig hästen av det?!!! Hästen i fråga har en mycket starkt flockinstinkt. I stallet är den trygg och det går bra att vara själv. Detta kan tränas, men kan i svåra fall kanske inte "botas" helt. Har själv sett hästar som hellre skulle gå i döden än bli lämnade själva. Det är en oerhörd press för hästen att se en annan häst som sedan viker av och går ifrån den. Med en holter-grimma och ett långt rep kommer man väldigt långt.

Hmm. Den skulle nog inte vila.

Är det en tävlingshäst som har gått hårt eller varför stog den?

En del hästar "klarar" inte av en ren vila- skritt är bra

Hon är inte tävlingshäst - ännu ;)

Hon var igång i höstas, en så vrickade hon sig i hagen i mitten av oktober 2007, friskförklarad mitten av november. Då igångsättning i form av promenader och skrittarbete fram till mitten av december. Då dog min mamma :cry: och då så kollapsade livet ett tag. Det var meningen att en tonårstjej skulle rida pållan under hela januari då vi höll på och tömde mammas lägenhet, men hon kom en gång och sedan var hon som bortblåst. Jag valde då att låta pållan vila för att jag själv hade fullt upp med att rensa lägenhet, bodelning, begravning osv. När jag väl började funka som människa igen så upptäckte jag att båda mina sadlar blivit för smala :crazy:. Så för snart 6 veckor sedan hade jag sadelutprovare ute. Min hoppsadel är i Tyskland för omstoppning och breddning, en ny dressyrsadel kommer i slutet av april. Det är därför jag promenerar, tömkör och longerar damen som enda arbetet för tillfället.

Så hon har inte vilat pga att hon behövt det, utan det har varit pga andra omständigheter.

Och du har helt rätt. Detta är en häst som egentligen inte ska ställas av, men ibland så blir det så ändå...

/Lizzie

Det är en oerhörd press för hästen att se en annan häst som sedan viker av och går ifrån den. Med en holter-grimma och ett långt rep kommer man väldigt långt.

Klart att det är press för en häst att se en annan häst gå ifrån den.

Min pålla har inga problem att vara själv i hagen om jag tar in min andra pålla. Inte heller några problem att vara själv i stallet. Har inga problem med att lämna kompisen i stallet och ge sig iväg hemifrån trots att kompisen står och gnäggar i stallet.

Jag har inga problem att gå förbi närmaste grannen med sina 3 hästar 10 meter från oss.

När hon var igång så var det inga problem att rida förbi den hästhagen som nu medförde problem. I höstas så hade jag kommit så långt med damen att vi kunde rida ut på vägen och MÖTA andra hästar utan att hon flippade ur helt. Hon blev spänd men vi kunde ta oss förbi.

Denna häst som nu kom ikapp oss red inte upp i rumpan på något sätt, hon var minst 100 m bakom oss och ändå så blir min pålla apstressad.

Jag måste ju kunna ge mig ut på vägen utan att min pålla blir oxtokig så fort hon får syn på en annan häst. För får jag inte ordning på den biten så kommer jag inte kunna ta mig av gårdsplanen - finns hästar i varje buske här där jag bor... :D Så man möter hästar åt vilket håll man än går.

/Lizzie

Blake skrev att en häst måste stå still för att kunna lyfta till en stegring, hans bot var att hästen inte skulle få ro att stanna till utan hölls i rörelse.

En annan metod han använde var att slå till hästen på magen när den står upp, behöver inte vara hårt, använd t ex rep eller handflata. Hans teori är att hästen är rädd om sin mage och upplever den att den är sårbar på magen så vill den inte blotta sin mage. Men det är förstås farligt att komma nära! Detta använde han när han satt uppsutten.

Jag håller mej själv i 90 graders vinkel till en häst som knasar, för då är den som svagast. Jag böjer den för en böjd häst är svagare än en rak häst. Vet jag på förhand att det finns risk för knas så leder jag den i ett område med träd. Skulle den bli stark mot mej så virar jag repet ett par varv runt en trädstam och står med den tills den lugnar sej. Den tror att det är jag som är så stark. Jag passar på att ge den lugnande massage samt att flytta den lite fram och tillbaka tills den känns avslappnad och undergiven. Det får ta sin tid.

Inom horsemanship så använder man sej av att lära hästen att sänka huvudet på kommando. Teorin är att en häst som håller huvudet sänkt utsändrar lugnande endorfiner som i sin tur gör den lugn. Kanske kan det vara något för er? Detta görs förstås innan.

När jag tränar en häst som jag tror kommer att knasa så brukar jag sysselsätta den. Om jag hela tiden ger den nya kommandon så har den inte tid att tänka på annat än på mej. Det stärker mitt ledarskap men gör också att vi båda får bättre kontakt. Den hinner inte heller se lika mycket av sin omgivning (det ska den ju inte heller eftersom det är du som ska vara den som har koll på omgivningen, så det är helt i sin ordning!) Självklart ger man eftergift så fort hästen "lytt" innan man ger nästa order, men är hästen intensiv så måste jag också vara det. Mitt knep är att själv inneha initiativet. Jag kombinerar detta med att böja hästen om och om igen eftersom jag är den starkare när hästen är böjd. Det blir förstås en knepig promenad på detta viset med mycket sicksack och backande mm, men alternativet är ju ännu värre! Endast en häst som jag tycker att jag kan lita på låter jag vara i fred. Eftersom det är din egen häst så vet du när du kan lita på henne. Och det är också viktigt - så småningom kommer hon själv att allt oftare välja att vara lugn för det är behagligast!

Jag brukar också ofta titta på hästens ögon. Där visar hästen de första signalerna om vad som är på gång. En del hästar visar ingenting innan de plötsligt kastar sej för att de tycker att det har gått för långt. Men även på dessa ser man - om man själv är på marken - en förändring i ögonen medan de bygger upp sin anspänning. Titta ofta på din häst - kanske visar hon fler tecken innan sina utbrott. Då hinner du vidta åtgärder. Du ska inte vänta med att agera tills hon har stegrat sej, utan du ska förekomma henne!!!

En annan sak jag använder mej av ibland är att om jag ser att något annalkas som hästen kommer att bli upprörd av så böjer jag bort huvudet och flyttar bort hästen bakom närmaste vägg/hus e.d. så den inte får syn på saken. Men detta fungerar förstås bara under vissa omständigheter. Det måste vara säkert att inte hästen upptäcker saken när den är alldeles inpå, för då blir reaktionen än värre! Men om du vet att det är lätt att undvika att hästen får syn på prylen så är det ett smart alternativ för tillfället.

Lycka till!!!

Tack för dina tips!

Min dam är en sådan häst som man bör hålla sysselsatt. När jag rider så är det ytterst sällan som jag rider på långa tyglar t ex - kanske de sista 300 meter hem ungefär. I övrigt så är det öppna, ställa i nacken eller skänkelvikning över vägen som gäller. Bara gå och slappa funkar inte för då hinner hon tänka för mycket på och glo på omgivningarna.

Det du skrev om hästens ögon stämmer väldigt bra på min pålla. Det är därför jag vill ha hennes huvud vid min axel så jag hela tiden kan ha koll på hennes ögon. Hon förvandlas på en tiondels sekund från en halvsovande kossa till en superalert häst på tårna och 2 m hög som helst slänger sig handlöst ut på gärdet osv. Jag försöker hålla henne koncentrerad på mig genom att hela tiden ändra mitt tempo vid promenader, allt från myrsteg till mycket snabbt promenadtakt till att stanna och gå baklänges. Tyvärr bor jag på Närkesslätten och det finns inte mycket träd att använda sig utav när hon flippar ur :D

Eftersom det är slättlandskap så finns det MYCKET att titta på som rör sig flera km bort. Jag håller koll så gott det går så är hon bara koncentrerad på mig hela tiden funkar det rätt bra. Om jag dessutom är tydlig med att jag redan upptäckt det som hon helt plötsligt upplever som farligt och jag anser att det är helt ofarligt så brukar hon också lugna sig rätt fort.

Eftersom hon har börjat med stegrandet nu så försöker jag hitta signalerna på att det är på väg, så hinner hindra henne INNAN hon stegrar sig. Vill inte ha henne i luften eftersom hon trasslat in sig i linan en gång och drog iväg från mig :crazy: vill inte vara med om det igen.

Efter kvällens övningar så funderar jag på om man invaggas i "falskt ledarskap". Att hästen följer mig som ledare så länge det passar kusen. Jag menar inte att hästen räknar ut eller är slug på något sätt, utan mer att när det inte passar längre så gör hon som hon vill i alla fall. Jag gick ut i hagen nu på kvällen och tänkte göra lite lättare ledarskapsövningar. När jag satte press på henne genom att backa lite längre än vad jag brukar göra - ja då passade inte galoscherna längre. Hon exploderar rakt fram, prejjar mig fullständigt med bogen. Eftersom jag hade långt rep så drev jag henne runt mig, men sedan gick inte att få stopp på henne. Hon for runt helt hysteriskt och gick nästan omkull i leran på en volt som var kanske 6 m. Fick hänga mig i hennes huvud och böja in skallen på henne innan det gick att få stopp på henne. Sedan var det kriget som började för att få henne att backa mer än två steg. Efter 30 min märkte jag äntligen en förändring, då sänkte hon äntligen huvud och hals och började tugga och slicka sig kring munnen. Poletten trillat ner??? Hur som helst. Då gick det att backa, få henne att komma till mig, få henne att följa mig när jag gick, stannade och svängde. Detta funkade även när hon gick lös.

Börjar fundera på om inte denna dam är bra mycket "hårdare" i psyket än vad jag trodde från början.

/Lizzie

Jag förstår dig helt o fullt. Beklagar sorgen o hoppas att du får ordning på henne.

Det blir snart varmare- mindre pigga kusar;)

Det där med falskt ledarskap är tyvärr rätt vanligt tror jag, speciellt när det gäller ston. Eller falskt och falskt, när hästen har ro att tänka på ett vettigt sätt fungerar allt väldigt bra, men blir den skrämd eller stressad är det bäst att själv hålla koll på läget och fatta besluten tycker de. En del ston blir också väldigt sura nör de tycker att man mopsar sig för mycket. Naturligtvis ska de få behålla sin integritet som ston och man ska inte medvetet "trampa" på dem, men de flesta problemen löser sig när hästen med 100% säkerhet vet vad du vill att den ska göra. Så var vårt ena sto förut, men nu brukar vi traska rätt i centrum på promenad, och göra alla möjliga tokigheter och det har blivit extremt mycket bättre. (i lördags kunde vi leda henne utan träns alls ute, tom springa fort och tvärstanna och hon sprang brevid som en liten hund, för två år sen var hon svår att hålla ordning på med träns)

Sedan kan det bli en ond cirkel pga din egen omedvetna reaktion. Kan ta ett extremfall. En kallblodstravare som tyvärr inte finns mer som vi var medryttare på var väldigt aggressiv mot andra hästar då de gick förbi boxen, aldrig mot människor ska jag kanske tillägga. De andra på stallet visste inte bättre (?) utan skrek, gormade och jag hittade till och med spön framme i stallgången ibland när jag kom dit. Men om man istället litade på att han klarade hålla sig i skinnet och inte bita, utan gick förbi lugnt med de andra hästarna och hälsade på honom med vänlig röst gjorde han ingenting.

Så medan vi männsikor tänkte :fy, inte bita! ditt jävla kräk (hörde jag en stallkompis gorma:crazy:) så tänkte hästen, åh nej, nu kommer det en annan häst, nu blir det bråk. Och så försökte han driva bort den andra hästen fort som attan så allt skulle lugna sig igen. Han var egentligen väldigt rädd när folk var arga och kunde kaskta sig in i hörnet och föltugga. Att kasta sig ut och bita var hans sätt att försöka lösa situationen.

Det är ju ett extremfall och jag tror inte att du börjar härja med hästen innnan den gjort något, men det är värt att tänka på. Ibland när man litar på att hästen klarar det, släpper efter på repet och klappar om på ett lugnt sätt så blir man förbluffad över att hästen fixar mer än man tror.

Så är de flesta hästar. De är lydiga så länge de inte har nått bättre för sig. Så fort det händer något lyfter de på huvudet, placerar sin ägare under sin hals och trycker ut bogen mot den för att ha full koll.
Det är där som man kan bedömma ledarskapet, när det händer något.
Och vet vad det värsta är? att de flesta ägare duckar och låter sig ledas av sin häst.
I ett äkta ledarskap går hästen inte innaför sin ägares personliga cirkel ens med ett noshår i en pressad situation.
I ett icke ledarskap så kan hästen möjligtvis hålla sig utanför den personliga zonen så länge läget är lugnt men händer det nått så försvinner den personliga zoonen.
Det viktigaste och svåraste har jag märkt är att lära människor att den personliga zonen är HELIG. Folk glömmer oftast att hästen har en hals, de lär hästen att hålla sin kropp utanför den personliga zonen men halsen räknas liksom inte, den får vara överallt.För att inte tala om huvudet :crazy:

Jag brukar säga att i Sverige som tyvärr har ett otroligt lågt horsemanshippkunnande så är människan huvudskygg (dvs duckar för hästen).
I tex Spanien som har ett högt horsemanshipkunnande så är hästen huvudskygg (dvs duckar för människan)
Bra horsemanship för mig= lydig, lugn, trygg häst.
Dåligt horsemanship=otrygg, tittig bråkig häst

I ett färdigt förhållande häst människa så behöver ingen ducka för någon för man har full respekt för respektives personliga zoner och övergränsar dem inte.
I ett ofärdigt förhållande är det viktigt att bestämma sig för att man INTE tänker ducka och aldrig någonsin släppa in hästen i sin personliga zon. Viktigt att tänka på detta HELA tiden för man kan inte strunta i det ibland, tex vid mattid och låta hästen äta i ens personliga zon, tex genom att den vrider bort huvudet men ha kroppen kvar så att OM hästen inte vridit på huvudet så hade den inkräktat i zonen. Den ska alltid flytta sina fötter så att inga zoner inkräktas. När en häst lär sig flytta fötterna istället för att höjja huvudet har man kommit en bra bit på väg.
Man måste lära sig tänka på hästen som en stor varelse där även halsen är en del av varelsen, inte bara kroppen. Tänker man hästen 4 meter lång och rak så vinner man massor.
För varje övertramp man tillåter från hästens sida så är man tillbaka på ruta noll.

Senast ändrad:

Jo, du. Nog kommer det huvudskygga hästar från Spanien allt. Men det är inte positivt.

För att det finns gissningsvis 20 personer i vart land som klarar det. Resten får nöjja sig med antingen eller....
Att hålla på med hästar som hobby måste i första hand vara säkert. Inte en orgie i säkerhetsvästar, hjälmar, kedjor, repgrimmor, bett etc.
Så otroligt många människor är rädda för sin häst och då är det inte längre en kul hobby.
En häst är en hobby som man betalar dyrt för. Då ska man rimligtvis kunna rida var man vill med den, gå var man vill med den, utan risk kunna hantera den varsom helst. Slippa lasta den i 4 timmar, bråka med den bara för att där är en läskig plastpåse i ett träd man dagligen måste passera.
En häst har det otroligt bra, den blir matad, skodd, ompysslad och jag vet inte allt. Dens enda jobb är att ungefär 1 timme om dagen sysselsätta sin hårt arbetande ägare genom att låta denna rida på sin rygg och att ta emot 1 timmes pyssel och mumsig mat.
Annars har man inte längre en hobby utan ett stort problem.

Vad är det i denna nödvändiga hantering som gör hästen huvudskygg, och varför är det ett måste?

Samma hantering som gör oss människor huvudskygga.
Dvs att vi inte flyttar våra fötter tillräckligt snabbt så vi blir tvungna att ducka när det kommer ett stort hästhuvd farande mot oss.
Dvs brist på respekt för personliga zoner.

Ett förhållande människa häst kan antingen bestå i att ingen behöver flytta på sig=konfliktfritt och det bästa men svåruppnått för de flesta. Men allas drömmål :love:

Eller att hästen flyttar på sig= trevligt men de flesta känner sig lite för gestapolika för att våga be om detta tyvärr. Detta är vägen till drömmålet.

Eller att människan flyttar på sig=så som de flesta i Sverige har det. Ger skyggande, hoppande,stegrande hästar och lydiga rädda ägare.

Fortfarande inget svar på VAD DET ÄR DU GÖR som gör hästen huvudskygg. Slår du mot huvudet?

Flyttar på den, duckar inte för dens huvud. Om man vifftar mot ens häst huvud eller vilken annan kroppsdel som helst så ska den flytta på denna. Flyttar hästen på sig behöver den inte "skygga".
Att flytta på en häst innbär att man ber den flytta på sig, ger den order att flytta på sig och sen flyttar man på den oavsett vad den anser om saken.Man kan flytta på den med hjälp av vifftande rep, pekande händer eller en blick. Man fasar upp hjälpen tills den åtlyds.

I spanien där jag har varit vifftar man med handukar varje gång man går in i en box. En häst ska så fort dörren öppnas, dvs omdelbart flytta på sig/backa annars får den en vifftande hannduk i huvudet.
På detta vis säkerställs ledarskapet varje dag på ren rutin och det finns knappt några hanteringsproblem.
Inte som här i Sverige där man öppnar en box och får hela hästen i bröstkorgen och tvingas ducka/backa.
Förstår du vad jag menar? Ena parten är alltid huvudskygg.Människan eller hästen. Det är säkrare och trevligare om hästen är det.
Men om man förmänskligar hästen och tycker synd om den att den stackaren ska behöva backa och flytta sig så får man hästar som tar den rollen och då är det en osäkrare hästhantering.

Den som flyttar på den andra bestämmer och tar alla initiativ. Om vi flyttar på hästarna alltid så finns inga hanteringsproblem.

Jag håller inte med dig någonstans.
Personligen har jag träffat på väldigt få hästar som gått över mig, de finns, men de är inte så vanliga som du får det att låta som.
Att göra som i Spanien tycker jag det borde vara spöstraff på.
Hellre får min häst ta totalkontroll över mig än att jag beter mig som du beskriver. Det låter som någon som är rädd för djuren, så osäker att man bedömmer anfall som bästa försvar.
Helt oacceptabelt. Varför vifta mot hästens huvud? Totalkorkat. En huvudskygg häst är besvärlig att ha att göra med, att tränsa att hantera överhuvudtaget. Att göra sin häst huvudskygg är bland det dummaste man kan göra. Flytta på hästen gör man genom kroppsspråk, alternativt förstärka genom att röra vid hästens kropp. Vifta med handdukar.... :mad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 913
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 777
Senast: co-SMAD4
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 413
Senast: Roheryn
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 281
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama