Hur går det för era -05'or #9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #9

Vad roligt med dressyr :banana: Jag är en tvättäkta dressyrnörd så jag förstår att det lockar :angel:

Va roligt att alla dressyrnördar är lyriska över honom, sånt är så himla roligt och man blir alltid lite extra mallig då :D

Hoppas det går bra på tävlingen, jag och wille håller alla tummar vi kan :)

Nej nu var det alldeles för länge sedan jag uppdaterade:angel:

I måndags smet vi iväg till terräng banan och tränade lite. Då var det ju främst vattnet som jag ville traggla på. Det har regnat en hel del här så vatten fanns det gott om, över hela banan... Men pållen var jätte duktig och brydde sig inte det minsta:o För första gången galopperade han till och med genom ett par rejäla pölar!:D Det finns hopp för den blivande fälttävlanshästen:bump:

Igår rullade vi iväg för lite miljöträning, klubbtävling i dressyr. Min plan var att vi skulle försöka låta bli att hoppa över staketet, stackars hästen är ju tränad till att hoppa över i stort sett allt han ser;)
Det var en LC:2 som ju går på 20*40 bana... Det är väldigt trångt för en 5 åring på 177cm med lite för lite styrka och bjudning på en sådan bana. Jag har försökt att rida igenom programet någon gång här hemma men har haft svårt med 20m volterna i galopp(!)...

Så målet var som sagt att hålla sig innanför staketet, dock gick det över förväntan! Pålle struttade på och det gick faktiskt oväntat bra att styra runt på den där lilla plätten. Speakern sa att vi hade fått 59% vilket jag var helt nöjd med. När jag hade ställt på hästen på släpet gick jag för att hämta protokollet. Övervägande 7or och 6or:D En 4 där det blev fel galopp och en 5 där han blev lite busig i en övergång.
Min gamla dressyrhjärna tyckte att det lät konstigt med 59% till dom siffrorna så efter lite kontroll räkning så visade det sig att vi hade fått hela 63,6%!!!

Helt plötslig känns inte Breeders lika långt borta längre!;) "Mjukt och positivt ridet på en trevlig häst. Tappade ibland bjudning och blev lite ostadig"
Synd bara att ja ginte hade med mig någon som kunde filma!

Lite terrängbilder iaf:D
http://www.facebook.com/photo.php?pid=5746029&l=225f11713e&id=722884847

Snygg häst du har! Och du tyckte hindret var lågt...:angel:
Kul att det gick så bra på dressyren! Kan förstå känslan av att knappt få plats och att få ihop galoppen. Min donna är visserligen bara 170 cm, men en lååååång rygg. Jag tog första galoppen härom dagen och det kändes som att sitta på modell stor älg. Dessutom tog hon korsgalopp båda gångerna. Nåja hon hon har ju inte galoppat sen i juni förra året, förutom i hage då! Kan inte ens föreställa mig att det skulle funka att galoppera runt ridbanan som det är nu. Håller mig nog till skogen ni i början!

KL
Har förövrigt gjort första lastträningen med Aimy nu sedan hon slängde sig ut förra veckan. Det räckte med att ta fram transortskydden så började hon nervösbajsa... I början ville hon överhuvudtaget inte närma sig transporten, men hon lärde sig snart att kraven inte var så stora idag. Jag jobbar så att jag backar hästen. Gå fram till transporten, backa, gör så ngra gånger, gå upp ett steg, backa osv... Aimy har börjat försöka gå undan åt vänster, alltså gå jämte istället. När hon gör så vevar jag med longerlinan jämte henne tills hon flyttar sig för den och ställer sig i rätt position (det har vi övat på innan lasträningen). Det funkar bra! Hon började backa av självmant några gånger idag, då gör jag så att jag backar henne flera meter extra. Vill inte att hon ska känna sig trängd och låter henne därför backa. Men det ska naturligtvis bli extra jobbigt att göra så, därav extra lång backning. Funkade riktigt bra, var på med framhovarna och huvudet var inne i transporten. Kommer att träna långsamt, det får ta den tiden den tar. Tränade väl ca 10 minuter. Skönt att hon började tänka lite framåt idag iaf!
Katarina Dacke, hur går det för er och lastningen?

Tackar!:D
Jo det är svårt för dem ibörjan att hålla ordning på sin stora kropp. Jag har nästan uteslutande ridit i skogen för att stärka honom. Sen måste man ju börja kräva lite mer och rida "på riktigt" någon gång också;)
Jag tror dock att man får igen det senare, hästarna får ju ordentligt med tid på sig vilket brukar vara positivt. Dessutom är det härlig att sitta där högt uppe på ryggen!:love:

Jag lastade min häst igår men han är rätt så nervös i samband med lastningen. Dock när vi åker står han jätte snällt.
Kopierar min text från en annan tråd som jag skapat idag, då slipper jag skriva allt igen..

Ibörjan var han trygg och ganska lugn, men han har alltid haft väldig brottom ut.
I går lastade vi och åkte en sväng.

Innan har vi behövt använda linor på honom och i början verkligen behövt dra upp honom med linorna, nu i går tänkte jag att vi bara skulle ta det lugnt och testa utan linor. ( då vi inte skulle iväg till någon tid på klinik eller så) Vilket resulterade i en häst som stod som fast frusen framför rampen.. Bed min hjälpbredare att hämta linor, satte dit en och la bakom rumpan på honom, då gick han på direkt. Men innan vi fått på bakbommen kastade han sig ut.. Lina runt rumpan igen, in utan problem, tog inte bort linan utan lät den vara, satte på bommen, upp med lämmen och stängde, fick massa beröm å morot. Dock är han väldigt
nervös, eller "stirrig"
Dock är han hur cool som helst när vi kör. står helt stilla, och äter av det som finns i hönätet.
När vi ska lasta ur så stannar jag bilen, står en stund innan jag öppnar skötardörren. Hälsar på honom och parat med honom. Öppnar sendan översta luckan och han får så ytterligare en stund tills han är lugn. Öppnar lämmen, men bommen är kvar, får ytterliggare vänta tills han är lugn.
När han är lugn så tas bommen bort, när han känner att han har fritt bakom sig så kastar han sig ut.. Jag har alltid longerlina vig urlastning, som får hänga löst, alltså ingen motstånd.

Hur ska jag få honom lugn isamband med lastning? Urlastningen är en sak men just innan man får på bommen är det ganska så otäckt, då man inte vill gå bakom, eftersom man då riskerar att få en häst på sig. Har just därför 2 medhjälpare vid lastning, jag följer med honom in, och de andra har ev linor och står på varsin sida, den ene ger bommen till den andre. Men Jag vill slippa risken att han kastar sig ut.
Så ni som har tips och ideer på hur man ska komma i ordning med detta kom med förslag! Beskriv hur ni gjort osv.
Jag har egen transport så det är inga problem. (trane 130t-96 tyvärr enaxlat)

Är det bara att träna, träna. träna??

Kul eller nja kul å kul men bra att det är fler i denna tråd som håller på med lastträning! så kan man få tips och ideer om hur du gör, vilket typ av problem ni har osv. :)

*kl*

Här kommer en liten filmsnutt på Avalon från idag; http://www.youtube.com/watch?v=pNKk0keDhpE

Han fick mycket beröm av Eva idag och jag har ändrat min sits en hel del så jag är mer rak än bakåtlutad. Lite korta läder dock så min skänkel blir inte så bra, ska jobba på det! :)
Har varit lite frågan de till om jag ska trycka på honom ytterliggare för lite mer energi men Eva tyckte att nu när han går så stadigt i balans så ska han få göra det och verkligen hitta sin rytm innan vi ger oss på mer energisitet.
Vet hur det är att sitta på stor, lång häst; min är ju 175 cm hög nu!
Men jag gillar't :bump:

Åkte släp som ingenting gjorde han t/r till träningen :)

Vad fina ni är! Ni har verkligen potential till att bli super fina när det kommit lite mer muskler och krut i ert STORA ekipage :)

Men... :angel: vad gör matte med sina handleder? Det ser ut som om det sitter en tant som sitter och håller i en handväska i knät uppe på Avalon ;)
Ihop med händerna, upp med tummarna och raka handleder :)

Men som sagt, ni är super fina! Det ska verkligen bli roligt att se er i fortsättningen!

Jag veeet, det är "terränghanden". Den använder jag gärna när vi hoppar saker som han kommer hoppa väldigt stort på, då kan jag ha längre tygel och reglera längden lite med mina handleder, behöver jag släppa efter ytterliggare lite så vinklar jag ut handen. Skumt att förklara men ska se om du kan se en hoppbild där jag gör så...

Tror inte att jag rider så alltid, men jag tänkte faktiskt själv på det under träningen, men det kändes "bra" för stunden, Öh? ;)

Jag lovar att bättra mig! Tack för de fina orden annars :)

Vad fin han ser ut!:)
Skönt att mna inte är ensam med att kämpa med sin 175+ bebis:angel:

KL
Idag har vi varit på hopptävling 90cm Clear Round. Först fick vi kämpa på pytteliten framhoppning i 17-18 grader och sol. Pålle kändes liiiite slö om man säger så. Inte van vid värmen och dessutom ingen plats att röra sig på...
När vi kom in på banan kunde vi äntligen få lite galopp, och han klev runt banan som ingenting. Tycker nästan inte det är värt att hoppa över de där små pinnarna som ligger ivägen, så han tar bara ett lite större galoppsprång:D
Felfritt och en liten rosett till hans ännu inte så stora samling;)

*kl*
Skrittade på Tibbe i 10-15 min idag med. Dom i stallet undrade om jag har dödslängtan då vi skrittade ut i värsta blåsten och jag red barbacka :D
Hade iaf träns och inte grimma som förra gången :angel: Han kändes väldigt fräsch även idag med så hoppas hoppas att dom på kliniken säger att jag är dum i huvudet som åker dit med honom :p

Vad roligt att det går så bra för er och er lastning! (Har kollat på bilder och vissa av videoklippen)

Han är jättefin din Avalon och det såg väldigt trevligt ut på ridklippet! Hur mkt har ni övat på skänkelvikning? Jag började nämligen igår med det när jag red för min tränare :laugh:! Och blev jättenöjd med min lilla pålle.

*kl*
Imorgon är det dags för vår andra klubbtävling. Känner mig inte alls motiverad egentligen. Känns så jobbigt eftersom jag inte har bjudningen i honom. Men ska ta det som en träning för Othello mest, att vara med på tävling och allt vad det innebär. Bara han är lite mer framåt än sist, så får jag väl vara glad.

Intressant att kolla på videoklippen från lastträningen med Avalon! En fråga, är det Monty Roberts Dually halter ni använder? Jag såg oxå att ni "skakar" longerlinan för att få honom att ställa sig i rätt position, tränade ni det innan lastningen eller tog ni det först vid lastillfället?

Grattis iaf, måste kännas väldans skönt att kunna lasta och åka på ett säkert sätt nu:banana:!

+ Zeus

Tack! :)
Han kämpar på bra med sin storlek och en vacker dag (om sisådär 5 år) så blir han nog också en svan! Skänkelvikningar gjorde vi lite i skritt, nån i trav i december när jag red de sista gångerna för Eva innan flytten. Har typ inte gjort det alls sedan dess och nu har vi varit där 2 ggr och gjort det. Anledningen till att jag flyttar så få steg är att jag koncentrerar mig mest på att rida framåt. Jag MÅSTE smyga med hjälperna och vara på pass med ytterskänkeln och driva honom framåt annars trillar han utåt och sjukter ut bogen och förböjer sig inåt. Så jag övar mest på att rida RAKT och sedan få några stegs sidvärtes mha yttertygeln och lite lite innerskänkel. Det blir bättre och bättre för varje gång :)

Lastningen är kanon nu och vi åker som ingenting. Att "skaka" linan övade vi på i rundcorallen litegrann men han förstod det fort eftersom den skapar obehag som släpper så fort han gör rätt. Numera har jag Montygrimman alltid den jag lastar bara för att jag ska kunna rätta hnm på rätt sätt om han står emot. En vanlig grimma tar ju inte på samma sätt.

På lördag ska vi rida LC:2 staketträning igen och då ska jag försöka få film :)

Senast ändrad:

Numera har jag Montygrimman alltid den jag lastar bara för att jag ska kunna rätta hnm på rätt sätt om han står emot. En vanlig grimma tar ju inte på samma sätt.
Hur ser en Montygrimma ut? Och hur fungerar den?

Ni är jättefina! Det ser väldigt harmoniskt ut! Som jag sagt tidigare, så är jag så imponerad av att du sitter så stilla och fint! Ska fixa en liten filmsnutt från oss idag på tävlingen så ska ni få se vilka dinglande skänklar jag har :(.

*kl*
F****ck! Tibbe blev stirrig när han stod i stallgången och började stegra sig och sparka, där efter käpper det som f*n i vänster kota(bak) och han trampar inte igenom på höger kota (bak, problembenet) samt att han ser knyckig ut i kotan samt vid hovleden :cry: trodde äntligen att vi skulle kunna komma igång :( Sedan sparkade han som bara den med höger bak som att det är något i benet som han stör sig på T___T. "Tur i oturen" så ska vi ju iaf till klinik imorgon, men förvånar mig inte om det skulle va något knas med benen på honom... är det det så överväger jag på att T-märka honom... känns som att han aldrig kommer hålla som tävlingshäst :(

Senast ändrad:

Usch vad tråkigt att höra! Hoppas verkligen att det är bra med honom när ni åker till kliniken!

*kl*

Vi har haft en fantastisk dag idag! :love:

Vår tredje lokala tävling, nu i LB:2 som passar mycket bättre än "kort-bane-programmen" till min stora häst.
Lite matt i traven, fin i galoppen är mattes dom men domaren gillade alltsammans (förutom en taktmiss i en mellantrav som domaren inte alls uppskattade! ;)) och belönade oss med 67,67%!
Bland annat en 8:a på en galoppvolt och många-många sjuor gladde. :D
Blå rosett, plakett och hederspriser (t-shirt och "Beppe-hatt") fick vi med oss hem bland de 18 startande i klassen!
Domaren tyckte så här:
"En maffig häst med härlig elasticitet! Du presenterar den väl med en mjuk ridning! Lycka till!

30969190.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 110
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 477
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 463
Senast: iNHALE
·
Träning Hej, jag är 18 år och just nu tvivlar jag så mycket på mig själv och min ridning . Mitt självförtroende är inte alls bra just nu och ser...
Svar
12
· Visningar
1 846
Senast: Bonica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama