Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Sålde min drömhäst pga allt krångel runt hästar, främst stall med negativa personer som påpekade att jag inte red med bett, att man inte ska rida i grimma, att hon gick oskodd (boots ute ibland) jadi jadi + skador och ännu en gång ett tömt sparkonto Saknar henne varje dag
Visa bifogad fil 107953
Men åh vad sorgligt med Galishimo .Jag skrev inte ned mina mål för 2022 men ett mål var att galoppera sammantaget 5 kilometer ute, och åka iväg på dressyrkurs varannan vecka, och förfina våra enkla byten. Min lilla arab Galishimo var 13 år och äntligen kunde jag även släppa tyglarna vid skritten på uteritterna. Det var nytt för i år, han har alltid behövt mycket stöd och tygelkontakt från mig och började ofta skygga om jag inte sysselsatte honom med något. Så vi tränade på galoppen ute (den var ganska vinglig och spänd) och tre kilometer blev fyra och slutligen fem, och den blev allt stabilare.
Som många andra här, det kanske känns skönt att få skriva om, så förlorade jag också min häst. Galishimo dog plötsligt i akut tarmvred, den 10 juli, efter 11 år tillsammans. Jag kraschade oväntat hårt men det visade sig att jag även hade blodbrist och var i ganska dåligt fysiskt skick.
Under tiden jag försökte bli mig själv igen, vilket tar löjligt lång tid, jag är fortfarande inte i ordning ännu, så tittade jag efter en ny häst. Jag letade efter en lugn häst som inte var så känslig och reaktiv. Jag fann en brun tvåårig hingst av rasen welsh cob i Sundsvall och föll för honom direkt. Utsidan ser korrekt men inte jättemärkvärdig ut, men hans fina mentalitet och mjuka sätt är fantastiskt!
Jag har haft honom i två månader nu och han har precis den där lugna, egentrygga, utstrålningen som jag behöver. Samtidigt upplever jag honom precis lika lyhörd för mig som araben, trodde jag skulle behöva jobba mer för att få kontakt, men så blev det inte!
Ja det var fruktansvärt, och han gjorde så fina framsteg sista året. Tränaren provred honom på en kurs, månaden innan han dog, och sade: "Han har ju precis allt på plats! En sån här måste ju vara rolig att rida varje dag!" så han var verkligen sitt absolut bästa jag när han försvann. Efter alla års kämpande med honom. Jag är ändå glad att jag hann "komma i mål" med honom, och att jag lät honom vara min högsta prioritet alla hans år. Jag har alltid sagt att en häst som han inte går att sälja vidare, och att han skulle vara min tills döden skulle skilja oss åt. Jag är glad att jag höll det löftet.Men åh vad sorgligt med Galishimo .
Grattis till din nya pålle.
Jag har gjort en liten video för att summera åretJag såg att jag hoppades få en frisk och skadefri häst, komma igång med träning och att tävlingsdebutera. Det var ju ganska försiktiga mål men alltid gött att kunna checka av
Nu lär hon väl vara halt ikväll bara för att jag skriver såhär, men än så länge har inte Nelly dragit på sig några nya skador utan vi rehabade under årets första halva och var helt igång i slutet av/efter sommaren. Vi tävlingsdebuterade och var på totalt 3 tävlingar under sensommaren/hösten (med mer eller mindre dåliga resultat), i övrigt fullt fokus på träning!
Tycker vi har utvecklats med stormsteg så kan inte annat än känna mig nöjd och glad med året som varit
Visa bifogad fil 107744
Vad sorgligt. En gammal skolkompis till mig har wm och föder upp i liten skala. Hennes mål är ett fyrspann med bruna ponnier som har bläs. Än har hon ett par med reservhäst och en åring på tillväxt. Så fina ponnier och är väl ett toppenmål att köpa en wm!Jag hade som mål att börja träna scentwork med min häst och det gjorde vi tills april då han blev halt och allt stannade av.
Det visade sig att det var pålagringar i ryggen och han inte skulle bli bra igen. Så han fick avlivas i början av oktober. Jättetrist.
Visa bifogad fil 108696
Nu ska jag fortsätta hjälpa till med andras hästar och samtidigt spara pengar för att kunna köpa en körponny. Drömmer om en welsh montain, b-ponny.