Sv: Hur går det för era -05'or #9
Jag lastade min häst igår men han är rätt så nervös i samband med lastningen. Dock när vi åker står han jätte snällt.
Kopierar min text från en annan tråd som jag skapat idag, då slipper jag skriva allt igen..
Ibörjan var han trygg och ganska lugn, men han har alltid haft väldig brottom ut.
I går lastade vi och åkte en sväng.
Innan har vi behövt använda linor på honom och i början verkligen behövt dra upp honom med linorna, nu i går tänkte jag att vi bara skulle ta det lugnt och testa utan linor. ( då vi inte skulle iväg till någon tid på klinik eller så) Vilket resulterade i en häst som stod som fast frusen framför rampen.. Bed min hjälpbredare att hämta linor, satte dit en och la bakom rumpan på honom, då gick han på direkt. Men innan vi fått på bakbommen kastade han sig ut.. Lina runt rumpan igen, in utan problem, tog inte bort linan utan lät den vara, satte på bommen, upp med lämmen och stängde, fick massa beröm å morot. Dock är han väldigt
nervös, eller "stirrig"
Dock är han hur cool som helst när vi kör. står helt stilla, och äter av det som finns i hönätet.
När vi ska lasta ur så stannar jag bilen, står en stund innan jag öppnar skötardörren. Hälsar på honom och parat med honom. Öppnar sendan översta luckan och han får så ytterligare en stund tills han är lugn. Öppnar lämmen, men bommen är kvar, får ytterliggare vänta tills han är lugn.
När han är lugn så tas bommen bort, när han känner att han har fritt bakom sig så kastar han sig ut.. Jag har alltid longerlina vig urlastning, som får hänga löst, alltså ingen motstånd.
Hur ska jag få honom lugn isamband med lastning? Urlastningen är en sak men just innan man får på bommen är det ganska så otäckt, då man inte vill gå bakom, eftersom man då riskerar att få en häst på sig. Har just därför 2 medhjälpare vid lastning, jag följer med honom in, och de andra har ev linor och står på varsin sida, den ene ger bommen till den andre. Men Jag vill slippa risken att han kastar sig ut.
Så ni som har tips och ideer på hur man ska komma i ordning med detta kom med förslag! Beskriv hur ni gjort osv.
Jag har egen transport så det är inga problem. (trane 130t-96 tyvärr enaxlat)
Är det bara att träna, träna. träna??
Kul eller nja kul å kul men bra att det är fler i denna tråd som håller på med lastträning! så kan man få tips och ideer om hur du gör, vilket typ av problem ni har osv.