Hur går det för era -05'or #9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #9

ja men jag tycker hon har jämna och fina linjer o ingen nyharvad åker sas. sjukt sött ansikte också! hon ser lixom inte ut som en lama som de flesta brukar göra :angel:

haha säger fröken som får flest svar i hela tråden :D

Jag läste förut men stoppades av jobb och hann inte svara!
Jag är super glad för din skull att det löste sig och att du är nöjd! Lite skeptisk är jag fortfarande till att de skulle ta så lång tid men det är verkligen inte det som är det viktiga utan att du när nöjd och glad! :)
De va väldigt roligt också att läsa att du var väldigt ambitiös i like! Tycker det är allt för många som tycker att NH tränare ska komma med sina magiska fingrar, lösa problemet och sedan dra, du verkar ju dock fattat galoppen och brinner för att lösa problemen tillsammans med din häst! MYCKET beröm! Jag tycker alltid det är lika roligt när folk brinner för något och är hungriga! Det ger cred i mina ögon!

I mina ögon mäts inte en riktigt bra hästmänniska i hur pass mycket den kan utan i hur pass mycket den vet att den inte kan och hur mycket den vet att den måste lära!!! Så nu ligger du på plus ;)

*ännu malligare * Hahahaha! :D :D

AthenaAvalon - förlåt!! Det var jätterolig läsning! Nu kanske ni äntligen kan ge er iväg "vartsomhelst" :banana:

Vad är det hon gör egentligen? dvs vad går "metoden" ut på?? har inte greppat det ännu när jag läst på hennes sida, står bara att hon jobbar dem i lina o rakriktar innan påstigning o tar ett steg i taget - men VAD gör människan?

Jag tyckte det var fantastiskt att läsa om er lastträning, så härligt när allt löser sig:bump:! Men precis som Anni0001 undrar jag hur tjejen jobbar med hästarna. Det lilla som stod fick mig att tänka lite på Monty Roberts med hans join up och sen gå nåt steg mot trnasporten och sen backa för att tillslut vara inne i transporten. Du kanske kan förklara lite hur männskan arbetar? Hon måste ju ha en fantastisk känsla för hästar som kan lösa problemen så snabbt!

*kl*
Nu i början på veckan kommer min fjant hem, han skall visst vara mkt bättre nu,
så istället för att det känns pissigt så börjar jag längta tills han är hemma :)

+ ni andra som svarade på mitt inlägg.

Ja, vad ska jag säga? Hon arbetade honom i linan, kollade hans rörelsemönster så hon kunde hitta hans svagheter. Jag tänkte inte berätta om dem utan se om hon kunde se dem själv och mycket riktigt; Spänning i höger bog och slänger ut vänster bakben i högervarvet samt går på dubbla spår i vänstervarvet. Med detta i åtanke kunde hon säga vad som var svårt för honom i lastningen samt vad han "kom undan" med. Hon gjorde ingen join-up utan kollade mer så han lyssnade på henne, formade sig efter hennes kroppsspråk (i linan) och koncentrerade sig så hans rörelser blev mer energiska och inte bara yviga.

Sedan tog hon honom till släpet och var noga med att han inte får flytta bara rumpan utan att ha med den där bogen. Vilket betydde styra på vägen in, ställa alla ben under sig och styra på vägen ut så bogen inte sköts ut och han traskade åt sidan på lemmen. Sedan plockade vi in interiören efter hand. När vi skulle stänga så var han helt med på att han inte fick backa utan kommando så han stod kvar men ca 4-5 första stängningarna så tryckte han bakåt och var nervös. Då fick jag snacka med honom och ge honom lite morotsbitar :) Från en gång till en annan såg man väldigt skillnad och numera sover han i släpet ;) Han slutade trycka på bommen och står helt lugnt kvar i släpet när bommen är av igen tills hans får gå ut. Då styr jag varje steg han tar och är han på väg åt sidan stannar vi och går in igen för att sedan backa rakt.

Det kommer film så ni får se mer snart!

det går alltså ut på att i "princip" kontrollera hästens minsta rörelse o att hästen då känner trygghet o tillit till allt eftersom att nån annan styr åt den - ett tydligt ledarskap. det tankesättet gillar jag, gillar inte joinup osv.

hon jobbade alltså honom i linan helt normalt? är man skicklig så kan man göra underverk i lina! ser fram emot filmen!

Ska bli jättespännande att få se film. Finns kanske nåt matnyttigt att få med sig till sin egen lastning :laugh:

Så roligt för dig att du äntligen kan åka med honom, ni som kommit så långt i ridningen, nu får ni ut och visa upp er :banana::bump:

kl

Idag var jag ute och tömkörde Wille och fick det på film.
Lite har jag att förklara innan jag lägger upp den dock.

Han gick omkull förra veckan i stallgången som ni vet och han visar ni tydliga symptom på att sitta fast i bakdelen. I ridningen så är galoppen kantig inne och jag får driva som en galning.. han drar dessutom iväg som attans i fattningarna. Det är verkligen inte likt honom.
Han tycker det är tufft och protesterar och därför hållar jag honom medvetet i ett lågt tempo. Dessutom tenderar han att gå väldigt bakom hand. Jag är verkligen inte hård i handen men han är en sådan som heldre krullar ihop sig för att komma undan än att dra upp skallen i vädret.

Lägger först upp filmen så ni får se hans fina protester och varför jag väljer att hålla ett lågt tempo och försöker hålla en lugn häst :angel:
Jag ber honom aldrig om något annat än trav.

http://www.youtube.com/watch?v=e5hEkafU2fE

Och så på arbetet (förlåt mig för att jag glömmer styra då och då ^^)
http://www.youtube.com/watch?v=1Ce1xIDnu6k

Endera är du pytteliten människa eller så har du en GIGANTISK häst! Han ser verkligen jättestor ut! Jag kan ingenting om tömkörning så teknik etc lämnar jag åt andra ;) Men som du säger, han ser låst ut i bakkärran. Hoppas ni får ordning på det!

En allmän fråga om tömkörning; går ni alltid så där nära bakdelen på hästarna? Ser livsfarligt ut ifall pållen skulle få för sig nå dumt....

Hahaha.. lite av båda delarna kanske :angel:
Jag är 165 och han är ca 170.

När jag skulle köpa honom så sa säljaren att han kanske låg på 166-167, när vi kom till besiktningen på solvalla och mätte så mätte han 171 med skor och brodd :eek: Men vi ser inte oproportionerliga ut i ridningen tack och lov för han hade fått vara 2 m hög om han velat.. han e så :love:

Och ehum.. nej man ska eg inte gå så nära. Dock tycker jag att det är lättare att ha koll på honom och balansera upp honom om jag gör det. Sedan är det lättare att gå nära eller tom bredvid precis när man lär en häst att bli tömkörd. Jag har inte kört honom jätte många gånger kanske 15 gånger ung så vi lär oss fortfarande. Men eftersom jag inte är den som står i mitten av en volt och låter honom kuta runt utan vill verkligen ha kontakt med honom så väljer jag att gå lite närmre. Det är ju super dumt.. speciellt med tanke på att han slagit en gång :angel: Men det var lite så att om han velat träffa då så hade han gjort det och det gjorde han ju inte så... Tittar man dessutom på filmen där han protesterar så går han ju alltid ifrån mig så jag är naivt nog inte jätte orolig.. men jag vet det är super korkat... men jag e ju blond :p

Minst 1 pisklängd, alltid!

Jaha och hur lång pisk ska man ha då? :angel:

Och.. om jag haft pisk, hade det lätt varit mer än en pisklängdsavstånd mellan oss, jag tycker ändå att jag eg gick förnära om man ska tänka på säkerheten.

ed.

jag tror jag hört minst 1½ hästlängd eftersom om hästen stannar och slår, hinner man själv ta ett steg till innan man hinner reagera och stanna. Så då ger den där ½hästlängden en stoppsträcka så man slipper få en sko i nyllet.

Senast ändrad:

Här är några nytagna foton på min ena tjej.
Flisuppstlld.jpg

Flisanuppstlld.jpg

Jagochflis.jpg

Fliskikar.jpg

Hej, vilken fin häst:love:

hmmm... om jag bara säjer vad jag tror..... första filmen är han bara pigg och får lite ryck. Han piper ju riktiga piggelin piip ..

andra filmen.... jag tror han egentligen är så stor i sina gångarter så att när du springer med (utan hjälm:eek:) så även om du är mjuk i handen så bromsar du honom så han går i undertempo och då dippar han huvud,hals och bog och struttar med bakben å rumpa... (typ dålig westernjogg) jag hade nog iallafall stått i mitten med innertömmen på andra hållet( från gjord genom bett till hand) och kanske haft några bommar på marken som han kan jobba över, och med liiite mera framåttänk. Ta inte detta så allvarligt, allt detta kommer från en som inte tömkört sin 05;a ett skit:o:D.

Athena! Så härligt att kunna köra vart ni vill, när ni vill, och du som varit så flitig får säkert credit på tävling!

Hej, vilken fin häst:love:

hmmm... om jag bara säjer vad jag tror..... första filmen är han bara pigg och får lite ryck. Han piper ju riktiga piggelin piip ..

andra filmen.... jag tror han egentligen är så stor i sina gångarter så att när du springer med (utan hjälm:eek:) så även om du är mjuk i handen så bromsar du honom så han går i undertempo och då dippar han huvud,hals och bog och struttar med bakben å rumpa... (typ dålig westernjogg) jag hade nog iallafall stått i mitten med innertömmen på andra hållet( från gjord genom bett till hand) och kanske haft några bommar på marken som han kan jobba över, och med liiite mera framåttänk. Ta inte detta så allvarligt, allt detta kommer från en som inte tömkört sin 05;a ett skit:o:D.

Tack!! :love:

Jag hör vad du skriver och det låter ju rätt troligt... men han är så även uppsuttet att han heldre krullar ihop sig. Jag har bara haft honom sen 15 januari och han har blivit väldigt mycket bättre och ffa ute.. tömkör jag ut så är det bara springa med för glatta livet :angel:
ang att tömkörslongera så vill jag helst inte göra det eftersom jag inte vill ha honom på så mycket böjt spår. Jag har dessutom försökt att ha med innertömmen som ledande och det bara gick inte :o allt bara hängde och slängde och dinglage och jag hade ingen som helst kontroll på hästen what so ever.
Men jag har en instruktör som jag planerat att tömköra för, hon ska vara super duktig, men det har inte riktigt blivit av än för att jag ville köra in mig lite först och sedan så skadade han sig ju för ett par veckor sedan så vi har ju dippat i träningen.

Ang första filmen så tror jag att det är en kombination av att han är piggelino och att han protesterar. Sådana här protester från hans sida har jag faktiskt aldrig sett förut, visst har han bockat iväg i glädje när jag testat på galoppen på töm, men inte skuttat runt och vänt om när jag bett om trav. I ridningen kändes det super väl att något var galet i galoppen.. men jag har resonerat lite som så att om det skulle vara så att han har ont, så har jag ingen anledning till att pressa honom, och skulle det visa sig att han fortsätter efter kiropraktorns besök, och att det känns bra i ridningen, så kan jag pressa honom om en vecka istället för att riskera att gå på min snälle pojk när han har ont... typ så.

Sen tycker jag bara att det är jätte roligt att du säger vad du tror och tycker, jag tycker det är super kul att tömköra och tar gärna mot lite tips!

ed.
när jag springer med, håller jag alltid händerna nära mig och är alltid väldigt följsam i armarna, så att om han vill ta sig frammåt med skallen eller ökar tempot så har han absolut utrymme till det för då följer min hand bara med ut från kroppen.

Senast ändrad:

Vilken himla fin uppsyn hon har!
Men står hon alltid och lutar så mycket fram på bogen?
Sista bilden är hon ju ursöt på, det set ut som om hon står och sträcker sig fram för att se något :rofl::love:

Hon lutar lite framåt för att hon är på väg framåt på samtliga kort. Hon var inte så bra fotomodell utan skulle helst stå på mig som höll i henne eller marchera vidare rakt fram. Med andra ord så är det skickligt av fotografen att ha lyckats ta kort som faktiskt ser ut som om hon står uppställd när hon egentligen halvt om halvt är på väg framåt... ;)

Har kollat på dina filmer också. Jag tycker att du ska använda hjälm! va rädd om dig! Sen tycker jag att du ska ha längre töm och komma lite längre ifrån för då behöver du inte springa med så mycket heller och kan parera honom lättare. Sen hur du spänner tömmen är beroende på hur hästen är. Att han krullar ihop sig både i tömkörning och ridning kan beropå att han inte går fram, bjuder riktigt. Du skriver att han inte gör så (krullar ihop sig) i skogen och de brukar ju bjuda bättre där. Jag tycker att en häst som bockar och busar ska drivas framåt (en piska kan va bra o ha då) så de får nåt annat att tänka på - det ska bara finnas ett alternativ och det är framåt. Lite tankar från mig :)

Det är en jättefin häst du har :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 110
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 477
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 463
Senast: iNHALE
·
Träning Hej, jag är 18 år och just nu tvivlar jag så mycket på mig själv och min ridning . Mitt självförtroende är inte alls bra just nu och ser...
Svar
12
· Visningar
1 846
Senast: Bonica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama