Hur går det för era 05:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or?

min dam har oxå börjat moppsa sig. hon är en pärla när jag håller på med henne i gången, men så fort hon kommer in i boxen ska hon hota och bita alla som går förbi boxen :crazy: fundera på om hon lugnar sig om hon har gallret upp medans det är folk i stallet sen att man fäller ner det när man går...

*kl

Jag har suttit på min dam för första gången! (Jag vet att jag är lite efter er andra, men ändå :angel:)

Dessutom har vi börjat med tömkörning, och hon har haft både bröstsele och loksele på. Oftast går det hela bra, men ibland svänger hon så tvärt att det tar en stund att reda ur var rakt fram är. Jag har gjort allt själv med henne, och hon är SÅ snäll. Lyssnar fint på kommandon, står stilla när jag ber henne om det osv. Halterna i tömkörningen är lite svåra, det är mycket roligare att gå framåt. Ska öva mer på tålamodet där.

Fortfarande lika social som förut, och alltid glad. :love: Funderar på om hon ska komma i trotsperiod, mn det verkar dröja.

Det kommer det kommer ;)

Jag trodde inte att min snälla dam kunde komma i nån heller men tyvär kom den.. :rofl:

Den kan komma när jag är bortrest! Visst protesterar hon ibland, men verkligen inte så att hon inte tar en tillrättavisning. Jag håller tummarna!

Mitt svar var ang själva arbetsbiten, ridning, tömkörning longering osv. Till o från hage måste hon sköta sig ..
Dock rymde hon igår och var inte så poppis hos mig.. fick stå 1,5 timme i mörker och laga hage

Jag förstod att det var den biten du menade, vet inte varför.. Du kanske
skrev så tidigare. Det var den andra människan med bråkstaken jag
skrev till egentligen.. Haha. Kommer inte ihåg vad användarnamnet var.

Uppdatering från oss.

Vi har koncentrerat oss främst på ridning och löshoppning. Riden är hon gjord i både skritt och trav, tar skänkel, tygel och säte. Hon fattar urkvickt! Fortfarande förvånad över hur smärtfritt allt har gått.

I löshoppningen är hon nu hoppad tom 110 och gör det väl egentligen inte med någon strålande teknik :crazy:. Är totalt orädd om benen och rättar sig inte om hon kommer helt knasigt. Hoppas på att hon ska börja rätta sig när hindrena blir lite högre. Ibland, när hon kommer perfekt på hjälphindret då briljerar hon. Är högt över och hoppar riktigt flott.

Nu ska hon gå på vila i några veckor. Det verkar inte som att hon växer speciellt mkt nu. Hon är knappt högre bak än fram så när vilan är över är det bara att ta nya tag!

*kl*

Idag har vi varit och tittat på lill-tösen hos tränaren. Det var första gången hon blev riden utan longerlina och människa i andra änden och andra gången i trav och galopp. Hon var jätteduktig. Har haft sadeltvång, men det har helt försvunnit verkar det som. Röra sig kunde hon också göra. Bakbenen sitter som en smäck under henne och framåtbjudningen är det inget fel på. Kul att få se!

*kl*

Idag har vi varit och tittat på lill-tösen hos tränaren. Det var första gången hon blev riden utan longerlina och människa i andra änden och andra gången i trav och galopp. Hon var jätteduktig. Har haft sadeltvång, men det har helt försvunnit verkar det som. Röra sig kunde hon också göra. Bakbenen sitter som en smäck under henne och framåtbjudningen är det inget fel på. Kul att få se!

Jag upprepar det som du skrev, en ganska perfekt beskrivning av hur det går med min! Hur många ridpass krävdes det för att nå ditt med din häst? Min har också haft sadeltrång.

Jag tror faktiskt bara de har suttit på henne kanske 5-6 ggr, men de gjorde ett bra grundarbete först med både longering och tömkörning. Vad är det för stam på din?

Jag tror faktiskt bara de har suttit på henne kanske 5-6 ggr, men de gjorde ett bra grundarbete först med både longering och tömkörning. Vad är det för stam på din?

Samma här! :bump: (Fast vi har inte longerat vår mer än ett par gånger, tömkörning kan han inte ännu. Har haft många skador senaste året.)
Stam Riccione - Don Schufro. Ska dock fixa till fötterna på honom, han är öm som bara den fram, trots skor.

Tror de tömkör som de longerar, om du förstår hur jag menar.. ;)
Här är det Don Romantic - Sunny Boy. Arbetsviljan måste komma från Don Shufro alltså.. :D;)

Tror de tömkör som de longerar, om du förstår hur jag menar.. ;)
Här är det Don Romantic - Sunny Boy. Arbetsviljan måste komma från Don Shufro alltså.. :D;)

Säkert! Du har väl dubbelt upp av DS möderne i din dessutom?

Lite nya bilder från dagen på Bebban :p hon tyckte det va roligt att få va i en hage som inte va frusen :D

17164060.jpg

17164061.jpg

17164062.jpg

17164063.jpg

*kl*

Jag tycker att min tjej har mognat väldigt sista månaden!
Längtar efter bättre underlag så att vi kan sätta igång med inridningen igen; hon är sutten på i oktober-november men tyckte att det var lite läskigt att gå utan ledare och med matte på ryggen så ännu har det bara blivit lite skritt på stallplanen!

Angående trotsperioder så hade ju min sådana i våras men nu verkar hon vara mycket välvillig och mån om att vara till lags!
En riktig gosegris dessutom (och mattegris såklart! ;)).

En bild från månadsskriftet när underlaget var bra; för närvarande har vi bara is-is-is... :mad:

16927751.jpg

Nej, men shit. Det hade jag faktiskt inte en aning om. Vad trevligt. Vi vill lägga Florestan-blod på henne till våren. Kan bli intressant.

Hon ÄR stor!

Jag har rätt dåliga mätverktyg (tumstock och ett ridspö :angel:) men har fått henne till strax under 170; 168 cm kanske?
Född juni 2005 så hon är ganska exakt 2 år, 6 månader och 2 veckor idag! :D

Sedan är hon ju inte jätteädel heller utan har ganska mycket massa och ser rätt färdig ut i kroppen också.
De allra flesta som ser henne tror att hon är äldre än vad hon är...

I huvudet är hon dock fortfarande en söt liten fölis av kissekatt storlek som kan bo i mattes knä! ;) :love:

Jag hoppas att hon inte kommer växa så jättemycket mer på höjden, runt 172 vore lagom!

Jag är förvisso lång (177) men har höjdskräck också! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: MiniLi
·
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 155
Senast: Asko
·
  • Låst
Träning Eftersom att den andra tråden blev så lång och låst så startar jag en ny och förhoppningsvis är jag lite mer delaktig i denna :angel...
58 59 60
Svar
1 188
· Visningar
74 450
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar