Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

  • Avel
  • Trådstartare Trådstartare clownen
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Varför har ni tagit en hopphingst på ett dressyrsto? Eller ligger det hopphingst bakom i hennes blod? (nyfiken hur ni tänkt erat avelsmål).
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Intressant att läsa.
Och mkt stämmer ju överens om hur jag själv tänker.
Nu har jag inte sålt mer än 3 föl, och där han väger in sina oprövade hingstars "rabatter", så lägger jag in rabatt till en köpare som kan matcha det ämne jag säljer.
För mej är det i dagsläget intressant att försöka få ut mina få avkommor till någon som är intresserad av att visa på unghästtest, breeeders osv. för att på sikt få meriterade avkommor.
Jag tjänar inget på att sälja dyrt till en som ändå inte är intresserad av att tävla, om man ska tänka mer frammåt.

Sen kan det ju låta lätt när man läser artikeln, men det ska omvandlas till siffror också:grin:

Ligger man för billigt undrar folk varför, och för dyrt är juinte heller bra, fast kanske bättre ändå, för då kommer ändå dom och tittar som vill ha ett riktigt ämne. (bättre köpare tänker jag?)
Och pruta kan man ju. Speciellt om det är en bra köpare och det är ändå mer ekonomiskt att sälja som föl, än ha kvar en ettåring.
Sen är det väl nästan bättre att behålla och rida in för att få fler potentiella köpare.

Spånar hej vilt..

Men måste hålla med om att man ibland blir "deprimerad" av att läsa annonserna där, vad det står iallafall, stjärnämnen säljs för inget alls.
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Bara för man säljer en fölunge för 25-30000 behöver det väl inte vara något fel på eller. Det är väl upp till den som säljer vad den sätter för pris. Har sålt en jättefint sto föl med toppstam med mor och mormmor diplom och moder lämnat diplom avkommor. Pappa elithingst. denna fölunge sålde jag billigt till då jag hade för många hästar i stallet. Och jag kan lova att denna fölunge är inte sämre än någon annan som är ute för 60-70 000.
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

*kl*

Det måste vara otroligt svårt att prissätta föl rätt!:eek:

Som köpare så ser jag det naturligtvis som en fördel med ett modersto som har presterat och en konsoliderad stostam men det är inte alltid hela sanningen...

Jag hade själv turen att få "tillverka" en fölunge efter ett mycket talangfullt sto som aldrig någonsin har presterat eftersom tidigare ägare var helt ointresserad av tävling och årgånsvisningar. Men jag ser ju potentialen hon hade haft med rätt matchning och det gör ju att jag hade varit beredd att ge lika mycket för ett föl efter den mamman som jag hade gjort för ett föl ur en mamma som även presterat på pappret.

Summa summarum så skulle jag som fölköpare gärna vilja se moderstoet och göra min egen bedömning efter vad hon kan tänkas lämna.
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Det är helt sant, du sätter ett pris som du är nöjd med och får den såld, det är ju bra för både köpare och säljare. det behöver absolut inte vara något fel på fölungn för att man säljer till sjävlkostnadspris, utan kan bero på så många andra saker ex brist på plats etc
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Det är ju detta med avel som gör det så sjukt roligt och intressant! Man avlar ju det "bästa med det bästa" när man står där i semin spiltan, men det tar ju åtminstone 8 år från seminering innan man ser vad den äldsta blir och sen efterföljande avkommor som skall gå igenom unghästsystemet och prestera bra samt vara sunda och friska samt ha ett bra tävlingshuvud....
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Stoet är efter Midt West Ibi-light - Rex - Ciceron. MWIL är väl dressyrstammad men har ju även lämnat någon hopphäst som nu går svår klass här i Sverige. Rex vet jag inte så mycket om men har hört att det var en hopphingst. Som sagt tidigare var vi inte alls inne på avelstanken men för att kunna sälja henne till avel kände vi att vi var tvugna att ta ett eller två föl för att se om hon var lämplig till avel, d v s blev hon dräktig, hur var fölningarna och hur var hon som mamma? Med tanke på hennes stam tänkte vi från början att välja en dressyr- och sedan en hopphingst för att se hur det blev. Alltså, vi ville visa eventuella köpare av stoet avkommor från båda led så att säga. Richfield-avkomman är väldigt präglad av pappan och vi våra ögon en vacker häst. I år valde vi Qalle. Anledningen till det är att vi tycker om den typen av hingst, han rekommenderas till långa ston, han har även bra gång. Han har varit ute på tävlingsbanorna och visat sig - alltså ett gott temperament som jag tycker är MYCKET viktigt. Vi har också ett sto efter Quite Easy som vi tycker mycket om så vi vill fortsätt den linjen. Vi resonerade också kring Qalle att om inte hoppningen blir vad man önskar så har man förhoppningsvis en häst med bra gång som kan gå dressyr. Personligen tror inte jag att man ska findra dressyr- och hoppinriktningen alltför hårt utan emellanåt lägga in motsatsen.
Sammanfattningsvis kan man säga att vårt avelsmål var att visa fram ett sto som med fördel kan användas till avel, utan att för den sakens skull tro att det ska komma en OS-häst från henne. Men man vet ju aldrig...:angel:. Nu är jag inte så säker på att jag ska sälja henne. Det här med avel och föl är riktigt spännande och tänk om 3-årstesten går riktigt bra och Qalle-fölet blir kl I - ja ,då kan vad som helst hända:D
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Precis:)
JAG vet vad jag har för ston, men den ena är ung än och den andra t-märkt.(fast visad i tyskland och premiesto)
Nu ska den unga gå kvaitén och sedan utbildas mer och tävlas för att sedan ta fler föl på henne. Hon har fått ett föl som treåring, så samtidigt som hon utbildas så växer ju också den upp och får förhoppningsvis visa upp sej i ngt unghästtest.
Det är ju bättre med dokumenterade meriter som försäljningstaktik än att bara tycka att mina ston är bäst;)
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Det är ju bättre med dokumenterade meriter som försäljningstaktik än att bara tycka att mina ston är bäst

Håller med till 100%, det är min försäljningstaktik...Att synas i Sporten, att avla fram diplom hästar samt använda toppryttare som tävlar och meriterar dom. Det ser jag som en investering som senare genererar pengar (förhoppningsvis), om allt går som planerat!?
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Jag vet ju inte vad du har för sto/stam etc. Men ett sånt föl kostar hos mig mellan 100-150 tusen. 35-40 tusen är utläggen jag har haft från seminering till avskiljning av sto med föl...
Att sälja ett klass 1 föl med superbra stam från stosidan med prestationer och en bra hingst som bevisat sin förärvning är för billigt!
Det är nog inte många av oss småuppfödare som ens tänker tanken på att få ut så mkt pengar för ett föl.

Jag försökte sälja min grabb som föl och begärde 35.000 för en bra (men ej topp-) stammad, välbyggd hingstunge, ej visad på mönstring och opererad för x-benthet i ena framknäet.
EN spekulant ringde...

Jag brukar försöka sätta ett så högt pris som möjligt, som jag tror är realistiskt att en köpare kan vilja betala. Dvs det blir inte så himla höga priser ändå. Fast jag lyckas ju ändå inte sälja... :crazy:
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Håller med till 100%, det är min försäljningstaktik...Att synas i Sporten, att avla fram diplom hästar samt använda toppryttare som tävlar och meriterar dom. Det ser jag som en investering som senare genererar pengar (förhoppningsvis), om allt går som planerat!?
Det önskar väl de flesta att de kunde göra....
Jag är glad över att jag hittade ryttare som det kändes bra att sälja till, till min "guldklimp". Han får bästa möjliga chans där. Men det finns inte en chans i världen att jag skulle kunna ställa en häst hos en toppryttare och betala för det.
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Att sälja föl är lite av en konst idag, särskilt om man vill ha ut en större summa för den.
Men ett pris mellan 25.000 och 35.000 kr är väl ett normalt pris för ett föl.
¤ Sedan höjs priset om fölet är visad med bra poäng och ligger i klass 1, därtill kommer ju givetvis in om mamman har lämnat kvalitet innan, eller har egna prestationer.
¤ Men sist även stammen på fölet.

Men för mig, som liten uppfödare så är nog inte priset det allra viktigaste utan jag vill att mina föl/unghästars möjlighet och framtid skall vara den bästa, så för mig gäller det att köparen kan lägga fram tävlingserfarenhet, utbildning eller att man har en mkt bra tränare bakom sig.
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Men ett pris mellan 25.000 och 35.000 kr är väl ett normalt pris för ett föl.
Nej det är inte dagens normalpris! Priset ligger runt 50 idag på en vanlig unge.

Det var nog några år sedan vi låg där nere på prisnivån. Tack o lov!
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Min erfarenhet är att man får oftast inte mer betalt för en 1-åring än vad man får för ett föl, som 2-åring kan det vända men oftast inte mer än vad man får betalt för ett BRA föl...
Det är även min erfarenhet...
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Det skulle vara spännande att veta om de som sätter mellan 80 000 - 100 000 kr för ett föl, verkligen får de sålda för den summan.
Det får man oftast.
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Nej det är inte dagens normalpris! Priset ligger runt 50 idag på en vanlig unge.

Det var nog några år sedan vi låg där nere på prisnivån. Tack o lov!
Har du tittat bland annonserna på sistone? Det finns väldigt många föl som annonseras ut betydligt under 50.000. Det är NI "storfräsare" som säljer "vanliga föl" för 50' eller mer. Vi andra, som inte har svårklasston i avel, får inte ut de pengarna för "en vanlig fölunge".

Jag undrar vilka uppfödare du vänder dig till med din fråga? Kändisar eller gräsrötter?
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Har du tittat bland annonserna på sistone? Det finns väldigt många föl som annonseras ut betydligt under 50.000. Det är NI "storfräsare" som säljer "vanliga föl" för 50' eller mer. Vi andra, som inte har svårklasston i avel, får inte ut de pengarna för "en vanlig fölunge".

Jag undrar vilka uppfödare du vänder dig till med din fråga? Kändisar eller gräsrötter?
Du behöver inte ha ett svårklassto i avel för att ungen ska kosta 50´. Mammans merieter i aveln är ännu viktigare än vad hon själv gått för klass.

Sista frågan förstår jag inte?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Men nu finns det ju faktiskt ganska många som föder upp några enstaka föl med ston som varken har tävlingsmeriter eller tidigare avkommemeriter. Det behöver inte alls vara sämre ston att parkera i avelsboxen för det, de har bara inte har fått chansen!

Sista frågan - vi gräsrötter är OCKSÅ uppfödare, men eftersom vi inte hunnit göra oss ett namn har vi svårare för att få bra betalt för våra produkter.
Det är lätt för Er "kändisar" att sitta och raljera över priser på föl som många av oss inte ens vågar drömma om för ett normalföl.
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Men nu finns det ju faktiskt ganska många som föder upp några enstaka föl med ston som varken har tävlingsmeriter eller tidigare avkommemeriter. Det behöver inte alls vara sämre ston att parkera i avelsboxen för det, de har bara inte har fått chansen!
Nej det behöver dem inte vara. Det är det väl heller ingen som sagt?

Men sen så får man ju i regel även inte lika mycket betalt för dem fölungarna när dem säljs heller. (Precis som artikeln ovanför handlar om ) Då man inte kan ta betalt för mödernet eller genetiken sas. Har man ston utan meriter i aveln så blir ju priset på ungarna i regel därefter. Då är ju det orsaken till det lägre priset och inte om uppfödaren är känd eller okänd.

Sista frågan - vi gräsrötter är OCKSÅ uppfödare, men eftersom vi inte hunnit göra oss ett namn har vi svårare för att få bra betalt för våra produkter.
Att inte, " ha ett namn" är endast en bidragande orsak till att man inte får sålt. Det handlar lika mycket om att kunna sälja - att vara försäljare helt enkelt. Det handlar även lika mycket om att kunna bedömma hästar som att kunna prissättningen nationellt och internationellt. Det handlar framförallt om vad vi har för ston i avel.

Storfräsarna som du pratar om, det är för mig dem som har gjort någon form av nytta i såväl avel som sport. Dem var heller inga storfräsare från början som sålde sina hästar till höger och vänster. Däremot så har dem en gemensam nämnare: Dem har alltid satsat på bra ston och bra hingstar. Dem har sedan nått framgångar som gett dem epitetet storfräsare/kändisar.

Det är lätt för Er "kändisar" att sitta och raljera över priser på föl som många av oss inte ens vågar drömma om för ett normalföl.

Frågan dyker då upp i mitt huvud - Jag? kändis/storfräsare? I vad? När blev jag en kändis/storfräsare? Vad har jag gjort för att få den titeln? Storfräsare i aveln?! Knappast, då vi inte har hållit på tillräckligt länge ännu för att få dem stora framgångarna vi avlar mot. Nej jag förstår ingenting! Jag tycker inte om titeln storfräsare/kändis och vill inte ha den på mina axlar! Det är en titel som förpliktigar att man har haft flera framgångar i aveln/sporten. Vilket jag anser att vi inte haft.

Tvärtom så jag har alltid försökt att få uppfödare stora som små, att inse hur viktiga alla vi uppfödare är för hela den svenska hästnäringen. Näringen är ju baserad på dem hästar som finns inom landets gränser. Alltså alla dem hästar som vi uppfödare tagit fram ( förutom dem som importerats då). Detta ger per automatik alla uppfödare - en stor och viktig roll som grundstenarna i hela den svenska hästnäringen.

Det fungerar inte att alla små uppfödare med kanske 1-2 ston i avel tror att det dem gör hemma i stallet/med sin avel inte har någon som helst betydelse i det stora sammanhanget. För det gör det! Alla uppfödare, stora som små, måste lära sig att inse sin egen betydelse i ett större sammanhang. Alla är lika viktiga stor som liten! Känd som okänd! Vi måste lära oss att samarbeta mer och tänka framåt istället för att hålla på och tjafsa och bespotta varandra.

Nej jag är glad att vi har folk inom aveln och sporten som har nått framgångar och nu blivit kända! Vad vore vi utan dem? Ingenting? Tvärtom jag glädjs varje gång vi har svenska framgångar. Men att jag skulle vara kändis eller storfräsare - det är nästan löjligt! Ge hellre det epitetet till dem som förtjänar det!
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Nej det är inte dagens normalpris! Priset ligger runt 50 idag på en vanlig unge.

Det var nog några år sedan vi låg där nere på prisnivån. Tack o lov!

Priserna jag angav var utan moms.:angel:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 038
Senast: YlvaG
·
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
313
Senast: 95johsv
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag så släppte Ed Sheeran ett nytt album. Och som ni kanske vet så älskar jag hans musik ❤️ Och jag har iprincip inte sovit nånting...
Svar
5
· Visningar
877
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
14 809
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp