Hur gör man när man ställer ut??? =S

verrdogan

Trådstartare
Jag å Pim ska nu på vår första utställning, Anmälde honom nyss.

Problemet är ju att ja inte har en blekaste aning om hur det går till.

Va ska ja som ägare göra? Va ska göras med hunden innan utställningen? Va behöver jag ha med? mm, mm.

Hoppas på att uppfödaren kommer att visa honom, fast de är fler hundar som dom ska ha med.

Är de fler som ska ställa ut i karlstad den 16/6??

(liten buketräff kanske)

Sv: Hur gör man när man ställer ut??? =S

Var faktiskt själv på utställning för första gången i karlstad den 17 maj. var toknervös typ aldrig sett en utställning.

Det du som ägare ska göra är att visa upp hunden från sin bästa sida, Genom att springa runt med hunden först med alla andra hundar sen själv. Du ska också ställa upp hunden fint så domaren lätt kan se hur han är byggd kolla tänder m.m

Iövrigt var dte inte så mycket du behöver kunna. Dom talar om det mesta för dej där.

Ett tips är att kolla på klasserna innan så kan du få tips om hur dom gör. LYCKA TILL!

Du ska på domarens instruktion gå runt i ringen med hunden på din vänstra sida, samt visa upp hunden stående. Vissa hundar ställs på bord för genomgång.

Vad som görs innan utställningen beror på hunden. Jag badar eventuellt min dagen innan. Andra raser trimmas och borstas i några dagar.

Min packlista för utställningar (kan till viss del tacka Buke för den):
Bur
Campingstol
Parasoll
Utställningskoppel
Tävlingsbok
Våtservetter
Vatten
Vattenskål
Mat till hunden
Matskål
Sysselsättning för matte
Kamera
Toalettpapper
Bajspåsar
Mat till matte
Dryck till matte
Korv
Frolic
Handskar (ridhandskar är bra)
Handduk
Burtäcke (filt eller handduk går bra)
Tuggben
En extra tröja om det ska vara utomhus

Vad är tävlingsbok?:crazy:
Är de nått jag borde ha?
Eller menar du typ stamtavlan, vaccinations papper å sånt?

Yes!

Jag hade dem löst första gången. Big mistake. Mycket praktiskt att sätta in dem i en tävlingsbok, eller iaf. någorlunda organiserade i plastfickor i en pärm.

Okey :)

Hur de ska gå å få min grabb till att stå still så dommarn kan kolla på honom har ja ingen aning om, men de fixar sej väl antar jag.:crazy:

Uppfödaren skulle ha med partytält som vi kunde sitta i iaf om de är dåligt väder =)

*knapplån*

En sak till: En burvagn är bra att ha.

Åkte på mina första två utan burvagn, den första utan bur dessutom. Ett litet helvete. ;)

Du som har dp behöver inte förbereda hunden så mycket. Vi badar Kaiser kvällen innan varje utställning (om han inte nyligen badats) och "borstar" bort ev löst hår. Det finns jättebra gummi-"borstar" som funkar ungefär som sådana här stenar man gnuggar hästar med (har helt tappat ordet nu!). På plats stryker jag bort ev skräp runt ögonen.

Så dp behöver inte förberedas så mycket! ;)

Har du möjlighet så låt någon som hunden inte känner så bra klämma på honom och titta på tänderna, för att se hur han reagerar. Detta om han aldrig blivit genomgången på liknande sätt förut. Du kommer nämligen få ställa honom på ett bord där domaren känner igenom kroppen och tittar på tänder. Dessutom kommer de nog mäta hans höjd.

Vad är det för utställning i Karlstad 16/6 ?

Jag tänkte också ställa ut mina hundar snart för första gången, men vill åka och titta på nån utställning först.

Vad är det för utställning i Karlstad 16/6 ?

Jag tänkte också ställa ut mina hundar snart för första gången, men vill åka och titta på nån utställning först.

Jag har inte den blekaste aning om va de är för sorts utställning, men den är på karlstads brukshunds klubb iaf :)

I morgon är det dax då :crazy: Trodde ju att det skulle skita sej pga av tråkigheterna som blev.
Men grabben är nu pigg och som vanligt. Så det blir av ändå.

Är så himla nervös så ja tror jag ska dö.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 582
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 031
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 317
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 172
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattras som rävar inte tar?
  • Förbereda hundar inför bebis?