Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är ju bättre med dokumenterade meriter som försäljningstaktik än att bara tycka att mina ston är bäst
Det är nog inte många av oss småuppfödare som ens tänker tanken på att få ut så mkt pengar för ett föl.Jag vet ju inte vad du har för sto/stam etc. Men ett sånt föl kostar hos mig mellan 100-150 tusen. 35-40 tusen är utläggen jag har haft från seminering till avskiljning av sto med föl...
Att sälja ett klass 1 föl med superbra stam från stosidan med prestationer och en bra hingst som bevisat sin förärvning är för billigt!
Det önskar väl de flesta att de kunde göra....Håller med till 100%, det är min försäljningstaktik...Att synas i Sporten, att avla fram diplom hästar samt använda toppryttare som tävlar och meriterar dom. Det ser jag som en investering som senare genererar pengar (förhoppningsvis), om allt går som planerat!?
Nej det är inte dagens normalpris! Priset ligger runt 50 idag på en vanlig unge.Men ett pris mellan 25.000 och 35.000 kr är väl ett normalt pris för ett föl.
Det är även min erfarenhet...Min erfarenhet är att man får oftast inte mer betalt för en 1-åring än vad man får för ett föl, som 2-åring kan det vända men oftast inte mer än vad man får betalt för ett BRA föl...
Det får man oftast.Det skulle vara spännande att veta om de som sätter mellan 80 000 - 100 000 kr för ett föl, verkligen får de sålda för den summan.
Har du tittat bland annonserna på sistone? Det finns väldigt många föl som annonseras ut betydligt under 50.000. Det är NI "storfräsare" som säljer "vanliga föl" för 50' eller mer. Vi andra, som inte har svårklasston i avel, får inte ut de pengarna för "en vanlig fölunge".Nej det är inte dagens normalpris! Priset ligger runt 50 idag på en vanlig unge.
Det var nog några år sedan vi låg där nere på prisnivån. Tack o lov!
Du behöver inte ha ett svårklassto i avel för att ungen ska kosta 50´. Mammans merieter i aveln är ännu viktigare än vad hon själv gått för klass.Har du tittat bland annonserna på sistone? Det finns väldigt många föl som annonseras ut betydligt under 50.000. Det är NI "storfräsare" som säljer "vanliga föl" för 50' eller mer. Vi andra, som inte har svårklasston i avel, får inte ut de pengarna för "en vanlig fölunge".
Jag undrar vilka uppfödare du vänder dig till med din fråga? Kändisar eller gräsrötter?
Nej det behöver dem inte vara. Det är det väl heller ingen som sagt?Men nu finns det ju faktiskt ganska många som föder upp några enstaka föl med ston som varken har tävlingsmeriter eller tidigare avkommemeriter. Det behöver inte alls vara sämre ston att parkera i avelsboxen för det, de har bara inte har fått chansen!
Att inte, " ha ett namn" är endast en bidragande orsak till att man inte får sålt. Det handlar lika mycket om att kunna sälja - att vara försäljare helt enkelt. Det handlar även lika mycket om att kunna bedömma hästar som att kunna prissättningen nationellt och internationellt. Det handlar framförallt om vad vi har för ston i avel.Sista frågan - vi gräsrötter är OCKSÅ uppfödare, men eftersom vi inte hunnit göra oss ett namn har vi svårare för att få bra betalt för våra produkter.
Det är lätt för Er "kändisar" att sitta och raljera över priser på föl som många av oss inte ens vågar drömma om för ett normalföl.
Nej det är inte dagens normalpris! Priset ligger runt 50 idag på en vanlig unge.
Det var nog några år sedan vi låg där nere på prisnivån. Tack o lov!