Hur går det för era -05'or #9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #9

Men muras bits vet du väl? Det trodde jag alla visste. Det där är inget att hänga läpp för. Det brukar ju gå så bra annars, och han kan väl inte sköta sig exemplariskt varje gång? Det där med att hoppa en halvmeter ovan hindret känner jag igen ifrån Kimbi, men jag är glad så länge hon faktiskt vågar sig på och hoppar istället för att stannar som hon också gör lite då och då när saker och ting är för läskiga. Vi har fortfarande unghästar, det får man inte glömma bort. De ska inte gå prickfritt än, för de har inte de erfarenheterna. Men erfarenheterna kommer med tiden, så det är bara att kämpa på. : )

men vad är det jag läser :eek:

hur kommer det sig att du ska sälja? :cry:

Hur ska vi klara oss utan alla fina bilder från er?

ja det har varit ett riktigt tungt beslut att ta :( men det känns rätt i tiden nu, jag har inte tiden eller motivationen kvar tyvärr.

han är ju verkligen en så himla trevlig ponny och jag kommer sakna honom hur mkt som helst !
hoppas verkligen att jag hittar ett bra hem till honom !

finaste
DSC_0137.jpg

Asch! SÅ illa är det verkligen inte! Mitt tips är att korta tyglarna lite och håll i manen eller en halsrem. Sen kan det nog hjälpa att korta stigläderna ngt hål med. Så de inte påverkas lika mkt när han hoppar lite stort.
Sen är det bara att traggla på! Massor av bommar på marken och små hinder, så att du kan jobba upp ditt "avståndsöga" och hitta rätta känslan mot hinder. Hästen verkar ju super go!:laugh: Lycka till!

KL
Mitt stora monster till häst var på klubbhoppning igår. När vi lär oss att styra kommer det nog att bli bra;) Rev ett hinder i 80cm då vi helt enkelt inte kom runt i svängen. På 90cm var det bättre, felfri och sin första rosett!:D
Hästkraken tycker dock att det är alldelles för lågt och lyfter knappt på benen. Men matte har satt som regel att innan det går att svänga så får vi hålla oss till små hinder :angel:

Dock märkte jag stor skillnad när vi red fram i ridhuset, som är ganska litet 20*40. Nu orkade han faktiskt galoppera utan problem även på en så pass liten yta. Så under dessa senast veckor ute i skogen har han blivit mycket bättre!

OMG korta lädrena? :eek: Jag har ju redan hur korta som helst! Jag har redan kortat upp mina hoppläder en vända :angel:
Men du har nog rätt... men vi ska försöka hoppa iaf varannan vecka för instruktör, nu har det ju blivit lite stopp eftersom han vart halt av ett balltramp i en vecka men nu e vi förhoppningsvis på G igen.

Utöver det tycker jag att din taktik om att kunna svänga innan du höjer låter som en väldigt bra ide :rofl:
Grattis till rosetten! :bow:

Ja det underlättar ju om man kommer fram till hindrerna:angel::rofl:

Annars kan du lägga lite bommar på marken (om ni har det hemma?) och bara sitta och rulla över dem i galopp. Det sliter inte på hästen men du får fortfarande jobba på din känlsa att komma rätt till hindren:idea:

Jag vet hur svårt det är! Var själv dressyrtant en gång i tiden, och nu rider jag fälttävlan;) Jag löste min totala oförmåga att hitta avstånd genom att sitta på sjuttioelva olika hästar... Det gäller att få många "språng" i kroppen för att hitta dit, men det fungerar även med bomar. Lycka till!:)

Ja du e ju verkligen galen! Över bommar i GALOPP?!?! :eek::angel:

Haha, det låter skrämmande men det är såklart något vi ska lösa rätt snart.. hemma har jag inga bommar men bor 10 min skritt från ridhuset så det fixar jag lätt där. Nu är det dock lite dåligt med tider eftersom vårt ridhus tält rasade i början av året :cry: nu är ju iof snön borta så nu kan vi använda våra 2 utebanor också. jag ska försöka komma ut på stigarna i skogen nu också och gå över lite rötter så han får bättre koll på fötterna.. min koll.. hehe den är ju en annan fråga :angel:

Men han är verkligen en SUPER häst. Han är så äckligt bra i skallen så det är galet åt det... han litar otroligt mycket på mig som ryttare och jag är så extremt tacksam för att jag har honom. Jag hade faktiskt aldrig kunnat önska mig mer än det jag har i honom.
Så... några galopp-bommar tar han oss lätt över :love:

Ni ser ju stencoola ut! Men som sagt, lite kortare tyglar skulle nog snarare underlätta än stjälpa er ridning :D stiglädren säger jag inget om för på den där höjden kan man lika gärna sitta i dressyrsadel med långa läder - det är balans och känsla det handlar om - som du själv påpekar oxå :) Keep up the good work! tycker det är superstrongt att börja hoppträna fast du är "dressyrryttare". Är ju superbra träning för både häst o folk ;)

AthenaAvalon - men vad är det jag hör?? (eh.. läser menar jag!) släpp prestationsångesten ett tag kära du! Ni är ju superduktiga! :love:

Ni ser ju stencoola ut! Men som sagt, lite kortare tyglar skulle nog snarare underlätta än stjälpa er ridning :D stiglädren säger jag inget om för på den där höjden kan man lika gärna sitta i dressyrsadel med långa läder - det är balans och känsla det handlar om - som du själv påpekar oxå :) Keep up the good work! tycker det är superstrongt att börja hoppträna fast du är "dressyrryttare". Är ju superbra träning för både häst o folk ;)

Haha, en sak är säker, och det är att vi inte känner oss de minsta coola ^^
Alltså haha det är helt galet.. jag var nyss ute och red (med begynnande magsjuka, dont try it at home) i min hoppsadel i mina redan uppkortade hoppläder (lika långa som på filmen) och jag fattar inte hur jag ska kunna höja upp lädrena.. Då kommer jag ju ha fötterna vid öronen!! :eek:

Om ni jämför mina dressyrläder mot dem på filmen så förstår ni att jag kortat upp rejält redan :o
20154290.jpg

Det är lite skräckblandad förtjusning att hoppa. Ffa gör jag det för Willes skull jag tror väldigt mycket på en allsidig träning och att det är bra för skallen att få prova på det mesta. Trot eller ej men målet är ju att vi ska ut på en terrängbana någon gång. Träning förståss, det räcker gott för oss.. men han är otroligt orädd och litar på mig. Blid han minsta tveksam så får han titta lite, sen nuddar jag honom lite med spöt på baken, så sätter han fram ena framhoven och känner efter på det läskiga försiktigt som en liten kattunge :love: Samma sak i vintras när vi skulle gå igenom de stört höga snödrivorna, då kände han efter med en framtass, fick fäste och sen brakade han bara igenom, helt oberörd... Han tar väl hand om mig! Det behöver jag efter den där fläckiga saken

ed. Hallå!!?? Vaddå på den där höjden?!?!?! Det är ju HUR HÖGT SOM HELST!!!! ;)

Senast ändrad:

*kl*

Jag måste bara få visa vad jag fick av min pojkvän nu i veckan när jag fyllde år..... :love:

Det är en tavla på Othello och mig från i somras, som han har fixat nere i Afghanistan (han gör utlandstjänst).
30859810.jpg

originalfotot
30859808.jpg

Gissa om jag blev glad :laugh:
Tänk att man har både världens bästa häst och världens bästa kille, vilken lycka:love:!

Åh vilken himla fin tavla!! :love:
Sådant där är så himla perfekta födelsedagspresenter! Då visar man att man verkligen tänkt till! I love it!

Dyker in här på 05: ornas tråd igen efter några års frånvaro! :)

Har en liten russkille född 05 som tyvärr fick fång som 3-åring (hösten) samt som 4-åring (våren) så vi har skjutit allt planerande på framtiden och kommit igång med tanke på att han ska hålla sej fångfri. Långsam igångsättning.

Han blev godkänd som 3-åring men fången gjorde att han blev kasserad så därför är han kastrerad nu.

Nu insåg jag häromdagen att han faktiskt får vara med på kvalitets iår så därför har vi i alla fall ett mål att jobba mot! Vet inte om jag vågar riktigt planera in det dock, när vi skulle med på utställning som 3-åring (sommaren) så åkte han på däng i hagen, samma med treårstestet, och sedan som 4-åring fick vi lov att skippa bruksprovet pga fången, så allt vi planerar blir liksom stoppat av skador. Man blir lite nojig. Vill så gärna att han ska få vara frisk och kry, det är det absolut viktigaste.

Han är körd relativt mycket, jobbas även på långa tyglar (tänk AR) och jag siktar på att han ska ridas in inom en snar framtid.

Är det någon fler i tråden som har ponny som ska vara med på kvalitets iår?

Nu var det väääääldigt längesen jag uppdaterade här. Mycket har hänt och det är full fart precis som vanligt.

Dolly går från klarhet till klarhet. Har ju bara tävlats denna säsong och har hittills gått upp till 1.10m regionalt. Aldrig haft mer än ett nedslag. här är film från senaste tävlingen:

http://www.youtube.com/watch?v=ky6bRnFp77U

Även prinsessan känns riktigt fin just nu. Debuterade LB felfritt tidigare i år och här är film på det:

http://www.youtube.com/watch?v=MhCo8P0QXtQ

Gud så söt! I den där åldern brukar de ju se gräsliga ut men hon var ju hur söt som helst! Hon kommer bli äckelsnygg när hon är äldre!

*blir mallig* :D (du ska se henne röra sig :love: hahahahaha! ;) )

Ja jag måste säga att jag faktiskt oxå tycker hon är himla fin "för åldern", nog för att jag är partisk men hon är rätt så jämn och vi har lyckats behålla hullet trots tuff o kall vinter.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 110
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 477
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 463
Senast: iNHALE
·
Träning Hej, jag är 18 år och just nu tvivlar jag så mycket på mig själv och min ridning . Mitt självförtroende är inte alls bra just nu och ser...
Svar
12
· Visningar
1 846
Senast: Bonica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama