Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

  • Avel
  • Trådstartare Trådstartare clownen
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Nej det är inte dagens normalpris! Priset ligger runt 50 idag på en vanlig unge.

Det var nog några år sedan vi låg där nere på prisnivån. Tack o lov!

Jag tror att vi kan komma tillbaka till de lägre siffrorna om vi går in i en rejäl lågkonjunktur. När kostnader för bensin, mat och boende skjuter i höjden prioriteras hästar - och då särskilt föl - bort från inköpslistan.

Jag kan tänka mig att lägga 100 000 på ett stoföl bara om det har mycket bra gång, utstrålning och prestationshärstamning på både mammans och pappans sida.
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Jag citerar inte hela ditt sista inlägg för det var så långt, men vill bara säga: :bow:.
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Jag tror att vi kan komma tillbaka till de lägre siffrorna om vi går in i en rejäl lågkonjunktur. När kostnader för bensin, mat och boende skjuter i höjden prioriteras hästar - och då särskilt föl - bort från inköpslistan.
Visst är det så!
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Tack!

Jag hör till kategorin "liten-knappt ens uppfödare- än"
Men mina ambitioner är ju att avkommorna ska ut i sporten och att jag så småningom kommer att kunna hänvisa till tidigare avkommor.

Bara för att jag föder upp i liten skala betyder inte att jag är mindre seriös.
Jag har sållat bland stona och har nu två som jag vill fortsätta på, kanske inte varje år, för det har jag inte plats till ( idagsläget) men med högt sikte.

Så tack för att du skriver att även min insats är betydelsefull!

Alla börjar vi ju nånstans - sen är det ingen som ännu kan veta vart vi kommer.

Jeanette
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Intressant diskussion!

Försöker kolla runt lite vad årets föl annonseras ut för när jag själv ska sälja en efter en relativt ung hingst utan särskilda prestationer men med ett högt blup och en elitmorfar, och där mamma och mormor gjort lite i Sverige, men resten av hästarna från stolinjen finns i utlandet. Nu när jag läser detta får jag kanske lite självförtroende att sätta en högre prislapp;)

Är det någon som märkt att vissa färger kan säljas dyrare än andra? Tänker att t ex svarta eller isabeller är intressantare än en vanlig brun?
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Rex själv gick lätt hoppning men han var helbror med Rytmic som gick svår.
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Intressant tråd. Har själv inte sålt några uppfödningar som föl, utan hellre behållit dem ett tag.

En reflektion som jag gör efter att ha läst inläggen är att jag tror att folk kanske har lite olika syn på "toppstam". För mig är exempelvis Contender riktig toppstam och Cardento är riktigt bra stam - och jag skulle därmed vara beredd att betala ett annat pris för Contender-fölet än Cardento-fölet. För ett föl med verklig toppstam i flera led och dessutom med ett välmeriterat möderne skulle jag nog kunna ge sexsiffriga belopp om jag skulle vara i situationen att jag skulle köpa in ett (sto-)föl.
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Nej det behöver dem inte vara. Det är det väl heller ingen som sagt?

Men sen så får man ju i regel även inte lika mycket betalt för dem fölungarna när dem säljs heller. (Precis som artikeln ovanför handlar om ) Då man inte kan ta betalt för mödernet eller genetiken sas. Har man ston utan meriter i aveln så blir ju priset på ungarna i regel därefter. Då är ju det orsaken till det lägre priset och inte om uppfödaren är känd eller okänd.
Är det inte DESSA fölen som är "en vanlig fölunge"?
Eller hamnar dessa i skräpkategroin, om vi går efter din prisskala?
Att inte, " ha ett namn" är endast en bidragande orsak till att man inte får sålt. Det handlar lika mycket om att kunna sälja - att vara försäljare helt enkelt. Det handlar även lika mycket om att kunna bedömma hästar som att kunna prissättningen nationellt och internationellt. Det handlar framförallt om vad vi har för ston i avel.
Fast har man inte ett namn så vet ju inte den presumtiva köparen om man verkligen vet vad man pratar om när man beskriver sin produkt eller om man bara skrävlar....

Frågan dyker då upp i mitt huvud - Jag? kändis/storfräsare? I vad? När blev jag en kändis/storfräsare? Vad har jag gjort för att få den titeln?
Är man avelsbloggare i Ridsport får man nog anses vara en kändis. Seen har jag ingen aning om vad du har gjort för att få den äran, men folk läser ju det du skriver och lgäger namnet på minnet.

Tvärtom så jag har alltid försökt att få uppfödare stora som små, att inse hur viktiga alla vi uppfödare är för hela den svenska hästnäringen. Näringen är ju baserad på dem hästar som finns inom landets gränser. Alltså alla dem hästar som vi uppfödare tagit fram ( förutom dem som importerats då). Detta ger per automatik alla uppfödare - en stor och viktig roll som grundstenarna i hela den svenska hästnäringen.

Det fungerar inte att alla små uppfödare med kanske 1-2 ston i avel tror att det dem gör hemma i stallet/med sin avel inte har någon som helst betydelse i det stora sammanhanget. För det gör det! Alla uppfödare, stora som små, måste lära sig att inse sin egen betydelse i ett större sammanhang. Alla är lika viktiga stor som liten! Känd som okänd! Vi måste lära oss att samarbeta mer och tänka framåt istället för att hålla på och tjafsa och bespotta varandra.
Fina ord, men jag känner mig ganska säker på att de småuppfödare som läser här och som har ett ganska bra föl de inte blir av med för 35' inte blir ett dugg gladare över att läsa att "en vanlig unge" ska kosta 50'.

Självklart har vi betydelse, det har alla. Men vi har också olika förutsättningar.
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

mkt bra inlägg :bow:

tack för att du skriver att även min insats är betydelsefull! :bow:

jag räknar mig själv som en "liten" uppfödare, är ny i branschen.. har hittills inte sålt något föl alls.. första dog ju och det som föddes förra året är ej till salu då jag förlorade mamman och jag vill föra generna vidare! har 2 ston i aveln och 2 ungston som ska in i avelsboxen när de är 3 år.
jag har inget "namn", men jag hoppas ändå på att kunna få sålt avkommor i fortsättning. Tycker att jag har en bra grund att stå på med mina ston som jag har i stallet! Har lite kontakter med välkänt folk inom branschen så jag hoppas på att de kan "hjälpa" mig! :D
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Bra sak säljer sig själv. En sanning med modifikation. Många är de ryttare som gladeligen berättar att de köpte hästen för en spottstyver av uppfödaren.

Efter årens fölmönstringar brukar fölannonserna på "vanliga" föl komma, en del kan man ju anse vara glädjepriser, men XX med hyffsad stam och klass II ligger runt 35-40'.

Vet att det går en hel del fölungar för 20-25'. Det är bara att höra runt bland hästhandlarna.

Även om jag tycker priserna är för låga kan jag inte göra något åt saken ensam, jag tillhör ju inte den köpande kategorin.
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

:eek: ??? Måste säga tt jag inte alls förstår hur du kan säga så om "Clownen"!? Jag brukar oftast tycka att du har mkt vettiga åsikter, men tycker att det är både, dumt och barnsligt att "röja" identitet, och göra ett sådant påhopp! Bara för att man bloggar, behöver man ju inte vara någon "kändis"!:o

Annars tycker jag att Clownens inlägg var strålande! Klart vi alla, stora som små är otroligt viktiga, både för utvecklingen av hästar o prissättningen av föl!

En väldigt bra tråd, och jag satt själv och funderade över priserna...Skulle spontant säga att normal fölen bör kosta 45-60 och de bra mellan 80-150...! Med bra menar jag då de som har bra "stam" och prestation i stammen samt ser ok till mycket bra ut själva.

Har en annan fråga ang detta, har fått erbjudande om att köpa ett lovande föl från Tyskland, är det någon som vet vilka extra kostnader man skall räkna med? resa, om registration, veterinär mm?
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Ja, du har natuligtvis rätt att det finns många skäl att sälja "för billigt". Sitter man i knipa är det bättre att få in 35 000 än att behöva betala upphåll för en häst. Det skulle vara spännande att veta om de som sätter mellan 80 000 - 100 000 kr för ett föl, verkligen får de sålda för den summan. Samtidigt undrar jag vad det är som får dem att anse att fölet är värt detta pris när man kan se rent stam-mässigt likvärdiga föl för 35 000 kr och ibland lägre.
Men om jag skulle sälja ett för med bra stam som blir kl I på fölvisning, tycker jag att mellan 35 - 45 000 är ett rimligt pris. Det är också ett pris jag hade varit beredd att ge. För en åring ca 5 - 10 000 till. Därefter ökar ju priset betydligt.

Jag har en vän som aldrig säljer sina föl under 100000+moms o de är sålda vid avvänjningen. De har väldigt meriterade syskon. Gått bra i fölchampionat o de andra championaten.

Själv tycker jag att en klass I unge inte ska gå under 50000:-.
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Är det inte DESSA fölen som är "en vanlig fölunge"?
Eller hamnar dessa i skräpkategroin, om vi går efter din prisskala?

Nej dessa fölungar hamnar inte i någon skräpkategori. Varför skulle dem göra det? Dem hamnar i en kategori där man inte har så mycket att fästa prisbilden på inför ev. spekulanter. Dem har inte så mycket man som uppfödare kan peka på och säga: Det är det här som kostar....Man har som säljare till dessa fölungar bara det man ser för dagen att presentera för köparen/spekulanten.

Fast har man inte ett namn så vet ju inte den presumtiva köparen om man verkligen vet vad man pratar om när man beskriver sin produkt eller om man bara skrävlar....

Det går relativt snabbt att höra om en person vet vad den pratar om eller om h*n bara skrävlar. Sen håller jag med om att visst är det lättare att sälja om man har skapat sig ett namn - det säger jag ingenting om.

Är man avelsbloggare i Ridsport får man nog anses vara en kändis. Seen har jag ingen aning om vad du har gjort för att få den äran, men folk läser ju det du skriver och lgäger namnet på minnet.

Om du anser att jag har blivit kändis eller storfräsare av att skriva en blogg så har du och jag inte samma definition av kändisar och storfräsare?! Jag pratar om kändisar i avelssammanhang och inte i bloggsammahang! Såna som jag som uppfödare kan studera och lära mig något om avel av. Helt enkelt dem som har bidragit med något i aveln eller sporten.

Själv så anser jag det inte som någon större bedrift att blogga. Jag anser mig inte heller ha erhållit några speciella förmåner när fölen nu skall säljas, några månader efter att bloggen avslutats. Jag är samma uppfödare idag, som innan jag skrev bloggen! Varken mer eller mindre. Jag är helt enkelt en av alla andra uppfödare.

Fina ord, men jag känner mig ganska säker på att de småuppfödare som läser här och som har ett ganska bra föl de inte blir av med för 35' inte blir ett dugg gladare över att läsa att "en vanlig unge" ska kosta 50'.

Det kanske mer är en beskrivning av dig själv och dina egna reflektioner på vad jag skrivit eftersom att du verkar irriterad? Jag är inte ute efter att trampa vare sig dig eller någon annan på tårna! Utan jag är ute eftr en objektiv reflektion på själva prissättningen av fölungar i Sverige, utifrån en subjektiv erfarenhet med utgångpunkt från en artikel.

Självklart har vi betydelse, det har alla. Men vi har också olika förutsättningar.

Lite grann av förutsättningarna skapar vi ju själva som uppfödare. Vi ansvarar ju för vår egen avel vi bedriver. Avlar vi fram fölungar som marknaden inte efterfrågar eller betalar för, så får vi ju sedan stå där vackert med våra föl.

Om jag som uppfödare inte får mina avkommor sålda så måste jag helt enkelt ta mig en funderar på vad jag håller på med?

Vad är det egentligen för avel jag bedriver? För vems skull avlar jag? Avlar jag för min egen skull så får jag också vackert stå där med min egen avkomma.

Eller är det så att jag inte är en försäljar typ och helt eneklt inte klarar av att sälja? Eller är det helt enkelt bara så att det just nu är lågkonjunktur och därigenom svårt att sälja fölungar?

Det är ett stort ansvar att hålla på med avel och kunna kalla sig uppfödare! Det ansvaret måste man som uppfödare vara beredd att ta i både med och motgångar. Samtidigt så är det här med avelsplaneringen något svårt som kräver en hel del ödmjukhet av oss uppfödare inför varandras arbete och framgångar!

Nej jag vill ha en ökad kommunikation och ett ökat samarbete uppfödare emellan istället för en massa gnäll!

Jag vill även ha till en ökad kommunikation och ett bättre samarbete mellan uppfödaren och hingshållaren. Vi är varandras symbios och klarar oss inte utan varandra om vi ska komma någonstans i den svenska sporthästaveln.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Nej det är inte dagens normalpris! Priset ligger runt 50 idag på en vanlig unge.

Det var nog några år sedan vi låg där nere på prisnivån. Tack o lov!
Jag hjälper en släkting i england att leta föl (helst sto och svenskstammat, ja hon är en gammal sentimental tös) och har hittat massor massor med bra stammade föl i den prisklassen, dvs ca 35 000. Sen finns det naturligtvis dom där fölen för 100 000 eller mer, vars uppfödare tycker att det är det bästa fölet som finns i sverige, konstigt nog är det ofta dom fölen som dyker upp som 3 åringar för 70-80 000....
Det är bara att konstatera att det är köparens marknad, och att det finns fler föl till salu än det finns folk som är villiga att slänga upp 50 000 eller mer.
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Många av de föl som kostar 35000:- tillkommer nog momsen på o då är du uppe i 50000:- ändå.
Det är lite klurigt när man inte vet om folk diskuterar priset inkl moms eller utan.

Kan fö hålla med Neve att det var knepigt att Ameo kunde röja identiteten på ett nick när andras inlägg raderas oavkortat så fort någon nämns med namn.
Denna person i fråga bad ju inte om att alla skulle få veta vem som döljer sig bakom nicket.
Iofs kanske man kan hitta det på personens profil...har inte kollat.
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Jag hjälper en släkting i england att leta föl (helst sto och svenskstammat, ja hon är en gammal sentimental tös) och har hittat massor massor med bra stammade föl i den prisklassen, dvs ca 35 000.
Det är bara att konstatera att det är köparens marknad, och att det finns fler föl till salu än det finns folk som är villiga att slänga upp 50 000 eller mer.

Stämmer bra med den prisbild jag uppfattat.
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Många av de föl som kostar 35000:- tillkommer nog momsen på o då är du uppe i 50000:- ändå.
Det är lite klurigt när man inte vet om folk diskuterar priset inkl moms eller utan.
Tror att de som inte skriver inklusive/exklusive moms i annonsen, inte heller är momsregistrerade.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 038
Senast: YlvaG
·
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
313
Senast: 95johsv
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag så släppte Ed Sheeran ett nytt album. Och som ni kanske vet så älskar jag hans musik ❤️ Och jag har iprincip inte sovit nånting...
Svar
5
· Visningar
877
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
14 809
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp