Sv: Hur går det för era -05'or #9
Hej, vilken fin häst
hmmm... om jag bara säjer vad jag tror..... första filmen är han bara pigg och får lite ryck. Han piper ju riktiga piggelin piip ..
andra filmen.... jag tror han egentligen är så stor i sina gångarter så att när du springer med (utan hjälm
) så även om du är mjuk i handen så bromsar du honom så han går i undertempo och då dippar han huvud,hals och bog och struttar med bakben å rumpa... (typ dålig westernjogg) jag hade nog iallafall stått i mitten med innertömmen på andra hållet( från gjord genom bett till hand) och kanske haft några bommar på marken som han kan jobba över, och med liiite mera framåttänk. Ta inte detta så allvarligt, allt detta kommer från en som inte tömkört sin 05;a ett skit
.
Tack!!
Jag hör vad du skriver och det låter ju rätt troligt... men han är så även uppsuttet att han heldre krullar ihop sig. Jag har bara haft honom sen 15 januari och han har blivit väldigt mycket bättre och ffa ute.. tömkör jag ut så är det bara springa med för glatta livet
ang att tömkörslongera så vill jag helst inte göra det eftersom jag inte vill ha honom på så mycket böjt spår. Jag har dessutom försökt att ha med innertömmen som ledande och det bara gick inte
allt bara hängde och slängde och dinglage och jag hade ingen som helst kontroll på hästen what so ever.
Men jag har en instruktör som jag planerat att tömköra för, hon ska vara super duktig, men det har inte riktigt blivit av än för att jag ville köra in mig lite först och sedan så skadade han sig ju för ett par veckor sedan så vi har ju dippat i träningen.
Ang första filmen så tror jag att det är en kombination av att han är piggelino och att han protesterar. Sådana här protester från hans sida har jag faktiskt aldrig sett förut, visst har han bockat iväg i glädje när jag testat på galoppen på töm, men inte skuttat runt och vänt om när jag bett om trav. I ridningen kändes det super väl att något var galet i galoppen.. men jag har resonerat lite som så att om det skulle vara så att han har ont, så har jag ingen anledning till att pressa honom, och skulle det visa sig att han fortsätter efter kiropraktorns besök, och att det känns bra i ridningen, så kan jag pressa honom om en vecka istället för att riskera att gå på min snälle pojk när han har ont... typ så.
Sen tycker jag bara att det är jätte roligt att du säger vad du tror och tycker, jag tycker det är super kul att tömköra och tar gärna mot lite tips!
ed.
när jag springer med, håller jag alltid händerna nära mig och är alltid väldigt följsam i armarna, så att om han vill ta sig frammåt med skallen eller ökar tempot så har han absolut utrymme till det för då följer min hand bara med ut från kroppen.