Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

  • Avel
  • Trådstartare Trådstartare clownen
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

vilken missuppfattning? Jag vet mkt väl att momsen betalas in till staten men som företagare får ju du DRA AV momsen för det du köper in (foder etc) och betalar i slutändan MINDRE för detta än privatpersonen som även denne får betala momsen på t ex höet men denne får ju inte dra av det.

Om du alltså säljer ditt föl för samma pris som privatpersonen + moms på det så tjänar ju du mer än privatpersonen iochmed att du i realiteten haft mindre omkostnader, eller hur??
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Problemet är väl också att den svarta marknaden inte innebär något lägre pris, alltså det blir ingen vinst för dem som köper svart.

Man får i regel betala samma taxa för träningar eller samma pris för hästen som då man handlar vitt.

De som faktiskt förlorar mest är just de som vill bedriva en seriös hästnäring med rent mjöl i påsen, där de reella inkomsterna tenderar bli lägre på så sätt.
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Men normalt sett går ju ett företag med vinst. Det innebär helt krasst att man betalar in moms till staten.

Med lite grundläggande kunskap i företagsekonomi så är det helt självklart att momsen ska läggas på priset på varan! Däremot så är det sällan så i hästbranschen. När jag letar häst, eller släp, för den delen, så är det alltid fördelaktigt om varan är momsad. Det innebär ett lägre pris för mig. Så ska det inte vara!
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Men då tänker du ju helt fel! Momsen ska staten ha, den får jag inte behålla...
Nej, egentligen tänker Zoya helt rätt. Marknaden styr priset.

Om köparen är privatperson, så är det oväsentligt för honom/henne om vi måste skicka 20% av det han/hon betalar till staten. Vare sig vi företagare vill eller inte.

Men nu är ju resonemanget bara teori i alla fall, eftersom två hästar aldrig kan bli helt jämförbara varor.

Carina på Silver Arabians
 
Senast ändrad:
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Ja, så sett är resonemanget rätt! Men det har ju inte att göra med om jag är momspliktig eller ej? Jag tror inte det var jämförelsen av slutpris till köpare som Zoya menade, utan det jag som uppfödare tjänar på ett föl - rätta mig om jag har fel.
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Ja, så sett är resonemanget rätt! Men det har ju inte att göra med om jag är momspliktig eller ej? Jag tror inte det var jämförelsen av slutpris till köpare som Zoya menade, utan det jag som uppfödare tjänar på ett föl - rätta mig om jag har fel.

nja, jag menade precis som carinaso skrev. Jag som köpare vill ju inte behöva betala 20% mer för "varan" bara för att du är företagare.
Det inlägget jag från början svarade på var ju formulerat som så att ni företagare "går back" på att sälja ett föl för samma pris inkl. moms som en privatperson utan för att kunna överleva måste ni ta samma pris + moms, i princip. I realiteten är det ju inte så eftersom ni har lägre omkostnader också då ni får dra av momsen.

Förstår du hur jag tänker?

Personligen skulle ju jag isf hellre köpa föl av en privatperson eftersom det ni tar ut i moms för mig bara blir en merkostnad, den merkostnaden slipper jag gärna, jag får ju liksom inget "extra" för den summan.
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Ja, jag förstår. Men att vi har lägre omkostnader är ju egentligen marginellt, med tanke på att man som sagt var ska gå med vinst... nettomomsen får man normalt sett betala in.

Som jag skrev innan, det är en märklig bransch där det figurerar både momspliktiga och icke-dito aktörer.
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Problemet är väl också att den svarta marknaden inte innebär något lägre pris, alltså det blir ingen vinst för dem som köper svart.

Man får i regel betala samma taxa för träningar eller samma pris för hästen som då man handlar vitt.

De som faktiskt förlorar mest är just de som vill bedriva en seriös hästnäring med rent mjöl i påsen, där de reella inkomsterna tenderar bli lägre på så sätt.

Vad innebär den svarta marknaden för dig?
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

**KL**
Som det ser ut nu så har jag inget företag så jag ska erkänna att jag hellre skulle välja det fölet utan moms om jag valde på två likvärdiga individer till samma pris varav den ene hade moms. När sedan fölet köppts ska det stallas in, köpas mat, skos, veterinär etc, allt med retlig moms som inte kan dras av för att man inte väljer att sälja hästar eller vad det kunde vara. Så jag erkänner att jag hellre betalar 50.000 än 62,500 för likvärdig produkt. Sedan att det kan vara att lura staten eller ej, är säljaren inte företagare och inte gör någon större vinst så är det väl inte fel? Önskar att det fanns något annat sätt så det var likvärdigt för alla.
Hade jag haft ett företag, som levererat något som kunde inbringa pengar hade jag kunnat dra momsen och hade givetvis gärna handlat med moms, men känslan är kanske att man ska satsa mer än vad jag kan nu.
Om att sätta pris på fölingen.
Jag ska om möjligt inte sälja, fölet ser ut att ha blivit precis efter önskelistan (om man bortser från fel färg). Men jag gissar att de potentiella kunderna inte sällan önskar poppiga tyska linjer tlll billiga priser, köparna vill givetvis få så mycket som möjligt för pengarna. Jag inbillar mig att den köparen som inte är genuint avelsintresserad bryr sig mer om populära hingstar i stammen (pappa-morfar) än ett fantastiskt möderne. Jag har ingen direkt säljerfarenhet av halvblodsföl mer än att vi skulle sälja ett stoföl med fullblodspappa som såg riktigt trevlig ut en gång (klass 1), och det var ingen som ringde på annonserna ens, och den var inte dyr minns inte vad. Jag misstänkte att fler hade ringt om den var e.Robin Z.

Vad jag lärde mig på det? Tydligen inte mycket eftersom det inte blev någon poppishingst denna gången heller, så det är kanske tur att jag vill behålla ;):rofl:
/U
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Men faktum är ju att det är samma pengar för köparen om fölet kostar 50' inkl moms eller 50' utan moms...

Problemet är bara att om köparen är privatperson så måste denna försöka förhandla bort momsen, eftersom de ändå inte får dra av den. (undrar om de försöker förhandla bort momsen på Ica också?)
jag tror att det generellt är så att privatpersoner har dålig koll på hur detta med moms fungerar.
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Jag håller med till fullo! Har haft ett par försök när jag sålt hästar där dom velat förhandla bort momsen...När jag förklarar att jag behöver moms in i företaget oxå, då ser många helt frågande ut... men om man säger så här, ett ex. Fölungen kostar 50`plus moms, du kan få den för 25´plus moms och 25 "svart" men du får endast kvitto på 25`plus moms...Då blir folk genast mer medvetna om saken, dvs reklammations rätt, försäkringfrågor om man vill försäkra till det högre beloppet etc, etc och endast har kvitto på 25plus moms...

Har efter det exemplet aldrig haft det problemet att folk inte vill betala momsen...
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Personligen skulle ju jag isf hellre köpa föl av en privatperson eftersom det ni tar ut i moms för mig bara blir en merkostnad, den merkostnaden slipper jag gärna, jag får ju liksom inget "extra" för den summan.
När du köper av en företagare och det skulle bli ev. problem med hästen, så har du mkt större möjligheter att reklammera hästen och få rätt om du kan påvisa att felet förelåg vid köpet. Eftersom det skiljer mkt mellan köplagen och konsumentköplagen så är det också en ganska viktig sak att veta om, vilket för dig som privatperson kan vara en trygghet och för mig som företagare 2 år med låsning av köpeskillingen på ett konto....:(
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Men faktum är ju att det är samma pengar för köparen om fölet kostar 50' inkl moms eller 50' utan moms...

Problemet är bara att om köparen är privatperson så måste denna försöka förhandla bort momsen, eftersom de ändå inte får dra av den. (undrar om de försöker förhandla bort momsen på Ica också?)
jag tror att det generellt är så att privatpersoner har dålig koll på hur detta med moms fungerar.

Givetvis är det precis samma pengar och då skulle det ju inte spela någon roll vilken jag valde. Hur kan man förhandla bort momsen? Säljaren måste väl skriva ett kvitto? Säljs hästen billigare på papper än i verklighet?
/U
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

När du köper av en företagare och det skulle bli ev. problem med hästen, så har du mkt större möjligheter att reklammera hästen och få rätt om du kan påvisa att felet förelåg vid köpet. Eftersom det skiljer mkt mellan köplagen och konsumentköplagen så är det också en ganska viktig sak att veta om, vilket för dig som privatperson kan vara en trygghet och för mig som företagare 2 år med låsning av köpeskillingen på ett konto....:(

Vad skiljer det åt i ansvar om jag säljer som privatperson eller företagare? Jag trodde att jag hade ansvar att sälja en korrekt beskriven vara även som privatperson, och att det annars var så att jag vackert fick köpa tillbaka varan mot ev ersättning?
/U
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

När du köper av en företagare och det skulle bli ev. problem med hästen, så har du mkt större möjligheter att reklammera hästen och få rätt om du kan påvisa att felet förelåg vid köpet. Eftersom det skiljer mkt mellan köplagen och konsumentköplagen så är det också en ganska viktig sak att veta om, vilket för dig som privatperson kan vara en trygghet och för mig som företagare 2 år med låsning av köpeskillingen på ett konto....:(

Jodå, som halvfärdig jurist är jag personligen väl medveten om skillnaderna ;):) Dock är det ju ingen enkel process åt något håll att reklamera en häst så att välja en företagare bara på den grunden gör jag inte (speciellt om prisskillnaden är relativt stor). När jag köper häst (speciellt om det är ett föl) så räknar jag ju inte med att behöva reklamera hästen sedan. Dessutom är det numera 3 år och inte 2 år :)
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Vad skiljer det åt i ansvar om jag säljer som privatperson eller företagare? Jag trodde att jag hade ansvar att sälja en korrekt beskriven vara även som privatperson, och att det annars var så att jag vackert fick köpa tillbaka varan mot ev ersättning?
/U

Köper du av en privatperson så har säljaren upplysningsplikt om varan och du som köpare har en mycket långtgående undersökningsplikt. Här gäller Köplagen som är dispositiv (man kan förhandla bort saker i lagen t ex)

Köper du av en företagare har denne upplysningsplikt och du har mycket mindre omfattande undersökningsplikt - du ska i princip kunna lita på att det säljaren säger är med sanningen överensstämmande. En företagare har dessutom 3 års "garanti" mot dolda fel. Här gäller Konsumentköplagen som är tvingande, man kan alltså inte förhandla bort saker som är till nackdel för köparen (konsumenten).

Enkelt förklarat.
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Min erfarenhet är att man slipper diskussioner om momsen om man helt enkelt alltid anger priset inklusive moms. Punkt, slut liksom. Man behöver inte ens ange att priset är inklusive moms, så länge det är det. Då är det det priset som köparen är inställd på.

Jag har inte träffat på många köpare som ens funderar över det om man inte öppnar för det, t ex genom att skriva att hästen kostar 50 000 kr + moms, då ser de genast momsen som en extra kostnad de kan slippa.

Carina på Silver Arabians
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Nu när det börjar att dra ihop sig till att vi ska sälja våra föl, så undrar jag: Hur gör ni hemma hos er när ni ska prissätta era fölungar?

Vad är avgörande för er bedlömning vilket pris ni sätter på fölet?

Jag sätter pris efter kvalitet både på individen och på härstamningen. Som någon annan skrev så försöker jag bli av med de föl jag själv inte tror på och behåller gärna de jag tror kan bli stjärnor tills de är åtminstone 3 år.
Ett föl jag vill bli av med kan kosta 35000:-, säljs det som föl har jag troligen inte förlorat så mycket på det jämfört med om jag behåller det och säljer som 3 åring. Jag lägger runt 125000:- i rena pengar i en inriden 3 åring - det är då jag upplever att köpare kan börja bli intresserade att köpa hästen. För att få 125000:- för en 3 åring ska den vara av bra kvalitet, men jag har sålt 3 åring för 70 000:-, vilket är en ren pengaförlust för mig.
Ett föl kan också prissättas till 100.000:-, vill någon köpare betala det så är det OK för mig, om inte så behåller jag och får förhoppningsvis, om jag tror rätt, mycket mer än 125.000:- för hästen som 3 åring om den är av riktigt bra kvalitet. Jag har även sålt 3 åring för 250000:-. Andra kan säkert göra ännu större pengar på riktiga talanger.

Jag tror att man måste vara mer självkritisk än vad många uppfödare är i dag. Merparten är de som föder upp enstaka föl, de kända namnen säljer oftare på kontakter och sina tidigare uppfödningsmeriter ändå. Alla föl är söta, men många tror att just deras föl är så attraktivt att man kan få det sålt för 50000, vilket jag inte tror de flesta får, då har man nog mer tur om fölet blir sålt. Som JB sa på en clinic så är det bättre att sälja de "vanliga" hästarna relativt billigt för att kunna ta igen det på stjärnorna. 90% av hästarna är inom gränsen "vanliga", men hur kommer det sig då att 90% av annonserna har superämnen och jättetalanger som verkligen är värda att satsas på till salu?

Om fölet nu visas och går till championat dvs 48 p eller mer, då tycker jag inte att man ska sätta ett lägre pris än 50000, men för övriga visade föl med lägre poäng är det nog svårt att sälja för det priset. Det är som jag ser det och som jag tror marknaden fungerar i dag.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 039
Senast: YlvaG
·
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
313
Senast: 95johsv
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag så släppte Ed Sheeran ett nytt album. Och som ni kanske vet så älskar jag hans musik ❤️ Och jag har iprincip inte sovit nånting...
Svar
5
· Visningar
877
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
14 812
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp