Jag har varit på båda sidorna i sådana här fall men när jag valt att avsluta vänskapen med en kompis var det en vän som gång på gång under 8 år bara drog mig ner och mer ner och allt handlade om negativa saker, hen påpekade alltid allt dåligt jag gjorde, hur jag klädde mig, vad jag sa, vägrade acceptera när jag sa att jag mådde bättre och hen var med i Jehovas vittnen vilket i sig inte innebär något dåligt, jag brydde mig inte först men när hen började försöka få med mig i böner och få med mig på möten som hen beskrev som fantastiska och det hen framförallt ville ha med mig på var en tre dagars samling med tal och föreläsning och film i ungefär 8 timmar varje dag. Hens syn på kvinnor och män var helt sjuk, hen ansåg att det var självklart att mannen i förhållandet bestämde för att dom var smartare och mer kompetenta och att Jehova gett männen den rollen
.
Hen bodde dessutom ca 30 mil från mig och när hen hälsade på var hen den absolut värsta gästen man kunde tänka sig, hemskt var det och det som från början skulle bli två nätters besök blev till en vecka.
Hen klagade på att jag gick ut med min valp, att jag hade hästen som jag var tvungen att ta hand om, jag trodde ju att det bara handlade om 2 dagar så dom dagarna hade jag skaffat en hästvakt men sen blev det ju längre så jag var ju tvungen att åka till stallet och dessutom ville jag ju vara med min häst för attjag saknade henne. Jag sa till hen att vi hade -15 grader här och att hen skulle ta med varma kläder så sa hen att hen hellre är snygg, slutade med att hen i stallet fick alla mina vinterkläder och jag fick gå i dubbla tröjor och ändå var det hen som klagade. Jag älskar mina djur och när hen kallade min valp för äcklig blev jag väldigt ledsen. Hen vägrade följa med ut med honom för att det var kallt och jobbigt så hon var på en vecka med ut en enda gång.
Hen pratade om allt underbart med sin tro och att jag skulle må så mycket bättre om jag också trodde på Jehova. Jag vet att hen var gäst men om man bor en vecka hos någon kanske man lägger till en slant om man står i affären och handlar mat men hen erbjöd sig aldrig att betala något, inte ens saker som jag bara köpte för hens skull, saker som jag alltså inte skulle äta av. Vet inte vad som är normalt men det kändes som att hen invaderade mitt hem. Hen gick dessutom igenom min garderob och var helt förtvivlad över hur fula kläder jag hade och att jag klädde mig så att jag såg tjock ut.
Vi hade ändå telefonkontakt länge efter tills jag kände att det blev alldeles för jobbigt att bara prata om negativa saker och det ändå hen drömde om var att bli missionär och bara jobba med att gå i tjänsten som heltidsjobb, så långt ifrån vad jag ville. Sen blev det 1-2 års paus och sen tog vi upp kontakten igen men det blev samma sak igen, bara negativa saker, klagande på mig och allt som var fel på mig osv osv. Vi har numera ingen kontakt alls.