Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

  • Avel
  • Trådstartare Trådstartare clownen
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Måste helt och hållet hålla med dig. Det är absoulut inte billigt att avla i dag. Jag tycker ochså att man ska få betalt för sin fölunge, med tanke på vad det kostar att ta fram den. Jag fick sälja min fölunge billigt pga av att jag hade för mycket hästar i stallet. Annars hade jag inte sålt den för under 50:000 kr. Med tanke på moderns stam då mormor lämnat flera diplom avkommor. Och även mormorsmor lämnat diplomavkommor. Men sålde till en jättebra tjej så det känns jättebra vet att den kommer få det toppen. Viktigt att veta att hästen får det bra ochså det värderar jag väldigt högt..
Man måste vara realistisk ochså hur många får 100000:för sina föl det kan väl inte vara så många! Eller jag kanske har helt fel...::
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

KL
Jag kan inte förstå hur ni kan hänga upp er på klass I föl. Fölmönstring är inte avelsvärderande och eg inget värt. Skulle vara intressant att se hur många av dessa klass I föl som är klass I som 3 åringar?

Jag tycker att det är roligt att se att vissa kan få bra betalt för sina föl men ärligt så förstår jag inte att någon är villig att ge 100 000 och mer för ett 6 mån föl. Även om helsyskon har presterat mkt så innebär det inte att detta syskon kommer att göra det. Mamman kan ha gått SM men ändå inte nerärva sin talang till sina avkommor, lika så hingsten och vem säjer att en blandning av dessa 2 är den bästa?

Tur att jag håller mig med ponnisar, där är 15-25' ett bra pris på ett föl;) om man nu inte bortser från vad rp fölen kostar.

Jag märkte när jag delade stall med en som hade halvblodsföl, jag som sålde mitt föl för 10' fick en högre procentuell vinst än vad halvblodsfölets ägare fick som sålde runt 35'
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Funderar lite på det här med fölmönstringar. Vad jag själv har upplevt verkar det inte så svårt att komma upp i 45 poäng. Någon som vet hur många procent som gör det? Säger det verkligen så mycket om fölet har blivit klass I?
För hela landet vet jag inte någon procentsats.
Kan bara säga det att här i Värmland går aveln utför! I alla fall om man får tro fölmönstringsresultaten de senaste åren.

2005 blev 90% klass 1 (29 bedömda föl)
2006 blev 52% klass 1 (29 bedömda föl)
2007 blev 38% klass 1 (26 bedömda föl)
(Eller kan resultaten bero på att det var olika domare som dömde?:angel:)
Själv så skulle jag inte ha något emot att köpa ett klass 2 föl om jag sett den och gillade den, såg några i höstas som jag absolut skulle kunna tänka mig att ha i framtida avel.
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

KL
Jag kan inte förstå hur ni kan hänga upp er på klass I föl. Fölmönstring är inte avelsvärderande och eg inget värt. Skulle vara intressant att se hur många av dessa klass I föl som är klass I som 3 åringar?

Jag tycker att det är roligt att se att vissa kan få bra betalt för sina föl men ärligt så förstår jag inte att någon är villig att ge 100 000 och mer för ett 6 mån föl. Även om helsyskon har presterat mkt så innebär det inte att detta syskon kommer att göra det. Mamman kan ha gått SM men ändå inte nerärva sin talang till sina avkommor, lika så hingsten och vem säjer att en blandning av dessa 2 är den bästa?

Tur att jag håller mig med ponnisar, där är 15-25' ett bra pris på ett föl;) om man nu inte bortser från vad rp fölen kostar.

Jag märkte när jag delade stall med en som hade halvblodsföl, jag som sålde mitt föl för 10' fick en högre procentuell vinst än vad halvblodsfölets ägare fick som sålde runt 35'

Men ska man ha ett riktigt extrem-toppstammat föl så kostar det ibland mer än 100.000 att ta fram. Jag har gjort en uträkning på vad det skulle kosta att ta fram en fölunge efter Eurocommerce Berlin, då en bekant betäckt med honom. Kostnaden hamnar på 100-130.000. Min bekant bara skrattar folk i ansiktet som tror att de kan komma och köpa ett sånt föl för 50.000. Jag såg ett föl efter EC Berlin till salu för 80.000 och tänkte då att det måste vara en rejäl förlust...
Sen tror jag inte att det är så otroligt mycket större sannolikhet att få en superindivid av Contender jämfört med Cardento som någon tog som exempel innan... så personligen anser jag inte att det är värt dessa ohyggliga summor.
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

oj vilken skillnad på siffrorna, ganska märkligt. Men intressant. Nej jag skulle också kunna tänka mig köpa ett klass II föl. Vet att förra året när vi visa vårt sto så tyckte jag inte att det var så många som blev klass II, själv blev hon klass I, det är något som jag inte ens reflekterat över vid prissättningen, men köpare kanske tycker det betyder mycket
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

För hela landet vet jag inte någon procentsats.
Kan bara säga det att här i Värmland går aveln utför! I alla fall om man får tro fölmönstringsresultaten de senaste åren.

2005 blev 90% klass 1 (29 bedömda föl)
2006 blev 52% klass 1 (29 bedömda föl)
2007 blev 38% klass 1 (26 bedömda föl)
(Eller kan resultaten bero på att det var olika domare som dömde?:angel:)
Själv så skulle jag inte ha något emot att köpa ett klass 2 föl om jag sett den och gillade den, såg några i höstas som jag absolut skulle kunna tänka mig att ha i framtida avel.


Vet att dom skärpt till bedömningen av föl just för att det varit mycket glädjesiffror. När man studerat de som blivit klass 1 som föl är det inte alls många av dom som får klass 1 el diplom som 3-åringar. Man vill att dessa ska spegla varandra lite mer och därför ändrat endel i bedömningen.
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Jag vet inte om du missuppfattade mig men det var inget illa ment mot dig. Menade som du skriver att det var ett sätt för dom att pruta men man tänker ju själv att varför köpte dom nu inte den andra om den passade dom i pris, jo förmodligen för att de inte tyckte att den var lika fin, bra som din!
Hoppas du förstår hur jag menar!!
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Funderar lite på det här med fölmönstringar. Vad jag själv har upplevt verkar det inte så svårt att komma upp i 45 poäng. Någon som vet hur många procent som gör det? Säger det verkligen så mycket om fölet har blivit klass I?
Funderar hur mycket köpare kollar på just resultat av fölmönstringar.

Förra året fick 64% av de föl som visades kl. I, 30% kl.II, 4% kl.III och 2% kl. IV, jag blev lite uppeppad att göra lite egen statistik på alla visade föl 2007 nu när jag läste din fråga.

Jag tror det beror helt på vilken typ av köpare som är spekulant på fölet och vad de är mest intresserade av - de som håller på med sporten har jag upplevt mest bryr sig om prestationer i stammen, då menar jag ej på unghästvisningar typ föl och 3-4 årsvisningar utan tävlingar t ex från syskon, mamma eller mormor. En avkomma jag vet fick 42 poäng som hopphäst på 3 års, har meriterat möderne i sporten och gick sedan bra (4 fel) i Falsterbo som 5 åring och såldes för en bra slant efter det. Nu var detta ej föl, men vad visar en del test/visningar egentligen, dagsformen är ju helt avgörande, med otur så har hästen en dålig dag just då. Med fölvisningar kan man se det extra mycket då de föl som går till regional final visas några dagar efter kvalet, och då kan man ibland se stora skillnader på dem några dagar bara. Jag tror dock att man kan se trender på visningar om hästen/fölet går bra där, men har de en dålig dag/ är i tillväxtfas så blir det mycket minus som följer hästen hela livet.

Ska spekulanten avla på fölet tycker jag att de verkar vara mer intresserade än ryttarna av poäng på fölvisningar och att hästen har diplom från unghästtest.
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Men ska man ha ett riktigt extrem-toppstammat föl så kostar det ibland mer än 100.000 att ta fram. Jag har gjort en uträkning på vad det skulle kosta att ta fram en fölunge efter Eurocommerce Berlin, då en bekant betäckt med honom. Kostnaden hamnar på 100-130.000. Min bekant bara skrattar folk i ansiktet som tror att de kan komma och köpa ett sånt föl för 50.000. Jag såg ett föl efter EC Berlin till salu för 80.000 och tänkte då att det måste vara en rejäl förlust...
Sen tror jag inte att det är så otroligt mycket större sannolikhet att få en superindivid av Contender jämfört med Cardento som någon tog som exempel innan... så personligen anser jag inte att det är värt dessa ohyggliga summor.

Dessutom är det så att dessa toppstammade, fina fölungar kommer att kosta mycket mer som treåring. Så om man öht ska ha råd att köpa en kanske man måste punga ut med de många pengarna (säg 50 till 100 tusen) som föl.
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Det är väl framför allt utländsk spermia som kostar mycket?

Jag träffade på en gammal uppfödare (med risk att låta tjatig eftersom jag nämnt honom i ett tidigare inlägg). Han hade just kommit hem från Tyskland efter att ha farit runt och tittat på ca 300 fölsingar. Mest var han runt på gamla bondgårdar här och var. Där köper han på sig en mängs föl och unghästar efter sitt ögas omdöme och fraktar hem dem till Svedala. Därefter behåller han dem tills de är ca 3 år och då säljer han dem. Inte via annons utan handplockar köpare. Det tjänade han mest på för egen del eftersom det blivit så populärt med utländsk stam. Han tyckte emellertid bäst om gammal svensk stam men ville rätta utbudet efter efterfrågan.
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Black Pearl skrev:

Det jag funderar över är var gränsen går för prestationsavel eller vanlig ridhästavel? Det verkar som om vi alla som avlar är lite jäviga och mycket förtjusta i våra egna fölungar (vilket är bra i och för sig), jag menar ingen avlar väl för att få en dålig unge? Omdömena om salufölen tenderar att vara väldigt subjektiva

Måste väl först erkänna att jag blev lite fundersam när du tidigare skrev att du avlade för ett gediget intresse:angel:.... som jag skrev tror vi alla har ett gediget intresse i denna tråd.

Men just det du skrev här har jag också funderat mycket i var gränsen går för prestationsavel.
Prestationsavel för mig innebär nog ändå att även stoet har presterat väl på tävlingar tex championat, om än inte de allra högsta klasserna i alla fall de medelsvåra klasserna etc....
Tror ändock att chansen är större (genom prestationsavel) att avkommorna kan ärva det jag då vill ha fram hos avkomman.

Men var drar andra sin gräns för vad som är prestationsavel?
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Jo, jag var väl mer inne på att priset inte var så betydelsefullt för mig som inte behöver leva på aveln (om nu någon kan det). Utan det är mer ett stort intresse som driver mig och då kanske det ofta kostar mer än det smakar i slutänden. Tänkte det kanske kunde uppfattas som kaxig åsikt om man inte bedrev affärsmässig avel.;)

Jag vill naturligtvis att mitt föl ska bli en OS-häst likt många andra som avlar.:angel:

jag menar också detsamma med prestationsavel men de flesta hästarna som avlas fram via godkända hingstar och sto med stam hamnar ju gärna på den nivån i presentationen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Hopphästklubben verkar ha dragit sin gräns för prestationsavel vid mamma eller mormor som ska ha startat minst 1,40 m hoppning. Det är i alla fall kriteriet för att få anmäla föl till deras fölauktion om jag förstått det rätt, har ej kollat på deras sida, men läste det här någonstans.
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Många av de föl som kostar 35000:- tillkommer nog momsen på o då är du uppe i 50000:- ändå.
Det är lite klurigt när man inte vet om folk diskuterar priset inkl moms eller utan.
Tror att de som inte skriver inklusive/exklusive moms i annonsen, inte heller är momsregistrerade.

Fast det har jag varit med om att när man ringer så har de sagt att momsen tillkommer.
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Startat eller haft placering i 1,40? Det verkar annars vara rimligt att ha som krav.

Sedan finns ju alla elitston som fött fram högpresterande avkommor men inte hunnit göra så mycket själva, annat än att gå med föl. Där vet man att det finns relativt säker nedärvning.

Jag tycker för egen del att det är mest intressant om både mamma och pappa har championatspoäng registrerade om det inte är ett elitsto.
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Fälttävlan då?
Är någon gräns satt där?:confused:
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Hålla-med-inlägg-till-ditt-senaste-inlägg-här-i-tråden.
:rofl:
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

citat från HH klubbens hemsida:"Minimikravet för att anmäla ett föl till auktionen är att antingen modern eller mormodern ska ha tävlat lägst 1,40 m hoppning."

Jag vet inget om någon annan gren har någon gräns, till Flyinges fölauktion får de som kvalar till riksföl anmälas.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 039
Senast: YlvaG
·
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
313
Senast: 95johsv
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag så släppte Ed Sheeran ett nytt album. Och som ni kanske vet så älskar jag hans musik ❤️ Och jag har iprincip inte sovit nånting...
Svar
5
· Visningar
877
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
14 812
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp