Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

  • Avel
  • Trådstartare Trådstartare clownen
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

10.000 av dessa 50 är moms som ska till staten
MEN om företagaren köper (eller tidigaer har köpt) foder för samma summa så är det ingen vinst (intäkt och utgift i företaget) och fodret har samma moms = staten får inget alls.

Jag köper sällan häst men..

Om vi säger att vinsten på hästen är 10.000

När jag köper hästen för 50.000 + moms så betalar jag 62.500? Väl?
Momsen går väl oavkortat till staten? Det trodde jag iallafall.
/U
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Man får kvitta ingående moms mot utgående. Så om man har haft utgifter på hästen som är lika stora som den kostar behöver man inte betala nåt.

Men förhoppningsvis kostar inte ungen 50000:- + moms att föda upp, då är det dags att göra nåt annat ;).
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

ok, men hästen har kostat säljaren 40.000 med allt som man kan räkna bort, och den säljs för 50.000.
Moms läggs på de 50.000 vid försäljningen, hur mycket får staten av de pengarna?

jag måste vara supertrög.. Jaja, jag är duktig på att skraffera iallafall.. ;)
/U
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Som Athena skrivit så får företagaren kvitta ingående mot utgående moms. Alltså allt som man har köpt in till företaget (foder, hingstavgifter mm) är ju oxå moms på, och alltså för den delen som de köpt in behöver de sen inte betala in till staten (fy vad rörigt det lät.. ;)).
Alltså om fölungen och hästarna i övrigt kostat 40 000 så är ju bara vinsten på 10 000 och det är bara på detta beloppet som säljaren sen behöver betala in moms. Alltså 2500 kr om jag räknat rätt..

Rätta mig gärna om jag räknat fel.. Är lite tjock i huvudet av för lite sömn samt amning :grin:..
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Som Athena skrivit så får företagaren kvitta ingående mot utgående moms. Alltså allt som man har köpt in till företaget (foder, hingstavgifter mm) är ju oxå moms på, och alltså för den delen som de köpt in behöver de sen inte betala in till staten (fy vad rörigt det lät.. ;)).
Alltså om fölungen och hästarna i övrigt kostat 40 000 så är ju bara vinsten på 10 000 och det är bara på detta beloppet som säljaren sen behöver betala in moms. Alltså 2500 kr om jag räknat rätt..

Rätta mig gärna om jag räknat fel.. Är lite tjock i huvudet av för lite sömn samt amning :grin:..
Lite enklare...(eller kanske inte... ;) Mer kunniga i företagsekonomi får gärna rätta mig om jag har tänkt fel.

En företagare föder upp och säljer en häst på ett år. För enkelhetens skull:
Hästen har kostat säljaren 40 000 kr + moms (=10 000 kr) till den dag den säljs = 50 000 kr totalt.
Den säljs för 50 000 kr + moms (=12 500 kr) = totalt 62 500 kr.

Den moms som har lagts ner på hästen är 10 000 kr och den som kommer från köparen är 12 500 kr. Mellanskillnaden = 2 500 kr går till staten. Den rena vinsten som blir kvar för säljaren är 10 000 kr. Om man använder vinsten i företaget till att köpa nya hästar eller foder eller nåt, så beskattas den inte. Om man däremot vill ta ut vinsten ur företaget så beskattas den som lön.

Motsvarande situation för en privat uppfödare är, som också bara föder upp och säljer en enda häst på ett år.:

Hästen har kostat säljaren 50 000 kr totalt (inkl moms).
Den säljs för totalt 62 500 kr (inkl moms).
Vinsten blir 12 500 kr. Eftersom vinsten understiger 50 000 kr så beskattas detta inte.

Egentligen är det inte riktigt så här enkelt. Det är svårt att göra en jämförelse. Företagaren har förhoppningsvis gjort vinst även tidigare år och kan använda de pengarna till att bekosta nya hästar, utan att betala skatt på dem först. Privatpersonen som föder upp en häst måste betala alla kostnader med skattade pengar (= sin lön).

Carina på Silver Arabians
 
Senast ändrad:
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

För mig som företagare är det en mycket större fördel att sälja till en annan företagare.Du slipper all diskusion om moms,slipper ansvara för ev."dolda fel" i 3!!!år(vilket jag personligen tycker är en helt sanslös bestämmelse-vi pratar om levande individer här-vad kan inte hända på 3år).Eftersom jag i min avel försöker satsa på högsta kvalitet ligger jag också prismässigt högt på mina föl-det billigaste jag sålt kostade 80000 och det dyraste 180000.Genom detta vänder jag mig till kunder som har god ekonomi,vilket också förhoppningsvis leder till att mina uppfödningar matchas fram på ett optimalt sätt,vilket i sin tur ger bra reklam för mina kommande föl-mao man hamnar i en god cirkel.Kunder som köper föl till dessa priser har oftast sina hästar i företagsform,så som jag ser det är det bara fördelar att ligga högt i pris på sina uppfödningar

Min åsikt är precis samma som din!:)

Det går nästan inte att sälja till Privat personer, med tanke på 3-års reklammations rätt. Tänk dig att sälja ett dyrt föl, fri röntgad vid 6 mån, sen kan mycket hända på dessa åren som kan bero på många saker, (stoet och hingsten gör fölet), Men sen rätt utfodring, rörelse i frihet etc etc kan ju göra att det blir fel under denna tiden...

Jag säljer också helst till Företagare, det är aldrig tjafs då.
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Kunder som köper föl till dessa priser har oftast sina hästar i företagsform,så som jag ser det är det bara fördelar att ligga högt i pris på sina uppfödningar;)

Men då måste ju fölet vara värt det priset. Bra föräldrar garanterar inte högklassig avkomma.
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Min åsikt är precis samma som din!:)

Det går nästan inte att sälja till Privat personer, med tanke på 3-års reklammations rätt. Tänk dig att sälja ett dyrt föl, fri röntgad vid 6 mån, sen kan mycket hända på dessa åren som kan bero på många saker, (stoet och hingsten gör fölet), Men sen rätt utfodring, rörelse i frihet etc etc kan ju göra att det blir fel under denna tiden...

Jag säljer också helst till Företagare, det är aldrig tjafs då.
Men riktigt så illa är det väl ändå inte? Dolt fel förutsätter väl att felet fanns vid försäljningen fast det inte gick att upptäcka det? Som jag har förstått det är det inte så enkelt att få ett köp att gå tillbaka pga dolt fel.

Det skulle vara intressant att höra någon med egen erfarenhet berätta om något fall.

Fast jag säljer också hellre till företagare. Då kan man skriva ett avtal som styr allt.

Till för drygt ett halvår sedan fanns en försäkring hos Folksam som skyddade mot att få tillbaka hästen pga dolt fel. Jag har tecknat den försäkringen på 3 hästar som jag har sålt. Den tecknades vid försäljning och gällde i 2 (nu är det 3) år. Man betalde en engångspremie. Tyvärr har den försäkringen tagits bort pga att ingen efterfrågade den. Någon som vet om det finns liknande försäkringar i andra bolag?

Carina på Silver Arabians
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Jag har en doldafelförsäkring på min -06:a och i mitt bolag kan man fortfarande teckna den försäkringen.

Kanske har stått tidigare i tråden, men hur länge är det reklamationsrätt vid försäljning er företagare emellan?

Såg nu att du också har Folksam, men där finns ju doldafelförsäkringen i tilläggsförsäkringen Folksam Plus
 
Senast ändrad:
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Jag har haft dola fel-försäkring på båda mina ungar, födda -06 respektive -08. Samma bolag.
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Jag har Agrias dolda fel försäkring på alla mina föl från de år 2 dagar gamla, ber ofta att köparen tar över försäkringen så att den förblir "obruten", sen kan dom ju höja den till inköpspriset.

Ja, jag har ett tråkigt ex på hur det kan vara att sälja en dyr häst som jag röntgat och vet bes som 1-åring UA och sedan sålt den som 3-åring, Vet bes och röntgad 10 dgr innan, Jag tvingades 10 mån senare att köpa tillbaka den pga Dolt fel, trots att köparen röntgat och bes om den ett kort tag efter att hon köpt den hos egen vet.

I detta fall har 4 vet missat att hästen hade en lös benbit i en kota....
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Svarar alla:

Nej, det här är inte samma typ av försäkring. Den ni pratar om tecknar jag också på alla föl och rekommenderar köparen att ta över. Men det har man ju ingen kontroll över, eller hur? De kanske inte betalar premien som de ska och då står man där och är tvungen att ta tillbaka en häst som inte ens är försäkrad.

Den försäkring jag pratar om tecknar du som säljare vid försäljningen (den gick inte att teckna förrän hästen sålts), betalar en engångspremie beräknad på försäljningspriset (ca 1 800 kr för en häst såld för 50 000 kr, om jag inte minns fel). Den gäller sedan i 3 år och om du som säljare måste ta tillbaka hästen pga dolt fel så får du ut försäkringsbeloppet och kan alltså betala tillbakaköpet.

Carina på Silver Arabians
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Men då måste ju fölet vara värt det priset. Bra föräldrar garanterar inte högklassig avkomma.

Det kan vara sant,men om köparen köper fölet så anser dom nog att fölet är värt det priset...Annars skulle ju inet sådana affärer göras..

Titta på bara på priserna på SSHS auktionen, det finns ju aldrig en garanti att hästarna motsvarar dessa priser som dom säljs för, men köparen som betalar är ju beredda att ta chansen att hästen blir så bra som dom förväntar sig och betalar för.
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Då är ju alltså "Dolda-fel-försäkringen" värdelös om inte köparen fortsätter att ha den försäkrad i samma bolag, kan det verkligen stämma?

I såfall får man väl skriva ett avtal vid försäljning att de inte byter bolag.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Ja, i princip är det så. För om köparen väljer att byta bolag och får problem med hästen så kan ju försäkringsbolaget också säga att felet fanns vid införsäkrandet av hästen. Beror ju lite på hur lång tid dt tar innan hästen får ev problem efter införsäkrandet...
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Då är ju alltså "Dolda-fel-försäkringen" värdelös om inte köparen fortsätter att ha den försäkrad i samma bolag, kan det verkligen stämma?
Japp, så är det. Otroligt frustrerande! Om inte nästa försäkringsbolag har något liknande och godtar att den förs över. Men det finns ju fortfarande ingen garanti att köparen fortsätter att betala premien så att försäkringen blir obruten.

I såfall får man väl skriva ett avtal vid försäljning att de inte byter bolag.

Och att de garanterar en obruten försäkring i tre år... Det skulle vara intressant att få veta om en sådan klausul är juridiskt bindande i ett avtal med företagare som säljare och privatperson som köpare.

Carina på Silver Arabians
 
Senast ändrad:
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Det kan vara sant,men om köparen köper fölet så anser dom nog att fölet är värt det priset...Annars skulle ju inet sådana affärer göras..

Nej, eller så har man inte förstått att det är köparnas marknad och att högklassiga ridhästar inte alls behöver vara summan av sina föräldrar.
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

" Man får det köparen betalar". Sen om det är billigt eller dyrt, det är i betraktarens ögon eller plånbok. Det du tycker är dyrt, kanske någon annan tycker är ett bra pris.
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Och att de garanterar en obruten försäkring i tre år... Det skulle vara intressant att få veta om en sådan klausul är juridiskt bindande i ett avtal med företagare som säljare och privatperson som köpare.

Carina på Silver Arabians

Det är en mycket intressant fråga, som jag också har ställt mig och letat efter svaret på.

En annan fråga är hur man gör om man har AB, skulle man då hypotetiskt sett kunna sälja hästen till sig själv först och sen sälja som privatperson?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 038
Senast: YlvaG
·
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
313
Senast: 95johsv
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag så släppte Ed Sheeran ett nytt album. Och som ni kanske vet så älskar jag hans musik ❤️ Och jag har iprincip inte sovit nånting...
Svar
5
· Visningar
877
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
14 809
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp