Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?
Är det inte DESSA fölen som är "en vanlig fölunge"?
Eller hamnar dessa i skräpkategroin, om vi går efter din prisskala?
Nej dessa fölungar hamnar inte i någon skräpkategori. Varför skulle dem göra det? Dem hamnar i en kategori där man inte har så mycket att fästa prisbilden på inför ev. spekulanter. Dem har inte så mycket man som uppfödare kan peka på och säga: Det är det här som kostar....Man har som säljare till dessa fölungar bara det man ser för dagen att presentera för köparen/spekulanten.
Fast har man inte ett namn så vet ju inte den presumtiva köparen om man verkligen vet vad man pratar om när man beskriver sin produkt eller om man bara skrävlar....
Det går relativt snabbt att höra om en person vet vad den pratar om eller om h*n bara skrävlar. Sen håller jag med om att visst är det lättare att sälja om man har skapat sig ett namn - det säger jag ingenting om.
Är man avelsbloggare i Ridsport får man nog anses vara en kändis. Seen har jag ingen aning om vad du har gjort för att få den äran, men folk läser ju det du skriver och lgäger namnet på minnet.
Om du anser att jag har blivit kändis eller storfräsare av att skriva en blogg så har du och jag inte samma definition av kändisar och storfräsare?! Jag pratar om kändisar i avelssammanhang och inte i bloggsammahang! Såna som jag som uppfödare kan studera och lära mig något om avel av. Helt enkelt dem som har bidragit med något i aveln eller sporten.
Själv så anser jag det inte som någon större bedrift att blogga. Jag anser mig inte heller ha erhållit några speciella förmåner när fölen nu skall säljas, några månader efter att bloggen avslutats. Jag är samma uppfödare idag, som innan jag skrev bloggen! Varken mer eller mindre. Jag är helt enkelt en av alla andra uppfödare.
Fina ord, men jag känner mig ganska säker på att de småuppfödare som läser här och som har ett ganska bra föl de inte blir av med för 35' inte blir ett dugg gladare över att läsa att "en vanlig unge" ska kosta 50'.
Det kanske mer är en beskrivning av dig själv och dina egna reflektioner på vad jag skrivit eftersom att du verkar irriterad? Jag är inte ute efter att trampa vare sig dig eller någon annan på tårna! Utan jag är ute eftr en objektiv reflektion på själva prissättningen av fölungar i Sverige, utifrån en subjektiv erfarenhet med utgångpunkt från en artikel.
Självklart har vi betydelse, det har alla. Men vi har också olika förutsättningar.
Lite grann av förutsättningarna skapar vi ju själva som uppfödare. Vi ansvarar ju för vår egen avel vi bedriver. Avlar vi fram fölungar som marknaden inte efterfrågar eller betalar för, så får vi ju sedan stå där vackert med våra föl.
Om jag som uppfödare inte får mina avkommor sålda så måste jag helt enkelt ta mig en funderar på vad jag håller på med?
Vad är det egentligen för avel jag bedriver? För vems skull avlar jag? Avlar jag för min egen skull så får jag också vackert stå där med min egen avkomma.
Eller är det så att jag inte är en försäljar typ och helt eneklt inte klarar av att sälja? Eller är det helt enkelt bara så att det just nu är lågkonjunktur och därigenom svårt att sälja fölungar?
Det är ett stort ansvar att hålla på med avel och kunna kalla sig uppfödare! Det ansvaret måste man som uppfödare vara beredd att ta i både med och motgångar. Samtidigt så är det här med avelsplaneringen något svårt som kräver en hel del ödmjukhet av oss uppfödare inför varandras arbete och framgångar!
Nej jag vill ha en ökad kommunikation och ett ökat samarbete uppfödare emellan istället för en massa gnäll!
Jag vill även ha till en ökad kommunikation och ett bättre samarbete mellan uppfödaren och hingshållaren. Vi är varandras symbios och klarar oss inte utan varandra om vi ska komma någonstans i den svenska sporthästaveln.