Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

  • Avel
  • Trådstartare Trådstartare clownen
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Om fölet nu visas och går till championat dvs 48 p eller mer, då tycker jag inte att man ska sätta ett lägre pris än 50000, men för övriga visade föl med lägre poäng är det nog svårt att sälja för det priset. Det är som jag ser det och som jag tror marknaden fungerar i dag.

Det tror jag du har fullständigt rätt i. Även i att behålla stjärnorna och tidigt sälja övriga, och att det är lätt att tro att alla föl som kommer ut är just stjärnor.
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Det finns alldeles för många som håvar in feta pengar lite vid sidan om och så länge det är OK kommer det att bli svårt att hävda hästverksamheten som en fungerande och trovärdig näringsbransch. Det är väl inte utan anledning begreppet hästhandlare fått en viss klang hos folk sedan urminnes tider.


Jag tror inte det är särskilt många som "håvar in feta pengar" på avel vid sidan om. För att det ska bli svarta pengar måste man göra en rejäl förtjänst. Och att dömma av denna tråd är det knappast vad folk i allmänhet gör, snarare förlust.
Du har rätt att göra en förtjänst på 50.000 skattefritt som privatperson på handel med varor (exvis hästar, antikviteter). Jag har svårt att se att särskilt många privatpersoner skulle komma upp till den förtjänsten på avel. Aveln lär snarare vara förlust för de flesta privatpersoner.
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Ja, eller så kan man göra som min kompis råkade ut för, hon körde 30 mil enkel väg för att kolla på ett föl som skulle kosta 40000 kr. Sen när hon kom fram kostade fölet 40000 plus moms alltså 50000 kr. En försäljare som inte talade om att momsen skulle läggas på innan man kör så långt. Som privatperson som min kompis är, så blir ju bara momsen en extrakostnad. Det är faktiskt ett problem att näringsidkare och privatpersoner är i samma bransch.
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Ja, eller så kan man göra som min kompis råkade ut för, hon körde 30 mil enkel väg för att kolla på ett föl som skulle kosta 40000 kr. Sen när hon kom fram kostade fölet 40000 plus moms alltså 50000 kr. En försäljare som inte talade om att momsen skulle läggas på innan man kör så långt. Som privatperson som min kompis är, så blir ju bara momsen en extrakostnad. Det är faktiskt ett problem att näringsidkare och privatpersoner är i samma bransch.
Fast det är ett lagbrott av säljaren att säja att fölet kostar 40.000 om priset inkl moms är 50.000.
Som tidigare nämnts i tråden så MÅSTE man som näringsidkare ange priset inkl moms när man säljer till privatpersoner. Och faktum är ju att merparten av hästköparna är privatpersoner.
OM din kompis hade bestämt sig för att köpa fölet för de 40.000 hon blivit upplyst om och det först vid kvittoskrivningen framkommit att momsen tillkommer, så hade din kompis fått rätt vid en tvist. Det finns många exempel på detta.

Och tyvärr en okunskap om denna regel hos näringsidkare också...
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Ja, eller så kan man göra som min kompis råkade ut för, hon körde 30 mil enkel väg för att kolla på ett föl som skulle kosta 40000 kr. Sen när hon kom fram kostade fölet 40000 plus moms alltså 50000 kr. En försäljare som inte talade om att momsen skulle läggas på innan man kör så långt. Som privatperson som min kompis är, så blir ju bara momsen en extrakostnad. Det är faktiskt ett problem att näringsidkare och privatpersoner är i samma bransch.
Nej, det är egentligen inget problem alls. Det är ett lagbrott. Som näringsidkare är du enligt lag skyldig att uppge priset inklusive moms om du riktar dig till en privatperson. Om det är en privatperson eller inte är du som näringsidkare skyldig att hålla reda på. Köparen ska inte behöva uppge att han/hon inte har företag. Det finns exempel på företag som blivit dömda till höga böter för att ha brutit mot detta i sin marknadsföring.

Carina på Silver Arabians
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Fast det är ett lagbrott av säljaren att säja att fölet kostar 40.000 om priset inkl moms är 50.000.
Som tidigare nämnts i tråden så MÅSTE man som näringsidkare ange priset inkl moms när man säljer till privatpersoner. Och faktum är ju att merparten av hästköparna är privatpersoner.
OM din kompis hade bestämt sig för att köpa fölet för de 40.000 hon blivit upplyst om och det först vid kvittoskrivningen framkommit att momsen tillkommer, så hade din kompis fått rätt vid en tvist. Det finns många exempel på detta.

Och tyvärr en okunskap om denna regel hos näringsidkare också...
Du var snabbast... :D

Okunskapen hos näringsidkaren är i princip också ett lagbrott i sig. Du är skyldig att själv hålla reda på vilka lagar som gäller företagande.

Carina på Silver Arabians
 
Senast ändrad:
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Fast det blir ju ändå problem. Om säljaren vägrar sälja för 40' trots att man påpekar lagbrottet, vad gör man då? Köper för 50' och stämmer säljaren på 10'? Känns inte så rimligt heller.
Man kanske vill ha en bra kontakt med den man köper häst av och i och med det som sker så börjar det ju inte bra.

Själv gjorde ju säljaren till min häst samma sak förut. När jag väl bestämt mig för hästen och hon var besiktad och allt så kläcker hon ur sig att moms tillkommer. Jag slog på bromsen direkt och sa att hon int efår göra så enligt lag och att jag inte betalar en krona mer än det som gjorts upp (drar mig isf hellre ur). Hon sålde hästen till mig för avtalat pris.

Om jag hade åkt så långt och råkat ut för detta som Kattennizzes kompis gjorde så skulle jag be om kompensation i form av reseersättning iaf.
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Fast det blir ju ändå problem. Om säljaren vägrar sälja för 40' trots att man påpekar lagbrottet, vad gör man då? Köper för 50' och stämmer säljaren på 10'? Känns inte så rimligt heller.
Man kanske vill ha en bra kontakt med den man köper häst av och i och med det som sker så börjar det ju inte bra.

Själv gjorde ju säljaren till min häst samma sak förut. När jag väl bestämt mig för hästen och hon var besiktad och allt så kläcker hon ur sig att moms tillkommer. Jag slog på bromsen direkt och sa att hon int efår göra så enligt lag och att jag inte betalar en krona mer än det som gjorts upp (drar mig isf hellre ur). Hon sålde hästen till mig för avtalat pris.

Om jag hade åkt så långt och råkat ut för detta som Kattennizzes kompis gjorde så skulle jag be om kompensation i form av reseersättning iaf.
Problem, men ändå enkelt. Som köpare kan du (muttrande över onödig resa....) helt enkelt backa ur om du inte tycker att hästen är värd det högre priset och som säljare kan du avgöra hur gärna du vill sälja. Antingen gå ner till det överenskomna priset, eller hålla fast vid det och riskera att det inte blir någon försäljning. Det beror på vem som helst vill att det blir affär.

Däremot kan jag tycka att det är extremt korkat (och dessutom olagligt, även om det inte är någon större risk för anmälan om man ska vara helt krass) av säljaren att göra på det viset. Det är som gjort för att köparen ska backa.

Carina på Silver Arabians
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Det här med moms eller inte, och som det framgår av mångas resonemang att "vi" hobby uppfödare, med sk svarta pengar fördärvar marknaden.

Det är valfritt, än så länge om man vill ha ett avelsto eller om man vill ha flera. Men vi som har ett, räknas fortfarande som hobby uppfödare, och är inte moms pliktiga. Sedan när fölet säljs är det upp till var och en om man vill ligga över 50 000 kr och redovisa det eller om man håller sig där omkring.
Men att påstå att vi håvar in stor kåvan, när fölet säljs, är väl ändå bra överdrivet.

Bara för att vi är hobby uppfödare, innebär inte att vi avlar fram sämre kvalitet eller fördärvar marknaden för uppfödare som är moms pliktiga.
Däremot kan jag som hobby uppfödare, varken dra av foder inköp, eller hingstens avgifter.
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Bara för att vi är hobby uppfödare, innebär inte att vi avlar fram sämre kvalitet eller fördärvar marknaden för uppfödare som är moms pliktiga.
Däremot kan jag som hobby uppfödare, varken dra av foder inköp, eller hingstens avgifter.

Nej det kan du inte. Men du skattar fortfarande bara för vinst.
Det vill säga har du kostnader på 40.000 för att ta fram fölet och säljer det för 50.000 har du en vinst på endast 10.000.
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Nej det kan du inte. Men du skattar fortfarande bara för vinst.
Det vill säga har du kostnader på 40.000 för att ta fram fölet och säljer det för 50.000 har du en vinst på endast 10.000.

Säljaren skattar för vinsten och köparen betalar moms på hela hästen.. så på ovanstående häst får staten 2500+12.500=15000 kr?
Har jag förstått det rätt?

/U
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Säljaren skattar för vinsten och köparen betalar moms på hela hästen.. så på ovanstående häst får staten 2500+12.500=15000 kr?
Har jag förstått det rätt?

/U

Nej, nu var det privatpersoner vi talade om. Då betalas ingen moms. Gör du en vinst som är större än 50.000 på försäljning av saker så betalar du skatt på det i din deklaration. D vs säljer en fölunge som är mycket dyr.
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Ok, men om jag som privatperson köper ett föl för 50.000 från en företagare, hur mycket skatt ger det staten?
/U
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Ok, men om jag som privatperson köper ett föl för 50.000 från en företagare, hur mycket skatt ger det staten?
/U
10.000 av dessa 50 är moms som ska till staten
MEN om företagaren köper (eller tidigaer har köpt) foder för samma summa så är det ingen vinst (intäkt och utgift i företaget) och fodret har samma moms = staten får inget alls.
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Jag tror inte det är särskilt många som "håvar in feta pengar" på avel vid sidan om. För att det ska bli svarta pengar måste man göra en rejäl förtjänst. Och att dömma av denna tråd är det knappast vad folk i allmänhet gör, snarare förlust.
Du har rätt att göra en förtjänst på 50.000 skattefritt som privatperson på handel med varor (exvis hästar, antikviteter). Jag har svårt att se att särskilt många privatpersoner skulle komma upp till den förtjänsten på avel. Aveln lär snarare vara förlust för de flesta privatpersoner.

Det handlade inte bara om avel utan snarare att svartjobb genomsyrar hela ridsporten vilket får en negativ följd för tex prisbilden av unghästar.
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Vad innebär den svarta marknaden för dig?

Det jag skrev i ett tidigare inlägg. Svarta tränare, näst intill oavlönade stallarbeten, Långa arbetsdagar för stallarbetare mm mm. Hela ridsporten är ju ett enda stort virrvarr av svartarbetare men priserna blir inte lägre för dem som konsumerar utan de håller samma nivå som om moms vore med i bilden. Detta är ett stort hot mot hela näringen och speciellt för dem som vill ha en renhårig verksamhet.
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Det jag skrev i ett tidigare inlägg. Svarta tränare, näst intill oavlönade stallarbeten, Långa arbetsdagar för stallarbetare mm mm. Hela ridsporten är ju ett enda stort virrvarr av svartarbetare men priserna blir inte lägre för dem som konsumerar utan de håller samma nivå som om moms vore med i bilden. Detta är ett stort hot mot hela näringen och speciellt för dem som vill ha en renhårig verksamhet.

Där håller jag med dig, folk arbetar inte bara svart utan oförsäkrade i en miljö där det verkligen i ett obevakat tillfälle, kan hände mkt.
Det är inte heller bara svart betalda tränare, utan en stor del undervisar utan en utbildning bakom sig.
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Det här med moms eller inte, och som det framgår av mångas resonemang att "vi" hobby uppfödare, med sk svarta pengar fördärvar marknaden.

Det är valfritt, än så länge om man vill ha ett avelsto eller om man vill ha flera. Men vi som har ett, räknas fortfarande som hobby uppfödare, och är inte moms pliktiga. Sedan när fölet säljs är det upp till var och en om man vill ligga över 50 000 kr och redovisa det eller om man håller sig där omkring.
Men att påstå att vi håvar in stor kåvan, när fölet säljs, är väl ändå bra överdrivet.

Bara för att vi är hobby uppfödare, innebär inte att vi avlar fram sämre kvalitet eller fördärvar marknaden för uppfödare som är moms pliktiga.
Däremot kan jag som hobby uppfödare, varken dra av foder inköp, eller hingstens avgifter.

Jag var nog inne på att det rent hypotetiskt är svårt för uppfödarna att hävda en höjning av fölpriser så länge det inom hela hästnäringen finns en enorm svart marknad som förstör för ett seriöst företagstänk.
PS har själv gård och avelssto i mycket liten omfattning DS
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

När du köper av en företagare och det skulle bli ev. problem med hästen, så har du mkt större möjligheter att reklammera hästen och få rätt om du kan påvisa att felet förelåg vid köpet. Eftersom det skiljer mkt mellan köplagen och konsumentköplagen så är det också en ganska viktig sak att veta om, vilket för dig som privatperson kan vara en trygghet och för mig som företagare 2 år med låsning av köpeskillingen på ett konto....:(

För mig som företagare är det en mycket större fördel att sälja till en annan företagare.Du slipper all diskusion om moms,slipper ansvara för ev."dolda fel" i 3!!!år(vilket jag personligen tycker är en helt sanslös bestämmelse-vi pratar om levande individer här-vad kan inte hända på 3år).Eftersom jag i min avel försöker satsa på högsta kvalitet ligger jag också prismässigt högt på mina föl-det billigaste jag sålt kostade 80000 och det dyraste 180000.Genom detta vänder jag mig till kunder som har god ekonomi,vilket också förhoppningsvis leder till att mina uppfödningar matchas fram på ett optimalt sätt,vilket i sin tur ger bra reklam för mina kommande föl-mao man hamnar i en god cirkel.Kunder som köper föl till dessa priser har oftast sina hästar i företagsform,så som jag ser det är det bara fördelar att ligga högt i pris på sina uppfödningar;)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 038
Senast: YlvaG
·
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
313
Senast: 95johsv
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag så släppte Ed Sheeran ett nytt album. Och som ni kanske vet så älskar jag hans musik ❤️ Och jag har iprincip inte sovit nånting...
Svar
5
· Visningar
877
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
14 809
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp