Hur går det för era -05'or #9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #9

Hade det varit lastningen som varit problemet så hade det varit superenkelt!

Nu är ju problemet när hon åker och vi ska svänga... så nej, jag har inga ideer tyvärr. Funkar det inte att ställa henne brett eller baklänges så ringer jag honom! Men jag har goda förhoppningar om att det kan funka att ställa henne brett!

Annars kanske man får linda in hästen i bomull varje gång man åker och bara hoppas på att beteendet försvinner så småningom...

Jate Volim: Tackar så mkt! Är rätt kul att få sånna bilder på honom, då han i hagen i vanliga fall (när inte en person, och en hund jagar honom) ser mer eller mindre halvdöd ut! Händer inte mkt!

Han har inte ens börjat bitas än trots att han har stått ensam ganska så länge! Iofs vet han ju vart han har mig väldigt väl, han provar säkert om han träffar nån ny!

hoppas med att det är "bara" är något som en ET kan fixa,
men tänkte då vi redan är uppe på över självrisken på försäkringen så är det lika bra att gå igenom honom då han
inte är 100 i sitt ben. En i stallet hade ET ute idag till sin häst så då kollade hon SI leden lite snabbt på honom men det är inte den som spökar.
Men hon tyckte med att det är bäst att kolla med vet först och sen ET. Han har inte svårt att sätta muskler så, då han är ett muskelberg och endå stått skadad större delen av sista tiden :p Men säger vet nu att det är något som en ET kan fixa så går ju det på försäkringen så går jämnt ut i vilket fall som :p

KL

Klinikbesöket igår gick bra. Nu har vi ridit på ridbana (ridhus) för första gången sen provridningen! Springa på gången, longering och ridprov såg bra ut. Dock visar Aimy fortfarande närmare 2 graders hälta på böjprovet. Men vet Tell tyckte allt såg positivt ut och vill att jag ska fortsätta med igångsättningen. Så nu får vi rida lite lätt på böjda spår, typ stora bågar och så. Jag har också fått klartecken på att börja med galopparbete så smått. Det var så roligt att rida Aimy på bana. Svängar m.m. var lite ringrostigt, men efter lite uppvärmning gick hon himla bra för att vara riden så lite. Det tyckte förövrigt vet med! Mjuk och fin och koncentrerad! Vet berömde även hull och hälsa på hästen, roligt att få lite beröm ibland:p!

Vi fick helt oförhappandes lastproblem igår. Hon är inte så jätterutinerad med transport, men vi har ju åkt en del om inte annat till kliniken... Hon brukar sköta sig mkt bra och gjorde det även igår. Men när vi kom hem och skulle lasta av får hästen rycket och bara slänger sig ur. Hon brukar alltid gå ut lugnt, fint och rakt. Jag vill inte avsluta en lastning på det sättet utan det var bara att ta tag i problemet. Sen tog det en timme att få in henne. Men jag är ändå nöjd med det, för det hela gick lugnt och fint till. Hennes spärr satt vid att ta upp bakhovarna på lämmen. När hon väl vågat göra det var hon snart innte. Problemet var bara att hon var livrädd för att backa ut igen. Tillslut vågade hon och hon gick lugnt. Men jösses så spänd hon var, musklerna darrade och hästen var superspänd. Så nu har vi lite lastträning framför oss. Har haft en annan häst som hade samma rädsla (lämmen). Någon annan som har varit med om samma problem?

Jaha, det verkar som att Pselma helt enkelt blivit bredåkare!

Körde henne idag, och hon var lite orolig i början, trampade om osv. Men sedan stod hon som ett ljus! :love:

När jag skulle lasta av så var jag ju tvungen att prova det där som tobbe tycker är så viktigt i "ponnyakuten". Nämligen att man har kontroll över varje steg, och det var heller inga problem, kunde be henne ta miiiini steg oxå utan problem alls!

Så nu är tanken att jag ska köra rätt mkt för att få upp hennes förtroende för transporten igen. Hon ville helst inte gå på, så hon kollade på mig och frågade "måste jag?" japp sa jag, så då gick hon på, men det är ju ändå en förändring, för förut behövde jag aldrig säga att hon var tvungen, utan hon gick bara in, helt själv utan att jag sa något.

Så det tar i dagsläget kanske 10 sek att lasta, mot tidigare kanske 2-5?

Idag har jag ridit Brixie och hon har blivit så duktig, bjuder så fint och tar stöd på vänster tygel men inte på höger. När jag rider i vänster varv blir hon utåtställd och biter fast i inner. Hon vill helst gå helt på sned med hela kroppen... Nån som har nåt förslag på hur vi ska komma vidare med det här?!?

KL

Klinikbesöket igår gick bra. Nu har vi ridit på ridbana (ridhus) för första gången sen provridningen! Springa på gången, longering och ridprov såg bra ut. Dock visar Aimy fortfarande närmare 2 graders hälta på böjprovet. Men vet Tell tyckte allt såg positivt ut och vill att jag ska fortsätta med igångsättningen. Så nu får vi rida lite lätt på böjda spår, typ stora bågar och så. Jag har också fått klartecken på att börja med galopparbete så smått. Det var så roligt att rida Aimy på bana. Svängar m.m. var lite ringrostigt, men efter lite uppvärmning gick hon himla bra för att vara riden så lite. Det tyckte förövrigt vet med! Mjuk och fin och koncentrerad! Vet berömde även hull och hälsa på hästen, roligt att få lite beröm ibland:p!

Vi fick helt oförhappandes lastproblem igår. Hon är inte så jätterutinerad med transport, men vi har ju åkt en del om inte annat till kliniken... Hon brukar sköta sig mkt bra och gjorde det även igår. Men när vi kom hem och skulle lasta av får hästen rycket och bara slänger sig ur. Hon brukar alltid gå ut lugnt, fint och rakt. Jag vill inte avsluta en lastning på det sättet utan det var bara att ta tag i problemet. Sen tog det en timme att få in henne. Men jag är ändå nöjd med det, för det hela gick lugnt och fint till. Hennes spärr satt vid att ta upp bakhovarna på lämmen. När hon väl vågat göra det var hon snart innte. Problemet var bara att hon var livrädd för att backa ut igen. Tillslut vågade hon och hon gick lugnt. Men jösses så spänd hon var, musklerna darrade och hästen var superspänd. Så nu har vi lite lastträning framför oss. Har haft en annan häst som hade samma rädsla (lämmen). Någon annan som har varit med om samma problem?

Valencia är också nervös för att backa ut på lämmen. Men in går hon som en klocka! Men det blir bättre och bättre. Hon halkade när hon var yngre på lämmen.Sen dess är hon försiktig, fast hon är försiktig vart hon sätter fötterna annars också!

Ja det är väl så, bara att träna bort rädslan genom rutin! Blir till att öva att gå fram och tillbaka över lämmen. Idag ska det bli värsta regnovädret, men imorgon kanske det är lämpligt att träna. Uppdaterar när vi gjort det!

*kl*

Och här har ni en som åker som ingenting! :) Åkte till träningen igår och det gick super. Tränsade i släpet och sådär, lastade ur och tränade. Eva berömde honom mycket och sa att han utvecklats massor sedan sist hon såg honom.

Sedan skulle vi hem och det gick också som en dans. Jag var så stolt över honom :love:

KL

Jag har samma problem vid avlastning.. Han kastar sig ut..
Är dock länge sedan vi åkte nu, men vi ska lastträna någon dag framöver!! Jag behöver ju även lina in honom, men så fort han ser linorna och känner dem mot låret så går han in sakta, så visst är han osäker.. Vill gärna få tips av dej sen hur du löser det där problemet när din kastar sig ut, då jag tycker att det är riktigt jobbigt.. Dels för att han är så stressad, och dels för att det kan hända en olycka när han kastar sig så..

Kl
Var ute och red igår i blåsten, och när vi var mitt i skogen så var det 2 rådjur, som sprang åt varsitt håll när de fick syn på oss, Dock kom den andre på att den ville vara med sin polare, så den sprang rakt emot oss och den var inte mer än 1 meter ifrån innan den vek av in mot skogen! Men min Dacke brydde sig inte alls!! Bara stod helt still :love: Då blev jag stolt! Jag som trodde jag skulle få värdens åktur..

Red senare i manegen och var fin han var!! Orkar ju så klart inte hela tiden men det är sådan skillnad på honom!! Han verkligen vill!
Att det sen var spöken överallt när vi skulle hem är ju en annan sak. :p
De blåste så att jag trodde vi skulle blåsa omkull! Men då vet man att man vågar ge sig ut i blåsten med. ;)

KL

Idag har jag och ponnyn varit ute på en långritt (2 - 2 1/2 h) och han skötte sig super! :)

Imorgon blir det klubbtävling, 50-60 cm CR, med Hippi (min) och L:D med en ponny på ridskolan :) Första gången jag och Hippi tävlar 50-60 :D Första gången han tävlar så "högt" överhuvudtaget :') Innan har han bara tävlat 30 & 40 cm, så nu är tyckte jag det var dags att höja nivån lite (han är ju trots allt 5 år!;))
Men han har utvecklats hur mycket som helst, och i övermorgon firar vi ett-års dag ! :love:

*kl*

Har en fråga hur ni skulle gjort om ni var i min sitts. Fick hem pålle i onsdags då han stått skadad hos fodervärden och stått på box/sjukhage sedan slutet på mars tills jag fick hem honom i prinsip, men är nu bra (hovböld). För stunden är han dräglig att hålla på med då han skaffat sig sådan överskottsenergi när han stod skadad. Har nu därför börjat om med hanteringen från marken, dvs backa, fram & bakdelsvändningar, sidepass mm bara för att få honom att tänka lite. Men det räcker inte för att han ska bli nöjd, funderar på om man kan börja skritta honom lite men det kanske är för tidigt ? Vi ska ju till klinik och röntga ena bak (has + knä) den 17, men han är helt ohalt i alla gångarter men krampar lite efter att stegrat sig x antal gånger i stallgången. Så vad hade ni gjort ? Ska jag hålla mig till markarbetet tills den 17 eller kan jag börja skritta honom lite oxå. Han har haft strul med det benet i 1½ år snart och innan har vet (kollad på klinik 2 ggr) sagt att han behöver ridas mer för att få upp muskler som stöd så vet inte hur jag ska göra :confused:

Jag skulle skritta honom för hand! Och köra samma träning när du är ute och går med honom och kanske gå i 1-2 timmar så att han dels blir av med lite energi och dels får sysselsätta huvudet lite mer.

Jag hade med skrittat honom för hand. Dock inte 1-2 timmar, då jag själv tycker att det lät mycket (iaf för mig själv :p)

Men gå runt 45 min till 1 timme och som sagt kräva att han lyssnar på dej, rida honom hade jag dock väntat med tills efter klinik besöket.

+ kimmis87
Då tar vi "handpromenader" fast har tur om det blir över 20-30 min då
där han står finns det knappt några "ridrundor" alls >___<

kl

Uppdaterade senast för närmre ett år sedan i denna tråden nu, så antar att alla här inne har glömt av både mig och Fiona :p Har valt att följa tråden i min tysthet istället. Jättekul att se allas framsteg verkligen :D Känns som att det inte alls var länge sedan hästarna var 3, haha. Galet vad tiden går fort! Idag har iaf min pilutta debuterat Lb hoppning(1 m) vilket hon gjorde utmärkt! Fick bara ett snöpligt pet på tvåan annars gick allt klockrent! Hoppade även en Lc där jag också fick ett retligt pet men det blev rosett och plakett ändå för dom fick köra på placeringar. Så nöjd med tjejen! Även om inte dagen startade så bra.. När vi precis lastat ut henne och skulle sadla visade det sig att det inte fanns ngn sadel i sadelskåpet :angel: Vi hade alltså åkt ifrån sadeln som låg hemma, 1,5 h ifrån tävlingsplatsen! Men tack och lov var arrangörena så supergulliga och fixade fram en sadel som jag fick låna i första klassen, och som tur var låg den som ett smäck, snacka om tur! Nästa helg väntar första försöket att kvala in till Kraft ungponny cup som går i höst i samband med inomhus SM så det ska bli spännande! Det kommer nog förhoppningvis gå bra för hon har inga problem med varken höjd eller bredd på hindrena, dock måste ju navigationen mellan hindrena funka och det gör den ju inte alltid till 100%, hehe.

Bjuder på en bildbomb från idag:
30923233.jpg

30923235.jpg

30923264.jpg

30923339.jpg

30923349.jpg

30923375.jpg

30923495.jpg

30923553.jpg

30923591.jpg

30923625.jpg

Senast ändrad av en moderator:

30923645.jpg

30923631.jpg

30923658.jpg

Sååå nu ska jag inte bomba er mer :angel: Ha en bra vecka allesammans!

Jag fick råd av Maria "IA" Eriksson när jag tränade för henne på Brosus, att helt sonika ta ledande tygeltag med innerhanden över manken, ha pisken på insidan o peta hela tiden bakom skänkeln och ha en stark innerskänkel - då Brosus gjorde precis samma sak. Vikigt att inte fastna det minsta i de tygeltagen bara! Funkade super på Brosus! Egentligen ska man ju lätta i innerhanden o söka stöd på ytter men det fungerade inte det minsta, då förböjde han sig bara utåt - så IA tyckte att vi skulle göra tvärtom, lätta på ytter o förböja inner så att säga :D Konstigt nog så slutade det med en häst som sökte stödet på ytter o mjuknade i inner!

Och att rida en massa tajta "krumelurer" :D dvs när jag värmer upp i skritt så har jag lång tygel o gör jättesmå o jättetajta serpentinbågar. Dvs vänd för innerhand o innerskänkel så hästen verkligen förböjer hela kroppen o nästan gör en liten volt tillbaka, då vänder man för nästa tygel o rider ut mot spåret igen å sen tillbaka så det blir en hel radda med "krumelurer" :D :D

kl

Igår var det dax för Wille att agera läromästare igen :angel:
Jösses, han är verkligen världens snällaste häst :D

http://www.youtube.com/watch?v=C1roEIfjPDU

Efter att Olle ridit klart så lät jag Wille galoppa av sig lite. Galoppen känns bättre än tidigare, inte alls lika kantig men som ni kanske ser så går han och trycker ut vänsterbogen och lägger sig lite väl i handen på vänstersidan.
Såg dessutom på vägen hem att han gick ojämnt bak och svängde med baken åt vänster mer än åt höger. Men idag kommer kiripraktorn klockan 1 så jag hoppas det löser sig efter det! :)

http://www.youtube.com/watch?v=LaPoWceaWKs

Har inte jätte mycket tid nu, så jag hinner inte läsa och kommentera det ni skrivit tidigare så jag kommer tillbaka lite senare, men tro inte att jag glömt er :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 110
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 477
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 463
Senast: iNHALE
·
Träning Hej, jag är 18 år och just nu tvivlar jag så mycket på mig själv och min ridning . Mitt självförtroende är inte alls bra just nu och ser...
Svar
12
· Visningar
1 846
Senast: Bonica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama