Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

  • Avel
  • Trådstartare Trådstartare clownen
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Jag hjälper en släkting i england att leta föl (helst sto och svenskstammat, ja hon är en gammal sentimental tös) och har hittat massor massor med bra stammade föl i den prisklassen, dvs ca 35 000.QUOTE]

Men har du varit och tittat på alla dom fölen, eller går du på det som står i annonsen?
Jag menar inte nu att det inte finns riktigt fina föl i den priskategorin, utan mera att annonsen ibland lovar mer än den håller.

Ser nu att du bara skriver bra stammade, och är det bara det man söker så är det ju genast lättare att köpa föl.
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Det var en het och intressant tråd detta! Jag funderar också lite på det här med prisbildning och liknande då det gäller föl.

Har "förhoppningsvis" föl på gång och min annars motstridige man (i allafall då det gäller nya hästäventyr) gjorde vågen då han läste denna tråden samtidigt som han sa: Finns det verkligen något som ger pengar alltså inte bara kostar pengar inom hästvärlden?

Som uppfödare vill man naturligtvis ha ut så mycket som möjligt för det man avlat fram men som köpare tänker man förmodligen på ett annat sätt. Det är väl där som dessa kurvor möts som den ideala prisklassen finns?

Jag kan bara gå till mitt eget tänk. Jag har aldrig vågat mig på att köpa ett föl av flera orsaker, dels är det oerhört svårt att se vad som kommer att infrias hos avkomman oavsett fina anor (de har ju alla prövade och godkända hingstar som fäder) och dels tar det väldigt lång tid innan jag ens kan börja rida hästen och mycket kan hända på vägen (man riskerar en del). En annan viktig fråga är: hur mycket kommer jag att kunna ta ut vid en senare försäljning om priset ligger på 100 000 redan som föl?

Ibland är det lite synd att allt skall prissättas och utifrån detta redovisa hur lyckad/misslyckad man är som uppfödare. Jag vill nog handplocka dem som ska köpa mina telningar och hellre ett bra pris till någon som kan få fram det bästa än ett högre pris till med enda merit att de har mycket pengar.. Nu har jag inte behov att leva på hästeriet utan snarare handlar det om ett gediget intresse från min sida.

Men vill vi i första hand tjäna pengar på hästarna? Vem har råd att köpa så här dyrt? Ska vi återföra sporten till att vara en lyxkonsumtion? Eller vill vi behålla det folkliga som slagit igenom allt mer på senare år? Det är funderingar som jag faktiskt har svårt att ta ställning till själv, å ena sidan vill jag naturligtvis få mycket betalt men skulle fundera mer än en gång innan jag själv la upp dessa pengar:confused::cool:

Det verkar emellertid vara en viktig fråga att diskutera ur flera vinklar eftersom det i nuläget (som jag fattat det i alla fall) är svårt för många av uppfödarna att ens få igen sina satsade pengar (allt slit oinräknat). Jag har flera gånger stött på gamla duktiga uppfödare som vill sälja sina välavlade ungdjur allt för billigt (inte via annons utan då man slagit sig i slang med dem).

Jag tror dock att ett/en system/prismall som kan användas på ett enkelt sätt vore bra att använda sig av, som det är nu skulle i princip samma föl kunna inbringa antingen ett högt eller lågt pris beroende på vem man är som säljare. För mig ter det sig oseriöst och misstänksamhetens skimmer riskerar att genomsyra hela marknaden (trots att fri marknad råder).
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Black Pearl skrev:

Nu har jag inte behov att leva på hästeriet utan snarare handlar det om ett gediget intresse från min sida.

Men vill vi i första hand tjäna pengar på hästarna? Vem har råd att köpa så här dyrt? Ska vi återföra sporten till att vara en lyxkonsumtion? Eller vill vi behålla det folkliga som slagit igenom allt mer på senare år? Det är funderingar som jag faktiskt har svårt att ta ställning till själv, å ena sidan vill jag naturligtvis få mycket betalt men skulle fundera mer än en gång innan jag själv la upp dessa pengar


Vi kan ju aldrig bortse från att hästar kostar! Vill man avla för prestation har jag ju sett vad priserna ligger på när man tar in sperma från t ex Tyskland. Ska det framtida avelsstoet meriteras ute på tävlingar kostar det. Att ha stoet åka på betäckning kostar. Vill man avla för gemene man så gör man det, då är det ju inte lika mycket som kostar.

Folkligt kan det visst vara men man väljer ju själv prisklass. Gediget intresse har ingenting med prissättning att göra. Man kan ju också se det så att den som avlar på prestation har en gedigen kunskap och intresse som går utmärkt att kombinera ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Nu har jag en lite fråga. Om fölungen som man ska sälja har varit skadad/sjuk och det INTE är genetiskt eller medfött utan "ren otur", är man då tvungen att nästintill ge bort dom då? Jag menar, det är väll ingen som vill köpa en föunge som redan vart skadad...
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Jag vet inte men jag har annonserat ut min fölis för 45 000 med bra möderne och tilltalande färg och vad jag själv tycker är snygg men det får väll Gårdsmönstringen svara på :).

Har dock inte ens fått ett enda svar på min annons ?!?!
Så jag undrar nog hur gör man och hur många står kvar med sina fölungar ?
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Det är ju fantastiskt att få de priserna för sina föl! Vad jag förstår så har uppfödaren hållt på ett tag och kan därmed visa vad h*ns avkommor presterar. Men med vårt första föl hade vi inget att falla tillbaka på varken hos mamman eller pappan (enl tidigare inlägg). Kanske skulle man valt en mer namnkunnig hingst till första fölet för att åtminstonne haft det, men vi tyckte att Richfield matchade vårt sto bra och vad vi ville ha fram. Även om hon blev kl I så känner jag att jag inte kunde ta mer än normalt "fölpris" för henne om vi sålt henne som föl.
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

black pearl; Nu har jag inte behov att leva på hästeriet utan snarare handlar det om ett gediget intresse från min sida. Jag tror dock att ett/en system/prismall som kan användas på ett enkelt sätt vore bra att använda sig av skrev:
Jag har väldigt svårt att förstå den motsättning mellan det gedigna avelsintresset och möjligheten att optimera det ekonomiska utfallet av detsamma som Du målar upp. Dessutom tror jag att det är få som har möjlighet att leva av aveln - däremot tror jag vi är fler som inte har lust att formligen betala för att någon skall ta över den häst vi fött upp.

För min del är det det djupgående avelsintresset som gör och gjort att jag vinnlagt mig om att se till att ha riktigt bra ston i avel. Ston där möjligheterna till avelsframsteg är stora och som emellanåt faktiskt fått toppavkommor. Det är för mig självklart att välja ston från framstående mödernelinjer och min absoluta åsikt är att avel i så pass stor utsträckning ändå är fråga om tillfälligheter och kanske till och med tur - att det gäller att försöka säkra så många faktorer som möjligt när man väljer föräldrardjuren.

Hur Du tänker med prismallen förstår jag heller inte?? Vem skulle utarbeta en sådan?? Till vems förmån skulle den verka??
Jag är av den absoluta uppfattningen att om jag får fram en uppfödning av yppersta klass så får jag också betalt för den alldeles oavsett vem jag är och hur känd jag är.

Eller...jag kanske skall säga att jag VET att det är så eftersom jag själv - alldeles okänd i avelsSverige - sålde en uppfödning som åtminstone som föl visade högsta klass till ett pris som för mig var tillfredsställande.

Jag kan absolut inte tänka mig att sänka priset på "mina hästar" för att andra skall få ut mer...eller för att andra inte tycker sig kunna begära mer än de gör. Jag hoppas istället att alla som har bra ston i avel och som får fram fina avkommor inte skäms för att begära ordentligt med pengar för dem heller.

Jag har precis lika svårt att förstå den hingsthållare som förklarade att man hade som policy att inte ge rabatt till meriterade ston då man istället satte lägre priser på hingstarna för att alla som ville skulle ha råd att använda dem.
Hur kommer vi framåt i vår avel här i landet om "rättviseaspekten" är den ledande för prissättning och avelsurval??
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Tack för upplysningen om Rex! Jag googlade lite på honom och fick fram just detta. Det betyder att vårt sto har ganska mycket hopp i stammen så en hopphingst kanske inte är helt fel. Det stod också att han hade väldigt trevligt temperament, vilket hon ärvt.
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Tänk vad lätt det varit om man kunde utarbeta en prismall att gå efter! Jag leker lite med tanken att fölmönstringen kunde vara ett ännu bättre instrument än vad det är idag. Att man granskade fölen ännu mer "ingående" och att även stammen var poänggrundande. Eller andra parametrar. Jag vet alla svårigheter med detta så det behövs inte kommenteras utan som sagt jag leker med tanken.
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Mitt inlägg var mer en reflektion efter att ha läst tråden. Jag vill jättegärna ha bra betalt för mitt föl men som köpare tänker jag kanske annorlunda. Jag håller med dig i det du säger men tycker det är intressant att diskutera utifrån olika synsätt. Det finns precis som olika ideologier inom det här med avel. Det som anses bra där är mindre bra där osv man har olika käpphästar i sin strävan mot att avla fram guldhästen.

Mina gamla hästkänningar som länge avlat och fått fram fina meriterade ston godkända hingstar mm köper sällan dyra hästar, dem emellan verkar det råda en annan prislista. Visst krämar de på om det går vid försäljning och då blir det även en god historia att berätta efteråt.

Jo, jag är mer än väl medveten om att hästar kostar. Har själv hästgård och egna och inhyrda pållar och har varit med i svängen sedan 70-talet på ett eller annat sätt (dock inte via avel). Visst att föra in en gyllene skvätt från utlandet kostar på och dessa guldklimpar hittar säkerligen sina köpare. Men jag har också sett mycket skit (ursäkta uttrycket) som inte infriar löftena i annonserna och att köpa just föl för en stor peng anser jag vara mer riskabelt än att köpa en treåring t.ex som man kan börja arbeta med direkt och se vad de går för. Anledningen till att mina vänner köper föl är just att komma ner lite i pris men å andra sidan ta extrajobbet det innebär (och den långa väntan) men se fram emot att ha en bra häst framöver i bästa fall.

Det jag funderar över är var gränsen går för prestationsavel eller vanlig ridhästavel? Det verkar som om vi alla som avlar är lite jäviga och mycket förtjusta i våra egna fölungar (vilket är bra i och för sig), jag menar ingen avlar väl för att få en dålig unge? Omdömena om salufölen tenderar att vara väldigt subjektiva.

Jag pratade med en hingstuppfödare (äldre sådan) jag stötte på då jag besökte en station för ett par månader sedan och han berättade att han hade hittat en av hingstarna (en som Brink lovordar) som tvååring i ett gammalt hönshus i Hörby.

Vidare diskuterade vi priserna för språng mm och han hade gamla kvitton hemma från en svunnen tid då det kostade 700 kr att betäcka.

Det finns en viss risk också då pengar styr allt för mycket tex kommer kanske de hästar med kapacitet aldrig till skott och kan visa sin fina talang eftersom ryttaren inte är den mest lämpade att ta fram det men var den som hade råd att köpa pållen. För visst är det väl väldigt varierande med prissättningen?
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

kl

Följer debatten med ett stort intresse då jag också har ett föl som kanske ska säljas. Jag kollar mkt på annonser och det som då har slagit mig är att det är sådan skillnad på priserna.

Tycker att Clownen har mkt bra argument medans ameo känns lite avundsjuk och sur för dagen;)....

Självklart vill man ha bra betalt för sin uppfödning, speciellt om det verkligen är en bra avkomma.

Jag hoppas att jag i framtiden också ska lyckas etablera ett namn och kontakter som gör att föl/unghästar säljer sig lite mer av sig självt. Jag känner bara glädje och motivation när jag läser/hör om folk som faktiskt lyckas med sin avel.

Samtidigt måste man ju rätta munnen efter matsäcken när det gäller hur många ston man kan ha i avel och hur många unghästar/föl man kan hålla under vintern.

Jag är själv nu i den situationen att jag behöver sälja en häst för att ha bra med plats under vintern (det går som det är nu men det blir inte optimalt:)), vilket gjorde att jag inte betäckte något av mina ston i våras för det blir ju inte bättre med plats till nästa vinter om man inte får sålt. Jag tror att det är ett problem som många, kanske främst oerfarna, uppfödare står inför varje höst och en del blir då tvugna att dumpa priserna. Marknaden vet också om att den här prisdumpningen kommer och väntar ut den fram i oktober då fölen ska skiljas av och unghästarna stallas in.

Jag har även kollat lite på föl i prisklassen 30 40 tusen för att jag ev tänkte köpa en kompis till min och det man ser då är att deras möderna oftast har presterat inget eller mkt lite. Så kanske ligger de fölungarna rätt i pris?!
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Själv tycker jag att en klass I unge inte ska gå under 50000:-.

Funderar lite på det här med fölmönstringar. Vad jag själv har upplevt verkar det inte så svårt att komma upp i 45 poäng. Någon som vet hur många procent som gör det? Säger det verkligen så mycket om fölet har blivit klass I?
Funderar hur mycket köpare kollar på just resultat av fölmönstringar.
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Då kan man ju fråga sig varför de inte köpte det fölet för 35´?
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Tänk vad lätt det varit om man kunde utarbeta en prismall att gå efter! Jag leker lite med tanken att fölmönstringen kunde vara ett ännu bättre instrument än vad det är idag. Att man granskade fölen ännu mer "ingående" och att även stammen var poänggrundande. Eller andra parametrar. Jag vet alla svårigheter med detta så det behövs inte kommenteras utan som sagt jag leker med tanken.

Ja, kanske något sådant. Jag lekte också med tanken när jag spånade i inlägget. Meningen var inte att tramp någon på tårna. Jag är själv kluven angående priserna. Men som någon sa bra hästar säljer sig själva och har man ett ekonomiskt intresse i avelsarbetet så kanske man har flera ston igång och de som inte inbringar så mycket täcks upp av dem som gör det ( min bil blir ju inte mer värd bara för att jag själv har haft mycket utlägg det är vad den är värd för andra som styr om det blir affär eller ej).
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Jag hjälper en släkting i england att leta föl (helst sto och svenskstammat, ja hon är en gammal sentimental tös) och har hittat massor massor med bra stammade föl i den prisklassen, dvs ca 35 000.QUOTE]

Men har du varit och tittat på alla dom fölen, eller går du på det som står i annonsen?
Jag menar inte nu att det inte finns riktigt fina föl i den priskategorin, utan mera att annonsen ibland lovar mer än den håller.

Ser nu att du bara skriver bra stammade, och är det bara det man söker så är det ju genast lättare att köpa föl.
Dom senaste höstarna har vi varit på turne från skåne i söder till Motala i norr och kollat på massor av välstammade korrekta föl i den prisklassen, vi ska på turne i oktober igen, ska bli intressant och se om prisbilden är densamma i år. En sak som dock slagit mig är att hur dåligt hanterade/förberedda många uppfödare är! Jag vet inte hur många ggr vi har fått dra på gummistövlarna och ut i leriga hagar, och detta gäller både hobbyuppfödaren och storfräsarna.
Jag har också alltid blivit förvånad över hur lite intresse min släkting har för om ett föl är visat på fölmönstring eller inte, och resultatet och hur lite ev. resultat återspeglar sig på priset.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Är man avelsbloggare i Ridsport får man nog anses vara en kändis. Seen har jag ingen aning om vad du har gjort för att få den äran, men folk läser ju det du skriver och lgäger namnet på minnet.

Du måste verkligen ha vaknat på fel sida idag!
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Jag har också en känsla av att i stort sett alla föl blir kl I - eller har jag fel? Är det för lätt att få kl I eller visar man inte de föl som riskerar bli kl II? Helt ärligt ska jag säga att jag visste inte alls vad de skulle säga om vårt föl. Jag är helt nybörjare i avelsbranchen och visade henne dels för att försöka öka värdet på stoet dels att få en hum om hur hennes föl togs emot. Men framför allt för att lära mig. Av samma anledning åkt jag och tittade på 3-års test för att se och lära.
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Det handlar lika mycket om att kunna sälja - att vara försäljare helt enkelt. Det handlar även lika mycket om att kunna bedömma hästar som att kunna prissättningen nationellt och internationellt.

Håller med här. När man ska sälja så handlar det mycket om att "kunna sälja" sin vara. Vi som jobbar i branschen får gå mycket säljkurser samt att endel har det "i blodet". Man behöver för detta INTE vara en "sådan där jobbig försäljare" som gör ALLT för att sälja sin vara "till varje pris". Upplever ofta att man "inte vågar tro" på det man säljer. Det här med prissättning är också intressant. Som någon skrev tidigare så styr marknaden till mångt och mycket priset, men vi som säljer måste också sträva framåt i prisutvecklingen. Annars stannar den av. Man KAN styra priset endel själv. 25-35 tusen för en fölunge skrev någon var ett normalt pris idag vilket jag inte håller med om. Snarare har det ökat till 50 som någon annan skrev. Tycker det har hänt mycket på prisfronten senaste året. Studerar priser och prissättning ganska aktivt och det går som tur är framåt!
Någon skrev att det vore intressant att se vad de som sätter ut sina föl för 70-80 får för dom. Det är kanske inte alla i början av en "prisökning" som får ut det dom annonserar för men "hänger man i" så "vänjer" sig maknaden vid priserna och vipps så har vi fått en prisökning! (Lät ju väldigt enkelt....:grin:)
Vi Måste sträva framåt och få betalt för våra uppfödningarna! Det blir ju inte direkt billigare att avla . Alla kostnader ökar. Tyvärr är det ju så att det oftast inte skiljer sig så mycket på att ta fram en "bra" fölunge som en "dålig". Tolka mig rätt.
Sedan har jag FULL förståelse för att man ibland är tvungen att "dumpa" priset för att man kanske inte har plats, tid eller fått ändrarde förhållanden. Däremot ska vi inte sabba marknaden genom att inte våga ta betalt!
Håller själv på i liten skala och det är inte lätt att få betalt för sina föl. Är inte ett känt namn men försöker som någon skriver att slänga ut hintar och skaffa mig kontakter. Tror nog det är så man säljer bäst, inte på annons, tyvärr... Ibland måste man också ha lite is i magen!
Tror att det tar tid, kraft och kostar mycket pengar i början innan man får lite fart på det hela.
Nu har jag dillat fram och tillbaka om mina åsikter och erfarenheter.
Tillägger igen till Leteng:
Man kan ju undra varför de inte köpte den andra åringen för 35.000:-?
Begärde för många år sedan 20000:- för mitt föl när en i stallet kom och frågade om hon var till salu. Då fick jag kommentaren att det fanns massor av föl för 7000:- att köpa. Ja, men köp dom då, tänkte jag. Man behöver ju inte vara ohyfsad när man ska pruta... Skillnad på att lägga ett skambud och ett "lite lägre bud"... Någon affär blev det inte iallafall.
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

För 12 år sedan betalade jag 25000 kr för ett föl. De jag tittade på då låg mellan 15000 kr och 40000 kr. Så även om priserna har gått upp så var det inte gratis förr heller...
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Jag vet inte om de köpte den andra åringen. Jag var kanske otydlig när jag skrev, men det blev ingen affär med vår åring i alla fall. Vi var inte i behov av att sälja och därmed fanns jag ingen anledning att "skänka" bort min häst. Tanken har också slagit mig att det var kanske ett försök av dem att se om jag gick ner i pris om de sa att de kunde få en annan till billigare pris. Men de har gjort sitt val och det accepterar jag.
När vi letade häst till min dotter tyckte jag att det fanns, enligt annonser, många likvärdiga hästar men som skiljde väldigt i pris. Vid något tillfälle ringde jag på en annons med "för högt pris" för vår plånbok och frågade om vi fick komma och titta. Jag var ärlig från början och sa att hästen nog var lite för dyr för oss men vi behövde få jämförelsematerial. De flesta var väldigt tillmötesgående och hade inget emot att visa eller berätta om sin häst och de uppskattade min ärlighet. Det visade sig ganska ofta att om man skrev att hästen i princip var redo för SM eller hade kapacitet för det, och priset låg på 60 000 kr så var det klar överdrift. Det var inga dåliga hästar men de motsvarade inte beskrivningen.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 039
Senast: YlvaG
·
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
313
Senast: 95johsv
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag så släppte Ed Sheeran ett nytt album. Och som ni kanske vet så älskar jag hans musik ❤️ Och jag har iprincip inte sovit nånting...
Svar
5
· Visningar
877
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
14 812
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp