Hur går en valp/unghundskurs till?

MM

Trådstartare
Tänker att jag eventuellt ska anmäla mig och hunden på snart 7 månader till en kurs.

Saken är den att jag har lite social fobi och skulle gärna vilja veta vad jag har att förvänta mig i förhand.

Jag har även en del prestationsångest vilket gör att jag oftast låter bli att göra saker.

Men skulle någon vilja svara rätt så utförligt vad som sker och vad det krävs av mig som hundägare på en kurs så blir jag tacksam :)

Sv: Hur går en valp/unghundskurs till?

Det är helt upp till instruktören hur det går till. När jag har kurs så börjar vi med att hälsa alla välkomna, bjuder på fika och sen går vi igenom kursens innehåll, regler i stugan och på planen, och svarar på frågor. Sen får alla säga vad de heter, vad deras hund heter, vad det är för ras och (beroende på kurs) vad de har för ambitioner.

Jag förväntar mig att mina kursdeltagare kommer i tid, att de har rastat sin hund och att de tar med sig leksaker och godis. Det är bra om de tränar mellan kurstillfällena men jag kan ju inte tvinga någon. Om det är någon hund som inte riktigt funkar i grupp så har vi möjlighet att ta in en extra person som fungerar som stöd till detta ekipage, så det är inget egentligt bekymmer. Jag tycker det är roligt med raspresentationer, så kursdeltagarna brukar vid något tillfälle få hålla en kort (1-2 min) muntlig redovisning om sin ras.

Mitt råd är att du tar kontakt med instruktören och berättar om din fobi och vad du helst inte vill göra. Vill du inte prata inför grupp så bör du få slippa det.

Tack för ditt svar!

Det är flertalet saker du nämnt som jag aldrig skulle göra bland folk, så jag får kanske gå privata lektioner istället.

Att presentera mig och hunden, fika med folk och hålla ett kort föredrag om hundrasen fixar inte jag.

Men jag får kolla möjligheterna om privata lektioner istället :)

Fast din instruktör kan ju aldrig tvinga dig att göra något. Presentationen är kanske okej för dig om du slipper hålla den själv och du ger instruktören en liten lapp i förväg?
För just det att inte ha en aning om vad du är för någon tror jag kan vara lite svårt för övriga deltagare att hantera, medan har man bara ett namn på dig och hunden så behövs det faktiskt inte mer än så :)
Och fikastunderna är ju ingen nödvändighet, men brukar ge en hel del då man får höra andras erfarenheter och svårigheter och även hur dom hanterar/löser det.

Men det viktigaste är att du kommer ihåg att du är på kurs för att lära dig saker dom du inte redan kan, och inte för att visa upp något.
Inte helt ovanligt att det är så mycket nya saker under en kurs att man till sista gången fortfarande knappt hunnit testa det som lärts ut, och inte förrän man kommer till nästa kursomgång ser det egentliga resultaten av tidigare kurser.

/Camilla

Jag har gått kurser med människor som inte sagt ett ord inför gruppen. Jag gissar att de pratat med instruktören innan. Alla är vi olika och har olika förutsättningar. När man går kurs har man sådan fokus på sin egen hund att vad andra gör/inte gör spelar ingen roll. Vissa kurser har jag pratat mycket med de andra deltagarna och vissa kurser har det kanske bara varit ett par man pratat med för de andra vill fokusera på sitt (eller är inte så sociala). Kan du sitta med när de andra fikar? Du behöver ju inte fika något själv. Eller kanske bara ta något att dricka? Om du tycker det är jobbigt kanske det underlättar om du har med din hund in i stugan? Det brukar vara helt ok så länge hunden inte stör eller förstör. :) Då kan du ju gå in i dig och hunden en stund om något känns jobbigt.

Om du vill ha någon annan med dig brukar inte det heller vara problem. I alla fall har det varit många som haft med sig sin partner eller mamma eller ett äldre barn på många kurser jag gått. Då har jag gått genom min rasklubb och på brukshundklubbar. På privata ställen kan vara andra regler.

Och du klart du ska gå kurs med andra. Privatkurs är också intressant, men just valp, unghund och grundkurs är väldigt bra att gå tillsammans med andra särskilt för hundens skull. :banana:

Ring och prata med instruktören och säg att vad du kan och inte kan. Det kommer gå kanonbra. :)

Jag har liknande problem som dig med att prata inför grupp och har haft väldigt svårt för att fika med andra, och har väldig prestationsångest. Trots det har jag gått 3 hundkurser, varav jag blev i princip tvingad till två av dem.
Valpkursen var det mycket prat och diskussioner, jag sa precis det jag behövde men inte mer. De andra pratade så mycket ändå så det var inget som störde :) Det var väldigt mycket kontaktövningar med sin hund, och träna på möten osv. Just valp/unghundskurs tror jag är bäst i grupp eftersom man då får den viktiga störningen och träningen av andra valpar/unghundar.
Unghundskurserna jag har gått har varit inom brukshundklubben. Den ena kursen pratade vi inte mycket alls, mest var det instruktören som pratade, även på fikastunderna som jag tog mig igenom med något att dricka och hunden att klappa på :) Den andra var det mer prat men jag var "den tysta" även där. Tog ändå in väldigt mycket och som de andra har sagt, det är väldigt lärorikt att även bara sitta med och lyssna!
Överlag har det förväntats av mig att jag ska ha med massor av godis och leksaker till hunden, att den är rastad, lite hungrig, och lagom pigg, att jag är bra klädd och engagerad i min hund. Man är pinsam och fånig ibland på hundkurs, i början var det svårt för mig men när jag väl kommit över spärren går det bra.

På min valpkurs låg fikat så man lätt hade kunnat "rasta hunden" precis hela tiden. Eller gått och hämtat något i bilen. Ifall man vill komma ifrån.
Rasbeskrivningen var som sagt var 1-2 min och jag hade med mig bilder eftersom få har sett min ras som vuxen.
Så att lämna en lapp och visa ett foto som instruktören kan visa/läsa kan vara ett alternativ.
Anledningen till raspresentationen är att instruktören ska få ta upp lite om olika rasers särdrag/ursprung/funktioner.
Jag blev häpen över hur lite folk visste - en ägare hade noll koll på sin ras - hon hade valt en välrenommerad kennel men tydligen inte valt rasen utifrån något annat än utseende och var minst sagt okunnig.
(Att hennes kennel sagt åt henne att inte lära hunden sitta för att den då skulle sätta sig inne i utställningsringen är väl en parantes)
Så det är mycket mer än en social presentation.
Så prata med din instruktör så du kan få ut så mycket som möjligt av kursen - man går kursen för hunden skull och det är jätteintressant.

Det är helt upp till instruktören hur det går till. När jag har kurs så börjar vi med att hälsa alla välkomna, bjuder på fika och sen går vi igenom kursens innehåll, regler i stugan och på planen, och svarar på frågor. Sen får alla säga vad de heter, vad deras hund heter, vad det är för ras och (beroende på kurs) vad de har för ambitioner.

Jag förväntar mig att mina kursdeltagare kommer i tid, att de har rastat sin hund och att de tar med sig leksaker och godis. Det är bra om de tränar mellan kurstillfällena men jag kan ju inte tvinga någon. Om det är någon hund som inte riktigt funkar i grupp så har vi möjlighet att ta in en extra person som fungerar som stöd till detta ekipage, så det är inget egentligt bekymmer. Jag tycker det är roligt med raspresentationer, så kursdeltagarna brukar vid något tillfälle få hålla en kort (1-2 min) muntlig redovisning om sin ras.

Mitt råd är att du tar kontakt med instruktören och berättar om din fobi och vad du helst inte vill göra. Vill du inte prata inför grupp så bör du få slippa det.

:bow: vill bara stryka under lite. Vi kör kurser på liknande vis ( med vi menar jag min klubb, jag håller inte själv kurser och går dem inte heller men jag kommer och går lite till och från i alla kurser bara för att vara social och hjälpa till) och vi är väldigt noga med att varje deltagare får tala om sina förväntningar och förhoppningar antingen enskilt eller i grupp. Vi är också väldigt noga med sammanhållningen i grupperna så att alla ska känna sig välkommen

. Så till TS ta ett djupt andetag och ring din klubb och berätta hur det ligger till, kanske har dem tillochmed kurser för mindre grupper.

Ska jag vara krass så är det nog enklare med privatlektioner om man har social fobi, för de flesta kurser inom Sbk är uppbyggda som studiecirklar där alla får bidra. Alternativt om du hittar en kurs som är uppbyggd på väldigt mycket träning och mindre fika, eller små grupper.

Jag har också (haft?) social fobi och min första valpkurs med terriern slutade med att jag helt enkelt inte kom för session nummer två... men det var mest för att jag inte var bekväm med kursen och helt enkelt inte vågade öppna munnen.

Alla kurser på vår BK har däremot gått bra. Vi har inte haft några muntliga redovisningar alls (det önskar jag nu att vi hade haft, jag älskar ju min ras!), däremot allmänt fika och 'frågestund' för varje session och där är det lätt att helt enkelt sitta i sitt hörn och smutta på kaffe medan det pratas runtomkring.

Däremot förekommer det ju tillfällen när man gör övningar 'en och en' tillsammans med sin hund - förbudsövningar med godisskålar, hälsa fint på kursledaren eller vad det nu kan vara, och då hamnar man i blickfång oavsett man vill eller inte.
Det tyckte jag var jobbigt i början, men överhuvudtaget tycker jag också att det var nyttigt att utsättas i lagom dos medan jag hade hunden att fokusera på. Jyckarna har alltid varit mitt stöd.

Jag tycker att du ska skicka ett mail till kursledaren, förklara situationen och höra hur han/hon tycker att det skulle kunna fungera.

Kl

Tack för alla svar :)

Jag ska se på deras hemsida vad dom har för olika kurser. Kanske skulle jag våga mig på en om det är lite mindre folk.

Äter gör jag inte gärna i någon annans sällskap än familjen. Men jag kan ju ta med en pepsi max, det är lugnt.

Att presentera mig och hunden och berätta om rasen är det värsta. Det värsta som kan hända är att jag vänder och går därifrån när det är min tur, vilket resulterar i att jag aldrig mer kommer tillbaka.
Men att ha en privatkurs i hallen när andra är där och tränar är okej, jag behöver ju inte prata med dom.
Skulle vara nyttigt för hunden att träffa andra hundar tror jag. Vi kör mest skvallerträning när vi möter hundar (och fåglar med för den delen) som anledning. Hon är snäll mot alla, men lite för snäll och sällskaplig mot alla andra.

Nu har jag kollat upp kurser som finns i min närhet och nästa valpkurs är inte förrens i maj. Det är ju evigheter tills dess!
Är det då inte en bra idé att ta privata lektioner och ta en unghundskurs med vardagslydnad senare?

Eller vad ingår i kurserna?
Vad är skillnaden mellan valp- och unghundskurs i vardagslydnad?

De kurser jag har gått hade jag kunnat komma undan med att enbart säga Sandra, Dana, rottweiler 5 år. Nu tycker jag ju om att prata hund, så jag har nog sagt bra mycket mer, men jag har aldrig råkat ut för några muntliga redovisningar, tyvärr - för ofta hittar man ju någon ny slags hund som man är nyfiken på.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 685
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 451
Senast: Trassel12
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 471
Senast: Myrten
·
L
Hundträning Jag har några frågor som jag jätte gärna skulle vilja ha svar på som är om valpar och sånt ❤️ Och den första frågan är hur man gör så en...
2
Svar
21
· Visningar
2 402
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka