Jag har fruktansvärt svårt att tro att du inte vill må bättre med tanke på denna tråd. Det är ett rop på hjälp!
Ja, på sätt och vis är den nog det. Men ibland ångrar jag verkligen att jag skrev den för jag känner att jag måste svara er när ni bryr er och skriver och då måste jag tänka på en massa som jag inte vill tänka på. Jag både känner ett uns av hopp samtidigt som jag blir ledsen och ibland arg. Jag tycker inte om känslor.
Läs t ex här:
---
Kemiska obalanser och depressioner
Neurotransmittorer är kemiska budbärare i hjärnan. De påverkar allt som hjärnan styr inklusive humör och känslor. I människor som lider av depressioner har man funnit låga nivåer av
serotonin,
noradrenalin och
dopamin. Den upptäckten ligger bakom teorin om kemisk obalans som säger att depression orsakas av en brist på ett av eller alla av dessa neurotransmittorer. Men det är osäkert om det är obalansen i dessa neurotransmittorer som orsakar depression eller om det är depression som orsakar obalansen i hjärnan.
---
http://www.johanydren.se/depression/depressionens-orsaker/
En depression kan dessutom vara genetiskt betingat. Inget som handlar om "ryck upp dig"..
Att någon har varit en smula nere under en extremt kort tid av sitt liv, har ingenting att göra med allvarlig, kronisk depression. Alls.
Jag har provat mediciner med både serotonin, noradrenalin och dopamin. Serotonin och noradrenalin hade ingen som helst effekt. Jag fick viss effekt av dopamin, men efter mitt förra självmordsförsök så sattes alla mediciner ut och så började vi om från början så nu äter jag lamotrigin, seroquel, propavan, melatonin och stesolid vid behov. Jag började också ta magnesium och märker skillnad så det tar jag varje kväll.
Hoppas att TS mår bra efter allt turbulens i tråden
Kollar denna tråd varenda dag för att se ett livstecken och blir glad varenda gång hon visar sig.
Jag har inte varit inne så har inte sett vad som har skrivits. Vet inte om jag vill veta heller :-/
Tack, det värmer att höra
TS, må inte dåligt över att du mår dåligt. Du förtjänar att må bra, och jag tror av hela mitt hjärta att du kan hitta dit.
Jag mår inte dåligt för min egen skull, däremot får jag dåligt samvete för att jag får min familj att må dåligt.
Den lilla detaljen där är att när du kommer till det stadiet så kommer du att vilja leva. För oavsett vad du skriver eller tycker så vill du leva nånstans för annars hade du inte levt nu och suttit här och skrivit. Du har bara fastnat i mellanläget och vågar inte släppa på dom "trygga" invanda tankarna.
Det tog inte stopp av den anledningen, det tog stopp för att din läkare inte kunde hjälpa dig vidare. Det är det en samtalsterapeut ska hjälpa en igenom, dom jobbiga motgångarna som kommer komma.
Nej, tankar är inte medfödda. Du kontrollerar dig och din värld, du kontrollerar mer än vad du vill tro. Tankarna kontrollerar mer än vad du tror. Känslighet och skörhet däremot kan vara medfött. Vissa har lättare att falla in i ett dåligt mående.
Du får sluta förutse hur saker och ting kommer vara. Du kan inte sitta och säga att du inte litar på en person du aldrig träffat eller gett en chans. Och vadå klarar inte av mer misslyckanden och motgångar. Du dör inte av en motgång eller ett misslyckande. Så du klarar av dom, det gör alla. Kan bli en jobbig period kanske men du klarar av dom.
Jag vet inte. Hade jag inte varit så rädd för att misslyckas igen så hade jag nog försökt ta livet av mig igen.
Jag vet inte där heller. Jag klarar inte att tvinga mig igenom saker, jag ger upp på en gång. Så jag tror inte att det hade spelat någon roll vilken jag hade pratat med för de kan ju inte kämpa åt mig.
Det är jättemånga på pappas sida som har liknade problem som jag. Nu är det ju väldigt längesedan för farfar och hans syskon så för dem fanns det säkert ingen hjälp. Jag är otäckt lik pappa och jag var länge rädd att bli som honom, men han har ingen sjukdomsinsikt och det har jag så nu tror jag inte längre det. Däremot har pappa mängder av bra egenskaper som jag inte har ärvt. Faster vet jag inte riktigt vad hon har för problem, förutom att de är psykiska, och vad hon har fått för hjälp men hon är typ helt borta på de mediciner hon äter.
Nej, jag dör inte av motgångar, men för varje motgång så blir jag räddare och räddare att prova nya saker.
Jag tycker att det här förtjänar att upprepas. Jag har haft enorma problem med urinvägsinfektioner, de återkom och återkom. Och man ska ju gärna vara lite restriktiv med penicillin - jag fattar varför, men det blev hemskt jobbigt.
Så testade jag tranbärskapslar! Det finns på apotek. Alltså, om jag har begynnande symtom på uvi och tar en kapsel, så försvinner symtomen inom en halvtimme! Det är magiskt! Numera tar jag en kapsel så fort jag känner det minsta av symtom och även om jag bara tror att jag känner av symtom. Biverkningsfritt, inte särskilt dyrt och fantastiskt. Tyvärr täcks de väl inte av högkostnadsskyddet eftersom de inte är receptbelagda.
Jag ska prova tranbärskapslar igen, det är ju trots allt några år sedan jag provade. Är det något speciellt märke?
Det förstår jag, uppfödarna blev nog glada för att få de dem också!
Finns det något du kan ta med dig från den här helgen och minnas nästa gång du tvekar inför att göra något som tar emot?
Ja, Dominiks uppfödare är så stolt över honom och säger att han är det bästa marsvinet hon någonsin har fött upp och att hon är så glad att han hamnade hos mig. Såfin fick ju två BIS 2-placeringar som hennes uppfödare var också stolt. Tyvärr var inte Nathalies uppfödare där men det var andra uppfödare av Nathalies ras som sa att hon är väldigt fin och att jag borde ställa ut henne i rasklass.
Jag tror inte att jag kan ta med mig så mycket, men däremot känns det bra att ha fått tillbaka till glädje till utställningarna för de sista har varit så jobbiga att jag har varit nära att sluta ställa ut.