Hur går det för era -05'or #9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #9

Så fina ni är, och grattis till en fin LB-debut : ). Ni verkar ju inte ha några problem med höjden i alla fall om man ser till bilderna, så att det kommer nog att gå finfint med kvalet : ).

Jag kommer ihåg att du skrev om dina krumelurer förut och det har jag tagit fasta på och gjort faktiskt :) och det är bättre men inte bra... ska testa göra som du skriver. För det är precis så som du skriver att om man släpper innertygeln så ställer hon bara sig utåt och böjer hela kroppen :grin: Men vi ska nog få det att funka :) Va det "din" "IA" som va med på arga snickaren härom veckan??

Har iaf börjat hoppa Brixie och hon går som en klocka, helt otrolig, som om hon inte gjort annat. (Har filmsnuttar på det men de ligger på fel håll, nån som vet hur man roterar en film får gärna pm:a och berätta det för mig!)

30923349.jpg

Hahaha den här bilden är ju typ det sötaste jag sett :love: :D

Vad fina ni är! Jag blir alltid så peppad när jag ser alla här vara ute och tävla! Jag längtar verkligen tills jag får komma ut i höst, men jag är redan super nervös!
Hur hanterar man urusla tävlingsnerver? :)

Idag har jag ridit Brixie och hon har blivit så duktig, bjuder så fint och tar stöd på vänster tygel men inte på höger. När jag rider i vänster varv blir hon utåtställd och biter fast i inner. Hon vill helst gå helt på sned med hela kroppen... Nån som har nåt förslag på hur vi ska komma vidare med det här?!?

Idag har jag haft kiropraktorn ute och vi diskuterade massa grejer.. bla så har Wille bitit sig fast i vänster munjipa och flutit ut med vänster bog. Det visade sig bero på att han satt fast i SI leden (som jag hela tiden trott) och att det ffa satt på höger sida, och att det var anledningen till att han bitit sig fast diagonalt.

Kanske något du borde kolla?

Du kan ju alltid gå in på håkan lundells hemsida (finns på google) och läsa om alla olika symptom så kanske du rent av stöter på fler som passar in på Brixie. Det har hänt mig aldeless för många gånger ^^

Lånar min egen knapp.

Idag har kiropraktorn som sagt varit och hälsat på. ÄNTLIGEN! :bow:

Det visade sig att Wille satt fast i SI leden, precis som jag trott, och att han satt fast mest på vänster sida som stämde överens med symptomen som uppkommit vid ridningen!
Håkan undersökte Wille, "värmde upp" musklerna med laser och korrigerade honom sedan och avslutade med lasern igen.

Här är en film för den som är nyfiken på endel av korrigeringen. (Missade ett bakben och en nackkorrigering.)

http://www.youtube.com/watch?v=cNMecmGVsQw

*kl*
Tog en promenad med Tibbe på ca 20 min idag, han var snäll som ett lam fast det hände en massa runt om :love:
Sedan tränade vi även lite NH i paddocken, gick ganska så bra han lyssnar inte riktigt så bra som han gjorde innan han
åkte till fodervärden men det blir nog mkt bättre bara han får börja komma igång sen. Tror han känner av sitt bakben lite då han slog en massa med svansen vid ryggning och sidepass, fasst kan ju även ha att göra med att han inte är lika undergiven och jag lika stark i ledarrollen ännu :p

*kl*

Här kommer en liten film från terrängträningen i helgen! http://www.youtube.com/watch?v=ux2BXqBRISA

Vi var på ny bana och Avalon skötte sig kanon! Introducerade vatten och han tog det som ingenting. Nästa gång ska vi hoppa ner i vattnet är det tänkt.

Sedan fick vi veta att Malmö City horseshow som har ***-terräng på Ribersborg varje sommar vill ha oss i Team Chasingen som show-nummer så med lite tur får vi rida där i Augusti! :)

Åh, vad kul det låter. Vad spännande om ni får möjlighet att visa upp er på Ribersborg. Håller tummarna för det : ).

KL
Själv var jag också på terrängträning igår med Kimbi. Vi var 8 hästar och Kimbi som är van att alltid bli riden ensam (ridit med sällskap i skogen typ 4 gånger) var lite överladdad i början. Vi ökade svårigheten lite för Kimbi och provade på kombination med häckar, upphopp ur vatten, nedhopp och grav. Kombinationen har vi lite problem med då den var gjord för två galoppsprång, men Kimbi har inte kommit på det där med att man får springa fort i terrängen så hon står gärna emot lite, och då lägger hon in extra galoppsprång. Lilla graven gick utan problem (med min häst som inte kan gå över ett 20 cm brett dike utan att stå och fundera i flera minuter). Stora graven stannade hon och tvekade en gång men hoppade rätt snart efter lite övertalning. Nästa gång blir det att få henne att öka tempot och hoppa av större. Det är så kul med terrängträningen eftersom det går så bra så det ser jag fram emot : )

Valencia var på hoppträning igår, Var väldigt pigg då jag inte har orkar rida så mycket då det blivit en del uppstigande på nätterna ;)
Hoppade inga höga hinder ca 50 cm och hon hoppade väldigt stort och stelt.Så jag ska kolla upp henne idag så att hon inte har ont i ryggen eller om det berodde på att det blåste storm och hon var överladdad.
Här är anledningen till att jag ridit lite ;)

KL

Jag bara älskar min häst :love: hon är så helt underbar och cool. Igår red vi ut iskogen själv och travade och galopperade och hon lyssnar sååå bra fick tom sug i båda tyglarna. Hon har dessutom hoppats uppsuttet 2 ggr nu och sköter sig så enormt bra hon tvekar inte på nåt och hoppar som om hon inte gjort annat. Ja vad säger man - stolt matte ;)

http://www.youtube.com/watch?v=J891fRqx_qY&feature=channel
http://www.youtube.com/watch?v=xDX234uPSAs&feature=channel

Filmerna är på sne men jag vet inte hur jag ska göra för att fixa dom....

Jag vill bara säga att min häst är underbar! <3
Han heter Wincent och är också född 2005, en D-ponny. Han har redan hunnit hoppat med 110-120cm med mig på hoppträning och tävlat regional hopptävling LC och LB, felfritt ! :D
I dressyren har vi bara tävlat 2 klubbtävlingar, en med KM, och vi blev 1;a placerade på den (jag kommer inte ihåg hur många procent vi fick, men antagligen bra), plus att vi blev KM i ponny 2009! :D
Inte för att skryta, men jag tycker faktiskt att han har kommit jättelångt i utbildningen, även om vi inte tränar stenhårt liksom. :)
Sedan i höst har vi tänkt att vara med i 5-årschampionatet i Falkenberg :)

Här en film från en av dressyrtävlingarna, den gången gick det inte så bra, han trodde att han kunde hoppa över dressyrstaketen, XD
http://www.youtube.com/watch?v=8i-oO4paZ9Q

Här är en film från våran första regionala hopptävling LC, det gick väl hyffsat bra tycker jag för att vara våran (och min!) första :D

http://www.youtube.com/watch?v=-V53YM2DLCk&feature=related

Kommentera gärna! :D

*kl*
Idag gjorde jag en sak som jag tänkt vänta med men inte gjorde :p Skrittade på Tibbe i ca 15 min :angel: Så fräsch som han kändes idag har han inte gjort på lääänge. Tidigare har jag märkt av hans bakben som mest när man rider, då jag rider honom i bomlös har man tydligt känt minsta spänning förr men idag... inget :D Även alla i stallet tyckte han rörde sig jätte bra och han var överlycklig att få hitta på något. Skrittade han ca 5 min på gårdsplanen först för att kolla igenom halten, backa och vändningar vilket han till 80% tog endast på säte (red honom i repgrimma). Sedan skrittade vi en minirunda, går bara lite mer än runt ena hagen och tar ca 10 min. Då skrittade han på väldigt bra och avspänt :love: så för att under de senaste2 av 3 månaderna ha stått på box så skötte han sig 100 ggr bättre än jag ens vågat tänka mig :D

kl

Tjiihooo idag har jag testkört Wille efter att kiropraktorn var här! Passade på att rida för min tränare och jag är super nöjd! Vi körde på ordentligt med rakriktningen och han tyckte det var jätte jobbigt men var jätte duktig! Vi jobbade mycket med tempoväxlingar, ryggningar, halter och övergångar. Tillslut var han riktigt fin! :banana:
Tom så fin att min tränare blev sugen på att rida honom :D
Jag har frågat henne tidigare om hon kunde tänka sig att rida honom men hon ville inte för hon är för gammal tycker hon och vill inte riskera att han hoppar till eller något för hon säger att hennes kropp inte skulle klara det.. Men idag blev hon riiiktigt sugen och sa att hon tom kunde tänka sig att ev börja rida honom en gång i veckan till hösten :banana: Men sen får vi se hur det blir med den saken, jag måste lura upp henne en första gång för hon kan va den som ändrar sig :angel:
Men hon tyckte han lagt på sig lite och skröt så fint inför sin dotter :p Hon gillar verkligen min lille prins!

När vi kom hem fick han ett knäckebröd eftersom han var så duktig.. jag som aaaldrig ger mina hästar godis! Sen fick han gå ner och beta i 15 minuter inför betessläppet! DÄR har ni något att se fram mot. Jag slår vad om att mina hästar kommer gå helt holabaloo i huvudet när vi släpper på betet! Jag ska ladda upp med både filmkamera och fotokamera så kommer ni får se två riktiga hoppetossor! Jag lääängtar! Exakt tre veckor kvar idag! :banana:

Haha, ingen 05a här inte men en bonusbild efter all brödtext :angel:
20653883.jpg

Såååå hiimla roligt att han kändes bra!!!! :banana::banana:
Vilken känsla det måste varit att känna det! ÅH vad jag är glad för din skull!!
Nu håller vi alla tummar och tår vi kan för att den positiva trenden fortsätter!! :bow:

Åh jag blir så varm i hjärtat varje gång någon i tråden är så glada över sina hästar! :love: Det är preciiis så det ska vara att ha häst ju! :bump:

Jag kan verkligen inget om hoppning så just det överlämnar jag till någon annan ^^

Jag och Cesar tänkte sadla om till dressyr ett tag. Det är en del kvar på styrkan (efter vilan och skadan) och just nu är Cesar även lite kaxig och testar hur mycket man behöver arbeta :angel:

Igår dressyrtränade vi för första gången på ett bra tag. Tränaren är grymt bra! i början älgade Cesar mest iväg och sket i mej, men vi fick honom riktigt fin, och det kändes kanon.

Jag har under ett tag planerat att starta en liten dressyrtävling i juni för att miljöträna och för att han ska få komma iväg och göra någonting, så nu ska vi jobba på här :)

Dressyrryttarna är väldigt lyriska över Cesar i alla fall, och säger att han är en dressyrhäst, haha dom skulle bara se honom hoppa, men det är kul att höra att han är fin på marken också :)

(okej jättejobbigt inlägg, sorry, men jag är trött så ni får stå ut med att det är skrivet som det är )

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 110
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 477
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 463
Senast: iNHALE
·
Träning Hej, jag är 18 år och just nu tvivlar jag så mycket på mig själv och min ridning . Mitt självförtroende är inte alls bra just nu och ser...
Svar
12
· Visningar
1 846
Senast: Bonica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama