Hur går det för era -05'or #9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #9

Har kollat på dina filmer också. Jag tycker att du ska använda hjälm! va rädd om dig! Sen tycker jag att du ska ha längre töm och komma lite längre ifrån för då behöver du inte springa med så mycket heller och kan parera honom lättare. Sen hur du spänner tömmen är beroende på hur hästen är. Att han krullar ihop sig både i tömkörning och ridning kan beropå att han inte går fram, bjuder riktigt. Du skriver att han inte gör så (krullar ihop sig) i skogen och de brukar ju bjuda bättre där. Jag tycker att en häst som bockar och busar ska drivas framåt (en piska kan va bra o ha då) så de får nåt annat att tänka på - det ska bara finnas ett alternativ och det är framåt. Lite tankar från mig :)

Det är en jättefin häst du har :love:

Åh vad glad jag blir att du tar dig tid att kommentera! Verkligen!
Ja jag borde verkligen ha hjälm... jag vet inte varför men jag har aldrig använt det.. den blir så tung och mest ivägen.
Ang att ha längre töm för att lättare kunna parera håller jag inte med om, jag tycker det blir mycket svårare om jag har längre töm! :o
ang bjudningen så tycker jag att han har det, han kan lixom springa i 190 med nosen i bringan om det är så (inte riktigt så illa så klart) Men jag förstår absolut ditt resonemang kring det hela. När jag försökte driva på honom så tyckte jag istälelt att han krullade ihop sig ännu mer.. idag ville jag ju dock hålla ner tempot lite eftersom han är lite hoppig i huvudet och sitter fast i bakdelen.
Ang bockningarna och att lösa problemet frammåt så.. hehehe i ridningen ja visst... men har du försökt löpa efter en häst på 170 som drar iväg i full kareta? Det har jag och det är inte lätt kan jag lova :rofl: Ang pisken så vill jag helst köra med pisk.. men... höhöh jag blir så förbaskat trött i armen :o:o Dessutom så när jag väl har haft den har jag inte haft någon direkt hjälp av den på det stadiet vi är i nu och därför har jag lämnat den hemma.

Åh, jag är jätte tacksam för att du tog dig tid till att reflektera över filmen! verkligen, jag vill ha all input jag kan få.. men just nu känns det so matt jag försöker prata bort allt alla säger, men så är det såklart inte, jag uppskattar er jätte mycket!

Wille hälsar och tackar så jätte mycket för att ni tycker han är fin.. och matte flinar stolt i bakgrunden och springer och skvallrar för husse :angel:

Jag är världens sämsta på tömkörning så kommentarer om det lämnar jag åt de som kan. Men jag instämmer med mycket av det som monell skriver och tycker också att hjälm bör vara bra, du har ju lite krut i den där! ;)

ååååååååååååååååååååååååååååh nu känner jag mig som väldens sämta människa för att jag inte hade hjälm :D
Men jag har så förbaskat stort huvud så hjälmen blir ju så himla STOR och tung (stlk 59) så det blir ju som att springa runt med en tegelsten på skallen. :angel:

Jag är fd elitgymnast som fick problem med fötterna och tvingades ha skor på mig vid träning och tävling... det slog slint i skallen på mig och det gick inte.. så.. haha jag la av med gymnastiken istället... man kan ju inte springa runt med tegelstenar på fötterna... det fattar ju alla! :angel:

men jag kanske ska ta och överväga hjälpen till hästa gång ändå.. jag kan får starkare nackmuskler... eller nått ^^ :rofl:

Det finns ju lättviktshjälmar :idea:

Distansfolk använder mkt sånt! Går inte att ha en tung hjälm när man ska sitta till häst en hel dag!

hehe men dom är väll ung lika snygga som dom är tunga? :angel:

skämt och sido, faktum är att jag har problem med hjälmar för att jag 1, har världens största huvud, 2, har skev form på skallen så att INGEN hjälm sitter skapligt utan glider fram och tillbaka.
Jag har faktiskt funderat på att specialbeställa en hjälm... nu när jag har en häst som jag inte behöver riskera att flyga av en gång i veckan så kan det vara värt det.. innan var det bara gilla läget för det går inte köpa en specialbeställd hjälm en gång i veckan ;)

Haha asch!
Men jag ska inte säga nåt, jag tömkör inte heller med hjälm, jag lär hästarna att de inte får sparkas istället. Mkt smidigare ;)

Jag har oxå skevt huvud, efter en olycka... givetvis involverade olyckan hästar...

En annan människa hade lånat min hjälm så spännet under hakan var inte spänt tillräckligt, så hjälmen gled upp och jag gled 1,5 meter på mitt ansikte. Landade givetvis på huvudet, den kroppsdelen som är minst värd, eller? :D

Tappade baaaara 3 dagar i minnet, som jag inte fått tillbaks än.

Senast ändrad:

kl
Idag har Brixie hoppats uppsuttet för första gången :) Hon skötte sig super bra, va lite vinglig mot bommar och hinder först men sen gick det som en dans:laugh: Hoppade banken nerför också, hon va så duktig så mitt lilla hjärta :love: Inget bock och bus utan hoppade snällt och landade i galopp.

Jag säger bara så här om dumma ursäkter för att inte ha hjälm - det tar längre tid och är bra mycket besvärligare och obehagligare att tillbringa resten av livet i rullstol än att sätta på sig en varm o tung hjälm varje gång man hanterar hästar....

Samma med säkerhetsavståndet - även om hästen hittills sparkat ifrån dig så betyder det inte att han kommer göra det nästa gång! Jag blir till o med irriterad på folk som inte tänker på sin säkerhet i första hand, framförallt när man som dig till och med är MEDVETEN om att man begår misstag! hugaligen! Nää från o med nu tycker jag att du bär hjälm och att du endera håller dig helt vid hans sida - i boghöjd, eller ser till att ha så pass mkt lina så du står utom räckhåll. Inga fler dumma ursäkter! du får träna upp dej helt enkelt! Vi vill ju ha kvar Apollo i tråden!! :bow: :banana:

(inget ont menat nu, hata mig inte, jag är bara rädd om dej!!)

Kimmis - jag har hittills inte haft en enda häst som har tillåtelse att sparka men alla mina hästar har tillåtelse att agera som hästar, dvs det är naturligt att bralla lite om man är ung och har överskottsenergi. och hur mkt man än tränar sina hästar så är inget djur hundraprocentigt! och just de där felande procenten gör att man alltid ska tänka på säkerheten först!

För mig och Hippi går det lite segt för tillfället :D

Vi håller på och försöka banta ner honom lite oh träna upp hans kondition, men jag tycker han är fortfarande lika tjock, och ja, konditionen är väl densamma x) Men han är lite seg nu, så han kommer att få en vilovecka vecka 20 så han kan pigga upp sig lite. Sen har jag tänkt att vi skulle börja köra in honom så smått nu på våren/sommaren :laugh: Så får vi se hur det går :p Men han är en himlans lugn ponny, har haft vagnen bakom honom en eller två gånger innan, och han bryr sig inte det minsta ! :love:

Får väl börja uppdatera mig mer i denna tråden tycker jag.

Ska på klubbtävling på söndag oxå förresten, och var på klubbtäving i söndags oxå, 40 cm i söndes, nu på söndag blir det 50-60 cm :p Men jag tycker han har utvecklats hur bra som helst. I början typ GICK vi över en bom såm LÅG på marken, nu GALOPPERAR vi över ett 70 cm HINDER (tror vi hoppat 75 lr så som max), så han har blivit bra mycket bättre ! :) Och även dressyren har blivit mycket bättre, han ser inte ut som en giraff längre ;)

Nej da, jag blir inte alls arg och det finns en väldigt bra anledning till det... och det är för att jag vet att du har så himlar rätt och det finns inga som helst ursäkter och den enda förklaringen är att jag är jävligt korkad.
Speciellt när man som jag redan skadat sig såpass... fasst det har iof varit från hästryggen... som om det spelade någon roll.

kl

idag har lillprinsen agerat läromästare hahahah.
Min sambo fick styra runt lite koner och båda var jätte duktiga! Men när det var dax för att trava så vägrade Wille för jag tror nog att han kände att han inte skulle kunna balansera upp sambon.. Men dom var duktiga ändå!

Sedan har han busat med mig och jag fick kramp i ena skinkan :eek: men idag blev jag faktiskt sur på honom för han har vart lite väl ouppfostrad gasade på när han inte skötte sig så fick han stå sitt kast. Han kom rätt lätt undan ändå men efter det så fattade han att det bara var att försöka så gjorde endel riktigt fina galoppfattningar från skritt och fina skänkelvikningar.

Senast ändrad:

Mina hästar tillåts inte heller bralla ;)
Hästar kan de vara i hagen, när jag är i närheten så ska de alltid hålla koll på mig, akta mig på alla sätt som de kan. Och jag blir fly förbannad om de inte lyder de reglerna. Nu gör de alltid det. Pselma har sparkat en gång, då skrämde jag henne rejält så hon har inte gjort om det. Det är 3 år sen.

När vi busar är en sak, men när vi jobbar då är allt som ens kan komma i närheten av sparkar strängt förbjudet.

Men så är ingen av mina hästar lätta i rumpan, skulle jag ha en häst som var det så skulle jag troligtvis använda hjälm när jag är i närheten av rumpan när det jobbas.

hahahaha- lovar dej att min inre bild av dej som dyker upp när du skriver att du har jääättehuvud och att det dessutom är skev i skallen- ja den bilden är inte vacker:rofl::rofl:Tur att jag har sett dej på filmen...:laugh:

mina hästar får oxå bara vara hästar när de är i hagen. Har satt in varsen toalett i boxen så de kan bajsa där, men de gör de inte..... skit åsså:D

*kl*
Tävlingsdebut i L:B i söndags (bortsett från en liten klubbtävling på hemmaplan i höstas)
Gul skötte sig kanon hela tiden. Tyvärr tabbade sig piloten (jag) i galoppen så där missades en hel del poäng, slutade på 58,75%, är jättenöjd med detta speciellt då vi även fick så positiva kommentarer från domaren:)

http://www.youtube.com/watch?v=oOodd8kgDM0

Zoomen på kameran funkade inte så tyvärr filmat på lite långt håll...

Nej jag kan väll tycka att det är ok att han ruskar på huvudet av lycka eller gör ett litet krumelurhopp om han är glad. Men inte som han gjorde igår!
Sägas ska att den häst hästen inte är rädd för något annars hade jag väll fattat att han blev rädd men nu letade han fel och låssas bli rädd för att få en möjlighet att busa :mad:
vi var på utebanan och nera i ena hörnet så står det en vattenpump i ett litet litet litet "hus" (snarare hundkoja), så när vi rider ner från långsidan och är precis i hörnet så sätts den igång och han kaaastar sig och börjar hoppa och drar upp längs hela volten. :grin:
Grejen är den at efter min andra häst som jag tvingades sluta rida för att han var för farlig så är jag LIVRÄDD för sådana där saker. Jag tycker det är svin jobbigt. Nu är det iof skillnad på Wille för honom flyger jag ju inte av *peppar peppar* medans på Apollo så hann man inte reagera innan man låg på backen. Men jag får ju sjuka flashbacks och blir rå nojig! Därför är det inte okej och även om han nu har något som sätter mot i kroppen, så får han fasen hålla sig i skinnet när jag sitter på. Lite kramp i arslet kan jag ta, men flyga av från 170 har jag ingen lust att göra, min rygg är redan så fucked up för att han ska få hålla på.

Ang sparkar.. Apollo sparkade mig för några veckor sen.. fy fan va ja ville mörda honom då. Jag släppte som vanligt ut honom i hagen, stannar vid grindn fipplar lite med grimman och när jag får av den så går han in i hagen och på vägen sparkar han mig rädd under vänstra bröstet. Jag vek mig frö att jag fick så ont, men in efter hästjäveln, jagade (föste honom från mig som en dominant handling) honom 10 varv runt hagen, fångade honom, och sen blev han utan frukost den jäveln. Så gör man bara inte. :devil:

hahahaha- lovar dej att min inre bild av dej som dyker upp när du skriver att du har jääättehuvud och att det dessutom är skev i skallen- ja den bilden är inte vacker:rofl::rofl:Tur att jag har sett dej på filmen...:laugh:

hehe men jag kan inte rå för att jag har ett bautahuvud :angel:
de va lite lustigt när jag va i tonåren när karlar kom och skulle låna min hjälm och jag sa att den va jätte stor "men höhöhöh jag kan nog ha den lilla gumman" och så satt den nere vid ögonen :angel:
Haha jag minns också på ridskolan, där hade dom en enda hjälm som passade mig och utöver att den var stor i storleken så var "stoppningen" AS bred, hjälmen var typ 5 cm tjock :eek: Jag såg ut som värsta svampen när jag gick omkring i den :rofl: Jag måste gå förbi och se om den finns kvar så ska ni få bildbevis! :D

va roligt att det gick bra! Grattis!
Jag såg ju inte så jätte mycket på filmen men av det lilla jag såg så tycktej ag att det såg trevlig ut! Jag litar dessutom på ditt ord :D

Grattis grattis!

Min är väldigt lätt i rumpan.... Så honom har jag alltid hjälm på när jag hanterar och jag säger alltid åt alla att passa sig/vara observant på hans bakben. Såklart accepterar jag inte att han sparkar men det är djur, stora djur och man ska verkligen vara försiktig!
Jag har föresten alltid hjälm när jag hanterar, kom jag på nu vid närmare eftertanke, fick det inpräntat redan när jag var lill-liten (ja, mindre än nu:D) och jag tror det sitter kvar än!

Kram på er!

Dumt att ni inte fick ordning på zoomen för man ser ju inte så mycket. :( Men travprogrammet ser jämnt och fint ut. Synd på galoppen! Jag har sagt det förut och tycker fortfarande att du ska höja ribban lite till. Nu blir det liksom lite slätstruket, jag vet att det bara är LB men ni är redo för att sätta ytterligare lite mer press och tryck tror jag. Du rider mjukt och fint och han gör ju det du ber om men jag skulle vilja ha lite mer gest och tryck i gången. Det vet jag att ni kan! Så kämpa på och våga att komma till ridning även inne på banan! (Lättare sagt än gjort...!) Ni är superfina och ni passar bra ihop! :laugh:

Tack för input :bow: Jo, det är väl dags att höja ribban nu, men jag behöver få hjälp av tränare, och vi har haft lite lastningsproblem så senaste träningen var strax efter jul....Nåväl, nu är vi på god väg att få ordning på lastningen så att vi kan komma oss iväg och få lite hjälp :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 110
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 477
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 463
Senast: iNHALE
·
Träning Hej, jag är 18 år och just nu tvivlar jag så mycket på mig själv och min ridning . Mitt självförtroende är inte alls bra just nu och ser...
Svar
12
· Visningar
1 846
Senast: Bonica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama