Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

  • Avel
  • Trådstartare Trådstartare clownen
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Samtidigt så får vi som uppfödare inte stirra oss blinda på det som endast ögat ser utan ofta så finns det förklaringar till framstående stons nedärvning när man studerar stamtavlan längre bak.

Man får en helt annorlunda förklaring till en häst om man studerar dess stamtavla i fler led än endast dem första tre. Nu vet jag iofs inte hur pass väl det här stämmer på stoet i ditt exempel då jag inte har studerat henne närmare.

Ibland när man studerar godkända hingstar som då är hoppstammade ( ston med för den delen) så kan man ibland se att en del av dem rör sig helt underbart. Då är det lätt att man funderar på vart den gången kommer ifrån, då hingsten är hoppstammad?

Tittar man då längre bak än 3:e led ( vilket många då hävdar har föga betydelse för nedärvningen) så ser man ofta förklaringen till fenomenet. Inom fullblodsaveln så kallas det för the "engineroom" dvs det är där det händer och det är där du får förklaringen till det som ögat för dagen ser.

Jag har läst flera artiklar som är baserade på tex fullblodaveln och sedan implicerats i den europeiska sporthästaveln, där man med bestämdhet ser att det stämmer det som sägs om the enginerom tex.

Samma författare gör även gällande att i genetikens värd så nedärvs gener i kluster och inte ental så därför så är det fel att tro att det som är i fjärde led och bakåt har föga betydelse i våra föl.
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Kan inte annat än hålla med.
Mitt sto har Urbino i 4 led o det har följt stofamiljen mycket starkt.
Trots hingstar på165-172cm så har stona varit mellan 156-158cm i 4 generationer. Mitt sto tog de även nya dna prov på då hon omöjligt skulle kunna ha den färgen hon hade....men det kom från urbino.
Nu har jag stoföl efter henne.(-06,-07), samma far. Den ena följer stofamiljens storlek med ca 3 cm plus, medans den andra har för första ggn på 5 generationer tagit sig ur den o landar mellan 168-172cm.
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Kan inte annat än hålla med.
Mitt sto har Urbino i 4 led o det har följt stofamiljen mycket starkt.
Trots hingstar på165-172cm så har stona varit mellan 156-158cm i 4 generationer. Mitt sto tog de även nya dna prov på då hon omöjligt skulle kunna ha den färgen hon hade....men det kom från urbino.
Nu har jag stoföl efter henne.(-06,-07), samma far. Den ena följer stofamiljens storlek med ca 3 cm plus, medans den andra har för första ggn på 5 generationer tagit sig ur den o landar mellan 168-172cm.
Kanske ska förtydliga lite. Man ska inte bara titta på den hingsten eller det stoet som ligger i fjärde led utan man ska studera alla individerna i hela fjärde ledet :D
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Jag håller helt och hållet med dig!
Och beträffande fölvisningar så anser jag att det finns ingen som helst mening med att visa hoppfölen. Eftersom de, oftast, inte har de gångarter (läs trav) som eftersträvas på fölvisningen så blir poängen inte speciellt höga även om det är en snygg unge.
Istället kan detta slå baklänges om en presumtiv köpare frågar efter poäng på fölvisning. Även om man förklarar så är det nog många som går efter poäng och inte efter individen.
Vad jag också har läst är att all forskning visat att korrelationen mellan resultat på fölvisning och senare framtid som tävlingshäst i hoppning är 0! Be mig inte om exakt källhänvisning på det sista men jag vet att jag har läst en artikel i Ridsport om det.

A
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Det handlar INTE om att vara KÄNDIS eller POPPIS uppfödare, det handlar om ett mångårigt AVELSARBETE för att PRODUCERA TOPPHÄSTAR i Svensk Ridsport med ett gediget kunnande, sökande efter information om blodslinjer och rådfrågande av kunniga avelsmatadorer och RYTTARE. Vad vill Ryttarna Ha? Vad ska vi avla på?

Svar på Ameos Syrliga citat att hon vill inte betala för att toppryttarna ska utbilda hennes hästar... Och att kändis uppfödare får bättre betalt för sina hästar etc etc, det är lågt av en moderator att skriva så! Det Är genomskinligt att avundsjuka styr inlägget där!....
Jag hade tänkt låta bli att kommentera mer i tråden, men jag gör ett undantag.

För mig är det en självklarhet att en uppfödare som är "känd" har lättare för att sälja sina avkommor. Är det en uppfödare vars namn man ofta har läst om (i avels- eller tävlingssammanhang) så får man som köpare mer än känsla av att det är någon man "känner" (eller i alla fall känner igen) och då mer kan lita på. Och litar man på säljaren så kan man också tänka sig att betala mer för det man köper.
Detta är också något som jag ofta blir itutad på våra möten i mitt jobb som säljare (kläder), så det är liksom inget jag hittar på för att jag är avundsjuk.

Jag undrar var jag har skrivit att jag inte vill att toppryttare ska utbilda mina hästar? Det hade jag gärna velat att de gjorde, men mina ekonomiska resurser räcker inte till det.
Samma ekonomiska resurser gör att jag inte köper in ston för 6-siffriga belopp för att använda i avel, utan jag använder det jag har haft från början som är absolut tillräckligt bra, men kanske inte kommer producera OS-hästar.

Jag räknar inte heller med att sälja några föl för 100.000. Jag gläds med Er som lyckas med det, själv är jag en alldeles för kass säljare för det så jag skulle inte lyckas även om fölet var av den kvalitén.

Jag tycker bara att det är märkligt att så många säger att de får så väldigt bra betalt för sina föl. Jag tror inte en sekund på att "en vanlig fölunge" kostar 50'. Och det baserar jag faktiskt inte på mina egna erfarenheter - jag har bara haft ETT ENDA swb-föl till salu och det går inte att dra några slutsatser av :idea: - utan jag tittar på vad mina vänner och bekanta får betalt för sina föl.

En av mina vänner konstaterade krasst när vi diskuterade saken, att det är väldigt mycket snack och betdligt mindre verkstad. Hon hade flera exempel på när köparen och säljaren hade väldigt olika minnen av vad slutpriset på hästen blev...

Ursprungsfrågan i tråden handlade om hur man tänker när man prissätter sina föl.
Jag sätter det pris jag tror att jag kan sälja för utan att gå alltför mycket back, beroende på vilka kostnader jag räknar in att jag har haft för fölet.
Och man måste liksom inse att de allra flesta fölen som föds inte är ens i närheten av att bli några topphästar. De flesta av oss är glada över att våra avkommor kommer ut på tävlingsbanorna och kanske går Msv i alla fall (vilket min hittills enda sålda swb-uppfödning faktiskt gör...). Allt utöver detta är bonus.

Det är jättekul och bra för vår svenska avel att det finns uppfödare som är penningstarka nog att köpa dyra meriterade avelsston och betäcka med absoluta topphingstar, för att procucera topphästar.
Men det är nog tur för ryttarna i skikten under eliten att det finns uppfödare som har lite lägre satta krav också. Vi som siktar mot stjärnorna med det material vi har och försöker avla för bästa möjliga resultat utifrån våra egna förutsättningar. Vi som inte måste ha ut 100' för ett föl för att få verksamheten att gå runt.

Det gagnar verkligen inte aveln att uppfödare sitter här och skrävlar om sina toppuppfödningar och nära nog idiotförklarar oss som inte har samma förutsättningar.
Mångårigt avelarbete i all ära, det är inget fel med det. Men vi som fortfarande är inne på första eller andra generationens avel, ska vi upphöra att existera bara för att vi inte har hållit på tillräckligt länge och inte har fött upp tillräckligt många svårklasshästar? Det känns knappast motiverat att ens försöka lära sig mer när man ändå bara får veta hur kass man är.

Dessutom så har jag faktiskt rätt att diskutera och ha motsatta åsikter som privatperson även om jag råkar vara städerska på detta forum.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Jag kan också säga att jag inte föder upp någon häst jag tror kommer bli blivande OS häst (även fast det skulle vara grymt kul om han blev det :angel:)
Det är mitt första föl och jag kommer troligen inte kunna behålla honom pgr av olika orsaker. Jag hade vart glad om jag hade fått 30-35.000 för honom om han nu hade hållt sig frisk. Tyvärr är omständigheterna annorlunda nu och jag kommer nog nästintill få skänka bort honom :crazy: Han är e. Hip hop och U. sto som ej är tävlat då enbart ågr av mitt och förra ägarens ointresse. Stoets moder har då lämnat några avkommor som gått MSV hopp samt en i Svår fälttävlan (alltså mitt stos bröder) samt att stoet själv bara lämnat klass 1 föl innan och själv blev det på 3 års. Summa kardemumma, kan jag tycka att hon är en okej individ att avla på.
Men jag skulle ALDRIG kunna ens tänka tanken på att ta 50.000 för fölet även fast han är ett relativt vanligt sådan med okej stam. Rör sig bra, är fin exteriört, väldigt trevlig i huvudet. Varför? För det finns så många fölisar med bättre stam och prestationsmöderne som ligger i den prisklassen och jag tror det blir svårt att få sålt då. Jag är en av dom som inte vill stå kvar med en fölunge som inte blir såld bara för jag, i mina ögon, tagit ett överpris. Får jag 30 eller 35 så har jag gått precis plus minus noll, möjligen med en liten liten vinst. Men jag kan absolut hålla med om att har man ett mkt bra sto med egna prestationer och en topphingst så är det klart att man i nån mån ska ha betalt för det! Frågan är bara om alla dessa föl för 50 60 70 tusen blir sålda??
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Vem i tråden har 'skrävlat om sina toppuppfödningar' ??

Amatör som jag är i avelsammanhang så tror jag att man kan skilja på de uppfödare som avlar på prestation och de som avlar på sitt eget älskade sto.

Precis som du skriver Ameo, så har alla olika förutsättningar och kan (och SKA) därmed ta betalt därefter. Inget som helst konstigt med det?
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

jag kan absolut hålla med om att har man ett mkt bra sto med egna prestationer och en topphingst så är det klart att man i nån mån ska ha betalt för det! Frågan är bara om alla dessa föl för 50 60 70 tusen blir sålda??

Många blir det garanterat inte, eftersom få köpare är villiga att bekosta två år i hage innan hästen är klar att ridas (och även inridningen kostar pengar om man lämnar bort hästen). Anledningen till att man köper föl är väl sannolikt att man hoppas att hästen ska stiga mer i värde än den kostar att hålla under dessa år. Annars är det ju bara onödigt att köpa en så ung häst, då det på det hela taget är svårare att bedöma föl och ridbarheten är osäker.
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Och beträffande fölvisningar så anser jag att det finns ingen som helst mening med att visa hoppfölen. Eftersom de, oftast, inte har de gångarter (läs trav) som eftersträvas på fölvisningen så blir poängen inte speciellt höga även om det är en snygg unge.
Istället kan detta slå baklänges om en presumtiv köpare frågar efter poäng på fölvisning. Även om man förklarar så är det nog många som går efter poäng och inte efter individen.


A

Fast jag har en annan uppfattning och erfarenhet av det.
Jag har visat två hoppstammade föl en e. Electro och en e. Aerline H (båda med Maraton som morfar) som båda gått vidare till Riksföl varav den förstnämda dessutom blev Årets Riksföl. Nu kommer väl en hel del gångarter från mamman, men det är ändock hoppstam. Årets fölunge undan samma sto e. Jaguar Mail ska också visas på fölvisning.
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Har samma erfarenhet som du.. Min syster har också ett sto e: Maraton, hon har föl visade e: Cardento 45p, Cortus 47p, Akribori 45p, Crelido 49p, Cypriano 48p samt Carland 45 p. Kan dock tillägga att de "avelskunniga" i våra trakter halvt på skämt ;) är glada att hon inte lagt en ren dressyrhingst på henne (och i år när hon kom till skott har "skrället" så klart inte tagit sig, inväntar dock sista kollen..).

Jag kan samtidigt hålla med om att det är mer sällsynt att de hoppstammade fölen lägger beslag på toppoängen, 49+..

Hälsningar Monika
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Men kan inte ni som uppfödare bli lite trötta på köparna också?

Det borde inte vara svårt att få 35 000 kronor för ett föl efter välkänd hingst, även om modern inte är meriterad själv, -men har bra stam.

Det känns bara som att ifall fler av oss köpare haft tillräckligt mycket självinsikt att kunna medge att vi inte behöver ett grand prix-ämne hade marknaden för 'småuppfödarnas' fina hästar breddats rejält.

Jag blir mätt av att läsa hästannonser där varenda individ höjs till skyarna, men det är ju tydligen det köpare vill läsa. -Annars hade ju annonserna sett annorlunda ut.

Alla vill göra det där klippet.
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Svårt det här med prissättning. Eftersom jag inte är någon erfaren avlare utan bara hållit på i några år har jag i början kanske varit lite feg med priset. Sen har det också varit svårare att prissätta det ena stoets avkommor. Visserligen har hon ett starkt möderne med mor och mormor elitpremierade och mormorsmor A-premierad (syskon plac msv dressyr och svår hoppning), men hon har själv varken tävlat eller visats på 3-eller 4-årstest och stambokfördes med inte alltför höga poäng. Hennes två första föl blev dessutom inte klass I på fölvisning, däremot har den ena blivit klass I på 3-års och den andra ska visas nu på kvalitets. Så de två avkommorna sålde jag billigt vid ca 2 års ålder till köpare som jag hoppades skulle visa på årgångstesterna och på så vis hjälpa mig med försäljning av efterföljande avkommor.
Det andra stoet har visserligen ej så starkt möderne, men har prestationsdiplom och har lämnat bra avkommor (bla riksfölsvinnare och en plac msv fälttävlan), så där har det varit lättare att sätta ett högre pris. Men inte heller där har jag kanske begärt riktigt vad jag borde eftersom jag ännu så länge inte har de rätta kontakterna.
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Kanske ska förtydliga lite. Man ska inte bara titta på den hingsten eller det stoet som ligger i fjärde led utan man ska studera alla individerna i hela fjärde ledet :D

så 4:e generation på mitt sto borde innefatta namn som:
Polarstern, Daisy, Jovial, Larkenda II, Niger, Florina, Niarchos, Novaja, Maraton, Gabinette, Ciceron, Candy, Vagabond, Thisbe, Sombrero, Plaisir

och

4:e generation på föling ser ut såhär:
Chagall(elit), Irja(elit), Juan, Diana, Utrillo(elit), Fairy(A), Guvenör, Dream Girl, Nepal, Larrami, Lansiär(elit), Nirosa(A), Magini(Elit), Cindra(A), Lester och Peso(A).

Personligen tycker jag att 4:e generation ser starkare ut på föling än modern, men jag inbillar mig att modern har en ganska god 4:e generation. Gammal men god ;).
Men vad menas som god? Egentligen?
Är det enhetlighet som är bra? Individer som kompletterar varandra? Vart skall fullblodet ligga för att vara optimalt i varmblodsavel? Är det kring 4:e generation som ev. linjeavel skulle ligga? Eller är golden crosses giltiga längre bak än så?

Tycker nästan att fölings 3:e generation är bättre än den 4:e
Iran(elit), Josephine(elit), Maraton(elit), Silvia, Hertigen(Elit), La Strada(A), Magritte och Lobelia.

Men är det antalet elit som gäller eller var det att alla hästarna avlats mot samma mål?
Som vanligt tycker jag att genitik är otroligt spännande och önskar att jag kunde allt redan ;)
/U
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

4:e generation på mitt föl är Donnerwetter, Ninette, Akzent II, Wiesenelfe, Pancho IIx, Timab de Fondel X, Akut, Grandezza på faderssidan, Jovial, Judit, Iran, Peso, Gaspari, Kalmia, Toreador, Cenora på morssidan.

Låter det som en helt o.k. 4:e generation? Angloaraberna har jag ingen som helst aning om vad de presterat och jag är ingen hejare på gamla svenska stammar heller (även om jag givetvis känner igen namn som Gaspari och Kalmia).
 
Senast ändrad:
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Det gagnar verkligen inte aveln att uppfödare sitter här och skrävlar om sina toppuppfödningar och nära nog idiotförklarar oss som inte har samma förutsättningar.
Mångårigt avelarbete i all ära, det är inget fel med det. Men vi som fortfarande är inne på första eller andra generationens avel, ska vi upphöra att existera bara för att vi inte har hållit på tillräckligt länge och inte har fött upp tillräckligt många svårklasshästar? Det känns knappast motiverat att ens försöka lära sig mer när man ändå bara får veta hur kass man är.

Dessutom så har jag faktiskt rätt att diskutera och ha motsatta åsikter som privatperson även om jag råkar vara städerska på detta forum.
--------------------------------------------------------------------------------
Det bär mig nästan emot att svara på detta inlägg, men jag kan inte hålla mig...

Jag har följt tråden och undrar vad du menar att folk skrävlar och skryter och idiotförklarar andra uppfödare i denna tråd? Kan inte se ett inlägg som idiotförklarar någon uppfödare.

Däremot så kan jag se en intressant diskussion uppfödare emellan, vilket är bra för tråden, dvs att utbyta erfarenheter både av avel, erfarenhet och försäljning/prissättnig.

Sen tycker jag själv, att marknaden är fri för prissättning och det är väl roligt om man hittar rätt kund till rätt häst för rätt pris!

Själv köpte jag mitt avelssto 1991, då var hon 6 mån gammal och betalade 62500kr, det var VÄLDIGT mkt pengar då, dessutom kunde jag inte lyfta momsen för vi hade inte företag då.

I mitt fall så köpte jag enbart på Stammen, vad hennes syskon presterat samt vad mamman presterat, vilket vad en ren chansning då.

Men jag hade fått tips om att inrikta mig på avkommor e. Irco Marco, Cortez, RobinZ för att dessa hingstar skulle troligtvis "slå" i framtiden...

Jag gjorde det och hade tur, stona motsvarade mer än väl förväntningarna på tester, tävlingsbanorna och senare i avelsboxen...

Tur/skicklighet/bra rådgivare och sen en lyckad kombination med olika avelshingstar, inte vet jag...

Jag var på Unghäst VM-07 i hoppning på Zangersheide och såg deras fölauktion, om jag inte minns fel, så såldes det dyraste fölet för 100 000 Euro...Det är mkt pengar.

Men det visar också att det finns köpstarka kunder på fina föl, det gäller bara för oss uppfödare att hitta dessa kunder.

Hur vet jag inte ännu...?

Men Jag är övertygad om att om vi syns i sporten/avelschampionat med våra avkommor så är det lättare att sälja våra föl.
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

En reflektion som jag gör efter att ha läst inläggen är att jag tror att folk kanske har lite olika syn på "toppstam". För mig är exempelvis Contender riktig toppstam och Cardento är riktigt bra stam - och jag skulle därmed vara beredd att betala ett annat pris för Contender-fölet än Cardento-fölet. För ett föl med verklig toppstam i flera led och dessutom med ett välmeriterat möderne skulle jag nog kunna ge sexsiffriga belopp om jag skulle vara i situationen att jag skulle köpa in ett (sto-)föl.

Jag både håller med och inte...
Jag tror att Cardento har passat mkt bra på många av våra Svenska ston och kommer att sätta sin prägel på att bli ihåg kommen som en legend om 15-20 år. Jag älskar också Contender, men precis som alla andra hingstar så måste han matchas med rätt ston, annars blir det inte heller bra.

Jag Betalar också gärna pengar för ett fint Contender föl, men jag betalar lika gärna pengar för ett fint Cardento föl med bra mamma/mormor...
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Och om du läser vad det står så har jag skrivit just att jag inte skulle KUNNA ställa en häst hos en toppryttare och betala för det. ;)
Av de skäl som jag nämnde i mitt inlägg ovan, jag har inga 5-10.000 extra i månaden att lägga på sådant.

(att jag sedan ändå har försökt göra detta vid två tillfällen och båda gångerna fått hem hästen i sämre skick än när jag lämnade den - första gången alldeles för tunn, andra gången halt på tre ben - gör ju kanske inte direkt att man blir sugen på att försöka ytterligare en gång...)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Jag betalar inte heller det pga att jag inte har råd...Utbildar hästarna själv samt har proffs som hoppar/rider ett par ggr/v...
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

*KL*
Nu håller jag inte på med avel........ Men jag blir alldeles chockad. Jag som köpare (har precis köpt ett föl med bra stam) tycker att 50.000 + moms är ett helt ok pris på ett föl som spås som lovande. Det finns ju inga garantier, men då ska man ju inte heller köpa ett föl.

Faktum är att om jag hittade ett föl (om jag letade) som jag gillade stam, typ och färäldrar på skulle jag tom kunna ge mer pengar för den.

35.000 kr tycker jag som köpare är ett rent skambud på ett föl med "gröna" papper och bra föräldrar. Har uppfödarna för bråttom att "bli av" med sina hästar?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 039
Senast: YlvaG
·
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
313
Senast: 95johsv
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag så släppte Ed Sheeran ett nytt album. Och som ni kanske vet så älskar jag hans musik ❤️ Och jag har iprincip inte sovit nånting...
Svar
5
· Visningar
877
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
14 812
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp