Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?
Har snabbt skummat igenom tråden och har en del funderingar?
Hur kan moderator avslöja en medlems nick med sånt "rent" svenskt avundsjukt inlägg! Hade vi andra skrivit så så hade inlägget omedelbart varit raderat!!!
Trist, att göra så och avslöja vem som skriver här!!!
Sen så är ju Svenska folkets avundsjuka väldigt genomskinlig i vissa inlägg...
Det handlar
INTE om att vara
KÄNDIS eller POPPIS uppfödare, det handlar om ett mångårigt
AVELSARBETE för att
PRODUCERA TOPPHÄSTAR i Svensk Ridsport med ett gediget kunnande, sökande efter information om blodslinjer och rådfrågande av kunniga avelsmatadorer och
RYTTARE. Vad vill Ryttarna Ha? Vad ska vi avla på?
Svar på Ameos Syrliga citat att hon vill inte betala för att toppryttarna ska utbilda hennes hästar... Och att kändis uppfödare får bättre betalt för sina hästar etc etc, det är lågt av en moderator att skriva så! Det Är genomskinligt att avundsjuka styr inlägget där!....
SVAR: Fine for You, Jag vill att mina avkommor skall prestera i sporten och jag
VILL HA betalt för dom, om dom är
BRA. Därför Satsar jag också på att Meriterade Internationella OS och Svårklass ryttare utbildar/rider och tävlar mina hästar, det generar mer försäljningspengar i slutändan som 7-8 åringar än att sälja till Ridskolor. Utbildning kostar...Men kan det sluta efter 3-års utb i 7-siffriga belopp i försäljning, då kan det vara värt det! Om inte får man sälja tidigare om man ser att hästen inte har den potentialen som man trott, alla hästar går man inte i vinst på, det är jag medveten om, men många kan man förädla med kompetens och tjäna lite mer på.
Sen är det ju också så enkelt att även om man betäcker Prestationsston med bra hingstar så kan man också få mediokra hästar, men som uppfödare gäller det kvickt att försöka att "rensa" och gallra ur och sälja dessa kvickt, helst UTAN förlust, men det är inte alltid enkelt.
Men väljer man att betäcka mediokra el oprövade ston, då oavsett val av hingst, kan man inte förvänta sig att få det högre priset på sin avkomma/föl vid försäljning, det är nästan självklart, hur fin fölungen än må vara. Har stoet inte presterat Själv, mormodern eller syskon då är fölet nästan inte mer värt än utläggen man har haft, TYVÄRR.
Men har Stoet presterat själv, mamman har ELIT och flera avkommor e. Stoet Har tävlingsmeriter/Diplom etc, då har man ju den Genetiska Faktorn att 3 generationer visat upp sig med toppen resultat och har Potential att bli någonting i Framtiden.
Ang. Fölvisningar: Jag visar aldrig föl, anser att det inte finns någon faktor som är sammanhängande att hoppfölen senare i livet får Diplom vid 3-årstest eller går Svår Hoppning