Hur går det för era -05'or #9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #9

Min ska till veterinären på tisdag. Hon blev halt i somras (missade kvalitén) och veterinären hittade inte felet.. Hon har vilat nu sen typ augusti på grund av att jag varit i Asien i ett halvår.
Så nu håller jag bara tummarna för att hon är helt frisk!! Hade ju helt andra planer för min älskling än att gå på lösdrift =/

Det låter som en bra plan! Att experimentera på hemmaplan är alltid lite vanskligt! ;) Jag tror att ni kommer plocka något extra poäng på flera bedömningspunkter om ni bara spänner bågen lite till. Sedan får du se till att ordna en bättre kamera, det är kul att följa er fina utveckling! :)

*kl*

Idag lastade vi en stund, gick bra som vanligt. På fredag ska vi premiäråka lite längre för jag ska träna för Eva igen!! :bump::bump: GUD vad jag har sett fram emot att åka dit!

Kriopraktorn var och kände på Avalon idag. Hittade lite spänning i musklerna i ländryggen men de var lätt lossat med lite massage. Sedan hade han lite spänning i höger halsmuskel, det fick vi också loss efter lite knådning. Nu har jag fått instr. om hur jag ska massera honom och så ska vi göra "fånga moroten" och förböja halsen åt båda hållen.

Kändes skönt att veta att de inte var stora saker och att de va lätta att få loss.
Återkommer med film på fredag!

Härligt att kiropraktorn tyckte han såg bra ut! Var det någon speciell anledning till att du tagit ut kiron eller bara rutin?

Kiron kommer och hälsar på oss på torsdag efter att Wille gick omkull i stallgången för två veckor sen :(

Härligt att det går så bra med lastningen, det märks att det gör dig glad....
vad var det jag sa ;) :D

Jag har nog alltid hjälm på mig. Har hänt att jag glömt den några gånger när jag rider.Men när jag kör häst eller tömkör så har jag det sällan. Vilket är dumt!
Valencia går superbra just nu! Igår på hoppträningen fick vi rida massa markarbete först skrittbommar sen trav och sist galopp. Sen hoppade vi upp dom på 2 hinder med galoppbommar i mellan hindren =) Superkul tyckte både valencia och jag! =)

KL
Jag är så svartis på alla er som har hästar att rida på!
Så nu gör jag en kupp :devil:

Enda hästen som jag kan göra nåt med är Fille och han är född 09, men han är ju ändå Pselmas son, så jag visar lite bilder på mitt underverk!

Han är 147 hög nu, så han kommer nog bli en stor arab!
Han är väldigt tunn, då de inte gav honom tillräckligt mat på lösdriften, och går därav hemma nu! Dessvärre ensam i hagen, men han verkar ändå trivas ganska så bra!

Som ni ser är han väldigt fölaktig ut i sitt utseende fortfarande! Inte alls lika klar som annis fina 09 :love:

Men guuuuuuuuuuuuuuuuuuuuud jag tycker ju han är helt bedårande söt! Han ser väldigt valpig ut men sjukt sockersöt! :love: I den där åldern brukar dom ju dessutom se gräsliga ut :o
Så himla snygg han är i färgen också! Vad ska du ha han till i framtiden?

Kuppa gärna ofta med den där :angel:

Haha tack så mkt!
Jätte kul att du tycker om honom!

Planen med honom är väl i princip samma som med Pselma.
Han ska i år ut på bete med andra småpojkar, nästa år kommer han mest troligt få gå med nåt/några ston och yngla av sig lite, har ganska många som har hört av sig. Men han kommer inte stå till allmän avel på det sättet.
Jag har några ston som jag kan tänka mig, och de hörde av sig redan förra året haha!

Beroende på vad som kommer ut ur de damerna sen så får han antingen behålla kulorna eller så kanske han skärs!

Så ja, för att sammanfatta: Avel, distans, dressyr, körning och liiiiite hoppning vid sidan av! Han ska väl ställas ut med, men det kostar ju så mkt så det blir när han är vuxen och har blommat ut fullständigt!

Hans pappa är ju exporterad till Argentina nu, så han blev ju mer attraktiv här i sverige tack vare det! :p

Hur funkar det i arabaveln? Godkänner man hingstarna på samma sätt? Åh jag är helt lost i avel så det är riktigt pinsamt..
Extra pinsamt var det när jag letade häst och letade ju lite upp i prisklasserna och säljare ringde och namndroppade massa hingstar och jag bara spelade med och "jaaahaaaaaaa oooo jaaahaaa:bow:(:confused:)" hahaah. :angel:

Om det funkar på samma sätt, ska du försöka få han godkänd då eller? När gör man ens sånt?:angel:

ed.

åh nu kolla ja på bilderna igen.. han e ju sjuukt söt, ja vill bara gå fram och krama han så hårt att han kvävs! lillegullesnutten! :love:

Inom araber är det dessvärre så att om hingsten har kulor och går igenom en veterinärbesiktning så är den godkänd.

Riktigt sorgligt är det faktiskt.
Detta beror på moderföreningen, de har bestämt att man ska få använda alla individer i avel för att undvika inavel, eftersom stamboken är stängd.

Så när det tex står att en arabhingst är godkänd för avel så betyder det med andra ord inte så mkt. Däremot KAN man avelsvärdera hingsten om man vill, och därmed få en klassindelning på den. Jag funderar fram och tillbaks om jag ska göra det eller inte, detta då jag har sett hingstar som har framben som pekar åt varsitt håll ändå få 7 på ben :crazy:

Pga detta så finns det X antal arabhingstar i avel som absolut inte skulle vara där! Jag har ju blivit kontaktat av många uppfödare, som föder upp kvalitetshästar, så jag tycker att det borde betyda att min lilla kille har nåt att tillföra.

Finns ju 2 st som fått 27 poäng på avelsvärderingen, som kommer få föl i år (max är 50).

Som du märker på min text är detta något jag är mkt bekymrad över... så det är lika bra att jag slutar innan jag skrivit en hel uppsats!
Har du mer specifika frågor så svarar jag gärna på dem!

Ed: Du är mkt välkommen att komma o krama honom! Han är väldigt kramgo! :D

*kl*
Idag kom Tibbe hem :) Vad jag sett så haltar han inte alls nu så håller tummarna på att han är frisk nu, men ska kolla om han fortfarande tappar ena bak, isf röntgar vi has & knä bara för rutin, kollat det innan utan att vet hittat något och dom tyckte heller inte det va något problem, men då man ändå är över självrisken på försäkringen så :p Annars såg han ut att haft det bra, lite småfet e han dock, men då han har stått på box i x antal veckor så kan man inte säga något XP

30899559.jpg

KL

Min lillgrabb (som visserligen inte alls är liten längre...) har haft en känslomässigt tuff vecka då våran äldre kamrat varit inne på klinik med kraftig förstoppning. Prognosen var osäker, men det gick bra!
Kosmos var inte alls samma häst. Ville knappt äta, gnäggade och vankade av och an och letade efter sin kompis. Försökte rida och aktivera honom för att lindra oron, men det fanns inte mycket till energi.
Vi har faktiskt bestämt oss för att utöka familjen med en till häst. Dels för att ingen ska bli lämnad ensam när man åker på träning osv, men också för att gammelman faktiskt börjar bli till åren och man vet aldrig. Hoppas dock på att det återstår många, långa år tillsammans!

Lillgrabben :love:
4578280683_da3f309d84.jpg

Han är söt din lilleman!

KL
Jag började ju rida igång Aimy lite försiktigt för ca ett par månader sedan. Jag tycker att det känns lite osymetriskt i traven och ringde därför kliniken i måndags (kot- och hovledsinflammation). De tyckte jag skulle komma upp omgående, så jag har tid imorgon kl 13. Känns nervöst som f****n:crazy:, vill ju bara att tösen ska bli bra ju.

*kl*

Haha, red ut min idag med 2 kompisar vilka har unghäst båda två (5 och 4 år). Red till sandtaget och klättrade lite, red förbi livsfarliga tjurar men vi klarade det bra :)
Sedan galopperade vi och Avalon låg och rullade i ett bra tempo, då helt plötsligt gör han VÄRLDENS högsta byte fram och landar i korsgalopp och jag höll på att trilla av så mkt jag skrattade! :D

Sedan visste han inte vilket ben han skulle byta tillbaka med riktigt så han testade alla varianter, till slut tjöt jag ännu mer av skratt. Han är verkligen en rolig häst!

Önskar man kunde få honom på film när han gör så nån gång ;)

KL

Igår var jag ute o red på min älskling igen! Svullnaden runt såret har gått ner, så det känns rätt troligt att det var det som orsakade hältan. Jag kommer ta ut ET som får gå igenom henne igen, bara för säkerhetsskull!

Ridturen gick bra, vi provade alla gångarter eftersom jag hållt igång henne i skritt under hältan (hon var helt ohalt i skritt, och det var bara med ett mkt fokuserat och duktigt öga som man såg hältan i trav!).
Hon var lite tittig, men det är väl inte så konstigt! Tittade på kanske 4-5 grejjer på 1,2 mil (mkt skritt). Hoppade 2 "hinder" i skogen och det tyckte hon var superkul! Tänkte köra henne nån dag igen, antagligen imorrn, för att få bort lite av tittigheten, eftersom hon inte direkt kan titta när hon har vagn bakom!

Idag har jag även tänkt att prova att lasta henne och åka en kort sväng, kommer sätta på skydd, och ställa henne brett.

Håll tummarna för att det går bra och att hästen är lika hel när jag lastar ur den som den var när den gick in!

Ska väl se om jag kan fota henne något med nu när hon börjar bli så snygg!

*kl*
Idag ringde jag kliniken, den 17 ska Tibbe röntga has och knäled för att vara på den säkra sidan.
Visar det sig att det e något vet jag inte vad jag tar mig till >____<" Han är iaf ohalt i alla gångarter
vad jag kan, men han är mindre musklad på höger rumpan och det är högerbenet som bråkar, då han krampade
i det efter att han va dum och stegrade sig i stallgången så rätt till står det ju inte med benet. Så detta blir hans 4: de
besök under 3 måndaders tid. De 3 första va en hovböld som inte ville sig, men den e borta iaf, men detta blir även vårat 3: dje
klinik besök för hans bak ben .__. har röngat hasen innan ua och vet sa då att han bara va stel då det var som ett blåmärke över hela hasen.
Besök 2 sa dom att det bara va att rida han i form så han sätter muskler runt bakknät så skulle det bli bra... men nu blir det plåtar iaf.
Har jag tur e det någon muskel eller ligament som bara strular som en ET kan fixa men tar vet. först ^^
Å en bättre bild på hur snygg hans färg blivit :d fast man ser att han fått underskott av
vitaminer eller något då vinterpälsen sitter i tussar på honom.

30908958.jpg

Håller verkligen alla tummar och tår som går för att hon håller sig cool.
Har du någon plan för hur du ska "lösa" det med lastningen? Sist så hade du väll inte många ideer vad jag förstod?
Smsade du föresten JK? För visst var det väll du som fick numret till honom?

skönt att hältan ser okej ut.. wille är också äckeltittig (för o va han ;)) och blev super valpig efter att han stod en vecka. Haha han går mig på nerverna så nu är det bara rida rida rida så hemskheterna försvinner.

Hoppas hoppas det går bra hos vet och hoppas det är något som ETn kan fixa!
Lite nyfiken bara, absolut ingen kritik utan bara ren nyfikenhet eftersom jag själv (av den lilla info jag läste i förra inlägget) antagligen hade gjort tvärt om..
Men hur kommer det sig att du väljer att ta hnom till kliniken och röntga före du tar ut ETn? Rent spontant om han har svårt att sätta muskler så låter det ju mest som något ETn skulle vara bra för så jag hade nog börjat där och hade det inte blivit löst hade jag åkt till kliniken sen. Så jag är bara nyfiken på hur du resonerar? Det kanske är något så enkelt som självriskperioden? Eller så har du något annat bra resonemang ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 110
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 477
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 463
Senast: iNHALE
·
Träning Hej, jag är 18 år och just nu tvivlar jag så mycket på mig själv och min ridning . Mitt självförtroende är inte alls bra just nu och ser...
Svar
12
· Visningar
1 846
Senast: Bonica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama