Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

  • Avel
  • Trådstartare Trådstartare clownen
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Ja, så får man inte göra! Det kan om inte annat vara bra att veta till nästa gång. Det är helt enkelt olagligt.
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Vad kul, då kan ju min unge anmälas! Mormor är placerad 1.40, men tävlades med okänd stam som sen blev hittad innan mitt sto föddes så hon är reggad med full stam. Undras om det går att få in hennes resultat på blupsidan?
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Men var drar andra sin gräns för vad som är prestationsavel?

Jag räknar min avel som prestationsavel (trots att jag själv är ett "blåbär" inom avel). Jag har valt ett sto som har prestationsdiplom i gångarter från kvalitets, själv är tävlad (dock ganska sparsamt, har startat MSV men har vinster och plac tom L:A) men framförallt har både hennes mor och mormor ELIT. Mitt sto har flera syskon som tävlar svår klass dressyr och en som tävlat svår klass körning (startat i VM). Flera syskon med plac tom MSV inom olika discipliner finns också.

Släktingar som presterat på tävlingsbanorna i generationer är prestationsavel för mig.

HeJe
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Jag tog det inte illa men jag märkte sedan att jag kanske inte varit tydlig nog. Min tanke var också som din. Men även de hade väl en budget att gå på så...
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

För mig var fölbedömningen värdefull. Enl tidigare inlägg så var inte mitt sto tänkt till avel från början utan vi blev "tvingade" till det men med rekommendationer från vet som ansåg att hon har bra stam och trevligt temperament, ska gå till avel. I annat fall hade hon inte funnits idag. Men jag är objektiv nog att se att mitt sto kanske inte är det optimala avelsstoet. Lite lågt ansatt hals, ngt lång i ryggen, lite "gammal halvblod" över henne men ganska bra ben. Om nu fölet blivit kl II eller lägre hade jag nog tagit mig en funderare till om man verkligen ska fortsätta avla på henne. Även om jag inser att någon OS-häst antagligen inte kommer från henne, så vill jag ha bra avkommor som är så korrekta som möjligt och som kan bli hållbara och trevliga individer. Precis som i dressyr så är det ju inte bara siffrorna i bedömningen som är viktiga utan kommentarerna. Fölet fick "bara" en 7:a på traven för hon ansågs vara i tillväxtsfas och lite stum i kotorna. Detta är inget som ligger fölet i fatet tycker jag. Men hade hon fått andra typfel så är det allvarligare. Men om jag inte har helt fel för mig så har en undersökning gjorts och man kan ana en viss koppling mellan fölmönstring och 3-års test och vidare till championat. Finns det, så är ju fölmönstringen första steget på att hitta lämpliga individer till avel resp tävling.
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Jag gillar fölmönstringar.
Tycker det är ett utmärkt tillfälle att titta och lyssna på vad domaren säger och öva upp sin egen bedömning.
Om man nu är helt hemmablind så kan det ju vara bra med en liten "väckarklocka" i tänket.
Och annars så ta till sej det goda och lägga in i planeringen på nästa föl.
det är ju viss skillnad på att se flera föl samtidigt mot att bara se en eller två.
Precis som med hingstar. Tittar du på en hingst så är det klart att dom är fina hela bunten (godkända menar jag då) Men åker man och tittar på hingstvisning eller bruksprov så blir man genast mer kritisk när man kan jämföra dom mot varandra.
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Dyraste fölungen jag sett gick för 400´då var den toppstammad enbart med tyska topphingstar och den var bara några veckor gammal (såldes inte till svensk) sedan vet jag folk som har fått upp emot 100´ bud för ordinära föl. Inget spec utsende, rörelser deock har de flesta haft bra hoppförmåga och någorlunda stam (ganska ovanlig men inte dålig)
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

KL och funderingar.

Prissättning och prestation hör ihop så länge någon har råd att betala.

Jag har faktiskt inte koll på hur det ser ut idag, men gjorde en lite studie då jag själv skulle köpa föl-03.

Då satt jag först på hemsidor och letade upp de stostammar och mödernelinjer som var attraktiva för mig.

Sedan ringde jag runt och åkte och kollade på ca 15 tal föl och någon ettåring. Jag struntade helt i prisklassen innan jag åkte och märkte också att flertalet uppfödare hade svårt att säga pris i det skedet då det endast var ett telsamtal.

I slutändan visade det sig att de jag kikat på låg runt ca 50 000-100 000.
Jag tittade även på några i en prisklass runt 25 000 och kan säga att det redan då syntes skillnad i rörelse och mekanik mellan de "billigare" och dyrare fölen.

Ännu mera spännande är att jag följt de avkommor jag kikat på under årens lopp, och av de dyra fölen så fick de allra flesta diplom som visades på treårs, eller klass ett. Av de som inte visades där så fick några klass ett eller diplom på kvaliteten, och några har gått 4 års championaten och breeders med hyfsade resultat.

Ingen av de billigare fölen har funnits med på några resultatlistor.

Då är frågan - Är de billigare fölen sämre, eller har de som köper dyrare föl mera möjlighet att satsa?
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

KL och funderingar.

Då är frågan - Är de billigare fölen sämre, eller har de som köper dyrare föl mera möjlighet att satsa?

Jag tror mer det hänger ihop med att dom som satsar, satsar mer pengar från början också.

En som köper ett billigare föl har kanske tänkt ha det främst som hobbyhäst/skogsridning/kompis. (nu menar jag inget negativt med det)
Medans den som är intresserad av att tävla och ta fram ungästar letar mera ämnen och beredd att betala mer också.

Jag hoppas att dom dyrare är bättre än dom billigare...
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Jag tycker det är märkligt med uppfödare som inte kan säga pris på telefon. Det har jag också råkat ut för och jag struntade helt enkelt i att åka och kolla.
Jag vill varken slösa min egen eller uppfödarens tid med att kolla på något som är för dyrt för min prisklass. Dessutom kan det ju som sagt skilja 50.000 på ett på pappret likadant föl.
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Jag tror också att dom som är beredda att betala lite mer, oftast satsar mer. Jag tror även att om dom inte har tillräckliga kunskaper själva, så har dom råd att lämna hästarna till proffs för utbildning och visningar, vilket gynnar uppfödaren.
Jag har själv sålt till sådan "penningstark" person som lämnat bort hästen för att få den ordentligt utbildad, visad och så småningom även tävlad. Jätte kul för mig som uppfödare, när det satsas rejält på "mina" avkommor.

Men självklart finns alla varianter... Superduktiga ryttare utan så mkt pengar och riktiga plantor som vägrar ta hjälp, med alldeles för mkt pengar.
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Har snabbt skummat igenom tråden och har en del funderingar?

Hur kan moderator avslöja en medlems nick med sånt "rent" svenskt avundsjukt inlägg! Hade vi andra skrivit så så hade inlägget omedelbart varit raderat!!!
Trist, att göra så och avslöja vem som skriver här!!!

Sen så är ju Svenska folkets avundsjuka väldigt genomskinlig i vissa inlägg...:crazy:

Det handlar INTE om att vara KÄNDIS eller POPPIS uppfödare, det handlar om ett mångårigt AVELSARBETE för att PRODUCERA TOPPHÄSTAR i Svensk Ridsport med ett gediget kunnande, sökande efter information om blodslinjer och rådfrågande av kunniga avelsmatadorer och RYTTARE. Vad vill Ryttarna Ha? Vad ska vi avla på?

Svar på Ameos Syrliga citat att hon vill inte betala för att toppryttarna ska utbilda hennes hästar... Och att kändis uppfödare får bättre betalt för sina hästar etc etc, det är lågt av en moderator att skriva så! Det Är genomskinligt att avundsjuka styr inlägget där!....

SVAR: Fine for You, Jag vill att mina avkommor skall prestera i sporten och jag VILL HA betalt för dom, om dom är BRA. Därför Satsar jag också på att Meriterade Internationella OS och Svårklass ryttare utbildar/rider och tävlar mina hästar, det generar mer försäljningspengar i slutändan som 7-8 åringar än att sälja till Ridskolor. Utbildning kostar...Men kan det sluta efter 3-års utb i 7-siffriga belopp i försäljning, då kan det vara värt det! Om inte får man sälja tidigare om man ser att hästen inte har den potentialen som man trott, alla hästar går man inte i vinst på, det är jag medveten om, men många kan man förädla med kompetens och tjäna lite mer på.

Sen är det ju också så enkelt att även om man betäcker Prestationsston med bra hingstar så kan man också få mediokra hästar, men som uppfödare gäller det kvickt att försöka att "rensa" och gallra ur och sälja dessa kvickt, helst UTAN förlust, men det är inte alltid enkelt.

Men väljer man att betäcka mediokra el oprövade ston, då oavsett val av hingst, kan man inte förvänta sig att få det högre priset på sin avkomma/föl vid försäljning, det är nästan självklart, hur fin fölungen än må vara. Har stoet inte presterat Själv, mormodern eller syskon då är fölet nästan inte mer värt än utläggen man har haft, TYVÄRR.

Men har Stoet presterat själv, mamman har ELIT och flera avkommor e. Stoet Har tävlingsmeriter/Diplom etc, då har man ju den Genetiska Faktorn att 3 generationer visat upp sig med toppen resultat och har Potential att bli någonting i Framtiden.

Ang. Fölvisningar: Jag visar aldrig föl, anser att det inte finns någon faktor som är sammanhängande att hoppfölen senare i livet får Diplom vid 3-årstest eller går Svår Hoppning:grin:
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

När man läser i tråden, så får man ett intryck utav att är stoet meriterad så är avkomman värd tydligen hur mkt som helst.

Men hade aveln varit så enkel att man har en mkt meriterad märr och betäcker henne med en mkt merriterd hingst, och att avkomman slår allt så hade vi alla en OS kandidat hemma.
MEN aveln är tyvärr inte så enkel.
Även merriterade ston får mediokra föl, och de sk icke merriterade stona kan få kanoner.

Det måste få lov att vara individuell prissättning, på fölen och, så är vi uppfödare olika, och prioterar olika.
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Fast chansen att få en bra individ är ju helt klart mkt större om mödernet i generationer har lämnat bra, och då borde självklart den avkomman få kosta lite mer.
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Men det finns en poäng i det wolken fee skriver. Det finns dem som har ett mycket lovande sto som kanske skadat sig i tidiga år o därför bara hamnat i avelsboxen. Men stammen kanske talar för prestation ändå. Alla ston får heller inte chansen att prestera för att de har fel ägare.(som hos mig), Jag är skadad själv o kan inte rida längre. Då tog jag ett föl på mitt diplomsto i hopp om att jag skulle bli bra under det 1.5 året som gick. Men det blev jag inte. Stoet såldes o tävlar msv dressyr.Men avkomman fick aldrig chansen.Pga att jag var skadad(sjukpenning),hade blivit ensamstående med 3 barn o hade fullt skägg med att få mat på bordet under några år. Hade alltså inte råd att lämna bort till kunnig ryttare. Min dotter på 13 år red in henne o de har tränat upp tom LA men min dotter har inte tävlingsnerver.
Efter 2 föl är hon nu utlånad på minst 5 år för meritering.
Tror inte att det är så lätt att meriterad mamma ,superavkomma.
Det är inte säkert att mamman nedärver sig starkt.Hon kan också vara en sk slutprodukt. Skitbra själv men lämnar urkasst.
Ta tex o titta på detta års kungakannavinnare o hennes möderne.
http://www.blup.se/sv-SE/horses/108067
De flesta skulle aldrig betäckt det stoet frivilligt. 35p.
Hon har spottat ur sig 3 st kungakannanfinalister.
4 föl med 50+ på bedömning o då tror hon årets föl är det bästa o det är inte mönstrat ännu.
Avel är inte så enkelt alla ggr o tittar man sig blind på vissa saker så kan man lätt missa guldkornen.
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Fast jag menar inte bara att stoet ska vara meriterat, jag skrev i generationer.
Den individ du hänvisar till är inte så konstigt att den lämnar bra, även om hennes poäng inte är i topp så har hon ett starkt möderne bakåt. Både mamma, mormor & mormorsmor är A-prem, vilket alltså betyder att dom lämnat bra i generationer.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Svaret var inte bara till dig. Sorry.
Det jag menade var att man måste se hela bilden. Tittar du bara på hennes mor så är det ingen rolig märr.
Men förävningsstarkt möderne ja.
Sedan finns det kanonhästar som tävlat högt osv som absolut inte nedärver sig.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 039
Senast: YlvaG
·
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
313
Senast: 95johsv
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag så släppte Ed Sheeran ett nytt album. Och som ni kanske vet så älskar jag hans musik ❤️ Och jag har iprincip inte sovit nånting...
Svar
5
· Visningar
877
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
14 812
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp