Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

  • Avel
  • Trådstartare Trådstartare clownen
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Men vem säger att proffs alltid gör jobbet bättre?
Jag vet många unga tjejer som jobbar livet ur sig för att komma upp i klasserna men deras egna pengar och hästar kanske inte räcker till.
Dessa tjejer kräver inte 5-10.000 för att rida hästarna utan att någon betalar för att underhålla dem.
Jag fick låna en super fin Magini - Cortez unghäst för något år sedan och jag tog inget betalt. Dock får de stå för allt foder, veterinär o.s.v. vi betalade tävlingarna och fick även då prispengarna.
Detta var båda parter glada över!
JAg rider fortfarande hästen och har tagit den från 100 cm hoppning till 120 snart klar för 130 hoppning på 1½ år. Är oerhört glad över att ha fått denna chansen!!!
Och tro mig det finns så många tjejer/killar där ute som skulle älska att få samma chans som mig!!!
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Det finns så många resamänger i det har ämna. Hasten är inte längra en bruks djur men snara ett nojas sysalsättning som folk kan betalla hur mycka som helst, Sjuk Pengar, A Fool And His Money!
Jag själv anse att Fjordföräning har den mest praktiska tänkenda i priser och man kan änvande deras pris list som en guide:

http://www.fjordhasten.se/
gå i på annans

Arizona
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Vi uppfödare bugar för köpare som dig. Som inser kostnader, värde osv... :bow::bow:
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Detfinns ju inget som säger att den listan verkligen följs.
Vad vet vi om någon sedan dumpar priset när väl köparen prutar. Eller höjer priset.
När det gäller en sådan ras kan jag iofs tycka att det är ett bra sätt att gemensamt se till att inte priset ska sjunka lägre. men det är ju inte det som det handlar om här.
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Jag både håller med och inte...
Jag tror att Cardento har passat mkt bra på många av våra Svenska ston och kommer att sätta sin prägel på att bli ihåg kommen som en legend om 15-20 år. Jag älskar också Contender, men precis som alla andra hingstar så måste han matchas med rätt ston, annars blir det inte heller bra.

Jag Betalar också gärna pengar för ett fint Contender föl, men jag betalar lika gärna pengar för ett fint Cardento föl med bra mamma/mormor...

Jo, det stämmer nog. Vi har ju själva ett Cardento-sto i avel, så jag hoppas att du har rätt. ;)
Men än så länge sätter jag allt ett Contender-föl högre, om mödernet är likvärdigt, och dessutom kostar ju ett sådant föl mer att tillverka.
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Det borde inte vara svårt att få 35 000 kronor för ett föl efter välkänd hingst, även om modern inte är meriterad själv, -men har bra stam.

Men jag förstår inte detta. Låt säga att det handlar om ett hingstföl, utan några flashiga gångarter och hoppförmågan oprövad, ridbarhet och temperament är också stora frågetecken. Ponera då att fölet kostar 20 000 om året att föda upp. Den har alltså kostat 40 000 kronor till innan tävlingsryttaren ens kan sitta upp på den. 75 000 för en häst man inte vet någonting om - det är väl ganska mycket pengar? Stamtavlan är ju ingen som helst garanti för att avkomman blir en bra sporthäst och proffsryttare som bara är ute efter en bra hopp-dressyrindivid tittar på hästen, inte på härstamningen.

Föl som däremot utmärker sig tidigt och visar ovanlig talang är nog inte svåra att sälja, då de betingar betydligt högre priser som fullvuxna och inridna. Då kanske hobbyryttaren inte har råd att köpa hästen. Men dessa hästar växer inte på träd och står inte i var mans hage.
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

*KL*
Nu håller jag inte på med avel........ Men jag blir alldeles chockad. Jag som köpare (har precis köpt ett föl med bra stam) tycker att 50.000 + moms är ett helt ok pris på ett föl som spås som lovande.

Nej, men det är ju därför priserna är som de är - just för att man inte har några garantier alls. Plus att hur kul är att det stå och betala en dyr stallplats för att ha ett föl i den under två år? Jag är inte ett dugg förvånad över låga fölpriser. Det är trots allt en bättre affär för uppfödaren att tidigt sälja hästen för 35 000 än att betala vad det kostar att föda upp den till färdig häst.
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Alla har inte dyra stallplatser.
O nej det finns inga garantier med föl...varken de dyra eller de billigare. Men då kan man ju lika gärna köpa en 3 åring om man vill ha garantier o då är det en helt annan tråd. Då denna handlar om prissättning av föl.

Själv har jag en åring som är så ful just nu o var det som 8 månaders föl(när jag vänjer av) som jag absolut tror att jag får mer för när hon vuxit klart. Hon kommer bli stor o är inte vacker för dagen...dock så tror jag hon kommer bli det när hon är klar.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Alla har inte dyra stallplatser.
O nej det finns inga garantier med föl...varken de dyra eller de billigare. Men då kan man ju lika gärna köpa en 3 åring om man vill ha garantier o då är det en helt annan tråd. Då denna handlar om prissättning av föl.

Ja, och priserna bestäms av tillgång och efterfrågan. Eftersom efterfrågan på föl är betydligt lägre än för inridna hästar blir ju priserna därefter.

De som har billiga stallplatser, eget bra hö, turen att klara sig utan skador på hästarna och kunskapen att utbilda unghästarna själva har ju givetvis bättre förutsättningar att hålla ett föl (dock ska man ej glömma att de flesta föredrar att hålla två föl för att slippa ha dem ensamma, vilket ökar kostnaderna ytterligare) - men hur många har det så?

Så nej, att uppfödarna inte får ut mer för normala fölungar är inte konstigt alls.
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Allt är en definitionsfråga...
normal fölunge? Är det en klass II unge så förstår jag att 35000:- kan vara ok. Men en Klass I unge tycker jag inte ska gå under 50000:-. Då finns det ingen anledning att för mig som uppfödare riskera att mitt sto dör (vilket ett sto o föl gjorde i år), välja dyra hingstar, betala seminstationens avgifter. Vaccinationer, Id-kontroller o pass... osv osv...för 35000:- går nog de flesta som lagt en bra hingst på stoet back under de månader stoet är i "besittning" med de fölet.
Ännu värre back för dem med krångelston...men det ska ju inte köparen behöva betala. Men det är ju inte meningen att uppfödarna ska betala för att köparna ska kunna köpa sig en billig häst o så är det im ånga fall idag. Det är få uppfödare som går med vinst om man säger så.
De som får mycket för sina föl har också lagt ner betydligt mer pengar(i många fall) tex ...meritering av syskon, stoet, dyr hingst mm mm.
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Allt är en definitionsfråga...
normal fölunge? Är det en klass II unge så förstår jag att 35000:- kan vara ok. Men en Klass I unge tycker jag inte ska gå under 50000:-.

Men, som Clownen skrev tidigare, marknaden bryr sig inte om dina tillverkningskostnader. Avel lönar sig helt enkelt inte och det enda sättet att höja priserna är att se till att färre avlar.

Jag tycker var och varannan fölunge bedöms som klass I, oavsett hur bra de blir senare i livet (det var ju något ställe där 90 procent hade bedömts som klass I! - jag menar, det är ju ALLA) och jag tror inte man kan prissätta utifrån principer.
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

*KL*
Men jag tycker faktiskt det handlar lite om som uppfödare att inte sälja till "första bästa". Förr eller senare kommer det någon som betalar det du begär istället för att kränga iväg fölet på direkten med rejäl rabatt, om det inte råder speciella omständigheter som gör att man måste sälja.
Att ha lite is i magen kanske skulle löna sig i längden och trissa upp priserna lite mer?
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Att ha lite is i magen kanske skulle löna sig i längden och trissa upp priserna lite mer?

Den fria marknaden fungerar inte så. Resultatet blir i så fall bara att fler köper billiga importer.

Men jag håller med dig, is i magen är klokt om man vill sälja, eftersom den köpare som förälskar sig tillräckligt i hästen förmodligen lägger ut begärd summa. Kärlek övertrumfar höga priser, även om det inte påverkar prissättningen i stort.
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Fast i slutänden borde väl "den billiga importen" kosta lika mkt som ett "inhemskt" föl. Jag tänker på transporten från utlandet, registrering här i Sverige mm.
Dessutom tycker jag att vi har (iaf här i mellan Sverige) tillgång till väldigt många internationella topphingstar att betäcka stona med. Bara häromdagen sålde en bekant en 2 åring och ett 4 månaders föl inom loppet av två dagar. Hon har i år sålt totalt 3 hästar (2 föl och 1 unghäst). Det är flera uppfödare här i länet som också sålt flera föl och unghästar den senaste tiden, och nu snackar vi inga "skithästar" utan hästar med toppmöderne som har en riktig värstingstam, och ja, jag skulle gissa att säljarna fick ut vad dom begärde. Det skulle aldrig falla mig in att leta efter föl utomlands när man har kvalitet på hemmaplan, för att jag tror att i slutänden kostar det lika mkt iaf.
Kom på att en uppfödare till här i länet har sålt 1 föl och 1 unghäst senaste tiden.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Fast i slutänden borde väl "den billiga importen" kosta lika mkt som ett "inhemskt" föl. Jag tänker på transporten från utlandet, registrering här i Sverige mm.

Ja, men Tyskland avlar 60 000 föl om året, så de som slumpas bort säljs billigt.

Det finns fler föl än potentiella köpare. Man ska ju inte glömma att även om uppfödaren har sina kostnader, lägger den blivande ägaren ut ännu större summor för hästen under hela dess resterande liv. Köpeskillingen är egentligen marginell i jämförelse med de löpande utgifterna och är det dåliga tider prioriteras hästköp bort.
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Köpeskillingen är egentligen marginell i jämförelse med de löpande utgifterna och är det dåliga tider prioriteras hästköp bort.
Fast det säger ju sig självt. Har man inga pengar kan man ju inte köpa något. Men uppfödarna ska väl inte behöva slumpa bort sina föl för det?
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Men, som Clownen skrev tidigare, marknaden bryr sig inte om dina tillverkningskostnader. Avel lönar sig helt enkelt inte och det enda sättet att höja priserna är att se till att färre avlar.

Jag tycker var och varannan fölunge bedöms som klass I, oavsett hur bra de blir senare i livet (det var ju något ställe där 90 procent hade bedömts som klass I! - jag menar, det är ju ALLA) och jag tror inte man kan prissätta utifrån principer.

Men det är ju långt ifrån alla föl som visas.
Hade jag haft en unge som inte såg mkt ut för världen, kass benställning eller så, så skulle jag inte visa den.
Sen finns det ju också dom som inte visar superfina ungar. Men alla föl som säljs är ju inte bedömda heller. Så klass 1 är klass 1. dom ger inte högre siffror än det dom ser, däremot kan en fölunge visa sej sämre än den är "för dagen", men jag tror knappast domaren dömer upp ett föl för att han tror att det finns mer. H*n dömer det h*n ser.
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Avel lönar sig helt enkelt inte

Problemet är väl (liksom stora delar av hästbranschen, iaf rid-delen av den) att vi som avlar för att tjäna pengar (ja, inte bara) konkurrerar med de som inte bryr sig om att de går back på sina fölungar! Ofta med svarta pengar både in och ut :grin:.

Det finns "för många" som tar ett föl på sitt sto för att de "bara vill", och sen säljer den med förlust. Jag kan på rak arm inte komma på någon mer bransch som har liknande omständigheter.
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Problemet är väl (liksom stora delar av hästbranschen, iaf rid-delen av den) att vi som avlar för att tjäna pengar (ja, inte bara) konkurrerar med de som inte bryr sig om att de går back på sina fölungar! Ofta med svarta pengar både in och ut :grin:.

Det finns "för många" som tar ett föl på sitt sto för att de "bara vill", och sen säljer den med förlust. Jag kan på rak arm inte komma på någon mer bransch som har liknande omständigheter.

:bow::bow:
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Så klass 1 är klass 1. dom ger inte högre siffror än det dom ser, däremot kan en fölunge visa sej sämre än den är "för dagen", men jag tror knappast domaren dömer upp ett föl för att han tror att det finns mer. H*n dömer det h*n ser.

Det tror jag faktiskt inte på. Uppenbarligen bedömer de för generöst, om 90 procent blir klass I.

Sedan är det stor skillnad på 45 poäng och 52 poäng. Klass I-indelningen säger egentligen ganska lite om hästens förutsättningar.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 039
Senast: YlvaG
·
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
313
Senast: 95johsv
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag så släppte Ed Sheeran ett nytt album. Och som ni kanske vet så älskar jag hans musik ❤️ Och jag har iprincip inte sovit nånting...
Svar
5
· Visningar
877
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
14 812
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp