Hur gör man när allt är meningslöst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
har provat massor. Det är bara de riktigt otäcka med kroniska biverkningar kvar. Litium har jag inte provat men det tycker de inte är lönt eftersom jag har så extremt få maniska perioder

Jag är varken läkare eller vet särskilt mycket om din situation men litium kanske kunde vara värt ett försök ändå? En väldigt nära vän till mig är bipolär, typ 2, med så gott som enbart depressiva skov och fungerar bättre än någonsin sedan hen valde att prova litium. Det är ju helt klart mer meck än många andra mediciner men om du inte testat ännu och din läkare anser att det är ett alternativ - varför inte? Vad finns att förlora?

Vi känner inte varandra, men jag finns på PM och har fått för mig att du också bor i västra Blekinge? Du får gärna höra av dig om du vill.
Du är inte lat. Du mår inte bra. Då fungerar varken kroppen eller hjärnan (eller tankarna) som de ska.

Styrkekramar! :heart

Jag är varken läkare eller vet särskilt mycket om din situation men litium kanske kunde vara värt ett försök ändå? En väldigt nära vän till mig är bipolär, typ 2, med så gott som enbart depressiva skov och fungerar bättre än någonsin sedan hen valde att prova litium. Det är ju helt klart mer meck än många andra mediciner men om du inte testat ännu och din läkare anser att det är ett alternativ - varför inte? Vad finns att förlora?

Vi känner inte varandra, men jag finns på PM och har fått för mig att du också bor i västra Blekinge? Du får gärna höra av dig om du vill.
Du är inte lat. Du mår inte bra. Då fungerar varken kroppen eller hjärnan (eller tankarna) som de ska.

Styrkekramar! :heart
Fast det är inte så mycket meck, blodprov ofta i början sen är det tre gånger om året, om man inte byter dos.

Fast det är inte så mycket meck, blodprov ofta i början sen är det tre gånger om året, om man inte byter dos.

Nä, du har helt rätt egentligen.

Jag har själv gått på litium och hade rätt mycket problem med att få till doseringen vilket innebar rätt många provtagningar. I en period som är väldigt ångestfylld, om det kanske finns social problematik osv så kan jag förstå om det känns avskräckande att behöva ge sig in i nya rutiner, nya väntrum och avdelningar. För mig var det en stor, jobbig situation till en början helt enkelt. Men det behöver absolut inte vara det!

Jag bara gråter och gråter och gråter, vill bara fp somna men vet att det inte kommer gå. Hr inga ångestdämpande alls heller

Jag bara gråter och gråter och gråter, vill bara fp somna men vet att det inte kommer gå. Hr inga ångestdämpande alls heller

När gråten har tagit slut, eller tar ett uppehåll i alla fall, tycker jag du ska prova att andas. Visst, alla andas, men få tänker på hur de gör.

Lungorna är bredast nertill och det är där den mesta luften kan få plats. När man andas in och fyller på med luft längst ner i lungorna, trycker lungorna mot diafragman och då putar magen ut av det trycket.

Lägg handen på magen. Andas in genom näsan, långsamt. Känn hur magen buktar ut. Ta en kort paus och släpp ut luften igen. Långsamt. Låt kroppen säga till när den behöver ta ett nytt andetag.

Lägg nu den andra handen uppe på bröstet. Fortsätt att andas som tidigare men fördjupa andetaget så att även hela bröstkorgen vidgas, uppåt och utåt. Känn magens buktning först, känn sedan hur det fortsätter att fyllas på med luft så bröstkorgen vidgas och slutligen kan du känna att även nyckelbenet lyfts. När du inte kan fylla på med mer luft, släpper du mjukt ut den igen via näsan. Först sjunker nyckelben och bröstkorg. Sedan sjunker även magen. Vänta på att kroppen säger till att ta ett nytt andetag. Då tar du ytterligare ett långt djupt andetag.

Fortsätt i minst 10 minuter.

Om övningen inte fungerar riktigt, kan du prova att andas in och ut i etapper, t.ex. fyra sniffar in och fyra ut. Prova sedan det långa djupa andetaget igen så småningom.

Att andas är att leva. Andningen kan stilla sinnet och ge ro. Att andas medvetet på det här sättet kan du göra när som helst. Gör det dagligen och se vad som händer ju längre tiden går.

Har lugnat mig lite nu. Kissat hundarna och matat marsvinen. Ai ville ha uppmärksamhet men jag orkade inte så han fick gå ut hagen med Nathalie. Ai och Nathalie är de som jag fixar med mest när jag mår dåligt för Ai litar verkligen på mig till 100% och Nathalie är så lugn och snäll och hennes päls är som bomull att klappa.

Fryser och har ont i magen och huvudet för jag har gråtit så mycket. Hade velat lägga mig och titta på film men ljudet på datorn är trasigt. Ska sätta på musik och se om jag lyckas prova Magianas andningsteknik.

Har inte hört något från killen, vet inte om det är bra eller dåligt. Han förvirrar mig och jag vet inte var han står. Ändå saknar jag honom fruktansvärt.

Slänger in en bild på mig och min älskade Nathalie som togs samma dag som jag försökte ta livet av mig. Förstår inte hur det kan ha hänt samma dag, känns overkligt
12717763_1027563470640228_3975396955121974581_n.jpg

Har lugnat mig lite nu. Kissat hundarna och matat marsvinen. Ai ville ha uppmärksamhet men jag orkade inte så han fick gå ut hagen med Nathalie. Ai och Nathalie är de som jag fixar med mest när jag mår dåligt för Ai litar verkligen på mig till 100% och Nathalie är så lugn och snäll och hennes päls är som bomull att klappa.

Fryser och har ont i magen och huvudet för jag har gråtit så mycket. Hade velat lägga mig och titta på film men ljudet på datorn är trasigt. Ska sätta på musik och se om jag lyckas prova Magianas andningsteknik.

Har inte hört något från killen, vet inte om det är bra eller dåligt. Han förvirrar mig och jag vet inte var han står. Ändå saknar jag honom fruktansvärt.

Slänger in en bild på mig och min älskade Nathalie som togs samma dag som jag försökte ta livet av mig. Förstår inte hur det kan ha hänt samma dag, känns overkligt
Bra att du mår lite bättre och orkat kvällsfixa med djuren. Kram!

Det är lite svårt att beskriva andningsövningen så här på ett forum. Alltid glömmer man något. Att man lägger ena handen på magen och den andra på bröstet, är för att man med händerna ska känna rörelsen som andningen gör i kroppen. Det är en lite böljande rörelse då andetaget först känns i magen och sedan uppe i bröstet och sen tvärtom när man andas ut. När man blivit mer van vid andningen så kan man lägga händerna i knät, eller om man ligger på rygg kan man låta armarna falla ut åt sidan, gärna med handflatorna upp mot taket. Det är bra att börja öva liggande på rygg, men det går att sitta upp också.

:heart

Jag skulle vilja ge dig en kram. jag älskade din tråd om marsvinen och att se hur fint du gjort åt dem. Jag är så himla imponerad. Jag hoppas innerligt att du ska må bättre.

Fina, fina du. Vilken fin bild på dig och din marsvinsvän. Jag vill bara ge dig en kram.
Jag håller med @Hyacinth ovan och är imponerad av vad du åstadkommit.
Du verkar vara en kreativ och empatisk person. Ge inte upp.

Tack alla som har skrivit och alla kramar :heart det betyder massor även om jag inte har svarat alla. Ska försöka göra det.

Idag känner jag mig riktigt mörbultad, mycket ångest men ingen panik som igår. Tog ju en massa stesolid och seroquel och båda är förjävliga att sluta med så tror jag har en del abstinens. Hallucinerade som fan när jag låg sjukhuset också.

Ska till apoteket idag och se om de har stesolid inne, men det tror jag inte då det har varit något problem med tillverkningen. Brukar ta en mitt på dagen. Det är konstigt för jag blir sällan trött av dem, utan piggare, och de hjälper inte mot ångest jag redan har (om jag inte häller i mig typ 10st och det funkar ju inte) utan jag måste ta dem förebyggande för då mår jag bättre dagen efter.

Ska ta upp litium med min läkare men vet inte om hon vågar sätta mig på det eftersom jag är suicidal. Det har tidigare också varit tal om iktorivil men den vågade jag inte prova då för den var så otäck och flera avrådde. Nu vågar läkaren nog inte prova den heller.

Jag funkar sällan som man ska på mediciner, det är jättejobbigt för jag kan lika gärna få tvärtomeffekt som reagera jättestarkt redan på låg dos. Likaså kan en medicin som funkar bra vara totalt verkningslös en vecka senare :banghead:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 084
Senast: Cattis_E
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 777
Senast: Anonymisten
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
2 052
Senast: manda
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 110
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar