Hur går det för era 05:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or?

Idag har vi ridit igen :) Hon är så otroligt duktig. För första gången tränade vi att sätta igång i skritt och göra halt. Det gick hur bra som helst :love: Hon tog skänkeln direkt och gjorde så fint halt när jag tog i tygeln. När vi kom hem igen va hon så trött men då passade jag på att sätta på transportskydden (som är lite läskiga) men hon va för trött för att orka bry sig.

Vilken sötnos, fux med bläs, precis som min

Och vi har tömkört på "riktigt" idag på stallplanen, hon gick och sträckte upp sig, krökte på hals/nacke, tuggade på bettet och såg så fin ut, matte stolt som en tupp. Höll bara på 5 min för att det är så nytt, men det va så kul, önskade bara att videokameran varit med när hon va så duktig.:love:

...önskade bara att videokameran varit med när hon va så duktig.:love:

Jag brukar också önska det. Vore kul att ha kvar bilder eller filmer
från allt nytt de lärde sig och se framstegen. Jag är nästan alltid ensam
när jag håller på så då är det svårt att få med allt på bild.. :/

Här går det framåt minsann igår lärde vi oss att trava i lina och idag kunde vi helt själva även byta varv och göra stora volter. Gjorde även ett par övergångar trav halt och hon är verkligen hur duktig som helst. Testade en gång idag om man var tvungen att gå fram för skänkeln och ställde sig och studsa två ggr men skärpte snabbt till sig för trav är ju faktist hur kul som helst ;) Lyssnar bra för säte och vikthjälper :).

KL
Nytt skrytinlägg...sambon begriper sig ju inte på så man har ingen att berätta alla roliga grejer som händer på träningen för:)

Vi var i ridhuset i går o hamnade ofrivilligt mitt i dressyrpassen:crazy: Vi fick plats ändå så det blev lite störningsträning på köpet! Longerade en stund utan annat än träns på och sen blev det en stund med sadeln på. Han skötte sig kanonbra trots att vi hade två andra hästar tätt inpå oss från olika håll. Kul tycker jag eftersom min förra häst tyckte att det var rent ut sagt TRAUMATISKT om det kom en annan häst intill honom i ridhuset!

När det var dags att åka hem så var det en hästsläp och en stor hästlastbil precis bakom min släp + hästarna i och omkring ridhuset. Pålle gick upp direkt men var ganska på tårna då vi normalt sett är ensamma på parkeringen. Då kommer problemet med de förbaskade ( men ändå bra att ha ) innerdörrarna på släpet och det faktum att jag måste kila runt hela trailern för att stänga bakom medan han står lös därinne. Han backade ut halvägs varenda gång jag var på väg ur transporten och med min gamle häst i åtanke så tänker jag att; jaha! Då var det kört, nu har han kommit på att han kan backa ur på eget bevåg:( Men han är så näpen den här lille så det blev bara lugnt backande en 5-6 gånger innan han tyckte att han hade provat det tillräckligt och lugnt stod kvar när jag gick runt o stängde bakom honom. Han är så lätthanterlig att man inte riktigt vill tro på det ibland:)

Jag är SÅLD på min "lilleman":love: Märks det?:angel:

*knapplån*

Lilla tjejen har börjat hosta ganska mycket, troligen en förkylning. Vi
har ändå tömkört lite idag, eftersom vi fortfarande är inne i "mest-bara-
lunka-omkring-fasen" så tycker jag inte att det spelar någon större
roll att hon är lite förkyld. Det enda jag kräver av henne är att hon ska
göra halt, sätta igång och svänga som jag vill. Det gick rätt ok men,
bebis i huvudet som hon fortfarande är, så finns det inte koncentration
som räcker någon längre stund. Hade dessutom ridit gamla valacken
innan och det är verkligen då jag märker hur stor skillnad det är mellan
ston och valacker. Min dam kräver fjäsk, fjäsk och åter fjäsk om hon
ska kunna rätta till ett fel hon gör utan att bli sur. Jag har dock inte
tålamod till fjäsk, fjäsk, fjäsk och speciellt när jag hållt på med valacken
innan leder det till en tillsägning på en gång = damen blir skitgrinig.
Några irriterade kast med huvudet, lite hopp och skutt och ett halv-
hjärtat försök att sparka åt mitt håll är hennes specialité. :smirk:
En tillsägning till på det så skärper hon i alla fall till sig. Efter detta
var koncentrationen helt slut och vid första bästa rätt hon gjorde gick
vi in i stallet igen. Jag tror det skulle fungera bättre om hon fick bli
tömkörd i skogen istället för på ridbanan, men än vågar jag inte ge mig
ut från gårdsplanen, själv bakom henne. Känner inte att jag har tillräcklig
kontroll, det får bli senare. Däremot planerar jag att till nästa tömkörning
bygga upp en liten "hinderbana" på ridbanan. Inte "hopp-hinder" alltså,
utan kanske lite bommar att gå emellan eller över, någon presenning,
en lastpall och så vidare. Blir det roligare så blir det mer motivation
från hennes håll = mer koncentration. Värt ett försök i alla fall.

Phigalle har ätit dåligt de sista 3 dagarna, äter kanske 1/3 del av det hö har får knappt det. Inte heller har han ätit knappt någon kraft ca 1/5 kanske. Han ser så trött ut inte konstigt när han inte får någon energi. Vet att han har en hake och vargtänder som ska tas bort i slutet av nästa vecka. Idag tittade jag i munnen ,första gången på länge och ena framtanden i överkäken var bara halv? Dom tappar väl inte halva tänder? Eller har han slått av den? Förstår ingenting. Fick betfor av en kompis att blanda ut i lite kraft och det åt han:)

Han kanske äter dåligt pga att han är öm i munnen? Och att tänderna ser ut vara halva kanske är att det är nya som håller på att växa ut...?

Vi var till tandläkaren i förra veckan och hon beskrev att det skulle kunna bli precis som du beskriver när de växlar/tappar mjölkisarna. Då kan de sluta äta och till och med få feber någon dag eller ett par dagar. Om det håller i sej längre måste det åtgärdas, men om du ändå ska åtgärda hakarna och vargtänderna så är det nog inget att oroa dej över.

Angående halva tanden, är det en mjölktand eller en "ny" då? Tycker nästan det låter som om han tappat mjölktanden och den halva tanden du ser är den nya, permanenta.

Vi var till tandläkaren i förra veckan och hon beskrev att det skulle kunna bli precis som du beskriver när de växlar/tappar mjölkisarna. Då kan de sluta äta och till och med få feber någon dag eller ett par dagar. Om det håller i sej längre måste det åtgärdas, men om du ändå ska åtgärda hakarna och vargtänderna så är det nog inget att oroa dej över.

Angående halva tanden, är det en mjölktand eller en "ny" då? Tycker nästan det låter som om han tappat mjölktanden och den halva tanden du ser är den nya, permanenta.

Han har ingen feber och igår fick han lite kraft uppsvällt med betfor likxom nu på morgonen och han åt upp allt. Han hade även fått i sej 3 kg hö i natt. Jo det kan ju vara så att det är den nya tanden. kan inget om hästtänder så jag vet ej om det är en mjölktand eller en "ny" men det är väl troligast så? Men hur brukar en "ny" se ut? Brukar den vara vit eller lika typ "smuttsig" ut som dom andra?

Är osäker på hur man ser skillnaden, min plutt har inte börjat tappa än så hon kunde bara visa hur det ser ut precis innan de tappar. Jag har en bild av att de nya tänderna ser lite grymmare ut ;) - mjölktänderna är ju så söta och små... Men antar att de nya inte ser såna ut med det samma.
Det låter bra att han ätit igen! :)

Är det fler som börjat tappa sina mjölktänder? De främsta ska ju fara först men Lejonhjärta verkade också redo med ett par av kindtänderna enligt tandläkaren (jag har varit orolig att han fått en olycklig spark då han är så knölig längs undersidan av käkarna, men det ska tydligen vara så inför växlingen av tänder, så det var lugnt :D ).

Hjärtat har fått en liten mindre vila på ett par veckor och nu ska vi börja jobba så smått igen. Blir dock ganska lugna puckar, körningen får vänta. Gick på promenix häromkvällen och han är rent ut odräglig i snöre, då han tycker det är så förbaskat tråkigt. Jag tror jag måste ta tag i det och jobba lite mer medvetet med det, tidigare har jag tyckt att visst, så länge han gör som jag säger så får han väl uttrycka sin uttråkning... Men nu var han för odräglig, försöker gå och "mucka igång" min sambo, tar visserligen tillsägelser men är åter igen där inom 5 min och försöker, han går och grinar illa på mej när jag ska ha honom att skritta på ordentligt, och några gånger borrade han ner hovarna och påstod att han inte kunde gå en meter till. Jag är ganska förlåtande med hans åsikter, jag vill ha hästar som kan och vill uttrycka vad de "känner" och "tycker" om saker och ting - MEN han gick ändå över gränsen....Så sedan fick han lite fastare ramar med att röra sej framåt i ett bra driv och placera sej där jag placerade honom, inte där han själv valde. "Jobbiga kärring" syns det att han tycker, men blev ändå mer nöjd, han är inte omöjlig med att "köpa läget" så att säga...

Så, angående Trots-frågan - Jo här är det nog en liten trotsperiod just nu också. Den visar sej inte på några extrema vis, men det är ändå tydligt.

delvis KL

Yaya har också en trotsperiod nu, det var delvis därför jag valde att ha hennes vintervila nu. Jag hoppas på att det är bättre efter den då hon fått vila upp sig och bara vara häst ett litet tag. Innan hon fick vila så var hon också riktigt jobbig att leda, red eller tömkörde jag så var allt jättekul men just att leda var tråkigt och hon skulle testa vad hon fick göra hela tiden. Jag tror att det har lite med årstiden att göra med, eftersom att jag inte har ett eget stall så kan jag inte välja hur länge de ska vara ute och jag tror att hon får överskotts energi av att vara inne så mycket.

Tack för svaren ang. skoning, det verkar ju som om de flesta ska vänta och sedan finns det ju någon som redan skott. Eftersom att jag tycker hon ömmar lite väl mycket på grus så blir det nog att sko henne nästa gång hovslagaren är här men det känns ändå inte riktigt bra, jag vill helst vänta med sånt så länge som möjligt.

KL

Jag blir galen. Min dam ger sig aldrig hon bara busar o bockar och fokuserar inte alls på mig. Känns nästan bättre om jag skulle strunta i henne nu ett tag och sen börja igen flör annars komemr jag bara tappa lusten när allt går bak.

Mest sur över den jävla hålväggen som innebar boxvila, för efter det har hon vart ett svin.
Dock rider jag på henne själv i skritt och börjat så smått med skänklar osv. Men funderar på att sätta en martingal på henne för mer kontroll eftersom hon är så himlans stor och det är inte kul att sitta på henne då hon reser sig och kickar..

Nu blev jag sugen på att lägga in bilder på när jag rider på tinkern hemma.. Har ridit på honom 3ggr och alla gånger har det gått jättebra. Dock så syns det på hans kropp att han är 2,5år ;)

KL

Jag blir galen. Min dam ger sig aldrig hon bara busar o bockar och fokuserar inte alls på mig. Känns nästan bättre om jag skulle strunta i henne nu ett tag och sen börja igen flör annars komemr jag bara tappa lusten när allt går bak.

Mest sur över den jävla hålväggen som innebar boxvila, för efter det har hon vart ett svin.
Dock rider jag på henne själv i skritt och börjat så smått med skänklar osv. Men funderar på att sätta en martingal på henne för mer kontroll eftersom hon är så himlans stor och det är inte kul att sitta på henne då hon reser sig och kickar..

Jag hade låtit bli att göra mer än nödvändigt ett tag med henne. Synd
om du ska behöva tröttna för att hon är inne i en sämre period. Det
brukar fungera för mig i alla fall.. Dessutom hinner man själv samla
ihop mer motivation för att orka ta tag i allt igen lite senare. Martingal
låter väl som en bra idé, är ju inte direkt ivägen även om den inte skulle
behövas någon dag..

ja det är väldigt jobbigt.
Jag är ju medveten om att allt inte bara är rosor med unghästar men det blir lätt att motivationen tryter när det varje dag är en häst som bråkar samt vidrigt väder och mörkt..

Sen är hon ju så underbar i all hantering och vill mysa så då kan man inte riktigt vara så hård som d ksk skulle behövas

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: MiniLi
·
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 155
Senast: Asko
·
  • Låst
Träning Eftersom att den andra tråden blev så lång och låst så startar jag en ny och förhoppningsvis är jag lite mer delaktig i denna :angel...
58 59 60
Svar
1 188
· Visningar
74 450
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar