Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

  • Avel
  • Trådstartare Trådstartare clownen
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Precis som ingen är tvingad att köpa en klass I unge för 50000:-...o ändå gör folk det.

Så varför gnälls det då så mycket i den här tråden om att uppfödare inte får tillräckligt med betalt?

Jag förstår verkligen inte vad du är ute efter. Men det känns som det brukar göra när det gäller sådana här frågor: alla älskar marknadsekonomi - så länge det inte äventyrar min egen produkt...
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Jag håller med i så mycket av det Du skriver, men när det gäller prissättningen av fölungar kvarstår min åsikt att det är blodslinjer och hästens egna förutsättningar som skall styra prissättningen. Har man då välstammade och nedärvningssäkra ston och fäder bör ju det ju inte vara något problem i sig att få tillbaka de kostnader man haft.

Problemet är ju som Du skriver att det dels finns en uppsjö av saluhästar (min tolkning av det Du skrivit) som leder till dumpade priser, och att många inte har någon långsiktighet i sin avel eller ekonomiska resurser att ha kvar sina fölungar utan måste sälja till lägre priser.

Samtidigt efterfrågar marknaden (detta fula ord) hästar som har prestation väldigt nära i form av fäder, syskon etc. Tänker då på Din grannes sto och hennes avkommor. Och dessa avkommor blir då lättsålda och man kan få ut höga priser för dessa fölungar.

Man kan ju också uttrycka det så att det går att få höga priser för dessa fölungar just för att det finns så få av dem i fht efterfrågan. Skulle fler avla med liknande förutsättningar borde utbudsökningen leda till ett lägre pris för alla inblandande. Detta är ju vad som händer med alla andra föl och hästar som ingen vill ha, utbudet överstiger vida efterfrågan med prisdumpning som följd.

Som uppfödare får man väl som Carina So skrev antingen gilla läget och anpassa sig eller fortsätta köra sitt eget race och kanske förlora mer och mer pengar, då marknaden styrs av efterfrågan.

Egentligen är det väl inte så konstigt, även om man kan ha många åsikter om detta, men vi har ju gått från ett produktionssamhälle till ett samhälle som styrs av konsumtion, var för skulle hästar vara undantaget egentligen?

Hälsningar

devere
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Japp, det är precis så!! Har en bekant som precis fått ta tillbaka en åring (som såldes med dolda fel förs. i köpeskillingens belopp) pga lös benbit där köparna inte betalt försäkringspremien sedan de tog över hästen. Så var noga med hur köpekontraket formuleras angående försäkringsbiten..

Hälsningar Monika
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

*kl*

Jag som köpare och inte uppfödare har med stort intresse följt denna tråd. Själv har själv köpt ett riktigt bra föl förra året till ett pris som jag vet både jag och uppfödaren var nöjda med.

Jag tror att största problemet är att många uppfödare vill ha för mycket betalt för sina sämre och mer normala fölungar men samtidigt också är för dåliga på att ta bra betalt när de verkligt får fram en bra individ. Som köpare är det ändå billigare (även om man inte har eget stall) att köpa ett dyrt/bra föl och hoppas på att den är lika bra ett par år senare än att köpa en riktigt bra treåring.
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Har litet svårt att förstå resonemanget med att uppfödaren i alla lägen skall ha kostnadstäckning för sina utgifter.



Omvänt, fungerar samma resonemang med vuxna hbl? :angel:

Dvs vid en försäljning adderar man inköpspriset på, säg en 9-åring med samtliga kostnader man haft för stallhyror, foder, veterinär-, hovslagar-, försäkrings-avgifter, träningar och tävlingar när denna häst säljs några år senare som 13-åring.
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Jämför bilfabrik med andrahandsvärde på bilen efter 4 ägare ;).
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Och hur prissätter man ett föl som är en trevägskorsning? Det är ju så att mitt varmblodssto är dräktigt och pappan är en freiser/andalusier. Inte lätt att prissätta ett sånt föl :/ Men kanske itne så lätt att sälja heller.. Nån osm har nån idé om hur man kan tänka?
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Och hur prissätter man ett föl som är en trevägskorsning? Det är ju så att mitt varmblodssto är dräktigt och pappan är en freiser/andalusier. Inte lätt att prissätta ett sånt föl :/ Men kanske itne så lätt att sälja heller.. Nån osm har nån idé om hur man kan tänka?

Jag hade kollat marknaden lite på korsningar. Och sen hade jag tagit med hur "värdefull" pappan och mamman är för sig så att säga. Är pappan eftertraktad som hingst? Hur är mamman i steg och psyke? Nått sånt? :)
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Ärligt talat, jag hoppas att du inte har tillverkat en sådan gatukorsning med flit, för att sälja den...
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Inte lätt att prissätta ett sånt föl :/ Men kanske itne så lätt att sälja heller.. Nån osm har nån idé om hur man kan tänka?

Jag tycker att man skulle tänkt till innan man gjorde den betäckningen!:p

Den fölungen har inget större värde på marknaden mer än för uppfödaren som hade en dröm eller vision när den tillverkades:crazy:
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Uppdaterar denna tråd och undrar hur det går för alla avlare med försäljning av årets fölungar?
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

4 av 5 föl är sålda! Sista är inte så gammal ännu. Har fått gå ner lite i pris men har istället hittat bra köpare.
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Hej
Lite tråkigt när någon undrar varför uppfödare måste ha täckning för alla sina kostnader. Annars så går man ju i konkurs...
Undra om det inte kommer att bli en självsanering, det blir mindre och mindre föl på marknaden så att uppfödaren kan ta ut vad det kostar att ta fram ett föl. Annars så lär det bara bli hobbyuppfödare kvar.
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Inte fel att du vill ha lönsamhet i din uppfödning men tanken att VARJE föl ska bära sina egna kostnader håller ju inte! Man måste se det på längre sikt, ibland blir det en fullträff som försörjer 2 andra, ibland en flopp som är ointressant på marknaden. Och du kan inte begära att köparen ska betala ditt mindre lyckade avelsarbete! Säg att du tillverkar stolar i st f föl...ena året blir det en storsäljande modell, nästa års modell får du rea ut för den passade inte marknaden. Bara du kan ta ansvar för din verksamhets lönsamhet!
Annat alternativ (till "rea" ) när föl inte gå att sälja är att förädla produkten, dvs behålla, utbilda osv. Ytterligare alternativ är att se över sina kostnader (helst innan man börjar) lösdrift i st f uppstallat, försäkringar, egen prod av grovfoder mm som gör uppfödningen billigare, påverka din avelsorganisation mm mm.
Svårt är det ändå, första att erkänna det. Men begär inte att köparen ska lösa lönsamhetsproblemen!
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Det är ju självklart att det blir olika pris på fölen men om det generellt ligger under så är det ju något fel.
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Jag köpte min fölunge (som är en riktigt bra häst men riktigt bra stam) för 35.000kr. Detta dock för att uppfödaren inte hade plats för ett till sto! (enda stofölet för året) Annars hade hon säkert gått för typ 50-70000 så där hade jag lite tur :)

en sak är ju klar, 70' för din häst är way to much! Jag tror du blivit itutad massa konstiga saker (det vet vi ju sen innan med ditt pass osv). Man får inte 70' för ett föl med halvkass stam.
I tyskland kan du få bra föl för 35-50 000. Dessutom brukar ston vara dyrare.
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

jag har varit nere i Tyskland/Belgien på en miniturné och kollat utbudet. Herregud vad många föl det finns! Jag hittade ett Cassini II föl, mycket vackert, jag kunde få det för 20 000. Jag hittade ett annat föl som blev champion och utsett till bästa föl i en del av landet, för 30 000kr!

Det trodde jag aldrig :eek:
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Varför måste folk vara så elaka mot varandra? Halvkass stam? Det den ena tycker om faller inte den andra i smaken, vi är alla olika. Hon är ju nöjd med sitt köp, det är väl det viktigaste? :)

kl

Jag har själv köpt föl både från tyskland, danmark o holland. Till pris OCH kvalitet som jag är nöjd med.

Jag har själv sålt en del egenuppfödda halvblod, men slutade med avel pga att det är så himla tråkigt och dyrt när stona inte blir dräktiga. Det känns säkrare att köpa in välstammade föl när de dyker upp till bra priser, för rätt vad det är så gör det de.

Angående ts fråga, hur man prissätter föl, så gör jag alltid så att jag tittar på annonser vad föl likvärdiga med mitt kostar, och sen sätter jag ett något lägre pris. Det lägre priset sätter jag pga jag tycker många sätter överpriser och då blir mitt pris mer realistiskt.
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Vad är kriteriet för en halvkass stam ? :confused:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 037
Senast: YlvaG
·
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
313
Senast: 95johsv
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag så släppte Ed Sheeran ett nytt album. Och som ni kanske vet så älskar jag hans musik ❤️ Och jag har iprincip inte sovit nånting...
Svar
5
· Visningar
877
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
14 809
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp