Hur går det för era 05:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 05:or?

Hjälp, jag tror att mina ben kommer att släpa i marken då:eek: Han är ju en dm mindre än din o jag är längre än dig!

Undrar vad min dressyrtränare kommer att säga då:angel:

En god sak med det hela är ju att man får en spark i ändan att börja träna o tappa kilon:crazy:

Min är också liten...
Han är ca 152,och jag ca 171,skiljer alltså 19 cm..:eek: Har hafft sadel på min ett par ggr,tömkörd mycket så han lyssnar på stopp,höger och vänster med bett.

Hoppas att pållarna växer några cm till!

Vi får ge dem ngt slags raketbränsle så att de skjuter i höjden!:D

*kl*

Idag har jag haft den ultimata dagen med min lillskrutta... jag som kännt mig lite osäker på henne och allt runtomkring det senaste pga en liten dust jag berättat om tidigare, jag har varit helt trygg idag... Jag har fått tillbaka MIN UNDERBARA LILLA GODING igen... är så lycklig så ni fattar inte:bump:... började dagen med att ta ut henne med träns och longerlina i paddocken för att kliva över ett läskigt lakan som låg mellan två bommar... hon kikade på den första gången och klev sen över till mig... en gång till när jag gick före henne och hon bara klampade rakt över... sen fick hon gå några gånger själv... inga som helst problem...
Då beslutade jag mig för att vi skulle ut på en liten promenad... har varit så nervös med allt vi gjort det sista så promenader har inte varit att tänka på... men nu allt bara rann av mig och jag kände mig återigen supertrygg med min lilla ängel... för det är hon verkligen... vi kollade på bilarna på E4 och lyssnade på vatten som porlade i bäckarna brevid vägen och gick över lite bark som låg mitt på vägen... vi klampade oxå igenom vattenpölar och gick förbi en grävmaskin... första gången var den lite läskig så man fick att stanna i ett par sekunder och kika men sen var det bara att kliva på lugnt och sansat... väl tillbaka i stallet så ställde jag henne på gången... ensam i stallet... kratsade hovar och gosade... Guuud vad jag älskar den här hästen... hon är verkligen helt perfekt...
Tänk nu kanske jag trots allt vågar sitta på henne första gången... för nu har hon verkligen gett mig tryggheten tillbaka... Min lilla :love:

Men va kul o se Billie Jean här! Det är min granne som ägde henne förut! Jag tyckte alltid att hon var så himla fin.... gick på bete hos mig som åring.

Hon verkar ju snäll också!

Ja jag är tvungen att rida på bana (tyvärr) eftersom jag aldrig hinner rida förrän vid 20.00 tiden på kvällen och det lite mörkt ute då... dessutom rider jag själv och vill gärna vara på inhägnat område.

Men jag hade absolut föredragit att rida ut, jag tror det är bättre för dem och de får en bättre naturligare framåtbjudning.

Hur ofta rider ni era telningar? Jag rider min ca 2 ggr i veckan och då ca en 10-15 min. I övrigt går hon bara i hage med en annan unghäst.

men va kul! ja hon e jättesnäll och lugn och väldigt trygg! Idag sadlade jag Billie och dottern tog sin ponny och så red vi ut! Jag har varit lite slö med att gå med henne så det var länge sen hon var ute. Blev genast taktig och pigg. Längre bort i skogen kom grannen i galopp så hon tvärnitade och blev genast större ;) sen skrittade vi vidare. Tyckte hon slappnade av bra men när ponnyn frustade hoppade hon nästan upp i en buske, hehehe, stackars lilla Billie. Vi kom välbehållna hem efter en liten tur på ca 10 min. Jättekul! Visst köpte gamla ägaren ett fullblod?

Aha okej, då förstår jag :idea:
Jag ska erkänna att jag aldrig hade "vågat" börja rida in en häst på bana. Mest för att jag hittat ett bra system som fungerar för mig som bygger på att börja med att rida ut. Tur att vi alla är olika och att man kan hitta ett system som passar just en själv :)

Jag har ju tur som pluggar och kan lägga upp en del av min tid själv, på så sätt kan jag rida dagtid ett par dagar i veckan. Jätteskönt när man har ett par hästar igång! Jag fasar för hur det kommer att bli när jag är klar med studierna och ska börja jobba (läser till lärare).

Selma går ca 3 dagar i veckan, hur länge beror lite på hur avslappnad hon är. Är hon avslappnad från början rider jag kanske 5-10 min, är hon spänd så rider jag tills hon är avslappnad. Den längsta tur jag ridit var ca 40 min. Efter den har hon varit kanon att rida :)
Hittills har jag alltid ridit med sällskap om jag inte bara ridit på småvägarna runt gården.

Min tjej har helt plötsligt börjat gå runt runt när jag ska sitta upp även om någon håller i henne. Vi provade åka till ridhus härom dagen och där vart hon alldeles konstig. Kunde inte sadla henne utan hon gick bara undan och runt runt hela tiden. Till slut fick vi på henne allt och kunde sitta upp......... men det här känns inte bra!!!!
Någon som har någon ide om vad jag kan göra????
Känns lite som om hon vann när vi var till ridhuset - även om vi gjorde det vi skulle - men som sagt hon gick ju bara runt runt och vi fick sätta på henne grejorna i "farten".

Hade tänkt att jag skulle få det att fungera 1 gång innan hon får vila.

Tacksam för hjälp :bow:

hoppa på -hoppa av- hoppa på -hoppa av-osv. tills hon tröttnat och står stilla. "stilla" med skärpa i brukar jag använda mig av. Brukar snabbt tröttna på att springa runt om man har lite tur:) beröm........

hoppa på -hoppa av- hoppa på -hoppa av-osv. tills hon tröttnat och står stilla. "stilla" med skärpa i brukar jag använda mig av. Brukar snabbt tröttna på att springa runt om man har lite tur:) beröm........

Ok men hur ska jag få henne att stå still första gången då..... annars får jag väl försöka hoppa på i farten:smirk:
Hon som varit så duktig tidigare....

jag och min 05 efter första promenaden i skogen när det var mörkt. helt själva och i både skritt och trav barbacka =9 e så stolt över henne =) min lilla ängel =)

17351070.jpg

Ett tips är att inte sätta på henne grejerna förrän hon faktiskt står still utan gå med henne runt runt tills hon tröttnar och står still.

Jag har övat uppsittning massor av gånger och jag har gjort så från början att jag ger hästen en bit morot så fort jag satt mig tillrätta i sadeln. Hästen vet detta och står med öronen framåt och väntar lugnt och stilla på sin morot.

Kanske detta även går att tillämpa vid sadling? Ge en morotsbit så fort sadeln lagt på ryggen och en bit så fort sadeln är fastspänd. Hon kommer att längta efter att sadeln sitter på plats.

Ja Nu börjar lillhingsten bli stor, 3 år. snygg har han blivit också och fått hingstkaraktär så nu fortsätter vi utbildningen så han hinner få några veckor vila innan treårs testet.

Oroa dig inte, han kommer att bli som en liten ardenner med tiden.
Du ser ju min maxade C ponny på avataren. Jag är 163 och vi ser väll rätt ok ut?
Min numera treåring är larvig, skitaktig och tandlös=ledig tills vidare. Har inte mätt på ett tag, men han ser ut att vara en bra bit högre än stoet. Kanske 146?

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: MiniLi
·
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 155
Senast: Asko
·
  • Låst
Träning Eftersom att den andra tråden blev så lång och låst så startar jag en ny och förhoppningsvis är jag lite mer delaktig i denna :angel...
58 59 60
Svar
1 188
· Visningar
74 450
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar