Hur går det för era 07:or? Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 07:or? Del 3

Ja klart :)

Ja men 140cm är ju en standardnivå på en bra hopphäst tycker jag :) Amazing har ju visat på väldigt bra teknik när vi har lösgalopperat henne över stockar osv och hon hoppar även gärna i hagen om det finns nått att hoppa över (typ rishögar på vårt förra ställe) osv. Men det är ju inte förens jag har hoppat med riktiga hinder och kan höja upp runt 1m som man ser om hon har en naturligt bra språngkurva :)

Ska bli så roligt! :bump:

Vilka av er är det som har planer för treårstestet nästa vår?

Vi har tänkt att Lanzelot skall visas nästa år. Hans storasyster blev vi avrådda att visa och det förstår jag. Hon var liksom inget att visa direkt. Lanzelot är ju lite finare än henne och det känns mer meningsfullt med en häst som kanske kan prestera något. Hoppas bara att han växer till sig för som han ser ut och rör sig nu så får vi ju skämmas.

Kaktuzblomma är ju ägare så hon får väl visa honom om hon inte ramlar o bryter ett ben eller två. Då får jag rycka in.:angel:

Ne usch 140 är alldeles för högt :p

Märker att det var längesen jag hade hopphäst:D

Jag skulle hemskt gärna vilja visa Ariel, men allt hänger på bil, dragkrok och eventuell chaufför. Jag hoppas kunna träna under sommaren så jag blir så säker att jag vågar köra själv. Sedan får jag kanske låna dragbil av mina föräldrar, men det är många om och men...

Dessutom måste jag träna löshoppning. :crazy: I och för sig har jag fått mer hindermaterial nu (många hinderstöd att använda som "korridor") men det hjälper ju inte om hästen fortsätter hoppa ut ur paddocken. :angel:

Blir sugen på att löshoppa Embla när jag läser här!! Vi har inte kommit till det än... Det jag gruvar mig för är lastträningen :crazy: Hon var tydligen en riktig :devil: när hon skulle lastas för att köras upp till mig... Måste börja träna nu när jag haft henne snart två månader.

Är alla era lastvana? Någon som haft problem och kan komma med lite tips? Hade tänkt ställa upp transporten och vänja henne långsamt under ett antal dagar, sedan ett steg i taget upp. Någon som vet om det är ok att backa en unghäst så långt som en del har som metod? 100 m har jag hört... låter lite tufft kanske?? :confused:

Grattis på födelsedagen:bump::banana::bump::banana:

Köra transport är inte alls svårt. Det är bara att ta ut svängarna lite:D
Det jag tycker är lite krågligt är att backa men på 3-årstester och dylikt finns det alltid killar som vill visa sin manlighet bakom ratten om man skulle få problem:idea:

Nu är min ganska lättlastad men jag har gjort så att jag har tagit en dag då jag har all tid i världen och ställt mig helt kravlöst vid transporten och mutat med godis. Så har jag fått in hästar som aldrig har åkt transport och även svårlastade. Det handlar mest om att inte stressa och att kräva lite och kunna lätta på trycket. Väl inne i transporten har vi dom första gångerna bara stått och gosat och ätit god mat:)

Jag vet att många inte är för att muta in hästarna men jag tycker att det ska vara positivt för dom att åka transport. Min lille går nu på utan att jag behöver muta men jag har alltid med det.

Varsågod :) Synd att jag inte hann med att fixa Millans man också (tänkte gjort det i torsdags men insåg att jag hade tagit hem mina "man-grejer".. :p)

Jag har inget emot att muta, i alla fall inte i det läget ;) Låter som bra tips tycker jag!!
Vet ju inte hur hon kommer reagera, men hon reste sig gång på gång och knuffade ner chauffören som säkert vägde 120 kg, från rampen, 30 gånger sa han... :crazy: De höll på i nästan 4 timmar innan de fick på henne, så det känns som en utmaning! Jag tror hon vet att det lönar sig att bråka, så jag vill helst undvika kamp, speciellt nu - jag har fått så ont i min högerarm, kan knappt borsta henne, blä :cry: musarm tror jag.

Tur hon är så gosig :love: mutor, tid och kärlek är nog rätt väg att gå!

Målet är även för mig att visa Robinho på treårs, hoppas även som petraa på hoppdiplom men man får väl hålla tummar o tår att man får vara friska o hålla hopp tillobörja med.

Jag tänker visa min på treårs nästa år.
Planen är även att visa på Rådgivande i höst. Han är så himlans snäll så jag sparar honom som hingst över sommaren (övriga uppfödningar har kastrerats i början av året som 2åringar). Efter visningen skärs han.
252021.jpg

Om Tobbe fortfarande ser bra ut nästa vår (och vi har honom kvar också så klart) så vill jag nog försöka visa honom om det finns plats för honom (vi går ju utom tävlan). Men i så fall blir det på våren för sen vill jag kunna låta honom gå på bete i lugn och ro utan att jag ska behöva tänka på att vi har ett treårstest på hösten att förbereda oss till. Eftersom det inte är tal om nån ridning eller så så tror jag inte att det ska vara några problem att han ska vara redo, men vi får se vad som händer.

Årets tre-åring behöver jag t ex inte ens tänka tanken att visa på ett treårstest :p

Min kille hade sadel på sig för första gången förra veckan, han tyckte det var lite läskigt men det gick bra. Han ser ut som en ponny nu, överbyggd men inte mer än 154 cm i mkh. Han ser luggsliten ut med då han går med 4 andra buspellar. Den andra är min mans 2 åriga nordis
27221485.jpg

Med sadel, han ser inte snygg ut precis :D
27257157.jpg

Äsch, du ska se att han växer till sig. Våran Lanzelot är väl inte tjusigast i världen heller. Jag tycker att han är småfet just nu.

Släppte både Lanzelot o Villeliten i den andra långa vinterhagen. (De har gått i den torra vinterhagen mest i vinter, vi har tre vinterhagar visst). Där fanns mer gräs. Snart skall de få gå i sommarhagen.
Men lite kul tyckte de att det var att komma i en ny hage:
DSC00480.jpg

Ville leker arab:
DSC00479.jpg

Lanzelot spöar Ville:
DSC00478.jpg

Lanzelot undersöker marken:
DSC00477.jpg

Haha, nä det kanske inte är så svårt egentligen. :p Planen är dock att träna den här sommaren, så får vi se om jag känner mig mogen nog att åka 30 mil i augusti. Är jag det kommer nästa sommars alla evenemang att kännas hur enkla som helst. :angel:

Apropå lastning så jobbade jag mycket med det förra sommaren. Vi hade en transport stående på gården, så varje gång jag tog in Ariel tog vi oss en sväng dit. Ett litet steg i taget, samt att hon fick vända och gå ut (inte backa, då tänker hon för mycket bakåt) gjorde att hon på slutet av sommaren lugnt stod i transporten medan jag stängde luckan. :love: Enda gången hon åkt ville uppfödare få iväg oss snabbt, så då lyftes hon in. Var väldigt ängslig, men det känns som vi helt arbetat bort det nu.

En sak till... Löshoppningen man gör på treårstest anses ju (utomlands?) vara ganska svår för en unghäst. Det vill säga hjälphinder + oxer. Hur bygger man för att göra det lätt för unghästen och hur vet man vilket avstånd man skall ha? *smider planer inför helgen*

Jag har läst någonstans att de använder fler hjälphinder utomlands, just för att unghästen ska ha lättare att komma rätt. Vårt system med ett hjälphinder och sedan pang på kan ju vara svårt att reda ut för den oerfarna hästen.
Prova att ha två små hjälphinder innan.

Avstånd är jag osäker på. Är det 3 meter för studs och 5,5 meter för ett galoppsprång? Har för mej att vi använde de avstånden när vi drillade syrran och hennes galna häst igår.... Det gick bra iallafall.

Lanzelot har fått fina fossingar idag och fick mycket beröm av hovis. Lilla hjärtat visade att han brås på mor sin.:love:
Han är inte fet, bara charmigt rund. Det behövs ju lite att ta av när han ska växa och komma över 165 cm sträcket.;)
Förra veckan hängde jag på honom två gånger. No problemas. Lite konstigt var det dock när vi tog ett par steg framåt.
Ska försöka jaga rätt på en vuxen häst att träna upp mej på. Tiden går fort och snart är det dags att rida in dom små raringarna.:bump::bump:

Senast ändrad:

Det fanns ett bra exempel i avelstidningen som ridsport skickade ut för någon månad sedan. Om du vill så kan jag leta åt den.

Min lilla dam fick löshoppa igen i förrgår. det gick betydligt bättre den här gången. Ho nkoncentrerade sig på hindrena ist för att försöka hoppa ut genom paddocken. Lagom när vi bestämmt att vi är klara springer hon rakt över människan som stoppar henne i fållan och laddar på staketet (150cm) men där stod lastbilen parkerad :D så vi vann den matchen iaf. Tråkigt bara att man själv inte kan ta några kort, det såg faktiskt ganska bra ut. Angående avstånd skulle jag absolut inte ha 5,5 mellan om jag inte hade c-ponny. 6,5 är mer lagom.

Ja utomlands brukar dom använda dig av två hjälp hinder.
På treårstestet är det bara ett. Avståndet ska där ligga mellan 6,80-7,50 för att det ska anses ok.

Jag hade ungefär 6,90m på min lille och det var lagom.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Det är nu inte särskilt länge kvar tills jag får hem min lilla retrievervalp :heart Jag försöker att förbereda mig och läsa på så mycket...
2
Svar
37
· Visningar
1 441
Senast: Nota
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
8 651
Senast: Ponsa
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 672
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar