Hur går man vidare?

goerleena95

Trådstartare
Idag avlivades vår 8 år gamla rottishane. Han har varit hur pigg som helst och jag räknade med åtminstone två år till med honom. Men så helt plötsligt hände något när han skulle resa sig och han blev efter en stund bara liggande och kunde inte röra sig. En propp i ryggen, trodde veterinären. Jag är chockad och förtvivlad, vi bor på landet och han var min trygghet, både när man var ensam hemma och var ute i stallet på kvällarna. Min första tanke var att skaffa en ny rottwailer, samtidigt har jag alltid retat mig på hur mycket han fäller, det är stora svarta hår överallt. Så jag vet inte om jag verkligen vill ha en ny rottis eller om det bara är för att jag vill ha honom tillbaka. Hur går man vidare? Ni som har förlorat era hundar, hur länge har ni väntat med att skaffa en ny? Blir det lättare att komma över sorgen om man skaffar en ny direkt? :cry::cry:

Sv: Hur går man vidare?

Det är ju så individuellt. Men jag säger efter det att jag förlorade min hund i somras att jag kommer aldrig att bara ha en hund. Jag har två nu och de är egna individer men kommer aldrig att kunna ta min förra hunds plats. Jag saknar henne fortfarande väldigt mycket. Det var så speciellt. Jag kunde inte vara utan hund och trots att mitt hem var rent ett tag mellan hundarna så uppväger de smutsen och håret som blir. Jag bor som du på gård där det är mörkt på kvällarna och jag är ofta ensam hemma så hund kommer det alltid att finnas här. Du känner bäst själv när det är dags för en ny hund.

Vi var tvungna att låta vår gamling somna in i slutet av oktober förra året och jag lovar, det värker inombords än idag. Kommer ta lång tid innan det går över. Ja, innan alla tårar är gråtna.
Har kvar en hund dock, vilket är tur känner jag.
Däremot blir det inte en ny hund förrän tidigast nästa sommar. Dels passar det bättre tidsmässigt, dels vet jag att det då blir för att jag vill ha en ny individ, inte den gamla älsklingen!

Beklagar sorgen efter din hund :cry: Det gör ont att förlora sin vän!! När jag varit tvungen att ta bort/förlorat mina hundar så har jag alltid kännt aldrig mer hund! Jag har upplevt att jag inte orkar gå igenom detta en gång till!

Som tur är så har jag alltid haft en hund kvar! Efter ett tag så har även längtan efter en ny vän kommit! Inte för att ersätta den gamla hunden utan för att fylla tomrummet. Jag känner att jag aldrig skulle vilja vara utan hund!

Personligen så tror jag att du skulle må bra av att skaffa en ny hund! Men det känner du bäst själv efter ett tag! Låt såren läka och känn sedan efter!

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 306
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans... 2
Svar
30
· Visningar
7 529
Senast: Ajda
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 768
Senast: TinyWiny
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 968
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10