Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?
Det handlar lika mycket om att
kunna sälja - att vara försäljare helt enkelt. Det handlar även lika mycket om att kunna bedömma hästar som att kunna prissättningen nationellt och internationellt.
Håller med här. När man ska sälja så handlar det mycket om att "kunna sälja" sin vara. Vi som jobbar i branschen får gå mycket säljkurser samt att endel har det "i blodet". Man behöver för detta INTE vara en "sådan där jobbig försäljare" som gör ALLT för att sälja sin vara "till varje pris". Upplever ofta att man "inte vågar tro" på det man säljer. Det här med prissättning är också intressant. Som någon skrev tidigare så styr marknaden till mångt och mycket priset, men vi som säljer måste också sträva framåt i prisutvecklingen. Annars stannar den av. Man KAN styra priset endel själv. 25-35 tusen för en fölunge skrev någon var ett normalt pris idag vilket jag inte håller med om. Snarare har det ökat till 50 som någon annan skrev. Tycker det har hänt mycket på prisfronten senaste året. Studerar priser och prissättning ganska aktivt och det går som tur är framåt!
Någon skrev att det vore intressant att se vad de som sätter ut sina föl för 70-80 får för dom. Det är kanske inte alla i början av en "prisökning" som får ut det dom annonserar för men "hänger man i" så "vänjer" sig maknaden vid priserna och vipps så har vi fått en prisökning! (Lät ju väldigt enkelt....
)
Vi Måste sträva framåt och få betalt för våra uppfödningarna! Det blir ju inte direkt billigare att avla . Alla kostnader ökar. Tyvärr är det ju så att det oftast inte skiljer sig så mycket på att ta fram en "bra" fölunge som en "dålig". Tolka mig rätt.
Sedan har jag FULL förståelse för att man ibland är tvungen att "dumpa" priset för att man kanske inte har plats, tid eller fått ändrarde förhållanden. Däremot ska vi inte sabba marknaden genom att inte våga ta betalt!
Håller själv på i liten skala och det är inte lätt att få betalt för sina föl. Är inte ett känt namn men försöker som någon skriver att slänga ut hintar och skaffa mig kontakter. Tror nog det är så man säljer bäst, inte på annons, tyvärr... Ibland måste man också ha lite is i magen!
Tror att det tar tid, kraft och kostar mycket pengar i början innan man får lite fart på det hela.
Nu har jag dillat fram och tillbaka om mina åsikter och erfarenheter.
Tillägger igen till Leteng:
Man kan ju undra varför de inte köpte den andra åringen för 35.000:-?
Begärde för många år sedan 20000:- för mitt föl när en i stallet kom och frågade om hon var till salu. Då fick jag kommentaren att det fanns massor av föl för 7000:- att köpa. Ja, men köp dom då, tänkte jag. Man behöver ju inte vara ohyfsad när man ska pruta... Skillnad på att lägga ett skambud och ett "lite lägre bud"... Någon affär blev det inte iallafall.