Tack alla som har skrivit och alla kramar det betyder massor även om jag inte har svarat alla. Ska försöka göra det.
Idag känner jag mig riktigt mörbultad, mycket ångest men ingen panik som igår. Tog ju en massa stesolid och seroquel och båda är förjävliga att sluta med så tror jag har en del abstinens. Hallucinerade som fan när jag låg sjukhuset också.
Ska till apoteket idag och se om de har stesolid inne, men det tror jag inte då det har varit något problem med tillverkningen. Brukar ta en mitt på dagen. Det är konstigt för jag blir sällan trött av dem, utan piggare, och de hjälper inte mot ångest jag redan har (om jag inte häller i mig typ 10st och det funkar ju inte) utan jag måste ta dem förebyggande för då mår jag bättre dagen efter.
Ska ta upp litium med min läkare men vet inte om hon vågar sätta mig på det eftersom jag är suicidal. Det har tidigare också varit tal om iktorivil men den vågade jag inte prova då för den var så otäck och flera avrådde. Nu vågar läkaren nog inte prova den heller.
Jag funkar sällan som man ska på mediciner, det är jättejobbigt för jag kan lika gärna få tvärtomeffekt som reagera jättestarkt redan på låg dos. Likaså kan en medicin som funkar bra vara totalt verkningslös en vecka senare
Vid ångest finns en metod som kallas "andas i fyrkant" som är ett effektivt sätt att bryta framför allt panikångest på.
Andas i fyrkant
Ett knep man kan prova är ”att andas i fyrkant”. Öva gärna på att andas i fyrkant när du mår bra. Om du lär in tekniken kommer du ha en effektiv metod för att lugna dig själv när ångesten är på väg genom att ”andas i fyrkant” under några minuter.
1. Blunda och föreställ dig en fyrkant.
2. Låt blicken följa den vänstra sidan nedifrån och upp medan du andas in långsamt genom näsan. Räkna under tiden långsamt till fyra.
3. Låt blicken följa linjen från det övre vänstra hörnet till det över högra hörnet medan du håller andan och långsamt räknar till fyra.
4. Låt sedan blicken gå från det övre högra hörnet till det nedre högra hörnet medan du långsamt andas ut genom munnen och räknar till fyra.
5. Medan blicken går tillbaka till det vänstra nedre hörnet håller du andan i fyra sekunder.
Fortsätt så under en stund.