Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?
Nu när det börjar att dra ihop sig till att vi ska sälja våra föl, så undrar jag: Hur gör ni hemma hos er när ni ska prissätta era fölungar?
Vad är avgörande för er bedlömning vilket pris ni sätter på fölet?
Jag sätter pris efter kvalitet både på individen och på härstamningen. Som någon annan skrev så försöker jag bli av med de föl jag själv inte tror på och behåller gärna de jag tror kan bli stjärnor tills de är åtminstone 3 år.
Ett föl jag vill bli av med kan kosta 35000:-, säljs det som föl har jag troligen inte förlorat så mycket på det jämfört med om jag behåller det och säljer som 3 åring. Jag lägger runt 125000:- i rena pengar i en inriden 3 åring - det är då jag upplever att köpare kan börja bli intresserade att köpa hästen. För att få 125000:- för en 3 åring ska den vara av bra kvalitet, men jag har sålt 3 åring för 70 000:-, vilket är en ren pengaförlust för mig.
Ett föl kan också prissättas till 100.000:-, vill någon köpare betala det så är det OK för mig, om inte så behåller jag och får förhoppningsvis, om jag tror rätt, mycket mer än 125.000:- för hästen som 3 åring om den är av riktigt bra kvalitet. Jag har även sålt 3 åring för 250000:-. Andra kan säkert göra ännu större pengar på riktiga talanger.
Jag tror att man måste vara mer självkritisk än vad många uppfödare är i dag. Merparten är de som föder upp enstaka föl, de kända namnen säljer oftare på kontakter och sina tidigare uppfödningsmeriter ändå. Alla föl är söta, men många tror att just deras föl är så attraktivt att man kan få det sålt för 50000, vilket jag inte tror de flesta får, då har man nog mer tur om fölet blir sålt. Som JB sa på en clinic så är det bättre att sälja de "vanliga" hästarna relativt billigt för att kunna ta igen det på stjärnorna. 90% av hästarna är inom gränsen "vanliga", men hur kommer det sig då att 90% av annonserna har superämnen och jättetalanger som verkligen är värda att satsas på till salu?
Om fölet nu visas och går till championat dvs 48 p eller mer, då tycker jag inte att man ska sätta ett lägre pris än 50000, men för övriga visade föl med lägre poäng är det nog svårt att sälja för det priset. Det är som jag ser det och som jag tror marknaden fungerar i dag.